handdator

Visa fullständig version : Pencillin och Alkohol?

Control_61
2007-01-05, 23:16
ÄR det farligt att dricka alkohol samtidigt som man går på pencillin? Jag har 1 dag kvar på min pencillinkur när det ev. drickandet ska äga rum :)

Kan man dricka då lr?

DavidN
2007-01-05, 23:24
oavsett vad svaret är på frågan så får du vara resonlig och gärna bygga upp ett resonemang som säger dig att oavsett medicin så håll det isär från alkohol

Nadreas
2007-01-05, 23:33
Det beror på vilken sorts pencilin du går på. Kroppen tar inte skada av kombinationen pencilin och alkohol, men pencilin slutar fungera när man blandar med alkohol, detta gäller dock bara vissa sorters pencilinkurer.

Men har man en infektion så kan den förvärras av alkohol eftersom alkohol har en hämmande effekt på immunförsvarets funktion. Så precis som davidn sa, undvik alkohol när du inte är frisk!

Control_61
2007-01-05, 23:38
Jag är frisk men går i slutet av pencillinkuren..

bombenx
2007-01-06, 13:41
Jag är frisk men går i slutet av pencillinkuren..

Även om du känner dig frisk är det viktigt att inte avsluta pencillinkuren innan satt datum eftersom du då möjliggör en förökning hos de "elaka" bakterier som möjligtvis finns kvar i kroppen.

Nadreas
2007-01-06, 14:48
+att om det finns kvar bakterier så är risken relativt stor att de nu bildar en resistans mot det pencilinet.

Trance
2007-01-06, 15:46
Drick på, ingen fara. Myt att antibiotika inte skulle fungera bara för att man dricker.

Lindstein
2007-01-06, 22:13
Drick på, ingen fara. Myt att antibiotika inte skulle fungera bara för att man dricker.

Efter att ha frågat många läkare om detta, så blir det +1

Control_61
2007-01-07, 10:32
Drack inte ;)
Däremot ska jag lira hockeymatch idag med 1 tablett kvar på pencillin kuren :)

Nadreas
2007-01-07, 12:39

Stämmer inte. Det är som jag sa att det beror på vilken sorts kur du går på. Jag gick på pencilin för bara 4 veckor sedan, ringde apoteket angående precis samma fråga och fick svaret att det inte är okej pga att den kuren jag gick på slutade fungera i kombination med alkohol.

Jackie Dee
2007-01-07, 19:47
Viss pencillin ges i samband med flagyl och då ska man absolut inte dricka. Flagyl innehåller samma ämne som antabus och du blir och se ut som ett stoppljus om du dricker ändå.

Nadreas
2007-01-08, 20:31
Viss pencillin ges i samband med flagyl och då ska man absolut inte dricka. Flagyl innehåller samma ämne som antabus och du blir och se ut som ett stoppljus om du dricker ändå.

Word!