handdator

Visa fullständig version : Kostfrågor


Nate
2003-02-20, 09:15
Under mina dödslånga promenader hinner man tänka rätt mkt. Vanligtvis sätter jag ihop mina egna scenarion och börjar fundera över vad som skulle ske. Tänkte att ni kan ju få lämna era synpunkter och svar så slipper jag gå o grubbla så mkt :D

De flesta av dessa har ingen verklighetsförankring för mig, men skulle ändå vara intressant att veta vad som skulle ske teoretiskt.

1. Vad händer om man enbart lever på protein? Dvs... inga kolhydrater och inget fett (nästan). Lets say att man åt 500g protein per dag och inget mer. Vad händer då? Då borde väl kroppen använda proteinet som energi?

2. Kroppen kan ju omvandla kolhydrater till fett om man provocerar den lite. Kan den även göra det med protein?

3. Hur länge klarar man sig utan att äta nåt alls, bara dricka? Har för mig att jag hört en månad. Stämmer det? Ok, det beror ju självklart på vad man har för sig under tiden. Springer man ett marathonlopp lär det ju gå snabbare.

4. Hur snabbt anpassar sig kroppen till energiintaget. Dvs hur snabbt sänker kroppen sin ämnesomsättning då man går på diet eller svälter eller på något sätt har mindre energiintag än vanligt? Och hur lång tid tar det att få tillbaka sin vanliga ämnesomsättning? (detta har jag frågat tidigare, men inte lyckats få något konkret svar på...)

5. På ätardagar. Spelar GI-nivån på kolhydraterna någon större skillnad då man inte äter fett ihop med måltiden? Lets say att man minimerar fettet och nästan bara äter kolhydrater samt normalmycket protein... högt GI på kolhydraterna ökar ju fettinlagringen. Men om man inte äter nåt fett så finns det ju inget fett att lagra in? Klart att fettförbränningen lär vara ganska obefintlig eftersom att alla fria fettsyror lär tryckas tillbaka in i cellerna igen men då det handlar om en enstaka dag spelar det ju ingen roll... vad säger ni?

6. Är det skadligt att promenera för länge? Ok, över 1.5h sägs ju vara muskelnedbrytande men hur mkt bränner man procentuellt av fett/protein/kolhydrater efter det?

7. "Fett brinner i kolhydraternas låga" - det krävs kolhydrater för att du ska förbränna fett. Hur går detta talessätt ihop med en ketodiet?


Jo... man hinner funder mkt med fem timmars promenad per dag... har säkert massor av funderingar jag kommer komma på senare som jag glömt nu. Help me out here!:D :bow:

js44
2003-02-20, 10:15
Har inga bra svar, men på fråga 3 kan man ju kommentera att det beror på hur stor man är innan man börjar svälta. Jag skulle nog klara mej ganska länge... har ett fint litet mjukt lager runt mej att ta av.
Borde finnas ett rekord i Guiness rekord-bok, det lär ju vara betydligt mer än 1 månad.
Sen beror det ju på vad man dricker... dricker man rapsolja och protte-drinkar kan man nog klara sig bra länge ;)

/J

Nate
2003-02-20, 10:18
tänkte på om man bara drack vatten alltså... lever man verkligen tills hela fettreserverna är förbrukade?? Dör man inte innan??

js44
2003-02-20, 10:26
Skulle nog tro att andra reserver tar slut innan fettet, framförallt protein-reserverna (musklerna). Man skulle förmodligen (jag bara gissar) dö av något annat än slut på energi skulle jag tro... typ hjärtsnurp eller liknande.

/J

Emptiness
2003-02-20, 10:39
Läste en gång om en test på "överviktiga" personer, där stod dock inte hur överviktiga dessa personerna var men de hade klarat sig i 200 dagar utan någon mat.

Så har man bara ett hyfsat lager så klarar man nog sig ganska länge :)

Nate
2003-02-20, 10:46
Tycker också att man borde dö av nåt annat innan fettet tar slut...

Vad säger ni om resten av funderingarna då? :confused:

js44
2003-02-20, 10:57
5.

GI påverkar ju insulinutsöndring. Fettinlagring är ju bara en av effekterna av insulin. Äter man för lågt GI får man vänta länge tills man kan äta igen och det kan ju inte vara bra :nono: . Man vill ju äta mycket och ofta. Dessutom vill man ha insulinspikar ibland eftersom insulin är anabolt.
Så jag skulle tro att man i alla fall under en bulk-period ska se till att man inte har för lågt GI på sina kolisar.

/J

Mr Pink
2003-02-20, 11:02
Kroppen är fan segare än man tror... Men får man inte i sig mineraler så går det otroligt fort utför. När vi skulle göra ett idiot test i lumpen så var det en kille som efter ca 25 h gång vart helt borta, benen bar honom men han hade inte kontroll på var han hade dom, han klagade även över att synen hade förändrats. Han försökte resa sig och direkt han tog ett steg så föll han direkt. Vi fick lov att plocka va han allt hehe även hunden, sen pulade vi i honom salt + vatten + koffein och druvsocker... Och efter ca 30 min hasande mellan två killar så kvicknade han till, han sa då att det berodde nog på att han inte fått i sig nå salt. Men det måste ha vart någon fler mineral som var borta, jag vet inte vad som fattas när man tappar syn och balans, men nått var det.

