handdator

Visa fullständig version : Träna med lårkaka


skaparn
2007-01-06, 14:15
Den här kanske ska vara i skadeforumet, men det beror lite på svaren.

Jag lyckades nämligen på dagens cykeltur vurpa rejält. Slog vänster höft så det blev dels uppskrapat och känslan av lårkaka (fast gluteuskaka vore kanske mer korrekt) infann sig och smärtan strålar nerför benet. Det gjorde såklart ondare än en Metallica-låt även om endorfinerna fortfarande dämpar det hela lite grann.

Det jag undrar om är ifall jag kan åka ut och cykla imorgon trots denna svullnad? Jag antar att det kommer vara sju resor värre vad gäller smärta när jag vaknar på morgonen, men det går nog över efter nån timme när jag blivit varm och mjuk. Så är det bara ont så kan jag (kanske) ta det. Vill däremot inte riskera att skada muskeln på något sätt.

Någon med erfarenhet av lårkakor och dylikt?

Hekos
2007-01-06, 14:52
Inga erfarenheter här, men jag kan ju säga att jag tränar aldrig när jag har ont, om smärtan ligger i de muskler som jag tränar. Känns inte rätt rent mentalt. gör bara ont och är jävligt. Men killar man att kötta och kora pannben så:P

Nån mer erfaren får yttra sig!
Mvh Hekos

skaparn
2007-01-06, 15:06
Inga erfarenheter här, men jag kan ju säga att jag tränar aldrig när jag har ont, om smärtan ligger i de muskler som jag tränar. Känns inte rätt rent mentalt. gör bara ont och är jävligt. Men killar man att kötta och kora pannben så:P

Nån mer erfaren får yttra sig!
Mvh Hekos

Nja, gillar är nog inte vad man kan beskriva min inställning. Däremot gillar jag resultatet av träningen och varje missat pass är ett missat pass, som är ett missat pass. Så jag är beredd att stå ut om det inte är farligt, tror jag... nu efter att ha suttit ner ett tag gjorde det faktiskt lite ontontont att resa sig.

Olof
2007-01-06, 15:32
När jag fått några hårda lowkicks på låren i sparringen brukar jag se till att röra på mig mycket. Detta genom att ta långa promenader samt knäböjer utan vikter. Vidare strechar jag mycket och dricker massor med vatten och det brukar funka för mig.

skaparn
2007-01-06, 15:47
När jag fått några hårda lowkicks på låren i sparringen brukar jag se till att röra på mig mycket. Detta genom att ta långa promenader samt knäböjer utan vikter. Vidare strechar jag mycket och dricker massor med vatten och det brukar funka för mig.

Hur länge sitter det i för dig med den behandlingen?

skaparn
2007-01-06, 15:48
Jag ringde sjukvårdsupplysningen och frågade eftersom jag har bekanta som fått lårkakor och behövt åka in på akuten och skära lite i muskeln för att minska svullnaden eftersom det finns risk för det hon nu lärde mig kallas nekros - syrebrist pga svullnaden.
Jag skulle de närmaste timmarna vara vaksam efter feber eller om det fortsatte svälla. Det som normalt ska svälla har efter nån timme svällt klart och kommer mer efter det finns anledning att uppsöka vårdcentral eller dylikt.

Var det bara en mjukdelsskada med svullnad tyckte hon att jag gott kunde röra på mig men jag undrar om en längre cykeltur vad var hon menade med "röra på sig". Så jag får vänta till imorgon med beslut om träning. Det lär som sagt kännas lite mer, och vara stelare, imorgon efter nattens vila.

Jax
2007-01-06, 17:22
Var det bara en mjukdelsskada med svullnad tyckte hon att jag gott kunde röra på mig men jag undrar om en längre cykeltur vad var hon menade med "röra på sig". Så jag får vänta till imorgon med beslut om träning. Det lär som sagt kännas lite mer, och vara stelare, imorgon efter nattens vila.
Tror hon menar söndagspromenad, men det är väl bara att prova imorgon. Kraftig smärta är ett ganska bra varningssystem.

Själv tar jag nog min cykeltur inomhus imorgon. Mina nya cykel kommer inte ut förren vägarna är torra.

skaparn
2007-01-06, 17:39
Tror hon menar söndagspromenad, men det är väl bara att prova imorgon. Kraftig smärta är ett ganska bra varningssystem.

Själv tar jag nog min cykeltur inomhus imorgon. Mina nya cykel kommer inte ut förren vägarna är torra.

Därför köper man en för vinterbruk... Lite billigare komponenter och framför allt fälgar som man har råd nöta ut på en vinter. Jag älskar att plåga min Focus en vacker vinter(?)tur.

http://img240.imageshack.us/img240/3585/focusmarescrosshelbildsfi7.th.jpg (http://img240.imageshack.us/my.php?image=focusmarescrosshelbildsfi7.jpg)

Får se hur det blir imorgon. Kanske beger jag mig ut bland folket och promenerar som en vanlig människa inte iklädd Fantomendräkten.

Jax
2007-01-06, 17:44
Därför köper man en för vinterbruk... Lite billigare komponenter och framför allt fälgar som man har råd nöta ut på en vinter. Jag älskar att plåga min Focus en vacker vinter(?)tur.

Får se hur det blir imorgon. Kanske beger jag mig ut bland folket och promenerar som en vanlig människa inte iklädd Fantomendräkten.
Hm, jag har ju visserligen kvar den gamla cykeln också ett tag till. Duger ursäkten att jag inte har några LOOK-pedaler på den?

Om du nu ska ut och promenera bland folk så se åtminstonde till att gå länge och snabbare än "vanligt folk". Du kan ju inte sänka dig hur lågt som helst.

