handdator

Visa fullständig version : Kalorirestriktion eller kalorirestriktion+motion?


King Grub
2007-01-04, 16:59
En ny studie visar att viktminskningen och kroppssammansättningen påverkas likadant oavsett om man väljer att gå ner i vikt genom att skapa ett energiunderskott via enbart kalorirestriktion eller via kalorirestriktion + motion för ett lika stort underskott. Inga signifikanta skillnader varken på viktförändring eller minskning av fettvikt. Däremot får den som väljer att träna förstås konditionsförbättringar och dom hälsofördelar detta innebär.

There is debate over the independent and combined effects of dieting and increased physical activity on improving metabolic risk factors (body composition and fat distribution).

Objective: Conduct a randomized controlled trial (CALERIE) to test the effect of a 25% energy deficit by diet alone or diet plus exercise for 6 months on body composition and fat distribution.

Design: Randomized controlled trial. Setting: Institutional Research Center. Participants. Thirty-five out of 36 overweight but otherwise healthy participants (16M/19F) completed the study.

Intervention: Participants were randomized to either control (healthy weight-maintenance diet, n=11), calorie restriction (CR: 25% reduction in energy intake, n=12) or caloric restriction+exercise (CR+EX: 12.5% reduction in energy intake+12.5% increase in exercise energy expenditure, n=12) for 6 months.

Main outcome measures: Changes in body composition by DXA and changes in abdominal fat distribution by multislice CT.

Results: The calculated energy deficit across the intervention was not different between CR and CR+EX. Participants lost approximately 10% of body weight (CR:-8.3+/-0.8, CR+EX:-8.1+/-0.8kg, p=1.00), approximately 24% of fat mass (CR:-5.8+/-0.6, CR+EX:-6.4+/-0.6kg, p=0.99), and 27% of abdominal visceral fat (CR:0.9+/-0.2, CR+EX:0.8+/-0.2kg, p=1.00). Both whole body and abdominal fat distribution were not altered by the intervention.

Conclusion: Exercise plays an equivalent role to CR in terms of energy balance; however it can also improve aerobic fitness which has other important cardiovascular and metabolic implications.

J Clin Endocrinol Metab. 2007 Jan 2; Effect of calorie restriction with or without exercise on body composition and fat distribution.

tigerofsweden
2007-01-04, 17:01
Intressant :thumbup:

King Grub
2007-01-04, 17:05
Det bekräftar också att träning inte ökar fettförbränningen över dygnet vid en viss energibalans, inte ens vid energiunderskott eller under lång tid.

Karl_alfred
2007-01-04, 20:01
Hur är det med insulinkänslighet och sånt du snackat om förr då?

Nina L
2007-01-04, 20:05
Men det där med bukfetma och passivitiet gäller än? :)

HerrArne
2007-01-04, 20:14
Hmm. Klart intressant.
Tack Grub, känns som om alla bitar så sakteliga börjar falla på plats nu.

Avesta
2007-01-04, 20:18
Grub (k)!

Var precis ute och sprang, halvvägs när krafterna inte räckte till halvsprang jag och funderade på just det där. Är faktiskt en glädjande nyhet för mig att det är så det förhåller sig.

King Grub
2007-01-04, 20:30
Det är både positivt och negativt.

Positivt: det är enklare än många tror. Energiunderskott = viktminskning och fettförlust motsvarande underskottet. Oavsett hur man åstadkommer underskottet.

Allt jämnar ut sig. http://www.zweg.com/ico/banana.gif

Negativt: det går inte att påverka fettförbränningen så mycket som man skulle vilja. Det hjälper inte hur man tränar, springer och står i, om man ersätter energin.

Allt jämnar ut sig. http://www.zweg.com/ico/sadbanana.gif

King Grub
2007-01-04, 20:31
Hur är det med insulinkänslighet och sånt du snackat om förr då?

Visst påverkar träning insulinkänslighet. Men inte fettförbränningen.

Karl_alfred
2007-01-04, 20:41
Visst påverkar träning insulinkänslighet. Men inte fettförbränningen.

Inslulinkänsligheten är och påverkar? Jag har ju mina aningar efter vad jag läst, men skulle gärna vilja få mer exakt.

Tack!

hasse36
2007-01-04, 20:43
King Grub:

Hur värderar du den här studien jämfört med den som säger (dina egna ord):

"Ett energiunderskott skapat med konditionsträning förbrukar mer fett från magregionen än ett lika stort energiunderskott skapat utan konditionsträning."

coxie
2007-01-04, 20:46
King Grub:

Hur värderar du den här studien jämfört med den som säger (dina egna ord):

"Ett energiunderskott skapat med konditionsträning förbrukar mer fett från magregionen än ett lika stort energiunderskott skapat utan konditionsträning."

Är det inte så att det lagras in på andra ställen, så som jag förstått det hela så använder och lagrar in fett hela tiden. Så att det tas lite extra från buken för att lagra in någon annanstans.

King Grub
2007-01-04, 20:51
Inslulinkänsligheten är och påverkar? Jag har ju mina aningar efter vad jag läst, men skulle gärna vilja få mer exakt.

Tack!

Hur känsliga insulinreceptorerna i musklerna är. Ju bättre insulinkänslighet, desto mindre insulin frisätts av bukspottkörteln vid stimulans för samma effekt. Insulinresistens är ett förstadie till diabetes typ II. Insulin produceras, men personen är resistent mot det. Till en början kan bukspottkörteln överproducera insulin och därigenom "besegra" insulinresistensen, men till slut kan inte resistensen kompenseras genom större och större insulinproduktion, och då ökar blodsockernivåerna och man har diabetes.

hasse36
2007-01-04, 20:57
Är det inte så att det lagras in på andra ställen, så som jag förstått det hela så använder och lagrar in fett hela tiden. Så att det tas lite extra från buken för att lagra in någon annanstans.Hmmm, jo - det var nog jag som feltolkade "kroppssammansättningen".

King Grub
2007-01-04, 21:00
King Grub:

Hur värderar du den här studien jämfört med den som säger (dina egna ord):

"Ett energiunderskott skapat med konditionsträning förbrukar mer fett från magregionen än ett lika stort energiunderskott skapat utan konditionsträning."

