handdator

Visa fullständig version : cashewnötter!

Snatch
2007-01-05, 18:21
Undrar om Cashewnötter är ett någorlunda fett/kalorisnålt alternativ till vanliga jordnötter, chips, ostbågar o.s.v? Är ute efter ett "smalare" alternativ till godis. brukar köra frukt ibland men det kan bli lite enformigt.

Trance
2007-01-05, 18:40
Undrar om Cashewnötter är ett någorlunda fett/kalorisnålt alternativ till vanliga jordnötter, chips, ostbågar o.s.v? Är ute efter ett "smalare" alternativ till godis. brukar köra frukt ibland men det kan bli lite enformigt.

De är väldigt energitäta som de flesta nötter.

Snatch
2007-01-05, 18:42
De är väldigt energitäta som de flesta nötter.
Okej....Blir man fet av dem alltså? energitäta=mycket kalorier?

Eddie Vedder
2007-01-05, 18:53
Okej....Blir man fet av dem alltså? energitäta=mycket kalorier?
Du blir inte mer fet av cashewnötter än va du blir av vitkål om du inte hamnar på överskott, men visst är dom väldigt kaloririka.

Alla nötter innehåller mycke fett å dom är ofta proteinrika samt rika på mineraler. Men att käka för mycke nötter e ingen bra idé om man inte vill gå upp i vikt. Men nån näve me nötter e väldigt nyttigt.

Eddie Vedder
2007-01-05, 18:54
Slutsats: Ät gärna nötter å variera gärna mellan olika för dom innehåller olika saker å smakar gott allihop! Men tänk på att dom innehåller väldigt mycke energi i förhållande till mängden du kan äta för att bli mätt.

Snatch
2007-01-05, 19:09
Slutsats: Ät gärna nötter å variera gärna mellan olika för dom innehåller olika saker å smakar gott allihop! Men tänk på att dom innehåller väldigt mycke energi i förhållande till mängden du kan äta för att bli mätt.okej tack för det..Tror jag måste börja räkna kalorier... Har hört att en som är i min ålder och inte har ett fysiskt ansträngande jobb bör ligga på ett ungefärligt dagligt intag av 3000 kalorier. Stämmer det? Det är lite lurigt det här. Jag menar om jag äter som jag brukar och sen klappar i mig några nävar nätter på kvällen så blir det ju förmodligen ett överskott direkt. eller?

Eddie Vedder
2007-01-05, 19:17
okej tack för det..Tror jag måste börja räkna kalorier... Har hört att en som är i min ålder och inte har ett fysiskt ansträngande jobb bör ligga på ett ungefärligt dagligt intag av 3000 kalorier. Stämmer det? Det är lite lurigt det här. Jag menar om jag äter som jag brukar och sen klappar i mig några nävar nätter på kvällen så blir det ju förmodligen ett överskott direkt. eller?
Det beror ju på hur stor du är, jag är kille, nitton år gammal, 174 cm lång å väger ca. 69 kg. Dagarna jag inte tränar tror jag knappast jag kommer upp i 2300 kalorier ens.

Nötterna kommer innebära ett överskott om du redan fyllt ditt dagsbehov, att du tar dom på kvällen är ingen skillnad. Ligger du däremot på ett väldigt underskott är ju nötterna en mycke bra källa för att fylla ditt behov.
Att diskutera specifika livsmedel är alltid problematiskt då de är kosten som helhet å dina energiutgifter som styr va du kan äta utan att gå upp/ner i vikt.

m1kael
2007-01-05, 19:35
Sen är det väl skillnad på saltade och naturella cashewnötter vad det gäller energitätheten?

Eddie Vedder
2007-01-05, 19:47
Sen är det väl skillnad på saltade och naturella cashewnötter vad det gäller energitätheten?
På vilket sätt skulle de göra skillnad?

Det innebär mer natrium men annars?

krilleh
2007-01-05, 20:09
nötter är underbart under bulk iaf :D Gott och nyttigt och det är ju givet med kaloriöverskott om man intar mkt nötter.

Nadreas
2007-01-05, 23:38
Undrar om det är en idé att dra i sig nötter direkt efter ett träningspass=)? Kom inte å säg "varför då, vassle(å alla andra saker ni stoppar i er) är bättre" för det är inte svaret jag ute efter.

tp_88
2007-01-05, 23:43
Undrar om det är en idé att dra i sig nötter direkt efter ett träningspass=)?
Det är nog ingen jättebra idé. Fett är inte det du behöver efter träningen, och proteinkvalitéten i nötter är undermålig.

Eddie Vedder
2007-01-06, 05:35
Undrar om det är en idé att dra i sig nötter direkt efter ett träningspass=)? Kom inte å säg "varför då, vassle(å alla andra saker ni stoppar i er) är bättre" för det är inte svaret jag ute efter.
Jämfört me en jättelång fasta så är de nog bättre, låt säga att du inte annars skulle få i dej nåt på 2-3 timmar. Då är självklart nötter ett bättre alternativ, men som "typiskt återhämtningsmål" placerar de sej ganska lågt på rankingen.

Som tp_88 redan sagt så är ju kanske inte proteinkvalitén den bästa, men främst skulle jag säga att de oerhört låga GI:t som nötter har inebär en ganska långsam återhämtning. Nötter är ju ganska svårsmält oxå, möjligt att de är lite väl tufft för magen att sätta igång å jobba me direkt efter hård fysisk ansträngning jämfört me ett "snabbt" å lättsmält livsmedel.
Men jag vet inte, kanske funkar skitbra! Testa om du känner för de, de kommer ju inte skada iaf. Den s.k. "optimala" lösningen som så många härinne söker existerar ändå inte så de e bara å exprimentera på å se va som funkar för dej.

Linusen
2007-01-06, 09:59
Jag brukar ta nån näve nötter antingen nakna Cashew nötter alltså inga rostade med salt, mandlar,hasselnötter eller paran nötter på kvällen som ett litet kvällsmål. Men därimot att ta det efter träning brukar jag inte göra!!

Nötter är skit gott men lagom är bäst :thumbup: