handdator

Visa fullständig version : Vilket kaffe gillar ni bäst?


FreCKo
2007-01-05, 16:57
Titeln säger väl allt egentligen, och med tanke på att det vart mycket snack om kaffe på sistånde så undrar jag lite: Vilket av dom "vanligaste" sätten att tillreda kaffe på föredrar du?
Bryggkaffe
Kokkaffe
Snabbkaffe
Caffè Latte
Cappucino
Espresso

En poll kommer också :D

shadowfire
2007-01-05, 17:02
Classic! *drool* :hbang:

Snake
2007-01-05, 17:04
Kaffe *spy*

tobbeg
2007-01-05, 17:04
Fin poll och stor cred till FreCKo som har korrekt stavning på kaffet :thumbup:

Sebbe_H
2007-01-05, 17:07
Dricker inte, biaatch?!

Nilsjohan
2007-01-05, 17:17
Lätt.. espresso!!!11

BisseN
2007-01-05, 17:26
Classic! *drool* :hbang: Classic mellanrost :thumbup:

FreCKo
2007-01-05, 17:37
Fin poll och stor cred till FreCKo som har korrekt stavning på kaffet :thumbup:

Jag har svårt att uppfatta ironi på internet, men om du inte är ironisk så tackar jag och niger *whistle*

ramagoen
2007-01-05, 18:12
snabbkaffe is TEH SHIAT

PowPow
2007-01-05, 18:17
Espresso, cappuccino och latte är ju samma kaffe, bara olika varianter på mjölktillsättning.

Men jag svarar espresso, sen kan ju ju fixa mig en cappuccino utifrån det :)
I vanliga fall dricker jag espressokaffe gjort i moccabryggare med en skvätt oskummad mjölk i. Cortado kallas det i Spanien. I Sverige vet jag inte. Espresso med lite mjölk, kanske? :)

Gpajpen
2007-01-05, 18:18
bryggkaffe !
är jag hemma en dag så går bryggarn i ett, andra dagar blire morgon och tidig kväll.

FreCKo
2007-01-05, 19:02
Espresso, cappuccino och latte är ju samma kaffe, bara olika varianter på mjölktillsättning.

Men jag svarar espresso, sen kan ju ju fixa mig en cappuccino utifrån det :)
I vanliga fall dricker jag espressokaffe gjort i moccabryggare med en skvätt oskummad mjölk i. Cortado kallas det i Spanien. I Sverige vet jag inte. Espresso med lite mjölk, kanske? :)

Jag har noll koll när det gäller kaffe förutom brygg-kok-snabb, så jag gissade på att det var någon skillnad på dom *whistle* Farsan har iofs en moccabryggare han gör... Kan det vara espresso? Hur som helst, det skumma mjölk och så kaffe, det är grejer det.. Synd bara att skiten kostade 700 spänn, annars hade jag köpt en själv *gah!*

Loke
2007-01-05, 19:09
Cappuccino oftast, men ibland latte.

Timme
2007-01-05, 19:10
KAffe är rätt soft faktiskt. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna tycka om det.

Nitrometan
2007-01-05, 19:12
Titeln säger väl allt egentligen, och med tanke på att det vart mycket snack om kaffe på sistånde så undrar jag lite: Vilket av dom "vanligaste" sätten att tillreda kaffe på föredrar du?
Bryggkaffe
Kokkaffe
Snabbkaffe
Caffè Latte
Cappucino
Espresso

En poll kommer också :D
Multichoice till folket!

Jag gillar allt kaffe!

Sålänge folk inte försöker blanda främmande substanser i det (typ mjölk och socker).

Beställ en "corretto" i Italien så får ni nåt gott. En espresso med nån cl grappa i.

FreCKo
2007-01-05, 19:13
Multichoice till folket!

Jag gillar allt kaffe!

Sålänge folk inte försöker blanda främmande substanser i det (typ mjölk och socker).

Beställ en "corretto" i Italien så får ni nåt gott. En espresso med nån cl grappa i.

Man skulle ju välja ut en favorit ;) Sen som PowPow sa, det är egentligen samma skit, kaffe latte, kapushiiiiino och espresso alltså.

Nitrometan
2007-01-05, 19:14
I Sverige vet jag inte. Espresso med lite mjölk, kanske? :)
Caffe machiato i Italien, eller latte machiato om du har ett stort glas mjölk med en liten espresso i.

Alexlindgren
2007-01-05, 19:15
Dricker i princip bara latte och bryggcaffe, espresso någon gång ibland också :)

Latte dominerar dock. Fast tycker inte att det är "riktigt" kaffe.

