handdator

Visa fullständig version : Viktökning


klistier
2007-01-05, 19:31
Hej, jag skulle vilja öka i vikt eftersom jag är underviktig, vilket tillskott ska man ta? Går det bra att ta något om man inte tränar? Jag kommer iaf spela fotboll någon gång i veckan, kan nog gymma också.
Vilket är effektivast, att gymma eller bara sitta o dega?

Nadja_N
2007-01-05, 19:39
Hej, jag skulle vilja öka i vikt eftersom jag är underviktig, vilket tillskott ska man ta? Går det bra att ta något om man inte tränar? Jag kommer iaf spela fotboll någon gång i veckan, kan nog gymma också.
Vilket är effektivast, att gymma eller bara sitta o dega?

är ju jävligt novis på det här, men det beror ju på om du vill gå upp i fett eller muskler?

Gymma ger muskler
Dega ger fett

eller har jag fel, någon? ;)

Cerberus
2007-01-05, 19:41
Vilket är effektivast, att gymma eller bara sitta o dega?

Beroende på om du är underviktig lr så så kan ju en viktuppgång va antingen hälsosam lr bara dålig.

Du kommer få råd om att börja äta ordentligt istället för rena tillskott i form av gainers brukar vara väldigt fattiga på vitaminer och mineraler som du också behöver.

Rent spontant på det ja citerar så går du inte upp av vikt av något av de du nämnde. Det är maten du stoppar i dig som ger viktökning, är du intresserad av enbart fett så brukar dega+massa mat fungera(även om nybörjare kan öka i muskler av ren överätning). Gymma e bäst om man gillar muskler.

Eddie Vedder
2007-01-05, 19:58
Hej, jag skulle vilja öka i vikt eftersom jag är underviktig, vilket tillskott ska man ta? Går det bra att ta något om man inte tränar? Jag kommer iaf spela fotboll någon gång i veckan, kan nog gymma också.
Vilket är effektivast, att gymma eller bara sitta o dega?
Vem har sagt att man ska ta tillskott? Kosttillskott är per definition just ett tillskott till kosten alltså nånting som kan vara bra och smidigt om du inte får i dej nog me mat. Genom att ligga på kaloriöverskott kommer du öka i vikt, om du sitter på soffan kommer mindre mat krävas för att gå upp i vikt då du förbrukar mindre energi men om du även tänker på din fysiska hälsa så rekommenderar jag att du tränar oxå. Träningen kommer ju dock höja ditt energibehov å där kan ju eventuella tillskott komma in i bilden om du skulle ha svårt att fylla behovet me mat.

Använd sökfunktionen härinne på kosttillskottsforumet så lär du hitta allt som du vill veta plus lite till.

klistier
2007-01-05, 20:29
Jo det vet jag ju Eddie Vender, formulerade mig lite dåligt där.
Jag -vill- ta kosttillskott då jag aldrig lyckas gå upp i vikt utav bara mat.
Vilket är bäst?
Och ja, jag kommer antagligen börja gymma också, någon gång i veckan iallafall.

Cerberus
2007-01-05, 20:43
vad är syftet med viktuppgången? komplex? läkarstaterat att du e underviktig? bli fetare?

Eddie Vedder
2007-01-05, 20:43
Jo det vet jag ju Eddie Vender, formulerade mig lite dåligt där.
Jag -vill- ta kosttillskott då jag aldrig lyckas gå upp i vikt utav bara mat.
Vilket är bäst?
Och ja, jag kommer antagligen börja gymma också, någon gång i veckan iallafall.

Jaha okej, vilket du ska ta kan inte jag hjälpa dej me då jag själv inte tar några tillskott. Lr jag tar iaf inga tillskott i form av makronutrienter.

Måga kör ju me gainer så jag antar att de e bra, men sök runt å leta själv som sagt och lycka till med viktuppgången:thumbup:

klistier
2007-01-05, 21:27
vad är syftet med viktuppgången? komplex? läkarstaterat att du e underviktig? bli fetare?