Yankeee
2007-01-06, 17:45
Det är psykiskt, bara att köra på. Ramlade själv på cykeln i veckan, skulle svänga vänster med cykeln gillade inte isen på vägen vilket gjorde att framhjulet ställde sig på tvären och jag flög över styret. Gör lite ont, men orka bry sig. Klart du ska ut och cykla imorgon. Vet ju att du absolut inte vill vara sämre än mig ;)

Officer
2007-01-06, 17:48
Det är psykiskt, bara att köra på. Ramlade själv på cykeln i veckan, skulle svänga vänster med cykeln gillade inte isen på vägen vilket gjorde att framhjulet ställde sig på tvären och jag flög över styret. Gör lite ont, men orka bry sig. Klart du ska ut och cykla imorgon. Vet ju att du absolut inte vill vara sämre än mig ;)

Seriöst, skulle kunna betala rätt stora pengar för att se dig vurpa med cykeln nån gång :D

Yankeee
2007-01-06, 17:49
Seriöst, skulle kunna betala rätt stora pengar för att se dig vurpa med cykeln nån gång :D

Det är något med en massiv snubbe i luften som du inte kan motstå? :)

Officer
2007-01-06, 17:50
Det är något med en massiv snubbe i luften som du inte kan motstå? :)

Om du är tillräckligt massiv så blir du aldrig luftburen *flex*

Yankeee
2007-01-06, 17:50
Om du är tillräckligt massiv så blir du aldrig luftburen *flex*

Schyst diss.

Officer
2007-01-06, 17:50
Schyst diss.

FFS yank, du svarar inom 20 sekunder här på forumet! sjukt

mystic[-_-]
2007-01-06, 17:53
FFS yank, du svarar inom 20 sekunder här på forumet! sjukt

auto-reply

skaparn
2007-01-06, 18:04
Det är psykiskt, bara att köra på. Ramlade själv på cykeln i veckan, skulle svänga vänster med cykeln gillade inte isen på vägen vilket gjorde att framhjulet ställde sig på tvären och jag flög över styret. Gör lite ont, men orka bry sig. Klart du ska ut och cykla imorgon. Vet ju att du absolut inte vill vara sämre än mig ;)

Bah! Psykiskt. Jag har tänkt tycka lite synd om mig själv nu. Begrips?

Men det klart... fortsatte du cykla efter vurpa ska väl jag klara det också. Ska sägas att vi hade dryga två timmar kvar på passet vilka jag givetvis genomled. Inför mina klubbkamrater kan jag ju inte annat än visa pannben och dedikation.

Jax
2007-01-06, 18:08
Men det klart... fortsatte du cykla efter vurpa ska väl jag klara det också. Ska sägas att vi hade dryga två timmar kvar på passet vilka jag givetvis genomled. Inför mina klubbkamrater kan jag ju inte annat än visa pannben och dedikation.
Så vackert att man blir tårögd...på ett manligt sätt då alltså.

Olsson
2007-01-06, 19:32
Därför köper man en för vinterbruk... Lite billigare komponenter och framför allt fälgar som man har råd nöta ut på en vinter. Jag älskar att plåga min Focus en vacker vinter(?)tur.

http://img240.imageshack.us/img240/3585/focusmarescrosshelbildsfi7.th.jpg (http://img240.imageshack.us/my.php?image=focusmarescrosshelbildsfi7.jpg)

Får se hur det blir imorgon. Kanske beger jag mig ut bland folket och promenerar som en vanlig människa inte iklädd Fantomendräkten.

Schysst vinterhoj! Hoppas jag oxå får råd till en cross till hösten. Nu driver jag runt på en 17,5kg tung gamal helstel mtb med skärmar o pakethållare :D Den tröttar ut en rätt bra även om tempot inte är så högt nu under vintern.

Lycka till med träningen imorron!

Mccartney
2007-01-07, 01:49
Nja, gillar är nog inte vad man kan beskriva min inställning. Däremot gillar jag resultatet av träningen och varje missat pass är ett missat pass, som är ett missat pass. Så jag är beredd att stå ut om det inte är farligt, tror jag... nu efter att ha suttit ner ett tag gjorde det faktiskt lite ontontont att resa sig.

Jag hade tränat om jag varit dig. Du verka ha den rätta inställningen. När man blir varm bruka smärtan försvinna. Men träna med förnuft.

Har fått rätt så många muskelbristningar i Baksida lår...men för att komma tillbaks snabbare så måste man helt enkelt träna även med den muskeln.

Så kör på.

Guddi
2007-01-07, 08:20
Om du har fått en kraftig blödning så är det inte att rekommender att du tränar. Blödningen kommer i så fall att bli värre. Efter en blödning ska man vila från aktivitet i melllan 48-72tim. Efter det är det däremot väldigt viktigt att man kör igång så man inte får någon ossifikation

Jax
2007-01-07, 16:52
Blev det någon träning?

skaparn
2007-01-07, 20:59
Blev det någon träning?

Ett lättare benpass i skivstångslokalen.
På morgonen när jag vaknade hade jag ont och var stel, så jag tog det säkra före det osäkra eftersom ifall jag skulle kommit på att det inte gick efter nån timmes cykling kan jag ju som redan konstaterat inte avbryta, dels av principiella skäl, dels för att är jag med cykeln i Upplands Väsby måste jag ju trampa hela vägen hem oavsett hur ont det gör.
Dock blev det bättre allt efter jag blev mjuk och rörde mig, så jag grämer mig nu mest över att jag missade åka ut med gänget på morgonen. De är nu fyra timmar bättre än mig. Och jag var en känslig mes. Nästa vecka är temat självspäkning.

Jax
2007-01-07, 21:06
De är nu fyra timmar bättre än mig. Och jag var en känslig mes.
Haha, klockren analys.