handdator

Visa fullständig version : Protec vs. Complete Protein


Halldin
2007-01-06, 19:12
Hur skiljer sig fördelningen av vassle och kasein i dessa?
Varför är Protec billigare?

-squat-
2007-01-06, 19:32
fördelning mellan vassle och kasein är: 20/80 för Protec och 50/50 för Complete. Vasslet i Complete är av typen Isolat, tror det är koncentrat i protec.

Halldin
2007-01-06, 20:04
Vilket är bäst?
Låter ju fördelaktigt med 80% kasein, men mja.

sleep is the enemy
2007-01-06, 20:58
de måste väl va tvärtom angående protec, alltså 20 % kassein, 80 % vassle...?

Dr Nick
2007-01-06, 21:01
Nix,Protec har 75%kassein och 25%vassle.

Lindstein
2007-01-06, 21:02
Det bör vara isolat i protec också, i och med den låga lactos halten.

Teoretiskt är kanske complete något bättre i samband med träning, och protec bättre vid övriga tillfällen. Men vad jag vet finns det inga direkta studer på vilken sammansättning som fungerar bäst.

Använd det som smakar bäst och lägst pris, i kvalite är de båda jämnlika.

He-man
2007-01-06, 21:17
Jag gillar konsistensen och lösligheten i protec, av alla proteinpullver jag provat - oavsätt kasein eller vassle - är det det mest lättlösta pulvret, smaken är väll ok den med.

Av Complete har jag provat mintchoklad, klart det godaste proteinpulvret jag testat, men lösligheten är inte lika bra som i protec.*

*(Jag använder aldrig shaker när jag blandar någon av mina pulver, bara mugg och sked. Antagligen löser sig Complete tillräckligt bra i shaker.)

Halldin
2007-01-06, 21:30
Att lösligheten är så bra i Protec låter ju lite märkligt då det innehåller mer kasein än Complete Protein, eller?

Lindstein
2007-01-06, 21:57
Jag har inte provat just Complete, men protec är det protein som överlägset löser sig bäst av de produkter jag provat.

Att complete löser sig sämre kan ju kanske förklaras med den bättre smaken, som innebär mer sötning och smak ämnen som kanske försvårar blandningsegenskaperna?

He-man
2007-01-06, 22:03
Att lösligheten är så bra i Protec låter ju lite märkligt då det innehåller mer kasein än Complete Protein, eller?

Ja det håller jag själv med om, men konstigt nog löser sig protec till och med bättre än alla vasslepulver jag testat, och många upplever samma sak:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=81336

:thumbup:

Edit läs några poster ner i tråden jag länkade till :D

-squat-
2007-01-06, 23:30
Vilket är bäst?
Låter ju fördelaktigt med 80% kasein, men mja.

Jag blandar mitt protec med pure whey så att fördelningen mellan vassle och kasein blir ungefär 50/50.

Lindstein
2007-01-06, 23:48
Jag blandar mitt protec med pure whey så att fördelningen mellan vassle och kasein blir ungefär 50/50.

Varför det?

EiseltUK
2007-01-06, 23:49
Det bör nog inte vara så stor skillnad i löslighet mellan Complete och Protec. Möjligen kan proportionerna ge olika viskositet och därmed kanske Protec skummar mindre?

He-man
2007-01-07, 01:26
Det bör nog inte vara så stor skillnad i löslighet mellan Complete och Protec. Möjligen kan proportionerna ge olika viskositet och därmed kanske Protec skummar mindre?

Va inte blygsam nu, ta för dig av berömmen! ;)

Viskositet vet jag inte riktigt vad det är, men hur som helst upplever jag det som att protec kräver betydligt mycket mindre vätska än complete, det är konstigt eftersom protec innehåller mer kasein, men för mig är det ypperligt eftersom jag blandar i mugg som inte rymmer lika mycket som en shaker. (dock kör jag mest med vassle för tillfället, men lär återkomma till både complete och protec förr eller senare) :thumbup: