handdator

Visa fullständig version : motivation.. diciplin..


victoria3
2007-01-06, 16:06
Hallå! Är väl typ min första post sen jag blev medlem men jag bara älskar att läsa alla era roliga inlägg (o lärorika förstås!!). Har ett big problem som jag tänkte be er experter om råd om! ;) nä men lite tips och tankar tar jag alltid emot iaf!

Har gått ner typ 25kg på drygt ett år, har mått kanon, inte känt att jag försakat något, kunnat unna mig godis osv. Väger nu kanske lite lite (typ 19 i bmi) men vill absolut inte gå ner mer utan snarare upp ett par kg. Har hänt ganska mycket jobbiga saker i familjen och denna vecka har varit ett rent helvete.. Så vad tar jag då till? Jo börjar typ hetsäta, av allt möjligt men främst choklad och godis.. Har bara gjort så i nu två dagar (intensiva ätardagar kan man säga! :hbang: ) men känns som att jag inte kommer kunna sluta. Hur ska jag göra för att motivera mig till att sluta med dessa onyttigheter som jag dessutom bara mår uselt av både fysiskt och psykist? Är det endast diciplin som gäller eller har någon något bra knep?

Puss på er!

coxie
2007-01-06, 16:12
Hallå! Är väl typ min första post sen jag blev medlem men jag bara älskar att läsa alla era roliga inlägg (o lärorika förstås!!). Har ett big problem som jag tänkte be er experter om råd om! ;) nä men lite tips och tankar tar jag alltid emot iaf!

Har gått ner typ 25kg på drygt ett år, har mått kanon, inte känt att jag försakat något, kunnat unna mig godis osv. Väger nu kanske lite lite (typ 19 i bmi) men vill absolut inte gå ner mer utan snarare upp ett par kg. Har hänt ganska mycket jobbiga saker i familjen och denna vecka har varit ett rent helvete.. Så vad tar jag då till? Jo börjar typ hetsäta, av allt möjligt men främst choklad och godis.. Har bara gjort så i nu två dagar (intensiva ätardagar kan man säga! :hbang: ) men känns som att jag inte kommer kunna sluta. Hur ska jag göra för att motivera mig till att sluta med dessa onyttigheter som jag dessutom bara mår uselt av både fysiskt och psykist? Är det endast diciplin som gäller eller har någon något bra knep?

Puss på er!

No pain no Gain fast omvänt, det är inte enkelt att uthärda suget när man är lite nere. För mig går suget över rätt snabbt, ett par glas vatten plus någon frukt och lite senare är det som bortglömt.

Jag brukar även kolla lite i journaler/medlemsbilder här och på body medan jag knaprar min frukt.

Mental
2007-01-06, 16:15
Det man inte köpt hem kan man inte äta, dvs se till att äta hemma i stället för ute, eller ta med matlåda om det gäller jobbet tex.

Handla alltid efter matlista och var benhård, står det inte på listan så köps det inte hem, och listan skrivs när man är mätt och utvilad, inte minuterna innan man handlar när man är trött hungrig och godissugen.

L-Sami
2007-01-06, 17:29
Lös problemet!

jenny
2007-01-06, 17:38
Ett knep är att om man verkligen är sugen på något så bestämmer man att jag får äta vad det nu är man vill äta om man först äter något nyttigt, t.ex. en nyttig smörgås. Sedan så har förhoppningvis suget gått över och man vill inte ha godiset eller så har man iallafall ätit något bra först.
Ett tips när man står i affären och funderar på att köpa t.ex. en chokladkaka kan vara att läsa hur många kalorier den innehåller och sedan jämföra det med kalorier i något bra. Jag brukar iallafall ofta övertala mig ur den kakan om jag tänker på att den motsvarar kalorier för en hel måltid.

Men äter man för att man inte mår bra så kan det vara svårt att vara logisk och stå emot så det bästa är nog att försöka må bättre som någon annan sa.

Liten Men Fet
2007-01-06, 18:02
Men äter man för att man inte mår bra så kan det vara svårt att vara logisk och stå emot så det bästa är nog att försöka må bättre som någon annan sa.

Man får väl inse att äta massa godis inte löser några som helst problem. Lös problemen genom att prata med folk du känner och försök reda ut det.

Du kommer inte må bättre som du äter upp dig en 7-8 kilo fett.

Angel
2007-01-06, 19:44
jag e mera intresserad av hur dom där 25kg rann av? Du lär ju ha diciplinen nånstans i dig då

victoria3
2007-01-06, 21:40
Så rätt ni har.. Ska kasta ut allt skräp, då är det ju mycket lättare att inte äta det!! *screwy* Problemet är bara alla nattöppna butiker runtomkring, har en tendens att få ryck och bara gå och tokhandla..

Jo diciplin har jag ju haft bra med under de kilon som jag gått ner, frågan är bara vart den försvunnit nu.. Men får inse att livet inte jämt kan vara toppenkul och rulla på som man vill utan man måste tillåta sig att få svackor också. Bara det att får jag en motgång så känns det som att allt bara skiter sig och jag ger upp på en gång..

Har jättebra kontakt med min terapeut och vi pratar ofta om detta problem men ibland hjälper det inte att prata, tankarna tar över..