Dom flesta studier på området rapporterar reducering av adipocytstorlek i bukregionen av konditionsträning, och det är accepterat fakta i högskolelitteratur inom träningsfysiologi. Det är nog relativt intensiv konditionsträning som har effekten, och det innebär inget större minskning av totalt kroppsfett vid likvärdig energibalans, utan en omfördelning. Vissa studier har inte funnit något samband, men som sagt, det har accepterats inom fysiologin på högskolenivå, där evidenskraven är högre än i enskilda studier.

Turrican
2007-01-04, 21:39
Men varför står det ingenting om fördelningen av tappad muskelmassa/fettmassa i de 2 fallen, är de exakt lika?

Det är skillnad på motion och motion, för visst är det väl så att om man styrketränar regelbundet under viktnedgången, dvs utför en form av motion, så tappar man ju garanterat inte lika mycket muskelmassa som om man ligger på soffan, utan man tappar en högre andel fett i det fallet.

King Grub
2007-01-04, 21:51
Står mängden förlorad total vikt och förlorad fettvikt, kanske du kan räkna ut förlust av fettfri vikt själv?

Personerna i studien tränade som sagt inte styrketräning. Studien gällde vikt- och fettförlust. Styrketräning ökar heller inte fettförbränningen över dygnet. Styrketräning minskar mängden förlorad muskelmassa, men det har ingenting överhuvudtaget med den här studien att göra. En sak i tagen; ingen enskild studie kan överblicka alla aspekter av en sak.

Turrican
2007-01-04, 22:09
Står mängden förlorad total vikt och förlorad fettvikt, kanske du kan räkna ut förlust av fettfri vikt själv?

Personerna i studien tränade som sagt inte styrketräning. Studien gällde vikt- och fettförlust. Styrketräning ökar heller inte fettförbränningen över dygnet. Styrketräning minskar mängden förlorad muskelmassa, men det har ingenting överhuvudtaget med den här studien att göra. En sak i tagen; ingen enskild studie kan överblicka alla aspekter av en sak.

OK, jag håller med... men du hävdar att samtidig styrketräning inte ökar fettförbränningen. Då har jag en fråga:

Energiunderskott = viktminskning hävdar du, alltid lika stor vid samma underskott... och om man styrketränar så minskar mängden förlorad muskelmassa... alltså måste mängden förlorat fett ÖKA vid styrketräning, vad är det annars man förlorar istället för muskelmassa?

hasse36
2007-01-04, 22:11
Minskad muskelförlust borde rimligtvis resultera i ökad fettförbränning - allt övrigt lika. Om 1 kg muskler innehåller 1400 kcal motsvarar det 0,2 kg fett.

Inte mycket men...

Edit: Pucktvåa

King Grub
2007-01-04, 22:14
In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.

Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800.

In women, the increase in EE due to resistance exercise is largely seen during and immediately after the exercise. The increased energy demand is met by increased carbohydrate oxidation, with no increase in 24-hour fat oxidation.

J Strength Cond Res. 2005 Feb;19(1):61-6.

King Grub
2007-01-04, 22:19
Styrketräning förhindrar inte muskelnedbrytningen. Den ökar muskelnedbrytningen. Däremot ökar styrketräningen också nybildningen av muskelprotein och det är därigenom muskelförlusten minskar och fettfri massa upprätthålls vid kalorirestriktion.

Turrican
2007-01-04, 22:37
Styrketräning förhindrar inte muskelnedbrytningen. Den ökar muskelnedbrytningen. Däremot ökar styrketräningen också nybildningen av muskelprotein och det är därigenom muskelförlusten minskar och fettfri massa upprätthålls vid kalorirestriktion.

Då förstår jag. Tack för svaren. :thumbup:

__P
2007-01-05, 11:12
Finns det då inga sätt att öka sin fettförbränning, utan att öka ämnesomsättningen?

King Grub
2007-01-05, 11:14
Större underskott.

LuThe
2007-01-05, 14:34
man kan väll visst säga att styrketräning ökar fettförbränningen?

eftersom då får man mer muskler vilket innebär högre metabolism (hur mkt energi kroppen kräver för att överleva väll?) och påså sätt så bränner den ju mer fett än va en person med minre muskler gör.

Sen så måste jag fråga ytterligare än gång om det inte är så att konditionsträning gör att man får högre fettförbränning. Det hävdar iaf jonas colting, har han inte rätt då? fick för mig att under tidan man konditionstränar så stängdes fettförbränningen av lite för att kroppen ska orka fortsätta, men sedan timmarna och dagarna efter så förhöjs fettförbränningen. och ju mer kondis personen kör desto bättre fettförbränning har han?

det strider visserligen mot va grub konstant kopierar in i alla trådar men sista meningen ja skrev är väll iaf rätt?

King Grub
2007-01-05, 14:43
Nej och nej. Hjälper inte om du frågar samma sak 15 gånger eller 20. Styrketräning ökar inte fettförbränningen jämfört med en vilodag med motsvarande energibalans. Konditionsträning ökar inte fettförbränningen jämfört med en vilodag med motsvarande energibalans. Jämförelsen gäller också en viss status - den enskilde individen jämförd med sig själv och andra förhållanden vid en viss tidpunkt. "Efterförbränning" täcks av ökad kolhydratoxidation. Ökad kondition innebär inte ökad fettförbränning, förutom under aktiviteten. En person med bra kondition använder fett bättre som bränsle, men under aktivteten, som sagt. Framför allt; det här gäller 24-timmarsoxidationen. Fettförbränningen under aktivitet kan man påverka hur lätt som helst. Den jämnar dock ut sig och blir lika stor som en vilodag med motsvarande energibalans över dygnet.

Tryman
2007-01-05, 15:30
man kan väll visst säga att styrketräning ökar fettförbränningen?

eftersom då får man mer muskler vilket innebär högre metabolism (hur mkt energi kroppen kräver för att överleva väll?) och påså sätt så bränner den ju mer fett än va en person med minre muskler gör.