Nitrometan
2007-01-05, 19:16
Man skulle ju välja ut en favorit ;) Sen som PowPow sa, det är egentligen samma skit, kaffe latte, kapushiiiiino och espresso alltså.
Men det är ju kaffe som är min favorit. Bort med mjölken. Jag gillar nästan alla rostningar och varianter på tillagning.

FreCKo
2007-01-05, 19:16
Caffe machiato i Italien, eller latte machiato om du har ett stort glas mjölk med en liten espresso i.

Mjölk... med kaffe i? Vadå, typ som en ubåt, att man släpper ner en sån där fingerborg med kaffe i ett stort glas mjölk?














...











:em:

Bronkitkorv
2007-01-05, 19:18
Allt annat än kokkaffe är så jävla bögigt *bs*

Jag brygger mitt kaffe för att inte verka för hård och brutal.

tobbeg
2007-01-05, 19:23
Jag har svårt att uppfatta ironi på internet, men om du inte är ironisk så tackar jag och niger *whistle*

Nej då jag var helt seriös. Jag får krupp när jag ser caféer som stavar café latte och liknande.

PowPow
2007-01-05, 19:27
Caffe machiato i Italien, eller latte machiato om du har ett stort glas mjölk med en liten espresso i.

Machiato säger man i Sverige också, men det är inte det jag menar. En machiato är med en skvätt skummad mjölk. Det jag syftade på är med oskummad mjölk.

Men en Cafe Machiato (eller espresso machiato, som nog är vanligare att säga i Sverige) är gott det med. Jag är mest för lat för att skumma mjölk när jag gör det hemma :)

PowPow
2007-01-05, 19:30
Allt annat än kokkaffe är så jävla bögigt *bs*

Jag brygger mitt kaffe för att inte verka för hård och brutal.

Ah! Den klassiska uppfattningen om att svenskt brygg- och kokkaffe på något vis skulle vara starkare och hårdare än alla andra sorter. Vattnigt kaffesump, någon? ;)

FreCKo
2007-01-05, 23:03
Nej då jag var helt seriös. Jag får krupp när jag ser caféer som stavar café latte och liknande.

Haha, jag kollade upp det för säkerhets skull också *whistle* Visste ju att någon skulle klaga annars...

mela
2007-01-05, 23:04
Bryggkaffe is teh shit.. funkar alltid.
Men jag har snabbkaffe här hemma *mini*

The Auditor
2007-01-05, 23:21
Bryggkaffe.
Classic - gran dia

-squat-
2007-01-05, 23:51
*gah!* Vad sugen man blev! *gah!*

Berge
2007-01-06, 00:31
Eldorados snabbkaffe*flex* renar hela kroppen.

ugglan
2007-01-06, 00:55
jag är så hardcore att jag tuggar bönorna direkt för att slippa allt mellantjaffs med malning, tampning kokning osv

Capt
2007-01-06, 00:59
Kaffe är katabolt! GE MIG VASSLE!:cheers:





¨



:D

-squat-
2007-01-06, 01:25
Kaffe är katabolt! GE MIG VASSLE!:cheers:





¨



:D

Kaffe latte?

Arf Pingvin
2007-01-06, 02:02
Måste säga brygg. Det är nog godast. Men kokkaffe ute i skogen i sotpanna har sin speciella charm, men det är nog mest för att man är oftast trött och sliten när man väl får sig en kopp så man romantiserar det hela för mycket.

Bönne
2007-01-06, 02:41
Brygg, mörkrostat!

Bronkitkorv
2007-01-06, 08:33
Machiato säger man i Sverige också, men det är inte det jag menar. En machiato är med en skvätt skummad mjölk. Det jag syftade på är med oskummad mjölk.

Men en Cafe Machiato (eller espresso machiato, som nog är vanligare att säga i Sverige) är gott det med. Jag är mest för lat för att skumma mjölk när jag gör det hemma
Fan vad bögigt det låter alltså ?

Ah! Den klassiska uppfattningen om att svenskt brygg- och kokkaffe på något vis skulle vara starkare och hårdare än alla andra sorter. Vattnigt kaffesump, någon? ;)

Jo det är så verkligen, allt annat är bögigt...
Jag vann..

Capt
2007-01-06, 09:54
Kaffe latte?

