handdator

Visa fullständig version : Morfins inverkar på proteinsyntesen?


Bönne
2007-01-05, 22:31
Som topic säger, vad har morfin för inverkar på proteinsyntesen?

Yankeee
2007-01-05, 22:34
Är det pga hostmedicinen säger jag bara...

lol

Bönne
2007-01-05, 22:38
Är det pga hostmedicinen säger jag bara...

lolNej, tänkte rent generellt.

Åter.

Yankeee
2007-01-05, 22:40
Om man nu av någon anledning brukar morfin. Tror du att proteinsyntesens status är en prioritet då?

King Grub
2007-01-05, 22:40
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=3238325

Handcuff
2007-01-05, 22:40
Antingen får man morfin för att man behöver det..annars är man en pundare och en idiot. Och idioter som pundar kan lika gärna sluta träna.

Bönne
2007-01-05, 22:44
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=3238325Tack. Ganska intressant att de tog så mycket morfin, trodde inte att man tog så mycket. Två flugor i en smäll!

King Grub
2007-01-05, 22:45
"Man" är råttor, och dosen är i studiesyfte.

Bönne
2007-01-05, 22:50
"Man" är råttor, och dosen är i studiesyfte.Hehe, missade att det var råttor, 8 mg/kg kändes galet =p

Nilsjohan
2007-01-05, 23:29
Om man nu av någon anledning brukar morfin. Tror du att proteinsyntesens status är en prioritet då?
Ja det tror jag.

dude
2007-01-05, 23:33
Antingen får man morfin för att man behöver det..annars är man en pundare och en idiot. Och idioter som pundar kan lika gärna sluta träna.

En pundare tar tjack inte morfin...

Einar
2007-01-05, 23:47
Om man nu av någon anledning brukar morfin. Tror du att proteinsyntesens status är en prioritet då?

Om man efter en operation vaknar upp med svåra smärtor och läkaren frågar om man vill ha en extra shot morfin för att lindra dessa så bör man nog inte bry sig om dess påverkan på proteinsyntesen.

Men... man kan faktiskt vara nyfiken ändå. inte sant? :)

mathor
2007-01-05, 23:58
En pundare tar tjack inte morfin...

Ursäkta?

dude
2007-01-06, 00:05
Ursäkta?

När man drar tjack Så blir man pundig slirig.

Knarkare osv bla bla kanske man är om man missbrukar morfin.

Tjackpundare

Jag ska inte märka orden

Dnepr
2007-01-06, 00:09
Folk brukar väl säga tjackpundare och morfinist. Men för mig är pundare detsamma som narkoman.

skaparn
2007-01-06, 00:22
När man drar tjack Så blir man pundig slirig.

Knarkare osv bla bla kanske man är om man missbrukar morfin.

Tjackpundare

Jag ska inte märka orden

Du skulle nog bara bett Mathor om ursäkt istället för att röra dig i kvicksanden. Var hämtar du denna information?

1986
2007-01-06, 00:37
ot

på bl.a flashbacks drogforum kan man läsa att pundare är just amfetaminister och inget annat.
men bland normala människor är det ju likställt med narkotikamissbrukare.
nåjaa

Nilsjohan
2007-01-06, 00:46
Kan vi inte hålla oss till ämnet (Morfins inverkan på proteinsynthesen)? Eller vi kanske skulle dela tråden i två delar... En allmändel som reder ut begreppet vad och när är man en pundare och en del som (borde ligga under Kost & Näring) som belyser ämnet morfins inverkan på proteinsynthesen.

mathor
2007-01-06, 00:48
Kan vi inte hålla oss till ämnet (Morfins inverkan på proteinsynthesen)?

Missade du svaret?

Nilsjohan
2007-01-06, 00:56
Missade du svaret?
Nej det gjorde jag inte.

"Pundar" diskussionen är dock ointressant

Bönne
2007-01-06, 00:57
Kan vi inte hålla oss till ämnet (Morfins inverkan på proteinsynthesen)?Om jag tolka rapporten (och rättningen) rätt, så halverar morfinet proteinsyntesen hos råttor, dock som fick väldigt hög dos.

ugglan
2007-01-06, 00:58
mer depolan åt folket

dude
2007-01-06, 01:08
Varför vill du veta om morfin inverkar på proteinsyntesen?

Förutsätter att du tänker på om det kommer försämra träningen.

Om du väl skulle få morfin för att ha skadat sig skulle du nog inte vara i skick att träna.

Om du tar morfin för att flumma på så är nog träning det sista du tänker göra. Du blir ju inte direkt aktiv av opioder/opiater.

Bönne
2007-01-06, 01:19
Varför vill du veta om morfin inverkar på proteinsyntesen?

Förutsätter att du tänker på om det kommer försämra träningen.

Om du väl skulle få morfin för att ha skadat sig skulle du nog inte vara i skick att träna.

Om du tar morfin för att flumma på så är nog träning det sista du tänker göra. Du blir ju inte direkt aktiv av opioder/opiater.Nej, tar man dem doserna som (förmodligen) behövs för att proteinsyntesen ska påverkas nämnvärt, så är man förmodligen inte alls intresserad av att träna.

Vara bara en tanke som kom upp när jag satt och läste något. Nyfikenhet kallas det i folkmun, existerat sedan dag ett.