Tror inte jag behöver det läkarstaterat då jag väger ca 73 kg och är runt 194cm... ;)
Okej, får söka i forumet, tack för svaren! :thumbup:

Robbin
2007-01-05, 23:09
Hej, jag skulle vilja öka i vikt eftersom jag är underviktig, vilket tillskott ska man ta? Går det bra att ta något om man inte tränar? Jag kommer iaf spela fotboll någon gång i veckan, kan nog gymma också.
Vilket är effektivast, att gymma eller bara sitta o dega?

Vill du öka i vikt så är en gainer ditt förmodligen bästa val om du nu måste ta kosttillskott. En gainer är en drink som innehåller proteiner och kolhydrater. Finns att köpa både på internet och i hälsokostaffärer bla. Jag skulle rekommendera dig att styrketräna samtidigt som du går upp eftersom du då kommer lägga på dig mer muskler än om du bara slappar och sitter i soffan medans du går upp. Sen kommer en gainer betydligt bättre till pass om du tränar än om du dricker den som ett mellanmål.

Sonny
2007-01-06, 12:21
min polare är lika lång som dig men väger 65kg, så det finns dom som har det "sämre" ;)

För övrigt är snacket om "ja kan aldrig öka i vikt med bara mat" en ursäkt för att man inte orkar äta så mycket som krävs för att gå upp i vikt och istället väljer man en "genväg". Tvivlar på att det är få som har en sådan ämnesomsättning att "hur mkt dom än äter" så kan dom inte gå upp i vikt.

NisseEriksson
2007-01-06, 17:33
min polare är lika lång som dig men väger 65kg, så det finns dom som har det "sämre" ;)

För övrigt är snacket om "ja kan aldrig öka i vikt med bara mat" en ursäkt för att man inte orkar äta så mycket som krävs för att gå upp i vikt och istället väljer man en "genväg". Tvivlar på att det är få som har en sådan ämnesomsättning att "hur mkt dom än äter" så kan dom inte gå upp i vikt.

+1

klistier
2007-01-06, 18:46
Jag vet att jag antagligen kan gå upp i vikt genom att bara äta och äta och äta, men jag är nog för lat för det så jag behöver en genväg :).

Pepz
2007-01-06, 18:57
Jag vet att jag antagligen kan gå upp i vikt genom att bara äta och äta och äta, men jag är nog för lat för det så jag behöver en genväg :).

Ät detta extra varje dag utöver vad du äter nu
50g nötter ca 300kcal
1liter mellanmjölk ca 400kcal
En portion mat till ca 400kcal. (liten portion, ät gärna mer)

Det ger ett tillskott på ca 1100kcal per dag..

går du inte upp med detta kaloritillskott så äter du på tok för lite redan nu och då kommer inte kosttillskott att hjälpa dig...

NikkoS
2007-01-06, 20:10
Jag vet hur du känner dig jag e i samma sitts som du..
Jag ska nu till måndag börja med mitt sundare liv o viktuppgång!!
JAg har köpt kosttillskott gainer pro,Whey-80 samt ZMA..o sedan fick jag ett mat schema med som jag ska följa nogrann... shemat:Frukost:
2 omega-3
1 dl Gainer Pro i lättmjölk
1,5 dl musli med fil
Mellanmål:
1 dl keso + 0,5 tub risgrynsgröt
1 drink Whey-80
Lunch:
Pasta med köttfärssås på nötfärs + sallad
Mellanmål:
bröd med becel och köttpålägg
1 drink Whey-80
Middag:
2 Omega-3
ris och kyckling eller fisk + grönsaker
1 glas lättmjölk
Kvällsdrink:
0,5 dl gainer pro
0,5 dl Whey-80
1 dl glass
2 dl lättmjölk
1 tsk rapsolja

ZMA innan sänggående

så det kan du ju skriva ner o även följa det du med..kosttillskotten kanske du inte ska skriva ner!!.. men maten!..o följ det nogran o träna så kanske du går upp några kg..samt du kan ju skaffa dig en PT..som kan lägga upp ett personligt tränings schema till dig som är gjort för dina önskemål!!

blekfet2
2007-01-06, 20:44
Hej, jag skulle vilja öka i vikt eftersom jag är underviktig, vilket tillskott ska man ta? Går det bra att ta något om man inte tränar? Jag kommer iaf spela fotboll någon gång i veckan, kan nog gymma också.
Vilket är effektivast, att gymma eller bara sitta o dega?

mer mat!

