handdator

Visa fullständig version : Rakare rygg?


Thomson
2007-01-04, 19:38
Finns det några direkta övningar eller muskler man bör träna för att få en rakarare rygg? Har ingen bild som kan visa hur den ser ut, men har ganska stor bak, går innåt vid nedre delen av ryggen. Utåt vid skuldorna sen in igen upp mot nacken. Lite S-form över den i mindre drag. Om någon förstod vad jag menade, några tips?

polaren
2007-01-04, 20:34
stretching är nog svaret. finns massor av trådar om detta, prova söka.

Thomson
2007-01-04, 21:04
stretching är nog svaret. finns massor av trådar om detta, prova söka.

Aa lyckades hitta precis när jag skrivit threadet

delta kilo
2007-01-04, 21:21
Jag tyckte ryggen kändes bättre och en aning rakare efter att ha fått klassiskt thaimassage, där massören gick på ryggen med sina knän, och gjorde en massa andra grejer.
Sen om den verkligen blev bättre eller bara kändes bättre är en annan sak.

exenom
2007-01-04, 21:46
Jag har fan precis likadan rygg...
Har funderat på att stretcha bröst eller nåt för axlarna är framåtlutade. Detta gör att ryggen ser ut att sticka ut mer.

En kanske jävligt dum fråga, men när man stretchar, är det alltid efter träning eller kan man göra det typ varje dag om man vill?

Sheogorath
2007-01-04, 22:14
Jag har fan precis likadan rygg...
Har funderat på att stretcha bröst eller nåt för axlarna är framåtlutade. Detta gör att ryggen ser ut att sticka ut mer.

En kanske jävligt dum fråga, men när man stretchar, är det alltid efter träning eller kan man göra det typ varje dag om man vill?

Det är bättre att kallstretcha tycker jag eftersom det är lättare att få stretch när muskeln inte redan är uttöjd. Ta det bara försiktigt och gunga inte. Mjukt och fint ska det vara. För bättre hållning kan man säga följande:

-stetcha bröstet
-stretcha höftböjarna
-stärk mage och rumpa
-stärk axlarnas baksida

Detta om man inte känner för att träna hela kroppen. Att göra det är naturligtvis über av andra anledningar, men om det bara är rygghygienen man bryr sig om (som vår gode Lizard säger), är det jag skrev hyfsade riktlinjer.

exenom
2007-01-04, 23:11
Jag tränar hela kroppen. Men jag ska alltså satsa mer på stretching då då. Men kan man alltså stretcha lite varje dag eller?

Ännu en dum fråga men vad är höftböjaren för något? Har aldrig fattar det:)
Och hur stretchar man den?

andeN.
2007-01-05, 00:30
Ännu en dum fråga men vad är höftböjaren för något? Har aldrig fattar det:)
Och hur stretchar man den?

Här har du en bra tråd som besvarar din fråga.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82416&highlight=h%F6ftb%F6jare

Bönne
2007-01-05, 00:35
Finns det några direkta övningar eller muskler man bör träna för att få en rakarare rygg? Har ingen bild som kan visa hur den ser ut, men har ganska stor bak, går innåt vid nedre delen av ryggen. Utåt vid skuldorna sen in igen upp mot nacken. Lite S-form över den i mindre drag. Om någon förstod vad jag menade, några tips?Ryggraden ska ha S-form.

RottweilExpress
2007-01-06, 15:03
Jag har fått en bra mycket rätare och starkare rygg av vanliga enkla men strikta marklyft. Hade inte väntat mig att effekten skulle bli så snabb eller god. Var bara säker på att du inte tar för mycket tyngd för snabbt, utan först tränar in rörelsen ordentligt och strikt under nån månad innan du fläskar på. Ryggen är inget du vill få bråck i, för ett par machominuter på gymmet.