Fast utan kaffet;)

Diana
2007-01-06, 12:02
Små vita, i tablettform, på burk

men hoppas på att en dag växa upp och bli som er förebilder(kaffesupare) *popcorn* ärligt tappat räkningen på hur många ggr jag försökt få ner skiten med socker, med grädde, med mjölk, med sugrör, med suketter, med mer suketter, med doppad/nermosad café brownie... :D INGEN ska fan komma och beskylla mej för att jag inte försökt!!

Pepparkakssmurfen
2007-01-06, 12:09
Jag har börjat dricka snabbkaffe,bara att värma vatten i kaffekokaren och lasta i några skedar med pulverkaffe, rör om,drick.
Gott är det också,väldigt underskattat.

Ryska_raketen
2007-01-06, 12:10
Jag gillar det Diana serverar på morgonen.

Diana
2007-01-06, 12:14
Jag gillar det Diana serverar på morgonen.
*cupid*

ett par dl Åkessons i fixar biffen

Bronkitkorv
2007-01-06, 13:12
Små vita, i tablettform, på burk

men hoppas på att en dag växa upp och bli som er förebilder(kaffesupare) *popcorn* ärligt tappat räkningen på hur många ggr jag försökt få ner skiten med socker, med grädde, med mjölk, med sugrör, med suketter, med mer suketter, med doppad/nermosad café brownie... :D INGEN ska fan komma och beskylla mej för att jag inte försökt!!

Jag drack i 2 år innan det började smaka bra, det gäller att tvinga sej själv.
Det hela började med att jag hade tråkigt i väntan på tåget i skolan så jag och en till drack upp det kalla kaffet (som vi ibland värmde) som AMU typerna lämnat i fikarummet.
Iflera år efter det så missbrukade jag kaffe för att bli pigg och för att det var roligt inte för smakens skull, ungefär som med öl !

Diana
2007-01-06, 13:26
Jag drack i 2 år innan det började smaka bra, det gäller att tvinga sej själv.
Det hela började med att jag hade tråkigt i väntan på tåget i skolan så jag och en till drack upp det kalla kaffet (som vi ibland värmde) som AMU typerna lämnat i fikarummet.
Iflera år efter det så missbrukade jag kaffe för att bli pigg och för att det var roligt inte för smakens skull, ungefär som med öl !

hehehe, jo altså jag tror det är så man får tänka, ger man sej bara faen på det så vänjer man sej nog, annars får det bli successiv kräk-avvänjning där startkoppen i stort sett bara består av en välsmakande grädd/mjölk/socker-sörja där man varannan vecka försiktigt lurar ner ytterligare nån patetisk tesked kaffe.. :D *popcorn*



(är vääl medveten om fjollfaktorn på mitt i-landsproblem... :laugh: )

Lellan
2007-01-06, 13:32
Är ingen finlirare.. en kaffeperiodare dessutom. Godast är kokkaffe, med en skvätt mjölk.. men vem orkar fixa det? Tycker macd har rätt gott faktiskt.. Det värsta kaffet är det i frigolitmuggar man får på hockey, urk urk..

Skräpkaffe (vet inte ens om man får kalla det kaffe?) som ändå kan vara fulländat gott är sånt där ice-coffea pulver man blandar med iskall mjölk. Särskilt om man är bakis.. några isbitar i.

Men jag svarade kokkaffe.. men gör det inte själv. Tanter å gubbar rokkar på det! :hbang:

FreCKo
2007-01-06, 16:33
Fast utan kaffet;)

så bara mjölk?

Capt
2007-01-06, 16:38
så bara mjölk?

Precis;)

PowPow
2007-01-06, 16:57
Jag har noll koll när det gäller kaffe förutom brygg-kok-snabb, så jag gissade på att det var någon skillnad på dom *whistle* Farsan har iofs en moccabryggare han gör... Kan det vara espresso? Hur som helst, det skumma mjölk och så kaffe, det är grejer det.. Synd bara att skiten kostade 700 spänn, annars hade jag köpt en själv *gah!*

Ja, vanligtvis använder man espressobönor till mokabryggare, så det är det antagligen.

Men 700 kronor behöver man inte betala (om det nu inte är espressomaskin du menar). Jag är störtnöjd med min bialetti, och den kostar inte ens 200 pix.
http://www.kaffegrossisten.se/shop/show_product.asp?artnr=65%2D33211&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D2 6%26subcategory%3D24%26subcategory2%3D0

Men sen får du ju fixa en mjölkskummare också. Annars kan man lösa det genom att vispa mjölk, eller köra mjölken genom en kaffepress (sån man gör presskaffe i). Men den blir ju mycket luftigare än om man gör det med riktig skummare. Eller så gör man som jag och skiter i att skumma mjölken :)

raZmus
2007-01-06, 17:13
http://shop.culina.se/Culinase/images/shop/x1mbla_stor.gif

Införskaffade mig en espresso-manick igår. Francis Francis :hbang:

Me like the Espressos and the Macchiatos :)

Sällen
2007-01-06, 18:18
allt kaffe är gott, huvudsaken det inte är svagt :D

Lillgrabben
2007-01-06, 18:31
Håller nästan med föregående talare att det mesta kaffe är gott - så länge som det inte är svagt.

