handdator

Visa fullständig version : Skadligt koka ägg i varmt kranvatten?


Wayfaerer
2007-01-05, 21:40
Vet att man inte ska använda hett vatten från kranen vid matlagning på grund av avlagringar (koppar?) från vattenledningarna. Har dock hört att det påstås att det är ok att koka ägg på detta sätt eftersom "ämnena inte tränger genom skalet". Någon som vet?

Shakemynuts
2007-01-05, 23:25
Vad spelar det för roll? :D
Bara o koka i kallt ju! *slap* Finns ju ingen anledning o använda varmt.

Olsson
2007-01-05, 23:33
Vad spelar det för roll? :D
Bara o koka i kallt ju! *slap* Finns ju ingen anledning o använda varmt.

Det går bra mkt fortare innan vattnet böjar koka..
Jag har tänkt på samma som Wayfaerer faktiskt. Ibland spricker äggen innan vattnet börjar koka ju.

Nadreas
2007-01-05, 23:35
I den värmen dör alla bakterier anyway, så det borde inte vara någon fara.

Guddi
2007-01-05, 23:53
I den värmen dör alla bakterier anyway, så det borde inte vara någon fara.koppar är inte en bakterie ;)

Shakemynuts
2007-01-06, 00:01
Det går bra mkt fortare innan vattnet böjar koka..
Jag har tänkt på samma som Wayfaerer faktiskt. Ibland spricker äggen innan vattnet börjar koka ju.

Okej då, men ja bor i norrland nu, har lärt mig att ta det lugnt. :D

Bönne
2007-01-06, 00:23
I den värmen dör alla bakterier anyway, så det borde inte vara någon fara.Är väl inte så mycket bakterierna som kopparoxiden som man vill lämna utanför sin kost.

internethjälten
2007-01-06, 01:03
Vet att man inte ska använda hett vatten från kranen vid matlagning på grund av avlagringar (koppar?) från vattenledningarna. Har dock hört att det påstås att det är ok att koka ägg på detta sätt eftersom "ämnena inte tränger genom skalet". Någon som vet?

så avlagringar släpper av varmvatten men inte av
kallvatten.

blekfet2
2007-01-06, 01:04
I den värmen dör alla bakterier anyway, så det borde inte vara någon fara.

Nä det gör dom inte.

Kurash
2007-01-06, 01:18
så avlagringar släpper av varmvatten men inte av
kallvatten.

Tror kallvattenledningarna är belagda med något som dom inte släpper avlagringar. Det va förklaringen jag fick när jag jobbade i kök.

Bönne
2007-01-06, 01:24
Förstår inte varför man inte använder plaströr/slang direkt när rören lämnat grunden, borde underlätta det för rörmokarna som fan, fast håller å andra sidan kanske inte lika länge, har vi någon rörmokare här inne?

Tabbe
2007-01-06, 03:53
Mamma har alltid sagt koka aldrig saker med varmvatten som start, nu vet jag varfor iaf.

Eddie Vedder
2007-01-06, 05:19
Vet att man inte ska använda hett vatten från kranen vid matlagning på grund av avlagringar (koppar?) från vattenledningarna. Har dock hört att det påstås att det är ok att koka ägg på detta sätt eftersom "ämnena inte tränger genom skalet". Någon som vet?
Skaffa en vattenskokare, jag kokar aldrig nånting som jag ställt på plattan i kallt vatten längre känns som de tar tio år.

Koka upp vattnet i kokaren samtidigt som du slår på plattan, då när vattnet e uppkokat så e plattan oftast varm så de börjar typ koka direkt. Jämfört me om vattnet vore kallt, då ska ju först plattan bli varm, sen vattnet börja värmas upp å två dagar senare har de börjat koka.

Nä, att införskaffa en vattenkokare e ett mycke bra tips!

m1kael
2007-01-06, 05:52
Skaffa en vattenskokare, jag kokar aldrig nånting som jag ställt på plattan i kallt vatten längre känns som de tar tio år.

