handdator

Visa fullständig version : matsug

sissa
2007-01-06, 14:56
det absolut första jag gör när jag vaknar, är att öppna kylen och ta nåt att äta. vi snackar om innan jag ens går och pissar.

det känns lite onormalt och konstigt. vet inte om det kan ha nåt och göra med att jag rökte förut (för ett och ett halvt år sen) och det första jag gjorde när jag vakna var att ta en cigg. kan det vara det? för det känns nästan lika "måste" som att ta en cigg.

känns lite onormalt bara att det första jag gör innan jag blir människa är att käka nåt.jag hinner inte ens sträcka på mig ffs, det är verkligen raka vägen till köket. känns lite halvsjukt. ;)

Tom Jr
2007-01-06, 15:00
Det är inget fel på det heller :D. Jag brukar bara göra ett snabb besök på toaletten, sen står jag och förbereder en extremt god frukost, som jag längtat till kvällen innan 8-)

sissa
2007-01-06, 15:08
en extremt god frukost har inte jag tid med. det blir nåt som går mkt snabbt först. sen kan vi ta en frukost nummer två. :D

Tom Jr
2007-01-06, 15:17
Det funkar det också :D Pröva att stänga dörren till köket och gör det lite svårare för dig för att komma dit om du nu vill sluta upp med det :D eller så skär du upp en frukt kvällen innan och tar en halva sen gör det man egentligen gör????? lät konstigt kanske!

sissa
2007-01-06, 15:19
nä, jag funderar inte på hur jag ska sluta med det, jag bara undra om nån hade någon teori om varför. :)

knazcandy
2007-01-06, 15:22
Jag har samma problem, speciellt om jag sover en stund på dagen eller har somnat tidigt på kvällen och vaknar mitt i natten. Är inte hungrig men min första reflex är att gå till kylskåpet. Har haft mycket problem med tröstätning och äta för att dämpa känslor tidigare, jag tror det är det som spökar för min del. Yrvaken och inte har läget och känslor under kontroll riktigt..

sissa
2007-01-06, 15:29
jag har oregelbunden dygnsrytm och det är nog värre när jag vaknar på nån konstig tid. tror jag.

har aldrig haft några ätstörningar ( mer än den lilla eventuella störning;) )
jag är hungrig/sugen

coxie
2007-01-06, 16:08
Jag är alltid vrålhungrig när jag vaknar, men det är mer törst trots att jag känner mig hungrig. Dricker jag ett par glas vatten så lugnar det ner sig direkt så jag i lugn och ro kan tillreda en fin frulle.

Axmode
2007-01-06, 19:48
Varje gång jag tar en powernap på eftermiddagen så skriker magen efter socker när jag vaknar.*gah!*

Albatross
2007-01-06, 20:24
Jag löser det genom att inte ha värst mycket gott hemma, utan mer saker som är bra för mig, och inte det i några mängder heller... Då äter jag för att jag behöver, inte för att jag är sugen. Vatten funkar också!

Tabbe
2007-01-06, 20:40
Varje gång jag tar en powernap på eftermiddagen så skriker magen efter socker när jag vaknar.*gah!*

Det ar ju for att du har lagt blocksocker och kroppen vill snabbt fa upp det.

OnT: Maste ata pa morgonen, ater jag inte frukost mar jag illa och min dag blir inte bra.

Milia
2007-01-06, 22:32
Är du hungrig när du går och lägger dig? Kanske ligger du omedvetet(eller medvetet? i sömnen alltså) på natten och bara väntar på att det ska bli morgon så du ska få mat?
När jag var underviktig, var mat det enda jag tänkte på, och drömde om ibland, när jag sedan nådde normalvikt så försvann det där successivt.
Antingen är det något mentalt behov du har, alltså bara en (o)vana, eller så skriker din kropp efter mat.

sissa
2007-01-06, 22:42
nä, jag lägger mig inte hunrig. jag käkar bra och så.
det är väl en (o)vana eller nåt.

Milia
2007-01-06, 22:45
har du testat låta bli någon gång? jag menar vad händer om du inte gör det?

sissa
2007-01-06, 22:51
nä,inte testat. men jag gör ju inte det hos andra tex. och känner inget sug heller.

jag vet inte heller om det är såhär varje gång jag vaknat. vet bara att jag tänkt på det när jag stått där och brett en macka innan jag ens hunnit öppna ögona typ :D men rätt ofta är det iallafall.

Sadde
2007-01-06, 23:39
jag önskar att jag hade samma problem som dig. Jag är ALDRIG hungrig på morgonen, vilket leder till att jag till 90% skippar frukosten :(. Någon som vet vad det kan bero på? Kom gärna med tips ;)

Jacky
2007-01-07, 09:45
Jag tycker inte att du ska göra en så stor sak av ditt problem.
Kanske lätt för mig att säga...men...tänk så här..
Du ha lyckan att vilja äta rejält på morgonen - den tid då vi verkligen behöver fylla på med energi för att klara dag. Det är ju jättebra!
Tänk på alla de personer som knökar i sig fet mat till lunch och middag och skippar frukosten. Dessa förmiddagströtta individer är nog avundsjuka på ditt upplägg.

Om jag vore som du skulle jag se det positiva i situationen och ladda med en rejäl och nyttig frukost. Din kropp säger att den vill ha det. Smartast är nog att lyssna på den signalen.

Följer du kroppens signaler så blir kroppen din vän...den blir cool och agerar som du vill...

Tabbe
2007-01-07, 15:20
Om jag vore som du skulle jag se det positiva i situationen och ladda med en rejäl och nyttig frukost. Din kropp säger att den vill ha det. Smartast är nog att lyssna på den signalen.

Följer du kroppens signaler så blir kroppen din vän...den blir cool och agerar som du vill...

Basta pa lange +1

Eddie Vedder
2007-01-07, 16:24
Vi människor är ruskigt vanestyrda, att du äter ordentligt på morronen är självklart bra å inget du ska försöka ändra på. Dock låter de väldigt mycke som en ren reflex att du gör exakt så vaenda dag. Så ditt specifika mönster låter mer som ren vana än hunger, dock ser jag ingen som helst anledning till att du skulle sluta me de. Man kan ju lugnt säga att de är en bättre vana än cigaretten tex. hehe.

Jag är alltid sugen på mat när jag vaknar å jag pratar inte enbart om fter nattsömnen. Jag kan vakna hungrig (äkta hunger) på morronen, äta en stor frukost å vara mätt, sen somnar jag kanske till en timme å när jag vaknar är jag sugen på nåt igen. Då känner jag mej egentligen inte hungrig utan min kropp är helt enkelt van att äta såfort jag vaknar, bara en ren reflex mer än äkta hunger.

foxx
2007-01-07, 16:25
jag önskar att jag hade samma problem som dig. Jag är ALDRIG hungrig på morgonen, vilket leder till att jag till 90% skippar frukosten :(. Någon som vet vad det kan bero på? Kom gärna med tips ;)

Ovana, börja succesivt, ta ett äpple till en början, sedan trappar du upp det, 1 macka, sedan 2 mackor osv. gl

Sadde
2007-01-07, 19:36
Ovana, börja succesivt, ta ett äpple till en början, sedan trappar du upp det, 1 macka, sedan 2 mackor osv. gl

thx! :thumbup:

Larsen
2007-01-07, 19:54

+1

Iofs tvingar jag ner gröt