Sen så måste jag fråga ytterligare än gång om det inte är så att konditionsträning gör att man får högre fettförbränning. Det hävdar iaf jonas colting, har han inte rätt då? fick för mig att under tidan man konditionstränar så stängdes fettförbränningen av lite för att kroppen ska orka fortsätta, men sedan timmarna och dagarna efter så förhöjs fettförbränningen. och ju mer kondis personen kör desto bättre fettförbränning har han?

det strider visserligen mot va grub konstant kopierar in i alla trådar men sista meningen ja skrev är väll iaf rätt?

Jag gillar Colting skarpt även om jag inte håller med i allt han säger. Han brukar ha en del subjektiva åsikter. Var på en föreläsning om träningsupplägg som han och Tomas Wikér hade 99.

Slartibartfast
2007-01-05, 17:43
Yes! Det betyder att man kan lata sig hur mycket som helst och ändå se ut som en gud! Tjoho! :hbang:

J.Saarela
2007-01-05, 17:50
Jag har provat dieta på bägge sätten 2ggr vardera och måste säga att jag mår bättre av att ligga lägre på kalorier.Än att ligga högre och träna kardio.Tappar fett lika bra endå.:thumbup:

Fredrik_
2007-01-08, 11:30
Styrketräning förhindrar inte muskelnedbrytningen. Den ökar muskelnedbrytningen. Däremot ökar styrketräningen också nybildningen av muskelprotein och det är därigenom muskelförlusten minskar och fettfri massa upprätthålls vid kalorirestriktion.

Intressanta resultat. Tack.

Om diskussionen om styrketräning vs icke-styrketräning vid underskott:

För energiunderskott utan styrketräning minskar muskelmassan och fettmassan för att täcka upp för energiunderskottet - kroppen tar av sina lagrade resurser. Om man styrketränar, vid samma underskott, kommer som jag förstår det mer muskler att bevaras, samtidigt som fettminskningen blir lika stor. Rimligtvis borde det kosta energi att bevara muskelmassan.

Var tas den energin ifrån om det inte leder till en ökad fettförbränning? Är energin för att upprätthålla muskelmassan så marginell att det inte spelar någon roll i det stora hela kanske?

maRRtin
2007-01-08, 15:54
Var tas den energin ifrån om det inte leder till en ökad fettförbränning? Är energin för att upprätthålla muskelmassan så marginell att det inte spelar någon roll i det stora hela kanske?
Det ær under kaloriunderskott som andelen fett som lagras in ær lægre æn uttaget sett øver en længre tid. Inlagring och uttag av fett pågår hela tiden i kroppen.

Stab
2007-01-08, 16:14
Tror inte ett skit på att det är universiellt för alla att det blir samma effekt.

Grub : Person 1 Äter 2000kcal (-500), Person 2 Äter 2500, PW/Springer bort 500 (-500 i slutet oxo) Är det någon skillnad?

enligt denna artikel är det d; http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=06-019-diet

King Grub
2007-01-08, 16:21
Grub : Person 1 Äter 2000kcal (-500), Person 2 Äter 2500, PW/Springer bort 500 (-500 i slutet oxo) Är det någon skillnad?


Nej, inte vad gäller fettförlust/ökning vid en viss energibalans.

Stab
2007-01-08, 16:39
Nej, inte vad gäller fettförlust/ökning vid en viss energibalans.

Fast då är inte tillväxten en faktor vi har med? Ang. artikeln, läst om "G-Flux"?

King Grub
2007-01-08, 16:42
Jag pratar här om fettbalansen. Studierna i fråga och diskussionen gäller fettbalansen. Vid en viss energibalans är just fettbalansen likvärdig oavsett aktivitet. Att en hårt tränande idrottsman har en annan muskelvolym- och tillväxt än en stillasittande bestrider nog ingen. Den muskelvolymen- och tillväxten kostar energi (men den energin räknas också in i energiförbrukningen vad gäller fettbalansen).

Stab
2007-01-08, 16:50
Jag pratar här om fettbalansen. Studierna i fråga och diskussionen gäller fettbalansen. Vid en viss energibalans är just fettbalansen likvärdig oavsett aktivitet. Att en hårt tränande idrottsman har en annan muskelvolym- och tillväxt än en stillasittande bestrider nog ingen. Den muskelvolymen- och tillväxten kostar energi (men den energin räknas också in i energiförbrukningen vad gäller fettbalansen).

Ok då förstår jag vad du menar. Men då är inte denna studie lika relevant för styrketränande individer.

King Grub
2007-01-08, 17:03
Jovisst är den det. Om det är fettbalansen man är intresserad av. Det gäller helt och fullt för styrketränande också, att fettbalansen kommer i stort att motsvara energiunderskottet. Proteinbalansen är en sak för sig.

Fredrik_
2007-01-08, 17:17
Det ær under kaloriunderskott som andelen fett som lagras in ær lægre æn uttaget sett øver en længre tid. Inlagring och uttag av fett pågår hela tiden i kroppen.

Ja det är ju ganska självklart. Det var inte det jag undrade över heller men jag kanske uttryckte mig otydligt. Vad jag inte riktigt fick kläm på är hur styrketräningen inte kan påverka fettbalansen:

Fall 1: En person som styrketränar och går på diet, energiunderskott: 500 kcal. Resultat: Han behåller musklerna och tappar 5 kg fett på 10 veckor. (hypotetiskt exempel)

Fall 2: En person som bara går på diet, energiunderskott: 500 kcal. Resultat: Han tappar 2 kg muskelmassa och 5 kg fett (lika hypotetiskt exempel).

Personen i fall 2 borde ha gjort av med mer av kroppens energilager (både i form av muskler och fett) än vad personen i fall 1 gjort (som bara bränt fett). För att energibalanserna ska gå ihop borde antingen personen i fall 1 tappat mer fett än 5 kg, eller personen i fall 2 tappat mindre fett. Låter lite mysko om proteinbalansen skulle vara "frikopplad" från energibalansen i övrigt.