Koka upp vattnet i kokaren samtidigt som du slår på plattan, då när vattnet e uppkokat så e plattan oftast varm så de börjar typ koka direkt.
Nä, att införskaffa en vattenkokare e ett mycke bra tips!
:thumbup:
Fast jag brukar hälla i en knapp cm med vatten i kastrullen innan jag sätter den på plattan, då ser man när det är kokvarmt och det tar ungefär lika lång tid som att få fräs på vattnet i vattenkokaren.

Jämfört me om vattnet vore kallt, då ska ju först plattan bli varm, sen vattnet börja värmas upp å två dagar senare har de börjat koka.
I ett avsnitt av Hells kitchen, var det en av kockaspiranterna som fick världens utskällning av Gordon Ramsay när denne hade börjat koka upp varmt vatten. Så jag vet inte vilket som stämmer och nu när klockan är 05:50 och jag har jobbat hela natten orkar jag inte googla heller...

Sverker
2007-01-06, 08:22
Förstår inte varför man inte använder plaströr/slang direkt när rören lämnat grunden, borde underlätta det för rörmokarna som fan, fast håller å andra sidan kanske inte lika länge, har vi någon rörmokare här inne?


Självklart ska alla rör i huset vara av rostfritt stål:thumbup: ...synd att det skulle bli lite dyrt.

Till sak. Varmt vatten är aggresivt och löser ut en massa koppar i vattnet. Kallt vatten är inte alls lika aggresivt o rör inte kopparrören. Inte en chans att jag skulle dricka något som är gjort på varmvatten.

Ägg ska läggas ned i kallt vatten för att inte spricka. Jag har inte funderat kring koppar och ägg. Genom skalet rusar kopparn in och ut, där är porerna stora som motorvägar men jag TROR inte att kopparjonerna kommer igenom hinnorna runt ägget.

z_bumbi
2007-01-06, 10:25
I ett avsnitt av Hells kitchen, var det en av kockaspiranterna som fick världens utskällning av Gordon Ramsay när denne hade börjat koka upp varmt vatten. Så jag vet inte vilket som stämmer och nu när klockan är 05:50 och jag har jobbat hela natten orkar jag inte googla heller...

Var det inte tvärt om, att hon tog kallvatten för att hon trodde det skulle koka upp snabbare?

I Sverige är inte varmvatten livsmedelsklassat så det ska man inte använda direkt i matlagningen om man ska följa reglerna. Jag tvivlar dock på att det skulle vara skadligt att använda varmvatten från kranen för att koka ägg.

Allan
2007-01-06, 11:02
Nej, det är inte skadligt. Äggskalet klarar av att hålla undan eventuella skadliga partiklar. Däremot är tidsvinsten minimal - låt det koka upp under lock istället så har du tjänat in det, eller använd en mindre kastrull.
Rör? Ja, idag använder man olika typer av flexirör inne i fastigheterna. Rostfritt och koppar blir allt mer sällsynt.

LadyG
2007-01-06, 11:19
Allra snabbast går det om man köper en äggkokare. Minimalt med krångel och äggen blir alltid perfekta och aldrig spräckta.

Allan
2007-01-06, 11:23
Allra snabbast går det om man köper en äggkokare. Minimalt med krångel och äggen blir alltid perfekta och aldrig spräckta.

Man får väl bara i sju eller nåt sånt eller va?

LadyG
2007-01-06, 11:31
Man får väl bara i sju eller nåt sånt eller va?

I min får man bara i 7, men det tar inte många minuter för dem att bli klara. Jag har inte sett någon större heller tyvärr. Men den på Jula kostar bara 99 spänn så då kan man ju köpa två :)

olle lindblad
2007-01-06, 12:20
Att lägga i ägg i kokande vatten är inget problem så länge som det inte finns små sprickor i dem från början. Förklara för mig hur man annars ska kunna koka 50 ägg en gång och 200 nästa och ändå få exakt samma resultat.
z_bumbi: Jo, hon hade vissa problem att förklara hur kallt vatten blir varmt fortare. Rätt underhållande.

bombenx
2007-01-06, 13:22
Man får väl bara i sju eller nåt sånt eller va?