Hammargren
2007-01-12, 14:59
har gainer innan träning någon verkan på muskeltillväxten eller nedbrytningen? eller är det bara för att man ska orka mer under själva träningen som folk tar gainer innan träning eller finns det ett annat syfte?

King Grub
2007-01-12, 15:01
Vassleprotein före träning stimulerar nybildningen av muskelprotein efter träningen, lika mycket som intag efter träningen:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71

Hammargren
2007-01-12, 15:10
Vassleprotein före träning stimulerar nybildningen av muskelprotein efter träningen, lika mycket som intag efter träningen:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71

tack så mycket

Johan.S
2007-01-12, 15:41
För maximal viktuppgång så funkar det jävligt bra att trycka i sig en gainerdrink 2-3 gånger/dag mellan måltiderna. Kör på nån prisvärd variant typ Mass FX eller liknande så sparar man lite på plånboken.

Med detta upplägg är det nästan omöjligt att inte lägga på sig en del extra fett. Men du ville ju gå upp i vikt ;)

Annars är det bara träna på och se till att äta rätt och ta tillskott ifall du känner att du behöver det för att få i dig extra närning.

dr ozz
2007-01-12, 16:18
För maximal viktuppgång så funkar det jävligt bra att trycka i sig en gainerdrink 2-3 gånger/dag mellan måltiderna. Kör på nån prisvärd variant typ Mass FX eller liknande så sparar man lite på plånboken.

Med detta upplägg är det nästan omöjligt att inte lägga på sig en del extra fett. Men du ville ju gå upp i vikt ;)

Annars är det bara träna på och se till att äta rätt och ta tillskott ifall du känner att du behöver det för att få i dig extra närning.

Detta vore dock inte så hälsosamt! Vore nog bättre med ett annat alternativ, typ mat!!

Ozz

Johan.S
2007-01-12, 16:43
Varför skulle det vara så ohälsosamt?

Capt
2007-01-13, 11:50
Varför skulle det vara så ohälsosamt?

För att det heter kosttillskott, inte kost.

blekfet2
2007-01-13, 11:54
För maximal viktuppgång så funkar det jävligt bra att trycka i sig en gainerdrink 2-3 gånger/dag mellan måltiderna. Kör på nån prisvärd variant typ Mass FX eller liknande så sparar man lite på plånboken.

Med detta upplägg är det nästan omöjligt att inte lägga på sig en del extra fett. Men du ville ju gå upp i vikt ;)

Annars är det bara träna på och se till att äta rätt och ta tillskott ifall du känner att du behöver det för att få i dig extra närning.

Att hålla på och förstöra sina tänder med gainer i tid och otid är idioti, vill man upp i kalorier så finns det vettigare saker man kan stoppa i munnen.

dr ozz
2007-01-13, 11:54
Varför skulle det vara så ohälsosamt?

Av den anledningen att snabba kolhydrater i andra sammanhang än träning inte är bra. Detta bland annat för att den stora insulinutsöndring som skulle krävas för ett så högt blodsocker på sikt skulle leda till sämre insulinkänslighet och allt vad det innebär. Den viktökning man skulle uppnå är nog inte heller den man eftersträvar;) .

Ozz

Johan.S
2007-01-13, 16:10
Angående hål i tänderna så tror jag inte att en gainer eller nått annat pulver ger mer hål i tänderna än va mat skulle göra.

Sen om man är rädd för insulinspikar så kan man ju köra på en måltidsersättare istället för en renodlad gainer. Är ju dock av den uppfattningen att en extra portin gainer som mellanmål inte spelar så stor roll. Killen ville ju gå upp i vikt och jag berättade ett sätt som fungarade.

klistier
2007-01-18, 02:04
Ökar risken brutalt mycket att få diabetes om man dricker gainers även om man inte tränar? Jag menar, man får ju cancer om man äter pommes...
Vet inte riktigt vad som kan räknas som träning, simning? Simmar gör jag rätt ofta nämnligen...
Gymma börjar jag antagligen också göra minst en gång i veckan.
Hur ofta ska man dricka gainers?