Jag kan i och för sig förstå det om det är så att hela energiförbrukningen från styrkepasset räknas in och kompenseras för genom extra mat - både det man gör av med under själva träningen och efteråt för att "bygga upp" musklerna igen. Det kanske är självklart att det alltid är så man räknar.

goggen
2007-01-08, 18:23
jeg trente mye cardio når jeg gikk ned 35 kilo for 10 år siden, og har fått en god vane som jeg er glad i.*drool* . man får frisk luft og bedre humør og helse.*whistle*

mikeey
2007-01-31, 21:42
kan man bara gå ner cirka 70 kcal per fettvikt per dag?

King Grub
2007-01-31, 21:42
Varje kilo kroppsfett kan bara frisätta (grovt ungefärligt) den mängden energi, ja.

mikeey
2007-01-31, 21:45
vad händer om man överskrider det? tar det då på musklerna?

så om man har t.e.x 10 kilo kroppsfett kan man bara vara i ett underskott på 700 kcal?

King Grub
2007-01-31, 21:48
1. Ja, då kataboliseras fettfri massa omedelbart motsvarande ytterligare underskott.

2. Se punkt 1. Visst kan du ligga på större underskott, men då ryker muskelmassa.

Cilia
2007-02-01, 09:33
Jag har förstått att du säger att styrketräning inte ökar förbränningen.

Men, om jag har mer muskler så få jag väl en högre förbränning än om jag har en mindre andel muskler?

King Grub
2007-02-01, 09:40
Varje kilo muskelmassa kostar 13 kcal per dygn att underhålla.

Cilia
2007-02-01, 09:42
Varje kilo muskelmassa kostar 13 kcal per dygn att underhålla.
och 1 kg fett tar?

King Grub
2007-02-01, 09:45
4.5 kcal.

Levern 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal, njurarna 400 kcal.

Ref: McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.

Cilia
2007-02-01, 09:47
4.5 kcal.

Levern 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal, njurarna 400 kcal.

Ref: McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.
Tack
För mig innebär det iaf att jag har ngt att vinna på att styrketräna samtidigt som jag försöker förlora fett.

Sen förstår jag att det inte var det studien försökte redovisa.

Slartibartfast
2007-02-20, 11:35
Är det lättare för kroppen att behålla muskler under deff genom att bara dra ner på intaget än att öka cardion? Cardion bryter väl ner musklerna i större grad?

larre
2007-02-20, 11:54
Är det lättare för kroppen att behålla muskler under deff genom att bara dra ner på intaget än att öka cardion? Cardion bryter väl ner musklerna i större grad?

Fast cardion är väl i princip nödvändig om man inte ska gå runt och vara hungrig hela tiden? Kan inte tänka mig att dra av 400kcal och skippa cardion.

LadyG
2007-02-20, 12:28
Fast cardion är väl i princip nödvändig om man inte ska gå runt och vara hungrig hela tiden? Kan inte tänka mig att dra av 400kcal och skippa cardion.

Kombinera favorit-cardion på morgonen med med tung styrketräning på kvällen. Jag inbillar mig att man uppmuntrar kroppen att behålla musklerna då (jag kan ju ha fel iofs).

Skulle inte heller kunna tänka mig att dra ner på maten, fasen mitt dygnsbehov ligger på strax över 1700kcal. Skulle jag må bra av att dra ner på käket till 1200kcal för att gå ner i vikt, och skippa min cardio? Aldrig, säger jag :)

L-Sami
2007-02-20, 12:35
Cardio träning är väl varken muskelbyggande eller nedbrytande.

King Grub
2007-02-20, 12:42
Jo, både och. Varför resultatet brukar bli +-0 eller däromkring. Större risk för minus vid underskott.

L-Sami
2007-02-20, 12:52
Jo, både och. Varför resultatet brukar bli +-0 eller däromkring. Större risk för minus vid underskott.

Är det nån skillnad hur man kör cardio under deffen, t ex HIIT eller promenader. Är muskelnedbrytningen större vid det som är mer intensivt?

King Grub
2007-02-20, 13:05
Ja, men även uppbyggnaden.

aGGe
2007-02-22, 11:33
Jag maste val saga att detta ar intressant.
Men har svart att acceptera det bara..

man kan val saga att jag legat pa konstant energiunderskott nu ett bra tag da jag ar i thailand.

i ett par manadar har jag i princip bara 3-4 maltider om dan mestadels bestaende av ris och kyckling.
till skillnad mot 5-6 nar jag va hemma och tranade hart.

jag har alltsa skippat ca 2 mellanmal som anda bestod av ratt mkt energi


jag har gatt ner ca 3-4 kg under min tid har i thaialnd . dock ser jag ingen skillnad pa fettet, I mitt tycker ser jag lika "fet" ut som innan jag akte.

har da jag kunnat tranat lite pa rummet sa gott jag kunnat.

fragan ar dock om jag anda inte tappat en hel del muskelvikt under den har tiden. mer muskler an fett.

men jag gor sakert nagot som gor att fettet vill vara kvar pa kroppen. jag gar dock aldrig runt hungrig har. blir jag hungrig tar jag frukt eller liknande

AJO
2007-02-22, 17:38
Nu skriver aftonbladet om det och att punktförbränning inte funkar hehe
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1006848,00.html

shadowfire
2007-02-22, 18:38
Grub borde jobba på aftonbladet så de fick ut artiklarna lite snabbare. :D

Longshot
2007-02-22, 19:22
Nu skriver aftonbladet om det och att punktförbränning inte funkar hehe
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1006848,00.html

Men det funkar ju! :D

Den artiklen kommer väl 2011 i aftonbladet.

King Grub
2007-03-23, 10:15
Bump!

Increases in exercise energy expenditure without compensatory changes in food intake (EX) and restriction of calorie intake (CR) both decrease body weight and fat mass, which, in turn, improve glucoregulatory function. However, EX may provide greater benefits than can be provided through CR. Therefore, our study hypothesis was that weight loss through EX reduces visceral abdominal fat and improves glucoregulation to a greater extent than does similar weight loss through CR.

