handdator

Visa fullständig version : Vad kostar parmaskinka?


Catstyle
2007-01-06, 14:01
Behöver av diverse anledningar få reda på detta, någon som har koll? :)
Tack på förhand.

Mental
2007-01-06, 14:11
Beror på om du skivar själv, köper vacumförpackat eller köper färskskivad i scharken, men kring 300kr kg åtminstånde

Mental
2007-01-06, 14:12
Melonsallad och parmaskinka.
Parmaskinka med parmesanost och olivolja.
Parmaskinka med färska basilikablad, tomater och mozarellaost på gott bröd

FAN! vad sugen man blir.
Förbannade goda skinkjävel som smälter i munnen som sockervadd.

babbett
2007-01-06, 14:13
Beror på om du skivar själv, köper vacumförpackat eller köper färskskivad i scharken, men kring 300kr kg åtminstånde

ca. 200/kg. på Willys...skivad.

Mental
2007-01-06, 14:19
ca. 200/kg. på Willys...skivad.

Låter galet billigt, är det riktig parmaskinka då, eller bara vanlig lufttorkad skinka?

skaparn
2007-01-06, 14:24
Låter galet billigt, är det riktig parmaskinka då, eller bara vanlig lufttorkad skinka?

Det är med stor säkerhet vanlig lufttorkad. Brukar ibland heta något fult som Parmaliknande skinka, eller ännu bättre; lufttorkad skinka med parmaskinkekaraktär.

babbett
2007-01-06, 14:27
Det är med stor säkerhet vanlig lufttorkad. Brukar ibland heta något fult som Parmaliknande skinka, eller ännu bättre; lufttorkad skinka med parmaskinkekaraktär.


Ja ja, fast den fungerar utmärkt.

Var nu inte så märkesfixerade!

Mental
2007-01-06, 14:32
Ja ja, fast den fungerar utmärkt.

Var nu inte så märkesfixerade!

Prosciutto di Parma ska det vara :)

Men jag antar att all form av lufttorkad skinka blir parmaskinka i folkmun :(
Lite som min mor anser att all form av bubblande vitt vin är Champagne.

Det är en jävla skillnad på en skinka som torkats och sköts för hand i 2 år och på en varmluftstorkad massproducerad dito (Och ja, det märks på smaken, men framför allt priset) :(

Catstyle
2007-01-06, 14:48
Jo det jag syftar på är alltså äkta parmaskinka som köps över disk, inte någon billig kopia. *slap*

babbett
2007-01-06, 14:49
Jo det jag syftar på är alltså äkta parmaskinka som köps över disk, inte någon billig kopia. *slap*

Flåt dåå..

Nitrometan
2007-01-06, 15:04
Jo det jag syftar på är alltså äkta parmaskinka som köps över disk, inte någon billig kopia. *slap*
Prosciutto crudo heter den i Italien, även om den inte är gjord i just Parma.

Prosciutto di Parma är den namnskyddade variant som är gjord i Parma.

Smak- och kvalitetsmässigt är det ingen skillnad, eller iaf väldigt liten. De som lufttorkar skinka i Italien är noggranna.

Sen finns ju även Jamon Serrano (också namnskyddad), som är lufttorkad skinka från Spanien. Samma grej och smakar väldigt lika.

Kallas även serranoskinka - men är då oftast billigare kopior.

Baha
2007-01-06, 15:06
lidl har vacum parma, minns dock inte vad den kostade men för mig 19.90 100 gram

Catstyle
2007-01-06, 15:15
Prosciutto crudo heter den i Italien, även om den inte är gjord i just Parma.

Prosciutto di Parma är den namnskyddade variant som är gjord i Parma.

Smak- och kvalitetsmässigt är det ingen skillnad, eller iaf väldigt liten. De som lufttorkar skinka i Italien är noggranna.

Sen finns ju även Jamon Serrano (också namnskyddad), som är lufttorkad skinka från Spanien. Samma grej och smakar väldigt lika.

Kallas även serranoskinka - men är då oftast billigare kopior.
Har du någon aning om vad man får betala för De olika Prosciutto-varianterna?

coxie
2007-01-06, 16:01
Brukar kosta runt 340 kr/kg där jag handlar mitt kött, så förbannat gott att man aldrig kan få nog.

Jense
2007-01-06, 16:06
köp i bit och skiva själv om du har möjlighet. hela ritualen kan få vem som helst att bli troende