handdator

Visa fullständig version : Rön om honung efter träning?


Thewind
2007-01-04, 17:14
Snubblade över en underlig artikel utan riktig källhänvisning... Är det något som har hört något om det?

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1023&search=%20honung

Eddie Vedder
2007-01-04, 17:19
Snubblade över en underlig artikel utan riktig källhänvisning... Är det något som har hört något om det?

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1023&search=%20honung

De va ganska intressant även om de måste göras fler studier som kommer fram till samma slutsats innan de kan anses som en "sanning". Skulle de i framtiden dock visa sej att de stämmer lär jag aldrig gå så långt att jag sitter i omklädningsrummet å sveper i mej flytande honung för de*spy*

z_bumbi
2007-01-04, 17:23
Det är kanske inte så konstigt beroende på honungstypen men vem väntar mer än 60 minuter med att äta?

Jag gillar iofs att de skriver att det är bättre än kolhydrater i rubriken. :D

Turrican
2007-01-04, 20:24
Det är kanske inte så konstigt beroende på honungstypen men vem väntar mer än 60 minuter med att äta?


Det händer ofta...

Dock får man exakt samma effekt av coca-cola som av honung... eller av sega råttor för den delen...

Nadreas
2007-01-04, 20:32
Innehåller honungen framförallt snabba eller långsamma kolhydrater? Om de framförallt är snabba så kan man ju tänka sig att ifall testerna är tagna precis efter träningen att de kan vara förvirrande eftersom de inte beskriver hur långt efter träningstillfället de mäter muskeltillväxt etc.

z_bumbi
2007-01-04, 21:36
Innehåller honungen framförallt snabba eller långsamma kolhydrater? Om de framförallt är snabba så kan man ju tänka sig att ifall testerna är tagna precis efter träningen att de kan vara förvirrande eftersom de inte beskriver hur långt efter träningstillfället de mäter muskeltillväxt etc.

De jämförde enligt artikeln med maltodextrin (Snabba kolhydrater) och "socker" (Jag gissar på sackaros dvs ganska snabba kolhydrater), honung innehåller fruktos (Fruktsocker), sackaros (Vanligt socker), maltos och glukos (Druvsocker.) i varierande förhållanden beroende på honung.

Livsmedelsverket (Honung finns under rubriken Socker, sötsaker mm.)
http://www.slv.se/upload/dokument/Mat_Halsa/ldb/Kolhydrater.xls

En liten högre andel fruktos kan göra att blodsockernivån håller sig stadigare efter 60 minuter men för att gissa mer på vad som orsaker skillanden måste i alla fall jag ha kollat i rapporten vilket jag inte har gjort.

Mccartney
2007-01-06, 18:12
Honung är bra klart underskattat. Fick det rådet redan för 15årsedan då jag gick på friidrottsgymnasiet. Vi tog honung direkt efter ett träningslopp...och man bibehöll energin betydligt bättre än om man inte gjorde det.

bombenx
2007-01-06, 18:34
Honung är bra klart underskattat. Fick det rådet redan för 15årsedan då jag gick på friidrottsgymnasiet. Vi tog honung direkt efter ett träningslopp...och man bibehöll energin betydligt bättre än om man inte gjorde det.

Vilken mängd handlade det om ?