Forty-eight sedentary 50- to 60-y-old men and women, most of whom were overweight, underwent 12 mo of EX, CR, or a healthy lifestyle control period. Body composition was assessed by dual-energy x-ray absorptiometry and by magnetic resonance imaging. Indices of glucoregulatory function were determined by oral glucose tolerance test and were measured >/=48 h after the last exercise bout in the EX group. Body weight, total fat mass, and visceral fat volume decreased similarly in the EX and CR groups but did not change in the HL group. Likewise, insulin sensitivity index and the oral glucose tolerance test glucose and insulin areas under the curve improved similarly in the EX and CR groups and remained unchanged in the HL group.

In conclusion, weight losses induced by exercise and by CR are effective means for improving glucose tolerance and insulin action in nonobese, healthy, middle-aged men and women; however, it does not appear that exercise training-induced weight loss results in greater improvements than those that result from CR.

J Nutr. 2007 Apr;137(4):1087-90. Improvements in body composition, glucose tolerance, and insulin action induced by increasing energy expenditure or decreasing energy intake.

Danny Devito
2007-03-23, 11:03
Okej, alltså ytterligare en studie som visar samma resultat.

Stod väl också att den var från april? Är det inte mars nu? *screwy* :D

King Grub
2007-03-23, 11:15
Grundläggande för att någon skall accepteras som fakta är att resultaten går att upprepa.

fluffy_ferret
2007-03-23, 11:55
Det här är gamla nyheter, egentligen.

Och det är ju också så att alla dieter som kräver någon form av träning för att fungera är värdelösa.

jwzrd
2007-03-23, 11:58
Det här är gamla nyheter, egentligen.

Och det är ju också så att alla dieter som kräver någon form av träning för att fungera är värdelösa.

Vilka dieter kräver någon form av träning?

krilleh
2007-03-23, 15:34
Underbart. Kan jag sitta med gott samvete vid mitt tvspel och få beachformen.

King Grub
2007-03-23, 15:37
Hoppas du inte utesluter styrketräningen i o m dom TV-spelsplanerna. ;) Beachmusklerna som skall fram bygger du inte i TV-soffan.

Mental
2007-03-23, 16:32
Hoppas du inte utesluter styrketräningen i o m dom TV-spelsplanerna. ;) Beachmusklerna som skall fram bygger du inte i TV-soffan.

Jodå, först tränar man med en Abtronic:

http://www9.yatego.com/images/413318743617d0.2/abtronic_kombi.jpg

Och deffar med ett Saunabelt:

http://www.dalifarm.ru/_files/Image/SaunaBelt.jpg

Beachkropp byggd i soffan :D

krilleh
2007-03-23, 17:43
Hoppas du inte utesluter styrketräningen i o m dom TV-spelsplanerna. ;) Beachmusklerna som skall fram bygger du inte i TV-soffan.

Klart jag tränar. Trodde du följde min journal :( ;)

krilleh
2007-03-23, 17:44
Jodå, först tränar man med en Abtronic:

http://www9.yatego.com/images/413318743617d0.2/abtronic_kombi.jpg

Och deffar med ett Saunabelt:

http://www.dalifarm.ru/_files/Image/SaunaBelt.jpg

Beachkropp byggd i soffan :D

Det där ser väldigt bekvämt ut :naughty: Sen ska man skaffa de där wii så man rör på armarna och förbränner mer! Optimalt säger jag.

King Grub
2007-03-29, 18:07
Ytterligare en ny studie som jämför effekten av ett motionsskapat underskott med ett underskott skapat genom kalorirestriktion, den här gången på hälsoparametrar som påverkar risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Slutsats: ingen skillnad.

Coronary heart disease (CHD) risk factors and the risk of CHD increase with increased adiposity. Fat loss induced by negative energy balance improves all metabolic CHD risk factors. To determine whether fat loss induced by long-term calorie restriction (CR) or increased energy expenditure induced by exercise (EX) has different effects on CHD risk factors in non-obese subjects, we conducted a 1-year controlled trial involving 48 non-obese subjects who were randomly assigned to 1 of 3 groups: CR = 20% calorically restricted diet (n=18); EX = 20% increase in energy expenditure through daily exercise with no increase in energy intake (n=18); or HL = healthy lifestyle guidelines (n=10). Subjects were 29 women and 17 men aged 57+/-3 yr, with body mass index 27.3+/-2.0 kg/m(2). Assessments included total body fat by DXA, lipoproteins, blood pressure, HOMA-IR index, C-reactive protein (CRP) and estimated 10-yrs CHD risk score. Body fat decreased by 6.3+/-3.8 kg in CR, 5.6+/-4.4 kg in EX and 0.4+/-1.7 kg in HL, which corresponded to reductions of 24.9%, 22.3%, and 1.2% of baseline body fat mass, respectively. These CR- and EX-induced energy deficits were accompanied by reductions in most of the major CHD risk factors, including plasma LDLc, Tchol:HDL ratio, HOMA-IR index and CRP concentrations, that were similar in the two intervention groups. Data from the present study provide evidence that CR- and EX- induced negative energy balance result in substantial and similar improvements in the major risk factors for CHD in normal-weight and overweight middle-aged adults.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2007 Mar 27; Calorie Restriction or Exercise: Effects on Coronary Heart Disease Risk Factors. A Randomized Controlled Trial.

loztdignity
2007-04-02, 09:38
Grub, jag har läst igenom hela tråden och har en slutgiltig fråga:

Betyder detta kort och gott att exempelvis att löpa 3 mil i veckan inte gör mer skillnad för viktnedgång och fettreducering än att dra av motsvarande kalorier man gör av med under passet på maten?

King Grub
2007-04-02, 09:48
Ja, det stämmer.

loztdignity
2007-04-02, 09:51
Kan man lita 100% på den här studien, jag menar det är inte så att det kommer en annan studie imorgon som pekar på att t ex löpning visst bränner bukfett bättre än när man ligger på sofflocket?

Ska man tro på det på riktigt eller ta det med en nypa salt? Forskarrön har ju en tendens att ändra sig hela tiden.