Eddie Vedder
2007-01-18, 05:16
Av den anledningen att snabba kolhydrater i andra sammanhang än träning inte är bra. Detta bland annat för att den stora insulinutsöndring som skulle krävas för ett så högt blodsocker på sikt skulle leda till sämre insulinkänslighet och allt vad det innebär. Den viktökning man skulle uppnå är nog inte heller den man eftersträvar;) .

Ozz


Snackar vi om Gainers å insulinutsöndring så skulle skulle jag tippa på att kolhydraterna inte alls ger lika skyhögt insulinpåslag som vassleproteinet.

Å vassleprotein ger ju förbättrad insulinkänslighet i längden.

klistier
2007-04-22, 18:27
Jag har bara gått upp 4 kilo (från 73 till 77 kg) på två påsar Gainer, tar en drink om dagen.
Har bytt ut allt godis mot cashewnötter och mackor med jordnötssmör på nyligen i hopp om att det hjälper viktuppgången.

Några andra tips? Fler gainers / dag?

z_bumbi
2007-04-22, 18:35
Några andra tips?

Ät mer mat, lägg till lite på varje måltid. Har du ökat 4 kg på den här tiden så har du inte ätit mer mat utan snarare ersatt maten med gainers.

Handcuff
2007-04-22, 18:43
Jag har bara gått upp 4 kilo (från 73 till 77 kg) på två påsar Gainer, tar en drink om dagen.
Har bytt ut allt godis mot cashewnötter och mackor med jordnötssmör på nyligen i hopp om att det hjälper viktuppgången.

Några andra tips? Fler gainers / dag?

Skriv nu vad du äter en vanlig dag. Lovar du äter bra mycket mindre än vad du tror!

Och varför varför tror du att du ska gå upp i vikt av en gainer just? Inget speciellt alls. Kolhydrater från ex potatis+protein från mjölk. Din drink/dag (nu vet jag inte hur stor den är) ger dig kanske 500kcal. Dvs ett glas extra mjölk till varje måltid. Eller vad som helst...ett par mackor på kvällen osv.

En gainer fyller sin funktion fint vid träningstillfället då behovet av snabb energi är förhöjt. Vid andra tider ungefär lika bra som kakor+mjölk....

Rahf
2007-04-22, 18:46
Ta er i kragen gott folk, att tillskriva sin viktuppgång till enbart sina gainers är som att tillskriva Aftonbladet och Expressen för bra viktnedgångar.

kallholm
2007-04-23, 16:38
Kör på nån prisvärd variant typ Mass FX eller liknande så sparar man lite på plånboken.

Hur kommer det sig att Mass FX är så billig som 69kr / 1 kg ? :smash:
Smakar den avfall? eller är det något annat :P ?

Sniggel
2007-04-23, 17:42
Hur kommer det sig att Mass FX är så billig som 69kr / 1 kg ? :smash:
Smakar den avfall? eller är det något annat :P ?

Tror det beror på att där är få mellanhänder. Plus att de inte tar överpris för att blanda kolhydrat och protein åt dig som så många andra gör.

Den smakar förresten helt ok :thumbup:. Chokladen smakar bättre än jordgubb.

kallholm
2007-04-23, 18:48
Tror det beror på att där är få mellanhänder. Plus att de inte tar överpris för att blanda kolhydrat och protein åt dig som så många andra gör.

Den smakar förresten helt ok :thumbup:. Chokladen smakar bättre än jordgubb.

Okej tack för svar Sniggel, är det någon idé då att prova eller är det bortkastade pengar på alla dom där 69 kr :cool:

meurt
2007-04-24, 19:30
Jag har bara gått upp 4 kilo (från 73 till 77 kg) på två påsar Gainer, tar en drink om dagen.
Har bytt ut allt godis mot cashewnötter och mackor med jordnötssmör på nyligen i hopp om att det hjälper viktuppgången.