Yankeee
2007-01-06, 09:12
Ja det tror jag.

Du menar alltså att du skulle sluta med din morfinmedicinering om du fick reda på att proteinsyntesen påverkades negativt?

Låt mig gissa. Orange hår, glasögon, kritvit och sub 20 bmi?

MasterChief
2007-01-06, 10:23
Cocillana borde nog vara "knarkklassat" så att inte läkarna skrev ut det allt för lätt :-/

Allan
2007-01-06, 10:37
Ni ska inte läsa massa skit på andra forum. Fråga här så får ni rätt svar på en gång....

Sheogorath
2007-01-06, 11:14
Ni ska inte läsa massa skit på andra forum. Fråga här så får ni rätt svar på en gång....

:thumbup:

Bönne
2007-01-06, 14:28
Ni ska inte läsa massa skit på andra forum. Fråga här så får ni rätt svar på en gång....Var på detta forumet jag läste det. Trodde att jag upptäckt ett mönster, men så mycket för det =p

Nilsjohan
2007-01-06, 16:10
Du menar alltså att du skulle sluta med din morfinmedicinering om du fick reda på att proteinsyntesen påverkades negativt?

Låt mig gissa. Orange hår, glasögon, kritvit och sub 20 bmi?
Du gissade nog inte rätt på en enda sak.

Jag menar inte att jag skulle sluta med morfin om jag var i behov av detta pågrund av sjukdom. Och jag förstår ärligt inte vart du fått det ifrån. Kanske borde lyfta blicken lite högre. Proteinsynthes är intressant inom fler områden än träning. EAA är först framtaget för behandling hos dem som har Uremi.

Om man nu av någon anledning brukar morfin. Tror du att proteinsyntesens status är en prioritet då?
En otroligt stor del av dagens intensivvårdspatienter dör inte av sin grundsjukdom. De avlider inom 6 månader efter att de lämnat intensivvården. Detta pågrund av grav malnutriering. Men kan inte ge dem tillräckligt med näring då kroppen befinner sig i ett extremt kataboltstadium. Mängden nedbruten muskelmassa per dag överskrider stort mängden muskelmassa man skulle kunna lägga på sig med hjälp av all världens doping och kost till sin hjälp.

Därför bedrivs det i dagsläget relativt omfattande forskning kring detta problem. Olika kosttillägg, mediciner och behandlings upplägg testas och ett mått på detta är proteinsyntesen. De flesta iva-pat får någon form av smärtstillande och det är av intresse att veta om medlens olika verkan.

Ibland får man gasa och bromsa samtidigt. Patienten skall vara smärtstillad, samtidigt vill man motverka katabolism. Ett annat klassiskt exempel på att gasa och bromsa: Patienten sövs (med propofol), i och med detta så får patienten svårt att hålla ett full gått blodtryck och man blir tvungen att starta en infusion med noradrenalin.

Yankeee
2007-01-06, 16:13
Du gissade nog inte rätt på en enda sak.

Jag menar inte att jag skulle sluta med morfin om jag var i behov av detta pågrund av sjukdom. Och jag förstår ärligt inte vart du fått det ifrån. Kanske borde lyfta blicken lite högre. Proteinsynthes är intressant inom fler områden än träning. EAA är först framtaget för behandling hos dem som har Uremi.


En otroligt stor del av dagens intensivvårdspatienter dör inte av sin grundsjukdom. De avlider inom 6 månader efter att de lämnat intensivvården. Detta pågrund av grav malnutriering. Men kan inte ge dem tillräckligt med näring då kroppen befinner sig i ett extremt kataboltstadium. Mängden nedbruten muskelmassa per dag överskrider stort mängden muskelmassa man skulle kunna lägga på sig med hjälp av all världens doping och kost till sin hjälp.

Därför bedrivs det i dagsläget relativt omfattande forskning kring detta problem. Olika kosttillägg, mediciner och behandlings upplägg testas och ett mått på detta är proteinsyntesen. De flesta iva-pat får någon form av smärtstillande och det är av intresse att veta om medlens olika verkan.

Ibland får man gasa och bromsa samtidigt. Patienten skall vara smärtstillad, samtidigt vill man motverka katabolism. Ett annat klassiskt exempel på att gasa och bromsa: Patienten sövs (med propofol), i och med detta så får patienten svårt att hålla ett full gått blodtryck och man blir tvungen att starta en infusion med noradrenalin.

Kanske dags att du inser att vi inte pratar om samma sak.

Nilsjohan
2007-01-06, 16:15
Kanske dags att du inser att vi inte pratar om samma sak.
Nä jag tyckte inte pundar snacket var av intresse, det som är intressant är dock den faktiskaforskningen och dess syfte.

Yankeee
2007-01-06, 16:16
Nä jag tyckte inte pundar snacket var av intresse, det som är intressant är dock den faktiskaforskningen och dess syfte.

Okey, du väljer alltså vad andra menar och argumenterar mot det. Bra taktik.

Alexx
2007-01-06, 21:38
Drar upp tråden igen.


Verkar som att det är ganska många olika mediciner/droger som har en negativ effekt på proteinsyntesen, så jag undrar, vad är det egentligen i dessa preparat som nedreglerar syntesen? Finns det ngt dom har gemensamt, ngt verkningssätt?