King Grub
2007-04-02, 09:54
Det har varit känt länge att träning, oavsett typ eller intensitet, inte ökar fettförbränningen.

The increased energy demand is met by increased carbohydrate oxidation, with no increase in 24-hour fat oxidation.

Strength Cond Res. 2005 Feb;19(1):61-6.

Similarly, the differences in HI and LI exercise, RQ are compensated postexercise leading to similar substrate oxidation patterns over 24 h independently of the level of exercise intensity.

Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jun;28(6):759-65.

In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.

Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800.

Both 24-h EE and carbohydrate oxidation were significantly elevated on the exercise days (Con < LI = HI), but 24-h fat oxidation was not different across conditions. Muscle enzymatic profile was not consistently related to 24-h fat or carbohydrate oxidation. It is concluded that exercise intensity has no effect on 24-h EE or nutrient oxidation.

J Appl Physiol. 2002 Mar;92(3):1045-52.

These findings demonstrated higher 24-h EE in the HI than LI protocol, but similar 24-h substrate oxidation rates.

Med Sci Sports Exerc. 1996 Sep;28(9):1138-43.

The changes in 24 h substrate utilization in the obese, as well as in the well-trained group, suggest that endurance training increased the reliance on carbohydrate oxidation and therefore did not increase 24 fat oxidation.

Int J Obes Relat Metab Disord. 1999 Dec;23(12):1223-32.

loztdignity
2007-04-02, 09:56
Kanske dum fråga men hur kommer det sig då att jag märkbart känner att magen blir en aning mindre när jag sprungit en mil? Känner mig helt enkelt smalare och det är inte som jag inbillar mig

King Grub
2007-04-02, 09:58
Visst förbrukar du fett under aktiviteten. Det jämnar dock ut sig över dygnet. Att du skulle "märka" en ev fettförlust på några tiotal gram är uteslutet i vilket fall som helst.

Karl_alfred
2007-04-02, 09:59
Kanske dum fråga men hur kommer det sig då att jag märkbart känner att magen blir en aning mindre när jag sprungit en mil? Känner mig helt enkelt smalare och det är inte som jag inbillar mig

Glycogenen?

loztdignity
2007-04-02, 10:03
Okej, då är det väl inbillning, eller att kroppen "stramar" ihop sig lite efter den relativt intensiva träningen som springa en mil ändå är.

Jag har svårt att köpa det här helt ändå. Har bara en känsla av att denna undersökning snart kommer att motsägas av en annan.

Karl_alfred
2007-04-02, 10:23
Okej, då är det väl inbillning, eller att kroppen "stramar" ihop sig lite efter den relativt intensiva träningen som springa en mil ändå är.

Jag har svårt att köpa det här helt ändå. Har bara en känsla av att denna undersökning snart kommer att motsägas av en annan.

Läste du äns mitt svar?

Diana
2007-04-02, 10:31
Okej, då är det väl inbillning, eller att kroppen "stramar" ihop sig lite efter den relativt intensiva träningen som springa en mil ändå är.

Jag har svårt att köpa det här helt ändå. Har bara en känsla av att denna undersökning snart kommer att motsägas av en annan.

Vattenfördelning med andra ord. Vattnet du har utanför musklerna sugs in i musklerna vid ansträngning - därför upplever du denna upptightning af kropp :thumbup:

Kvalificerad amatörgissning nu :D men jag TROR det är så det ligger till...

loztdignity
2007-04-02, 11:02
Läste du äns mitt svar?

Ja det gjorde jag, men ett ord gav mig inte så mycket. Dessutom heter det "ens"

Eddie Vedder
2007-04-02, 11:11
Jag tror på vätskefördelning som Diana säger, tänk på at när du svettas ymningt förlorar du både myket salt och vätska. Glykogenet är ju lagrat i musklerna så det gör nog ingen skillnad för hur slimmad du ser ut i huden, jag tror förlusten av salt och vätska är det som gör skillnad.

Att det är inte är förlorat fett efter exempelvis 1 mils löpning kan du va säker på iaf.

nutz
2007-04-02, 11:17
En svettig och ansträngd mage ser bra mycket spännigare ut än en nyvaken mage.

Karl_alfred
2007-04-02, 11:19
Ja det gjorde jag, men ett ord gav mig inte så mycket. Dessutom heter det "ens"

"relativt intensiva träningen som springa en mil ändå är."

Springer man intensivt lär en del muskelglycogen gå åt vilket de gör vid kärringtempo med? Samt sådant som nämnts kan påverka, vätska och saltförluster.

loztdignity
2007-04-02, 17:22
Okej, attans då. Jag som trodde att det blev en markant skillnad ;)

Skulle ut och springa idag igen men hade ont i ena smalbenet sen senaste passet, så nu ska jag köra på Kung Grubs eminenta nya fynd och äta mindre istället, så får jag inte dåligt samvete =)

Slartibartfast
2007-08-08, 23:45
Nu har jag slutfört en diet där jag enbart drog ner på kaloriintaget utan att köra någon cardio och jag måste säga att resultatet blev mycket bättre året innan när jag inkluderade cardio i deffen. Jag är nere på samma vikt som förra året nu och jag är betydligt slätare speciellt kring magen än jag var i fjol.

Nån annan med liknande erfarenheter?

Raggis
2007-08-08, 23:52
Nu har jag slutfört en diet där jag enbart drog ner på kaloriintaget utan att köra någon cardio och jag måste säga att resultatet blev mycket bättre året innan när jag inkluderade cardio i deffen. Jag är nere på samma vikt som förra året nu och jag är betydligt slätare speciellt kring magen än jag var i fjol.

Nån annan med liknande erfarenheter?

Vad låg ditt dagliga intag på nu respektive förra året?

Endura
2007-08-08, 23:59
Okej, då är det väl inbillning, eller att kroppen "stramar" ihop sig lite efter den relativt intensiva träningen som springa en mil ändå är.

Jag har svårt att köpa det här helt ändå. Har bara en känsla av att denna undersökning snart kommer att motsägas av en annan.

