handdator

Visa fullständig version : Skadad rygg..


El Diablo
2002-04-17, 14:24
För ca 1,5 månader sen så skadade jag korsryggen när jag körde böj. "akut överbelasning som ledde till ut tänjda ledband och låsningar i ryggen" enligt min kiropraktor.
Nåväl ryggen blev hel och allt har varit frid och fröjd men i dag så körde jag raka mark och pang så drog jag upp samma skada igen.. kul.

Är det någon som har varit med om samma sak, skador som går upp igen osv? Vad göra? Känns ju jävligt lustigt att behöva gå skadad nu i värsta träningsperioden..
Raka mark kör jag aldrig mer i vart fall, den saken är säker.

Med deprimerade hälningar.

El Diablo
2002-04-17, 20:05
skickar upp inlägget högst på listan igen.
Är det INGEN som varit skadad här på forumet?

nina
2002-04-17, 20:16
jag fick en bristning i sätesmuskeln för 6veckor sen och förra veckan kom det tillbaks, jag tränar troligen någonting fel och går hos en sjukgymnast för att komma underfund med vad som är fel.

Nina :)

Flood
2002-04-17, 20:51
Kan väl vara en idé att ta det lugnt med den då. köra hyperextensions i maskin om du kan det, eller nån annan lätt korsrygg övning och undvika de mest påfrestande övningarna, mark, böj mm

När jag pajjade korsryggen körde jag jävligt lugnt länge, typ 4 mån eller så, innan jag drog på, man kan ju köra resten av kroppen så länge det inte belastar den delen för mycket.

Korsryggen är inte den roligaste delen att ha kroniska skador i. så jag väntade så länge, kär man korsryggsövningar lätt så känner man --> gör det ont, sluta

Cina
2002-04-18, 13:19
Har en kronisk skada i korsryggen och tro mig - det vill du inte ha :(

Som sagts innan bör du ta det lungt. Försök att inte belasta det "onda" allt för mycket. Ta även reda på varför skadan uppstår så det inte händer igen. Du kanske gör någon övning fel?

Själv har jag en lång väg tillbaka till en frisk rygg. Periodvis blev det så jobbigt att jag inte kunde åka tunnelbana, sitta länge perioder osv. Min träning idag går främt ut på att stärka de försvagade delarna i korsryggen, och detta innebär bla att köra med lätta vikter och undvika övningar som kan vara dirket skadliga. Det känns trist att man inte kan köra som man vill. Jag fick bla sluta med mitt största intresse - dans - då det slet allt för mycket på ryggen :mad:

Var rädd om ryggen, den är svår att reparera!

//Cina

JJ
2002-04-18, 13:26
Jag hade ont i korsryggen i ett år, det har blivit mycket bättre nu då jag börjat med Stela marklyft. Konstigt kanske, men sant. Värt att prova lite försiktigt kanske.

rota
2002-04-18, 21:28
El Diablo: För ett halvår sedan fick jag precis samma sak som dig och jag har fortfarande inte blivit av med det, det kommer igen så fort jag kör böjen eller marken.

Tyvärr har jag inget svar på din fråga men det jag har tänkt göra är att undvika böjen och marken ett tag och hålla tummarna på att jag en dag ska kunna köra de två ultimata övningarna igen :)

/rota

Gladiatorerna
2002-04-19, 07:02
Jag har också varit med om detta. En dag när jag körde knäböj i smithen så körde jag med träningsbälte och jag körde verkligen jätte hårt som vanligt. Men någonting gick snett,först när jag tog av mig bältet kände jag en smärta i ländryggen, efter det fick jag fruktansvärda smärtor ett tag. Jag åkte till vårdcentralen och fick recept på voltaren men det hjälpte inte.

Jag har en tid hos en sjukgymnast snart. Idag är det mycket bättre med ryggen men jag kan ibland känna smärtan i ryggen. Jag kör aldrig marklyft vilket är en mycket riskabel övning framför allt raka.

El Diablo
2002-04-19, 15:50
Ok. Tack för svaren allihop. Ryggen känns redan lite bättre faktiskt. körde bröst och biceps i dag. hade hjälp med att lyfta hantlarna på plats och så men det gick väl hyfsat.
Ska ta det lungt ett par veckor med övningar som frestar på ryggen för mycket. hoppas det hjälper för när jag skadade mig gjorde det.. ont. jävligt ont. och det vill jag inte vara med om igen.

jo föresten. en lite komisk sak i det hela. har precis träffat en ny tjej och igår hade hon tänkt sig att det skulle vara NATTEN så att säga. Inte helt lätt när det gör ont av att ens tänka på att röra ryggen.. he he:-) Träning är inte alltid så poppis.
Ta det lungt där ute.