handdator

Visa fullständig version : Att bygga snygga bröst


The_eagle
2007-01-06, 15:50
Hej!
Har en fråga angående bröst, har tränat ett antal år, men mina bröst blir inte snygga/stora av träningen.
Brösten växer bara ytterst närmast armhålan och är nästan platta på mitten.
Hur bygger man stora snygga och proportionerliga bröst?
Bästa övningar och träningsupplägg?

Officer
2007-01-06, 15:53
Finns inga gyllene träningsupplägg. hård och korrekt träning, kombinerat med mycket mat och tillräcklig vila bygger bröst likväl vader, rygg osv.

Felet många gör under bröstträning är att använda på tok för mycket vikt, och pyssla för mycket med vinklar hit och dit. Håll dig till bänkpress/hantelpress, någon sned variant, och kör strikt, kontrollerat och djupt utan för mycket vikt bortom din kontroll så ska du se att det händer saker.

Stiffo
2007-01-06, 15:56
Felet många gör under bröstträning är att använda på tok för mycket vikt, och pyssla för mycket med vinklar hit och dit. Håll dig till bänkpress/hantelpress, någon sned variant, och kör strikt, kontrollerat och djupt utan för mycket vikt bortom din kontroll så ska du se att det händer saker.
+1

Det är någonting jag märkt att många gör fel på, både nybörjare och meraerfarna lyftare. Sänk vikterna och fixa tekniken!

delta_mats
2007-01-06, 15:58
+1

Det är någonting jag märkt att många gör fel på, både nybörjare och meraerfarna lyftare. Sänk vikterna och fixa tekniken!


Och det vet du med dina 16 år, 186 cm och 70 kg?
Du hör förmodligen till den skara du själv kallar nybörjare.

Officer
2007-01-06, 16:00
Och det vet du med dina 16 år, 186 cm och 70 kg?
Du hör förmodligen till den skara du själv kallar nybörjare.

Ja det gör han nog - men han talar fortfarande sanning sorgligt nog.

delta_mats
2007-01-06, 16:02
Ja det gör han nog - men han talar fortfarande sanning sorgligt nog.

Alla har inte samma mål. Vissa vill bli så stark som möjligt i bänkpress och andra vill bygga bättre bröst. Därför kan tekniken variera en hel del.

The_eagle
2007-01-06, 16:42
pressövningar typ flyes och ped dec och hålla kvar i max ett tag tycker jag känns i mitten, även cable cross på samma vis...är det bra?

NisseEriksson
2007-01-06, 16:46
Det är komplemmentsövningar som behövs.
Sned bänkpress,flyes,lutande bänkpress osv.

Verni
2007-01-06, 16:47
Kanske har du kort muskelbuk? I så fall är det inget att göra åt då det är genetiskt, blir du större ser det bättre ut.

Allan
2007-01-06, 16:47
pressövningar typ flyes och ped dec och hålla kvar i max ett tag tycker jag känns i mitten, även cable cross på samma vis...är det bra?

Pja, känns det bra kan du ju fortsätta. Men du bygger ingenting på att hålla ihop i mitten.

Fjåårz
2007-01-06, 17:33
Vad menar du med det Allan?
Att det är kass träning att göra så?

Officer
2007-01-06, 17:35
Vad menar du med det Allan?
Att det är kass träning att göra så?

Ehh, nej. Han sa bara att det inte _bygger_. Måste träning som inte bygger vara kass träning? Då kan löpare, uthållighetsidrottare osv lägga ner helt.

Jajje
2007-01-06, 18:17
pressövningar typ flyes och ped dec och hålla kvar i max ett tag tycker jag känns i mitten, även cable cross på samma vis...är det bra?

Flyes och Pec dec är inte pressövningar. Visst är de sköna men de bygger inte spec mkt massa. Lika med kablarna.. Pressövningar så som t.ex. hantelpress, bänkpress bygger massa däremot *flex*

Stiffo
2007-01-06, 18:55
Och det vet du med dina 16 år, 186 cm och 70 kg?
Du hör förmodligen till den skara du själv kallar nybörjare.


Jag är visserligen "nybörjare" (ännu bara 3 år bakom mig), men min sk "erfarenhet" är mer än tillräcklig för att ha vett nog att sänka vikterna och ha någon hjälpa mig fixa tekninken så att den blir bättre.

The_eagle
2007-01-06, 19:10
Pja, känns det bra kan du ju fortsätta. Men du bygger ingenting på att hålla ihop i mitten.

När jag kör bänk får jag träningvärk i yttre bröstmuskeln, aldrig inre.
Men när jag kör peddec, flyes och cablecross och verkligen pressar ihop i maxläge blir jag väldigt utmattad i musklerna och får grymm träningsvärk.

En annan fråga också, skiljer man på att bygga styrka och massa?
När man kollar på gymmet kan man se vissa som ser ganska klena ut lyfta väldigt väldigt tungt, man blir förvånad över deras styrka i förhållande till deras obefintliga massa.
jag väger 90 kg och tar 110 i bänkpress, sen kan man se killar som kanske bara väger 60-70 kr nätan också ta 100...

Fjod0r
2007-01-06, 19:13
Flyes, vinklar och brunkräm

Nevermore
2007-01-06, 19:25
När jag kör bänk får jag träningvärk i yttre bröstmuskeln, aldrig inre.
Men när jag kör peddec, flyes och cablecross och verkligen pressar ihop i maxläge blir jag väldigt utmattad i musklerna och får grymm träningsvärk.

En annan fråga också, skiljer man på att bygga styrka och massa?
När man kollar på gymmet kan man se vissa som ser ganska klena ut lyfta väldigt väldigt tungt, man blir förvånad över deras styrka i förhållande till deras obefintliga massa.
jag väger 90 kg och tar 110 i bänkpress, sen kan man se killar som kanske bara väger 60-70 kr nätan också ta 100...

Det är till viss del hur man tränar, men väldigt mkt genetik också.

petersson
2007-01-06, 20:43
Felet många gör under bröstträning är att använda på tok för mycket vikt, och pyssla för mycket med vinklar hit och dit.

Menar du att dom använder för mycket vikt OCH pysslar för mycket med vinklar? Eller att det är två olika slags problem?

Troll
2007-01-06, 22:29
Jag har slutat med flyrs och dylikt.
Kör bara bänkpress och eller hantelpress, sned bänkpress och eller sned hantelpress och en massa massa dips.*flex*
Har gjort sjukt bra resultat på mig.:hbang:

pragmatist
2007-01-06, 23:45
Vilka övningar som bygger bäst är ganska individuellt. Man ska med andra ord inte snöa in på att man måste träna vissa övningar för att bli grov. Ganska många bygger just ingenting av vanlig bänpress t.ex. och kan hålla på och träna bänkpress tills korna kommer hem utan att särskilt mycket händer (i alla fall inte i bröstväg).

Popeye
2007-01-07, 12:36
Har vi inte avhadlat allt sånt här tidigare?
"Kontakt" är INTE nödvändigt, dvs man behöver inte fjösa på med småvikter och "klämma till" i toppläget, känna sträcket, muskeln... osv
Tunga vikter är bättre ända tills du inte klarar av att göra övningen på ett hyfsat korrekt sätt.

Men samtidigt betyder det inte att det är fel heller, onekligen finns det många som växer genom "kontakt", superstrikt m.m

Det finns väldigt få sanningar.
Lyfta vikter gör dig generellt sett starkare är väl det närmaste man kommer en gymsanning?

adis
2007-01-07, 13:51
Tycker det börjar bli lite för mycket snack här och för lite träning.
Lasta på lite vikter på bänkpressen o pressa.