handdator

Visa fullständig version : Deff första gången


gnagaren
2007-01-04, 17:58
Jag har tänkt att deffa till sommaren (vilket väldigt många skall) men jag har ett problem, och det är när jag ska börja deffa. Enligt planerna har jag tänkt att börja i februari och satsa på att tappa 8-10kilo till slutet av juni. Jag har tänkt att ligga på -500kcal varje dag. Det jag undrar är om jag skulle kunna bygga till mars istället och sedan lägga mig på -1000kcal varje dag. Men är inte det farligt för kroppen att göra så, särskilt eftersom att det är första gången jag ska deffa. Är det smartare att börja deffa i februari och göra det under en längre period och lite noggrannare än att börja deffa lite senare under mer stressade förhållanden. Och är risken större att jag tappar mer muskelmassa efter deffen om jag ligger på mer kcalminus?


Edit: Vet att det blev rörigt, men jag hoppas någon har lite svar.

King Grub
2007-01-04, 18:01
Men är inte det farligt för kroppen att göra så, särskilt eftersom att det är första gången jag ska deffa.

Nej.

är risken större att jag tappar mer muskelmassa efter deffen om jag ligger på mer kcalminus?

Ja. Inte efter, men under.

gnagaren
2007-01-04, 18:04
När skulle du/ni rekommendera att börja deffa? Tycker du/ni att det är smartare att börja tidigt och lägga sig på -500kcal och göra det ordentligt från början istället för att börja stressa i slutet?

nutz
2007-01-04, 18:06
Ta det lugnt.

Desto mer fett en människa har på kroppen desto enklare är det att släppa det.
Du kan gå ut lite hårdare i början med ett större underskott med mindre risk för muskelförlust gentemot i deffens slutperiod då du kommer att släppa på muskelmassan enklare.

Desto större energiunderskott du har desto större är muskelförlusten.

När skulle du/ni rekommendera att börja deffa? Tycker du/ni att det är smartare att börja tidigt och lägga sig på -500kcal och göra det ordentligt från början istället för att börja stressa i slutet?

Säg två kg i månaden så har du en lagom takt.

gnagaren
2007-01-04, 18:08
Ta det lugnt.

Desto mer fett en människa har på kroppen desto enklare är det att släppa det.
Du kan gå ut lite hårdare i början med ett större underskott med mindre risk för muskelförlust gentemot i deffens slutperiod då du kommer att släppa på muskelmassan enklare.

Desto större energiunderskott du har desto större är muskelförlusten.

"Men är inte det farligt för kroppen att göra så, särskilt eftersom att det är första gången jag ska deffa."



Säg två kg i månaden så har du en lagom takt.


Är det inte smartare att börja lätt och gå ut hårt i slutet?

nutz
2007-01-04, 18:15
Är det inte smartare att börja lätt och gå ut hårt i slutet?

Då kommer du att förlora mer muskler.

Nu är jag inte säker på siffrorna men man säger att kroppen kan frisätta/förbränna 70 kcal per kg kroppsfett per dygn. Det betyder att om du har 10 kg rent och skärt kroppsfett på kroppen så kommer du MAX att kunna tappa 700 kcal om dagen i rent fett. Om du då ligger på ett underskott av 1000 kcal så kommer du att tappa 300 kcal fettfri kroppsmassa. Du tappar som sagt fett enklare desto mer du har. Men å andra sidan är tio kg inte mycket fett heller..

Philippp
2007-01-04, 18:54
Då kommer du att förlora mer muskler.

Nu är jag inte säker på siffrorna men man säger att kroppen kan frisätta/förbränna 70 kcal per kg kroppsfett per dygn. Det betyder att om du har 10 kg rent och skärt kroppsfett på kroppen så kommer du MAX att kunna tappa 700 kcal om dagen i rent fett. Om du då ligger på ett underskott av 1000 kcal så kommer du att tappa 300 kcal fettfri kroppsmassa. Du tappar som sagt fett enklare desto mer du har. Men å andra sidan är tio kg inte mycket fett heller..

det betyder väl knappast att man kommer förlora 300kcal fettfri kroppsmassa om dagen, det är väl mer att 300kcal kommer brytas ned, skulle inte aminosyrorna återanvändas som de gör annars menar du?

nutz
2007-01-04, 19:03
det betyder väl knappast att man kommer förlora 300kcal fettfri kroppsmassa om dagen, det är väl mer att 300kcal kommer brytas ned, skulle inte aminosyrorna återanvändas som de gör annars menar du?

Det vet jag inte. Kommer dom att byggas upp igen då?

Philippp
2007-01-04, 19:08
Det vet jag inte. Kommer dom att byggas upp igen då?

mm jag tror (75%)? eller mer återanvänds, http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1954138&postcount=24
därifrån så drar du själv slutsatsen av ungefär hur mycket det är som återanvänds :P

King Grub
2007-01-04, 19:12
Det handlar om katabolisering av fettfri massa när energiunderskottet överstiger den mängd energi kroppsfettet kan frisätta. "Återanvändningen" gäller den normala proteinomsättningen.

A limit on the maximum energy transfer rate from the human fat store in hypophagia is deduced from experimental data of underfed subjects maintaining moderate activity levels and is found to have a value of (290′25) kJ/kgd. A dietary restriction which exceeds the limited capability of the fat store to compensate for the energy deficiency results in an immediate decrease in the fat free mass (FFM). In cases of a less severe dietary deficiency, the FFM will not be depleted.

Alpert SS. A limit on the energy transfer rate from the human fat store in hypophagia. J Theor Biol. 2005 Mar 7;233(1):1-13.

nutz
2007-01-04, 19:13
mm jag tror (75%)? eller mer återanvänds, http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1954138&postcount=24
därifrån så drar du själv slutsatsen av ungefär hur mycket det är som återanvänds :P

Jo, visst. Men då kan man ju säga att bara 75% av de 300 kcal:en räknas? Det betyder att underskottet på 1000 kcal plötsligt blir till 925 kcal. Låter inte riktigt logiskt, energin måste ju ta vägen nånstans. Är väl som vanligt svårare än vad man kan föreställa sig :)

Philippp
2007-01-04, 19:39
Det handlar om katabolisering av fettfri massa när energiunderskottet överstiger den mängd energi kroppsfettet kan frisätta. "Återanvändningen" gäller den normala proteinomsättningen.



Alpert SS. A limit on the energy transfer rate from the human fat store in hypophagia. J Theor Biol. 2005 Mar 7;233(1):1-13.


min gud, über muskelförlust alltså

gnagaren
2007-01-04, 20:19
Tänkte bara ställa en snabb fråga till, kan man öka i styrka även fast man ligger på kaloriminus?

nutz
2007-01-04, 21:31
Tänkte bara ställa en snabb fråga till, kan man öka i styrka även fast man ligger på kaloriminus?

Ja, men det går inte i närheten av lika bra som vid överskott.

mangemani
2007-01-04, 21:45
mitt råd är: tänk inte så mycket,ta det i den takt där din kropp mår bra och du orkar med träningen.

gnagaren
2007-01-05, 00:20
mitt råd är: tänk inte så mycket,ta det i den takt där din kropp mår bra och du orkar med träningen.

Will do, vill bara göra det bra och rätt första gången så att man får lite erfarenhet samt får en snyggare kropp till beachen. ;)