Några andra tips? Fler gainers / dag?

strunta i gainers och ät mer mat! Det är det absolut bästa tipsen jag och många andra har gett/ger. *popcorn*

UrkProductions
2007-04-24, 19:49
Jag hade samma problem! Men inte längre! När jag började gymma för ca 2 månader sedan samt köpte en gainer för 1 vecka sedan så har jag gått upp 5 kg! och jag förväntar mig att det fortsätter så tills jag väljer att sluta gå upp i vikt! Alltså ungefär vid 60 kg om jag håller min längd! När jag väger 60 ska jag sluta ta gainer och träna med mindre vikter/fler reps!

Alltså sluta bygga massa!

Handcuff
2007-04-24, 19:52
Jag hade samma problem! Men inte längre! När jag började gymma för ca 2 månader sedan samt köpte en gainer för 1 vecka sedan så har jag gått upp 5 kg! och jag förväntar mig att det fortsätter så tills jag väljer att sluta gå upp i vikt! Alltså ungefär vid 60 kg om jag håller min längd! När jag väger 60 ska jag sluta ta gainer och träna med mindre vikter/fler reps!

Alltså sluta bygga massa!

WTF :confused: Haha....

UrkProductions
2007-04-24, 19:55
Det kan nog bero på att det har blivit en så stor förändring!

Jag har alltid rört på mig hela tiden! Ätit lite! Så¨jag har alltid varit för smal!

Nu när jag äter mycket bättre, GYMMAR(tunga vikter) samt dricker gainer så blir det såklart en stor skillnad på hur mycket min muskler växer!

Testa iaf att köpa 1 gainer och se om det blir nå skillnad! Fortsätt om du blir nöjd/ser nå skillnad!

EDIT: Men när jag tänker efter så har jag faktiskt gymmat i 3 månader! Inte två!

Eddie Vedder
2007-04-24, 20:02
Det kan nog bero på att det har blivit en så stor förändring!

Jag har alltid rört på mig hela tiden! Ätit lite! Så¨jag har alltid varit för smal!

Nu när jag äter mycket bättre, GYMMAR(tunga vikter) samt dricker gainer så blir det såklart en stor skillnad på hur mycket min muskler växer!

Testa iaf att köpa 1 gainer och se om det blir nå skillnad! Fortsätt om du blir nöjd/ser nå skillnad!

EDIT: Men när jag tänker efter så har jag faktiskt gymmat i 3 månader! Inte två!

Om du gått upp i vikt är en sak, du har iaf inte ökat så mycket muskelmassa det kan jag försäkra dej om.

Och att du dricker gainer gör inte nån stor skillnad på motsvarande mängd kcal från mat, lite snabbare återhämtning bara. Och skillnaden kanske man kan mäta i ett långt perspektiv men inte en vecka.

Dina muskler har troligtvis blivit effektivare på att lagra in glykogen, varför man blir tyngre och fylligare och har du dessutom legat på ett redigt överskott dom här tre månaderna så lär du ökat en viss mängd fett och muskler. MEN INTE 5KG REN MUSKELMASSA.

UrkProductions
2007-04-24, 20:15
Nej nej! Absolut inte ren muskelmassa! Men det är inte det jag är ute efter heller! Jag har väldigt lite underhudsfett och ser därför ännu smalare ut! Så jag behöver lite fett eftersom jag inte har något ALLS på hela kroppen! kanske lite på magen :)

Rahf
2007-04-24, 20:15
För helsike det heter inte "gymma"!

Man går knappast upp i bara muskler, det kommer alltid vara en del fett där. Nej ni kommer inte se ut som svulstiga kroppsbyggare på 6 månader eller ens ett år så oroa er inte för att "bli för stora" heller.

Ät mer mat för fasen!

Sniggel
2007-04-24, 20:56
Okej tack för svar Sniggel, är det någon idé då att prova eller är det bortkastade pengar på alla dom där 69 kr :cool:

När jag räknat på det så kostar det ungefär lika mycket att blanda själv, alltså tycker jag att man helt klart kan köpa det om man nu vill använda gainers. Det är praktiskt att få det färdigblandat. Nackdelen kan ju kanske vara att där finns få smaker att välja på, chokladen är helt ok men jordgubben är kanske "sådär", finns ju helt klart godare produkter, men smakar iaf gott om man blandar med mjölk.