handdator

Visa fullständig version : Vid träningsvärk?


mistermr
2007-01-05, 21:04
Just nu känner jag av träningsvärk i låren, har haft värken i 2 dagar nu. Ganska rejält, kan ej röra mig utan att vara försiktig.

I det här fallet skall jag gå och träna imorrn fast lätt och strecha mycket eller skall jag vila hemma istället tills värken är borta?

Jag gjorde en sökning i ämnet men hittade inget svar på det jag behövde veta.

mvh

Emil_Larsson
2007-01-05, 21:06
Just nu känner jag av träningsvärk i låren, har haft värken i 2 dagar nu. Ganska rejält, kan ej röra mig utan att vara försiktig.

I det här fallet skall jag gå och träna imorrn fast lätt och strecha mycket eller skall jag vila hemma istället tills värken är borta?

Jag gjorde en sökning i ämnet men hittade inget svar på det jag behövde veta.

mvh


Samma som mig, fast jag ska inte träna imorrn. Vet tyvärr inte vad du bör göra.

Pulsaxe
2007-01-05, 21:19
Ska du träna lår? Eller något annat? Förklara;) Börja mjuka upp benen lite redan nu annars, försök stretcha lite och böja på benen... Det brukar hjälpa för mig

HerrArne
2007-01-05, 21:23
Jag brukar träna som vanligt. Sålänge det verkligen bara är träningsvärk då.
Har dock inga belägg för att det är sunt utöver att det inte verkar ha skadat just mig.

mistermr
2007-01-05, 21:23
Det är så att jag har haft ett uppehåll på ca 1 månad innan jag genomförde mitt senaste pass därav träningsvärken. Tänkte köra ett till helkroppspass imorrn, fast med lättare vikter samt mycket stretch när det gäller låren. Men vet ej vad som är bäst träning eller vila?

mvh

King Grub
2007-01-05, 21:24
Det är inte farligt eller skadligt att använda muskulatur med träningsvärk.

Troll
2007-01-05, 22:14
Det är så att jag har haft ett uppehåll på ca 1 månad innan jag genomförde mitt senaste pass därav träningsvärken. Tänkte köra ett till helkroppspass imorrn, fast med lättare vikter samt mycket stretch när det gäller låren. Men vet ej vad som är bäst träning eller vila?

mvh

Prova och se hur det går.
Jag tränar även om jag har träningsvärk, brukar faktiskt släppa tidigare än om jag skulle vilat bort det.

d12
2007-01-09, 00:07
Det är inte farligt eller skadligt att använda muskulatur med träningsvärk.

Är det gynnsamt att göra det? Eller hämmas resultatet?

Thy Butcher
2007-01-09, 00:38
Det är inte farligt eller skadligt att använda muskulatur med träningsvärk.

Kanske inte farligt eller skadligt men bra är det väl inte? :smash:

Vad är träningsvärk? Jo, det är när Z-banden i muskeln bryts ned vid stor eller ofta upprepad belastning och muskeln försöker sedan återhämta sig och bygga upp sig själv igen men lite större den här gången.

En hypotes som jag har och som någon säkert kan bekräfta är att det tar betydligt längre tid att bygga upp en muskel till en viss storlek om man håller på att träna när man har träningsverk i just denna muskeln. Det borde ju bli så eftersom muskeln vill återhämta sig men du låter den inte göra det fullt ut, kanske tom. inte ens till 50%. Och då måste den börja om från början med att återhämta sig istället för att ha återhämtat sig till 100% först från första gången. Logiskt!

Man kan ju alltid äta bra och dricka proteindrinkar för att få snabbare återhämtning men trots det så kan det ta lång tid för en muskel att återhämta sig, speciellt när det gäller så stora muskler som quadriceps eller gluteus maximus (rumpan).

Philippp
2007-01-09, 02:08
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=14455
den svarar på allt