handdator

Visa fullständig version : En fråga - varför syns inte dåliga vanor på vissa?


jonte85
2007-01-05, 23:47
En fråga jag ofta ställer mig är hur folk som äter skräpmat, motionerar inget, dricker mycket alkohol ändå inte blir feta.
Jag har en kompis som festar nästan varje helg, röker, snusar, äter mycket onyttig mat samt dricker mycket cola ändå inte är tjock, han gymmar några gånger i veckan och är rätt så stark. Medans jag som försöker äta väldigt nyttig mat, röker inte, dricker väldigt sällan samt undviker alla former av sötsaker, gymmar 3-4 gånger i veckan ändå inte har "snyggare" kropp än han. Han tar mer i bänk, knäböj osv även fast jag tycker att det ska vara tvärtom. Vad kan detta bero på?

Dnepr
2007-01-05, 23:51
En fråga jag ofta ställer mig är hur folk som äter skräpmat, motionerar inget, dricker mycket alkohol ändå inte blir feta.
Jag har en kompis som festar nästan varje helg, röker, snusar, äter mycket onyttig mat samt dricker mycket cola ändå inte är tjock, han gymmar några gånger i veckan och är rätt så stark. Medans jag som försöker äta väldigt nyttig mat, röker inte, dricker väldigt sällan samt undviker alla former av sötsaker, gymmar 3-4 gånger i veckan ändå inte har "snyggare" kropp än han. Han tar mer i bänk, knäböj osv även fast jag tycker att det ska vara tvärtom. Vad kan detta bero på?

Gener kanske.

Achryl
2007-01-05, 23:52
En fråga jag ofta ställer mig är hur folk som äter skräpmat, motionerar inget, dricker mycket alkohol ändå inte blir feta.
Jag har en kompis som festar nästan varje helg, röker, snusar, äter mycket onyttig mat samt dricker mycket cola ändå inte är tjock, han gymmar några gånger i veckan och är rätt så stark. Medans jag som försöker äta väldigt nyttig mat, röker inte, dricker väldigt sällan samt undviker alla former av sötsaker, gymmar 3-4 gånger i veckan ändå inte har "snyggare" kropp än han. Han tar mer i bänk, knäböj osv även fast jag tycker att det ska vara tvärtom. Vad kan detta bero på?

Högre energiomsättning/andra gener? Skriv gärna en rubrik man får ut någonting av nästa gång förresten :thumbup:

jonte85
2007-01-05, 23:59
Högre energiomsättning/andra gener? Skriv gärna en rubrik man får ut någonting av nästa gång förresten :thumbup:

Okej, tack för svaret!
Kanske en dålig rubrik, sorry :)

Loke
2007-01-06, 00:11
Tja, en förklaring kan ju vara att det tar ett antal år innan ens livsstil börjar märkas på ens kroppsform. Om ni båda fortsätter på samma sätt i 10 år, kom då tillbaka och tala om för oss vem som är i bäst form ;)

bedlam
2007-01-06, 00:15
Du kanske äter för lite :)

Skräpmat går också att bygga muskler på, och alkoholen är ändå bara några timmar per vecka. Mig veterligt så påverkar heller inte nikotin möjligheterna att bygga muskler eller förbränna fett!

livet är orättvist!

Tom Jr
2007-01-06, 11:38
Jag vet hur du känner dig, mannen!

Jag är också en sådan som lever exemplariskt, äter aldrig pizza eller dricker läsk med socker i. Medans mina kompisar proppar i sig kopiösa mängder av det, och ingenting händer.

Men, efter lite granskning så har jag märkt att dessa killar äter så otroligt lite vanlig mat. Så det jämnar ut sig ändå. Alltså, jag kanske äter 4 potatisar till lunch medans dom äter en halv och slänger resten, sen går dom och köper en snickers istället... Det är ju ändå antalet energi som räknas, vart det än kommer ifrån.

Mina kompisar gymmar aldrig, dom är innebandynördar och så vidare. Men, kan lova dig att din kropp mår mycket bättre och så vidare.. så..

Diana
2007-01-06, 12:31
En sak som borde tilläggas är att folk som inte tränar(styrke/annat intensifvt) ju grejjar mkt längre perioder utan akuta psykbryt pga matsug :krampus :D därför mår dom helt enkelt inte skit av att käka bara en gång om dagen - nåt som säkert kan vara svårt för tränande att greppa, därför så många undrar om dette kanske...

Om det beror på anabola hormoner styrketränare mfl drar på sej eller om tränande individer(pga musklerna) kanske får blodsockerfall lättare än otränade? no clue. *popcorn*

Allan
2007-01-06, 12:34
Okej, tack för svaret!
Kanske en dålig rubrik, sorry :)

Jag fixar

Allan
2007-01-06, 12:36
En fråga jag ofta ställer mig är hur folk som äter skräpmat, motionerar inget, dricker mycket alkohol ändå inte blir feta.


Jodå, de kommer att bli det - vänta ett par år bara. Mänsklighetens vackraste varelse i tonåren är föga attraktiv tjugo år senare om han inte tar hand om sin kropp.

Nevermore
2007-01-06, 12:38
Han skulle vara ännu grövre och ännu hårdare om han åt som dig och inte festade så mkt. PÅ samma sätt som du skulle vara sämre om du levde som honom. Ni har inte samma förutsättningar. Gener är på 1a, 2a och 3e plats när det kommer till möjligheter att bygga muskler.