Kokkaffe är dock allra godast!

Snabbkaffe går i allafall bort omedelbart, men det är ju inte riktigt kaffe så...

Brian Boitano
2007-02-22, 11:31
Bryggkaffe, fransk rost

skaparn
2007-02-22, 11:40
Jag brukar inte vara så mycket för att spä på myter om skillnader mellan Norrland och resten av Sverige, men en iakttagelse jag gjort är att kokkaffe är betydligt svårare få fatt i när man kommer kommer norr om dalaälven.

Jag gillar kok, eftersom brygg är så kallt, och perkolator är så äckligt. Dock brygger jag nästan alltid, det är ändå lite smidigare, och om man kokar vatten och värmer på koppen innan så blir det inte fullt lika kallt.

skaparn
2007-02-22, 11:41
allt kaffe är gott, huvudsaken det inte är svagt :D

Men då är det ju inte kaffe längre, utan te.

LadyG
2007-02-22, 11:43
Bryggkaffe går alltid hem hos mig, men de andra avarterna är jag inte så förtjust i.

FreCKo
2007-02-22, 11:44
Jag brukar inte vara så mycket för att spä på myter om skillnader mellan Norrland och resten av Sverige, men en iakttagelse jag gjort är att kokkaffe är betydligt svårare få fatt i när man kommer kommer norr om dalaälven.

Jag gillar kok, eftersom brygg är så kallt, och perkolator är så äckligt. Dock brygger jag nästan alltid, det är ändå lite smidigare, och om man kokar vatten och värmer på koppen innan så blir det inte fullt lika kallt.

Bryggkaffe i en kaffebryggare blir väl halvskoj resultat det håller jag med om, jag har dock i hela mitt liv kokat kaffe genom att koka vatten och sen ha ett filter i en tratt som jag hällt i det kokande vattnet i... Tratten var ju satt på en termos, så skruvar man bara på locket och det blir gott kaffe. När det bryggs i bryggare så har jag för mig att det inte når upp till 100 grader utan "bara" 96, och dom där fyra extra graderna gör STOR skillnad!

Baan
2007-02-22, 12:55
bosnisk kaffe blir det när någon annan orkar fixa till det (variant på turkisk kaffe) annars funkar bryggkaffe och espresso. det mesta går väl bra så länge man inte slänger i ngn annan skit (socker, mjölk,...). Jag är en bitter person och så ska mitt kaffe var med.

davhei
2007-02-22, 14:00
Bryggkaffe i form av Zoegas Skånerost är bra skit...

ikitchen
2010-11-17, 18:52
Brygg i perkolator!!!!!!! slår allt

xlucasx
2010-11-17, 20:01
Espresso eller mörkrost alla gånger, svart som döden ska det vara. :hbang:

Annars så är även Gevalias 1853 förvånansvärt gott för att snabbkaffe. Jag var kritisk tills en kamrat bjöd mig, sedan så blev jag frälst.

yeahgrr
2010-11-17, 20:15
Gevalias kokkaffe är definitivt min grej...

Oxe
2010-11-17, 21:22
Mest blir det ju bryggkaffe med mjölk

men blev i lurad en sojalatte här om dagen och den var inte fel...

omväxling förnöjer kaffe är gott

Ristretto
2010-11-17, 21:40
Beror på, espresso när man bara vill ha en snabb och fyllig kaffe, men latte är väl roligare om man är och fikar. Ska man bara socialdumdricka funkar ju vad som helst:)

Hemi
2010-11-17, 21:45
Köpte just en kaffebryggare med metallbägare som en termos, håller värmen längre + att själva bryggaren gör kaffet starkare av någon anledning, så brygg, i bra bryggare.

Annars snabbkaffe snabbt ihoprört med mjölk som de gör i Grekland, tror jag eller gör de det med vatten? Hur som helst, det funkar, i ett glas oftast. Funkar kylt också när det är varmt ute. kanske med socker.

Även: Gammal kokpanna på vandring över eld, kånkigt men traditionellt har en viss "hardcore" prägel som får en på fötter även om man nästan är död av trötthet.