Hur många brukar du äta åt gången om 7 inte räcker?

flenders
2007-01-06, 13:43
Hur många brukar du äta åt gången om 7 inte räcker?Mat är lite till en sällskapsgrej. Det händer ganska ofta att man är mer än en person.

m1kael
2007-01-06, 14:14
z_bumbi: Jo, hon hade vissa problem att förklara hur kallt vatten blir varmt fortare. Rätt underhållande.
Hmm, så var det nog, jag skyller på min skeva dygnsrytm. *whistle*

m1kael
2007-01-06, 14:30
Hmm, så var det nog, jag skyller på min skeva dygnsrytm. *whistle*
Fast nej, det var ju det som gjorde mig förvånad! Att hon trodde att hon hade varit smart och värmt upp varmt vatten för att det skulle gå fortare?!?
Fan, ingen som har Hells kitchen dvd'n?

bombenx
2007-01-06, 18:32
Mat är lite till en sällskapsgrej. Det händer ganska ofta att man är mer än en person.

Ähh, sällskap är till för de privilegierade.

Dnepr
2007-01-08, 13:59
Om man spolar varmvatten på frysta grönsaker så att dom tinas, får man kopparskiten på dom då också? Eller stannar det i själva vattnet?

Krokodil
2007-01-08, 16:36
I vissa värmeverk använder man Hydrazin för att minska syrehalten i matarvattnet. Detta kan om man har otur läcka igenom värmeväxlare ut i fjärrvärmenätet, och om man har maximal otur läcka igenom undercentralen och in i varmvattnet i fastigheten.

Hydrazin är inte nyttigt!

nr16
2007-01-08, 18:58
Det är koppar i dom svenska rören. Därför ska man inte ha varmvatten till matlganing. Men ja tror att de går bli i Englnad, USA os.v

Denstillasittande
2007-01-10, 00:37
Detta har jag aldrig hört talas om. Har aldrig tänkt på om vattnet är varmt elller kallt bara slänger i en skvätt i kastrullen och vänta tills det koka, lägger i äggen och ställer äggklockan.

Fast vi i Sverige är väl bortskämda med bra vatten jämfört med LA tex.

Pellefant
2007-01-10, 15:20
I tidningarna för några år sedan stod det om en skolelev som prao-ade i skolans kök. Hon slog larm om att mattanterna alltid hällde varmt vatten i kastrullerna istället för kallt, det skulle bli billigare(eller för att det skulle gå fortare?) på något sätt om jag minns rätt enligt artiklarna. Mattanterna fick sedan tillsägning av rektor/livsmedelsverket?

Undrar om den skoleleven fick mer mat där sedan? :)

skratt
2007-01-10, 17:31
Om man spolar varmvatten på frysta grönsaker så att dom tinas, får man kopparskiten på dom då också? Eller stannar det i själva vattnet?

Har också alltid undrat över dedär.. är ju så smidigt att spola hetvatten över :)

LadyG
2007-01-10, 18:17
Finns det några veteskapliga belägg för att varmvatten skulle vara skadligt? Har letat, men kammat noll. Skulle vara kul att få lit lektyr i ämnet.

Om det stämmer törs man ju inte duscha med öppen mun... :P

Krokodil
2007-01-10, 21:30
Livsmedelsverkets åsikt.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=4298

"Nej. Det varma kranvattnet kontrolleras inte och bör därför inte användas som dryck och till matlagning.

Om man har kommunalt dricksvatten är vattnet i kallvattenkranen kontrollerat av leverantören. Kommunalt dricksvatten är ett livsmedel som ska följa Livsmedelsverkets bestämmelser.

Vill man dricka varmt vatten är rådet att man först spolar ut så mycket kallvatten ur kranen att det vatten som kommer ut har jämn temperatur. Det är lätt att känna med handen. Värm sedan upp det på spisen till önskad temperatur. Vattnet behöver inte koka.


Upplysningar: Tillsynsavdelningen/Enheten för inspektion"

LadyG
2007-01-10, 22:10
Intressant, eftersom väl allt vatten levereras av samma filurer. Enda skillnaden mellan varm och kallt skulle väl vara ackumulatortankarna som varmvattnet sparas i tills det behövs?

haiduc
2007-01-12, 10:57
Om det stämmer törs man ju inte duscha med öppen mun... :P
Nä det blir till att hålla andan i dushen i fortsättningen då...;p