Bronkitkorv
2007-01-06, 12:41
Jag är säker på att jag mår bättre nu (31år) med min någorlunda sunda livsstil än om jag fortsatt som jag gjorde för 10 år sedan med att supa 3dagar i veckan, knarka light och mestadels skräpmat.. eller ingen mat alls.
Om jag skulle helt låta bli allt onyttigt så kanske jag skulle må bättre när jag är 50år gammal.

olle lindblad
2007-01-06, 12:43
Sånt där har man ju sett på gamla polare från gymnasietiden. De som drack 4 liter cola om dagen, söp tre dagar i veckan och levde på mestadels skräpmat var tjocka och goa redan strax efter 20.

Piranha
2007-01-06, 12:43
Även om personen nu ser fräsh ut så betyder inte det att allt är okej, hög kolestrol, förkalkningar etc undkommer man inte för det.

Nina L
2007-01-06, 12:52
Även om personen nu ser fräsh ut så betyder inte det att allt är okej, hög kolestrol, förkalkningar etc undkommer man inte för det.Precis. Kolla dina lungor lixxom. :P

Kwon
2007-01-06, 13:08
Endomorph, Ectomorph, Mesomorph etc

Jag kan käka si o så å inte bli fet medans Lasse Ringholm får moonface av det lilla

Diana
2007-01-06, 13:34
Endomorph, Ectomorph, Mesomorph etc

Jag kan käka si o så å inte bli fet medans Lasse Ringholm får moonface av det lilla
:D



+tarmbakteriefloran
+gener
+mormors kanelbullar(MED LÅGT GI)
*popcorn*

Karl_alfred
2007-01-06, 14:26
Äter man lite mot för man gör av med kan man äta vad fan som helst flera gånge om dagen o va smal.

Stoltz
2007-01-06, 14:37
Det finns sådana pack som oss som inte behöver ha någon större koll på maten utan kan ändå fortsätta vara smala.
Sen att bli vältränad och (ur min synpunkt) se bra ut är en helt annan femma. Att vara smal är inte min definition på att se bra ut.

Och som Piranha sade, allt står inte alltid rätt till innanpå kroppen.

Bönne
2007-01-06, 14:50
Jag vet hur du känner dig, mannen!

Jag är också en sådan som lever exemplariskt, äter aldrig pizza eller dricker läsk med socker i. Medans mina kompisar proppar i sig kopiösa mängder av det, och ingenting händer.

Men, efter lite granskning så har jag märkt att dessa killar äter så otroligt lite vanlig mat. Så det jämnar ut sig ändå. Alltså, jag kanske äter 4 potatisar till lunch medans dom äter en halv och slänger resten, sen går dom och köper en snickers istället... Det är ju ändå antalet energi som räknas, vart det än kommer ifrån.

Mina kompisar gymmar aldrig, dom är innebandynördar och så vidare. Men, kan lova dig att din kropp mår mycket bättre och så vidare.. så..Allt är inte svart på vitt, Snickers innehåller jordnötter som i sin tur innehåller bra fetter. Sedan Kakao som är bra för blodtrycket. :)

jenny
2007-01-06, 14:59
Jag vet hur du känner dig, mannen!

Jag är också en sådan som lever exemplariskt, äter aldrig pizza eller dricker läsk med socker i. Medans mina kompisar proppar i sig kopiösa mängder av det, och ingenting händer.

Men, efter lite granskning så har jag märkt att dessa killar äter så otroligt lite vanlig mat. Så det jämnar ut sig ändå. Alltså, jag kanske äter 4 potatisar till lunch medans dom äter en halv och slänger resten, sen går dom och köper en snickers istället... Det är ju ändå antalet energi som räknas, vart det än kommer ifrån.

Mina kompisar gymmar aldrig, dom är innebandynördar och så vidare. Men, kan lova dig att din kropp mår mycket bättre och så vidare.. så..


Tror det ligger mycket i det. Har funderat mycket på varför jag väger en 10 kg mer än för tio år sedan fast jag för tio år sedan sket i vad jag åt. Då åt jag kanske två rostade mackor med marmelad till frukost, fil med knäckebröd till lunch och mammas mat till middag. Förutom det blev det godis, läsk och en massa fika. Nu äter jag mer som man ska, gröt till frukost, två lagade måltider, proteinrika mellanmål, ingen läsk och minimalt med fika och godis. Men sammanlagt så blir det fler kalorier än förr och därför väger jag mer.

Angel
2007-01-06, 15:17
Tänkte säga som pirre, även om personen ser fräsch ut så länge den är ung så kommer det ikapp en så småningom...

maRRtin
2007-01-06, 19:23
Dessvärre är livet lite orättvist, har en kompis som äter/åt mestadels "skräp" och sitter/satt mest hemma och slappade. Han har alltid varit väldigt grov och välformad, inte fet alls.
Nu har han hängt på och börjat styrketräna, 2 månader har han tränat nu ungefär. Igår på träningen gjorde han en 2 st 8or och en 6a på 90kg i bänken. *cry*

Ankarby
2007-01-07, 12:35
Festar, träffar folk, blir glad.
Ger kanske mer stimuli än att sitta och läsa näringslära?