Tanman
2003-02-20, 11:03
Kan göra ett försök iallafall :)

1. Vad händer om man enbart lever på protein? Dvs... inga kolhydrater och inget fett (nästan). Lets say att man åt 500g protein per dag och inget mer. Vad händer då? Då borde väl kroppen använda proteinet som energi?

Ja, kroppen börjar använda protein som energi. Man kommer att må väldigt kass av så mycket protein och njurarna kommer att säcka ihop efter ett tag..man kommer inte att träna effektivt pga att glykogenförråden snabbt förbrukas och man kommer att känna sig groggy när hjärnan använder ketoner istället för kolisar precis som vid keto. När fettet börjar ta slut dör man troligen nästan oavsett hur mycket protein man sätter i sig..


2. Kroppen kan ju omvandla kolhydrater till fett om man provocerar den lite. Kan den även göra det med protein?

Ja.


3. Hur länge klarar man sig utan att äta nåt alls, bara dricka? Har för mig att jag hört en månad. Stämmer det? Ok, det beror ju självklart på vad man har för sig under tiden. Springer man ett marathonlopp lär det ju gå snabbare.

Man brukar inom överlevnad prata om 3-regeln. Den är generell såklart man man överlever ungefär:

3 min: utan syre
3 dagar: utan vatten
3 veckor: utan näring




4. Hur snabbt anpassar sig kroppen till energiintaget. Dvs hur snabbt sänker kroppen sin ämnesomsättning då man går på diet eller svälter eller på något sätt har mindre energiintag än vanligt? Och hur lång tid tar det att få tillbaka sin vanliga ämnesomsättning? (detta har jag frågat tidigare, men inte lyckats få något konkret svar på...)

2-3 dagar skulle jag kunna tänka mig men det är en ren gissning.




5. På ätardagar. Spelar GI-nivån på kolhydraterna någon större skillnad då man inte äter fett ihop med måltiden? Lets say att man minimerar fettet och nästan bara äter kolhydrater samt normalmycket protein... högt GI på kolhydraterna ökar ju fettinlagringen. Men om man inte äter nåt fett så finns det ju inget fett att lagra in? Klart att fettförbränningen lär vara ganska obefintlig eftersom att alla fria fettsyror lär tryckas tillbaka in i cellerna igen men då det handlar om en enstaka dag spelar det ju ingen roll... vad säger ni?

Njae, ingen roll är kanske synd att säga eftersom snabba kolisar stressar insulinkänsligheten men det spelar nog väldigt liten roll...



6. Är det skadligt att promenera för länge? Ok, över 1.5h sägs ju vara muskelnedbrytande men hur mkt bränner man procentuellt av fett/protein/kolhydrater efter det?

Man bränner lite kolhydrater, lite protein och mycket fett oavsett hur länge man går. Procentfördelningen ändras möjligen lite om man går riktigt långt och man börjar tära på proteinet. Skulle jag deffa skulle jag ta lite protein om jag skulle gå längre än 1,5h inte annars.



7. "Fett brinner i kolhydraternas låga" - det krävs kolhydrater för att du ska förbränna fett. Hur går detta talessätt ihop med en ketodiet?

Inte alls :) Vid en ketodiet ändrar man den kemiska miljön i kroppen till att använda fett som primärt bränsle. Ovanstående bygger på att kolhydraterna är primärt bränsle och biämnen som bildas vid kolhydratförbränning hjälper till i fettförbränningen.
Det "krävs" inte kolhydrater för att man ska bränna fett men förbränningen sker effektivare om det finns tillgång på kolhydrater.

leiap
2003-02-20, 15:13
Kroppen studsar tillbaka på några dagar efter en period med mindre näring.

Men! eftersom en mycket stor del av ämnesomsättningen består av vad musklerna förbrukar kommer du att ha sänkt den "för alltid" ifall du tappat muskler.

z_bumbi
2003-02-20, 15:23
leiap: Eller tills du fått tillbaka dina muskler i alla fall..

leiap
2003-02-20, 18:38
Z-bumbi:
Jag är medveten om det
Därav "" kring: för alltid...

Problemet med tappad muskelmassa vid diet är inte stort för oss som tränar, vi får den raskt tillbaka (muskelminne osv osv).

Men för svensson så är det verkligen nåt som kan ställa till det.
Av tre anledningar egentligen:
1) Belastas inte musklerna under en period av lägre matintag är kroppen mer benägen att äta av dem för energi. You lose what you don't use.
2) Ifall dieten avslutas och musklerna är borta kommer ämnesomsättningen att vara kroniskt sänkt.
3) De tänker ju knappast på sitt proteinintag när de sänker kalorierna heller.

Detta bidrar både till en större förlust och en risk att de aldrig kommer tillbaka heller.

Nate
2003-02-20, 19:26
Skitbra att få lite respons på sina funderingar! :thumbup:

Idag hade jag sällskap så jag har inte hunnit göra mig några nya problem att fundera över. Får återkomma med mer imorgon :D