Kan vara att du har som mig att ibland binder vätska i underhuden under dagen, som sedan försvinner av att du svettas av ansträngningen i träningen. För min del varierar det efter hur mycket natrium (salt) jag fått i mig under dagen. Sedan jag slutade med tex kolsyrade drycker och annat som inh gömt natrium känner jag mig inte lika "pluffsig" längre...
Förut kunde det skilja från slät mage till synliga magrutor före och efter ett intensivt konditionspass, det var hyfsat enerverande.
Testa dig fram och se...

Slartibartfast
2007-08-09, 00:13
Vad låg ditt dagliga intag på nu respektive förra året?

Mitt intag var faktiskt högre i år än förra året trots att jag inte körde nån cardio. Kring 2000.

Endura
2007-08-09, 00:20
Mitt intag var faktiskt högre i år än förra året trots att jag inte körde nån cardio. Kring 2000.

Låter som du består av en större andel muskelmassa nu, grattis :thumbup:

Slartibartfast
2007-08-09, 00:21
Låter som du består av en större andel muskelmassa nu, grattis :thumbup:

Nja, det ser inte ut så i alla fall. Dessutom är jag svagare än i fjol.

TrasMannen
2007-08-09, 09:42
Nu har jag slutfört en diet där jag enbart drog ner på kaloriintaget utan att köra någon cardio och jag måste säga att resultatet blev mycket bättre året innan när jag inkluderade cardio i deffen. Jag är nere på samma vikt som förra året nu och jag är betydligt slätare speciellt kring magen än jag var i fjol.

Nån annan med liknande erfarenheter?

Så du blev slätare på magen, men har du blivit hårdare på andra ställen då? (sexuella tolkningar undanbedes ;))

Kung Bruno
2007-08-09, 22:35
Men, King Grub. Det här står skrivet i din deffguide:

Dessutom innebär själva styrketräningen en förhöjd energiförbrukning upp till 48 timmar efter själva träningspasset. Under en 24-timmarsperiod förbrukar 60-70 minuters intensiv styrketräning lika mycket energi som 50 minuters konditionsträning på 70% av maxpuls gör under samma tidsperiod.
Och nu sa du att styrketräning inte ökar fettförbränningen över dygnet vid samma energibalans som utan styrketräning.



Sen så, måste man inte gå ner lite mindre om man styrketränar tungt?

Person 1: - 500 kcal underskott dag/i en vecka, utan styrketräning. Går ner 0.4 kg fett och 0.1kg muskler.

Person 2: - 500 kcal underskott dag/i en vecka, med styrketräning. Går ner vad? 0.5 kg fett?

Rahf
2007-08-09, 22:56
Men, King Grub. Det här står skrivet i din deffguide:


Och nu sa du att styrketräning inte ökar fettförbränningen över dygnet vid samma energibalans som utan styrketräning.



Sen så, måste man inte gå ner lite mindre om man styrketränar tungt?

Person 1: - 500 kcal underskott dag/i en vecka, utan styrketräning. Går ner 0.4 kg fett och 0.1kg muskler.

Person 2: - 500 kcal underskott dag/i en vecka, med styrketräning. Går ner vad? 0.5 kg fett?

Det sa han då. Det är klart som fan att man kan ändra sig om nya rön dyker upp eller hur?

Nu talar vi också om tillhörande konditionsträning och förutsättningarna för vad som gäller står ju i studien ;)

isoz
2007-08-09, 23:51
Fast är det inte så att motion omfördelar fettet över kroppen? (minns tyvärr inte var jag läste detta) så även om inte fett % minskar så ser man bättre ut om man konditionstränar när man försöker gå ner i vikt

Eddie Vedder
2007-08-10, 04:00
Och nu sa du att styrketräning inte ökar fettförbränningen över dygnet vid samma energibalans som utan styrketräning.

Varför läser du inte vad själv citerar?

Du frågar King Grub om dygnets totala fettförbränning och hänvisar till ett citat där han nämner energiförbrukning.
Oavsett om man höjer sin energiförbrukning med 10 000kcal om dagen kommer inte det innebära att fettfrisättningen överstiger fettinlagringen om man bara käkar motsvarande mängd kcal.

Så ingenting i det citatet motsäger det.

Men att man går ner i vikt på ett mer "kvalitativt" sätt (d.v.s. större andel fett med mer bibehållen muskelmassa) om tung styrketräning är med i bilden vid energiunderskott, jämfört med inaktivitet, är helt rätt.:)

thexbishop
2007-08-11, 23:20
Men du säger i din deffguide att man ökar eergi förbrukningen upp till 48 timmar efter ett hårt styrketräningspass.

Kung Bruno
2007-08-11, 23:39
Som sagt så sa jag exakt det ungefär 2 inlägg uppåt, och Eddie Vedder svarade ett inlägg uppåt. Från ditt inlägg som är ett inlägg uppåt från mig alltså.

thexbishop
2007-08-12, 00:03
Som sagt så sa jag exakt det ungefär 2 inlägg uppåt, och Eddie Vedder svarade ett inlägg uppåt. Från ditt inlägg som är ett inlägg uppåt från mig alltså.

Jaha, ja hade för mig att nån redan hade skrivit om det för ett tag sen och tittade igenom på de första sidorna. Men ok!

King Grub
2007-08-12, 04:52
Men du säger i din deffguide att man ökar eergi förbrukningen upp till 48 timmar efter ett hårt styrketräningspass.

Ja? Och?

Danny Devito
2007-08-12, 06:41
Grub, är det inte så att det finns vissa ämnen som faktiskt ökar kroppens fettoxidation under dygnet som helhet? Kalcium från mjölkprodukter, koffein osv. I den här tråden säger du det iaf: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92137&highlight=chilipeppar

King Grub
2007-08-12, 07:22
Och? :) Det finns en mängd preparat och medel som gör det, från relativt harmlösa koffein med relativt liten effekt till synnerligen kraftfulla medicinska och dopningsklassade preparat. Det hör inte till den här trådens ämne.

Sofia4_4
2007-08-12, 07:49
Men det stämmer det.

Istället för att skippa 500 kal av sin dagliga intag kan man springa bort dem istället. Det har ju alltid varit så.

