handdator

Visa fullständig version : hälsosamt med Maltodextrin kolhydrater

osQar
2007-01-04, 22:48
Jag brukar bruka carbo flex, (95% komplexa,snabba kolhydrater) som sportdrink under stryketräningen,joggandet för det ger en riktig energikick.
Har hänt att jag använt det istället för kaffe när jag varit hängig. ;)

Har läst att det är bra att ta efter träningen för att fylla på glykogendepåerna så man främjar muskeltillväxten.

På deras package så står det ta 3 gånger under dagen eller en ordentlig portion direkt efter träningen.

....

Om jag kanske sätter i mej cirka 50gram snabba kolhydrater under träningen, borde jag ta direkt efter träningen också? Just för att försäkra mej om att glykogendepårna är påfyllda.

Finns det några sjävklara nackdelar med regelbundet bruk och överkonsumtion av den här typen av kolhydrater eller? Någon risk för diabetes eller liknande?

Axmode
2007-01-05, 00:47
karies:(

L-Sami
2007-01-05, 01:03
Det är fördelaktigt att dricka kolhydrater under träning och efter träning.

Trance
2007-01-05, 01:36
Jag skulle inte ta det vid annat tillfälle än vid träning.

LarsK
2007-01-05, 04:23
Malto är inte komplexa carbs. De är simpla carbs. Noll fördel att äta förutom runt träning.

King Grub
2007-01-05, 05:51
Malto är "komplexa carbs" och har inte samma negativa metabola påverkan som socker. Näringsmässigt tom energi, dock.

Sverker
2007-01-05, 06:59
Enkela eller sammansatta, simpla eller komplexa, kanske bättre med snabba eller långsamma kolhydrater.

Även om GI drunkar i en sammansatt måltid kan GI fortfarande vara intressant i enkelt sammansatta drinkar efter träningen. Maltodextrin är snabb medan rent socker är långsammare pga att hälften är fruktos och måste stanna till en stund i levern.

Bondlurk
2007-01-05, 15:28
Enkela eller sammansatta, simpla eller komplexa, kanske bättre med snabba eller långsamma kolhydrater.

Även om GI drunkar i en sammansatt måltid kan GI fortfarande vara intressant i enkelt sammansatta drinkar efter träningen. Maltodextrin är snabb medan rent socker är långsammare pga att hälften är fruktos och måste stanna till en stund i levern.

Fruktosen och glukosen är väl delade innan den når levern?

Larsson85
2007-01-05, 15:33
Exakt vad är en tom kolhydrat och en komplex kolhydrat?`

För mig är en kolhydrat något som innehåller 4kcal/gram.

King Grub
2007-01-05, 15:42
Komplexa är sockermolekyler länkade i kedjor. Enkla är mindre sockermolekyler, t ex disackarider som sackaros eller monosackarider som glukos. "Enkla" innebär inte automatiskt högre GI än komplexa. Ofta tvärtom.

"Tom" energi betyder helt enkelt energi befriad från andra näringsämnen än... energi. Inga vitaminer, fibrer, mineraler, osv. Socker ger "tomma kalorier".

Sverker
2007-01-05, 15:58
Fruktosen och glukosen är väl delade innan den når levern?

Ja. Sockret delas av sackarasenzymet som sitter i tarmväggen.

svag74
2012-08-03, 11:32
Även om GI drunkar i en sammansatt måltid kan GI fortfarande vara intressant i enkelt sammansatta drinkar efter träningen.

Stämmer detta?
Större mängd malto intaget med massa fett (och annat såklart), kanske 40-50E% fett i sammanslagna måltiden/drycken, gör att det inte alls handlar om superhög GI längre?
Ifall det nu har någon betydelse, men att blodsockret åker upp något fruktansvärt och sedan dalar, vilket beskrivs på vissa siter, låter kanske inte jättepositivt i alla fall.

Kischen
2012-08-03, 16:40
Större mängd malto intaget med massa fett (och annat såklart), kanske 40-50E% fett i sammanslagna måltiden/drycken, gör att det inte alls handlar om superhög GI längre?

Ja, det blandas med övrigt maginnehåll.

svag74
2012-08-03, 17:13
Ja, det blandas med övrigt maginnehåll.

Finns det något sätt att uppskatta det hela?
Medelvärde, viktat efter kcal, eller något liknande?
Då GI ändå har så stort fokus många gånger, så känns det som någon borde satt sig ned och sett hur det fungerar i praktiken, där man ofta inte intar ett ensamt livsmedel i större mängder :D

Eddie Vedder
2012-08-03, 17:23
så känns det som någon borde satt sig ned och sett hur det fungerar i praktiken, där man ofta inte intar ett ensamt livsmedel i större mängder :D

Det har man gjort också. Det är ju därför man vet att det är så. Sen är ju glykemisk belastning skyhögt oavsett vilket med din måltid.

svag74
2012-08-03, 17:38
Det har man gjort också. Det är ju därför man vet att det är så. Sen är ju glykemisk belastning skyhögt oavsett vilket med din måltid.

Jag tänkte på konkreta exempel, hur mycket det påverkar.

Jo belastningen är väl hög så fort man äter massa kolisar, typ en portion pasta eller ris eller liknande, som många säkert äter var dag.