En fråga, jag upplever mindre sötsug och hungerkänsla när jag konditionstränar, vilket automatisk reduserar min kaloriintag. Finns det någon vetenskapligt belägg om detta eller är det bara en inbillning?

King Grub
2007-08-12, 08:00
Både och. Träning nedreglerar akut aptiten, men kan även, i och med den ökade energiförbrukningen, stimulera aptiten, för att ersätta kalorierna. Alla svarar inte lika här.

Sofia4_4
2007-08-12, 08:12
Både och. Träning nedreglerar akut aptiten, men kan även, i och med den ökade energiförbrukningen, stimulera aptiten, för att ersätta kalorierna. Alla svarar inte lika här.

tack,

vilken tur att jag är en av lyckogruppen som får sämre aptit av träning.

King Grub
2007-08-12, 08:22
Eftersom det är det viktigaste tillfället att fylla på energi för kommande ansträngningar, får man kanske kalla det ett tveeggat svärd: det är även en fördel om det finns en önskan att äta efter träning. Idrottsmän som mår illa bara av tanken på mat efter träning, har det inte heller så skoj.

Sofia4_4
2007-08-12, 08:29
Eftersom det är det viktigaste tillfället att fylla på energi för kommande ansträngningar, är det i sådana fall ett tveeggat svärd: det är även en fördel om det finns en önskan att göra så. Idrottsmän som mår illa bara av tanken på mat efter träning, har det inte heller så skoj.

Jag kan förstå det. De hårdtränande som dessutom har för mål att bygga mer muskler måste få i sig mer mat. Jag har inte sånt mål, utan vill bara skapa kaloriunderskott. Jag är inte en av dem som vanlingen måste tvinga i sig mat, så får jag dåligt aptit är jag bara glad.

Kung Bruno
2007-08-12, 13:47
Ja, och?

Så du står fast vid att ett hård styrketräningspass ökar förbränningen i upp till 48h?

King Grub
2007-08-12, 13:50
Javisst. Har aldrig sagt något annat. Men träningen ökar fortfarande inte fettoxidationen över dygnet vid en viss kaloribalans, jämfört med en dag utan träning.

Kung Bruno
2007-08-12, 13:52
Okej, tack.

Nej jag vet att man inte går ner mer i vikt på 1000 kcals underskott från kycklingfile, potatis och brocholli med tungt tränande liv vs 1000 kcals underskott från chokladpraliner+filmtittande.

GymTT
2007-08-12, 14:06
Okej, tack.

Nej jag vet att man inte går ner mer i vikt på 1000 kcals underskott från kycklingfile, potatis och brocholli med tungt tränande liv vs 1000 kcals underskott från chokladpraliner+filmtittande.

Glöm inte det sunda bara.

Paltkoma
2007-08-12, 19:44
Ang. ökad förbränning efter intensiv träning - minskar ökningen efter första natten? Dvs. håller man sin afterburn på maxfart längre om man tränar på morgonen, e-som det då dröjer längre mellan träning och sömn?

jwzrd
2007-08-12, 19:51
Okej, tack.

Nej jag vet att man inte går ner mer i vikt på 1000 kcals underskott från kycklingfile, potatis och brocholli med tungt tränande liv vs 1000 kcals underskott från chokladpraliner+filmtittande.

Du lär gå ner mindre efter ett tag av det senare samtidigt som du lär tappa mer i kroppsvikt av det till en början. Inte fan håller du kvar din muskelmassa med den dieten och det livet.

Cilia
2007-08-12, 19:59
Du lär gå ner mindre efter ett tag av det senare samtidigt som du lär tappa mer i kroppsvikt av det till en början. Inte fan håller du kvar din muskelmassa med den dieten och det livet.

mmmmmmmmmm chokladdiet
den har jag inte gått på.

Att du ska förstöra alla illusioner!!!!

men du har nog tyvärr rätt

King Grub
2007-08-12, 20:05
Ang. ökad förbränning efter intensiv träning - minskar ökningen efter första natten? Dvs. håller man sin afterburn på maxfart längre om man tränar på morgonen, e-som det då dröjer längre mellan träning och sömn?

EPOC maximeras om man tränar på morgonen, just som du säger.

Paltkoma
2007-08-12, 20:43
EPOC maximeras om man tränar på morgonen, just som du säger.

Tack för bekräftelsen. Morgonpass für alle deffare!!

Så "EPOC" är den coola termen. Skit samma vad det står för - från och med nu kommer jag att säga EPOC jämt.

King Grub
2007-08-12, 20:47
Excess Post-exercise Oxygen Consumption. ;)

Paltkoma
2007-08-12, 21:16
Excess Post-exercise Oxygen Consumption. ;)

Ohh! I like!:naughty:

Kung Bruno
2007-08-12, 22:37
Afterburn låter mycket ballare ^^,.

jwzdr: Jag har givetvis inte tänkt hålla någon godisdiet.

Oktay
2007-08-12, 23:05
kanske offtopic men..
ju fler muskler man har ju högre fettförbränning har man? kompis som säger så till mig..

Endura
2007-08-13, 00:03
kanske offtopic men..
ju fler muskler man har ju högre fettförbränning har man? kompis som säger så till mig..

stämmer, muskler bränner 13kcal/h medan fett bränner 4,5kcal/h

tror det var de siffrorna... finns trådar där det diskuteras mer, bara att söka ;)

Sofia4_4
2007-08-13, 06:38
mmmmmmmmmm chokladdiet
den har jag inte gått på.

Att du ska förstöra alla illusioner!!!!

men du har nog tyvärr rätt

Den har jag gått på. Jag gick ner 5 kg på 1 och en halv månader.
Dieten bestod av glass, pannkakor (vanliga) med nutella, salad, fisk och vin.

jwzrd
2007-08-13, 06:42
Afterburn låter mycket ballare ^^,.

jwzdr: Jag har givetvis inte tänkt hålla någon godisdiet.

Det hajar jag, men jag tror man lätt missuppfattar vad skillnaderna är och inte är mellan olika isokaloriska dieter.

King Grub
2007-08-13, 07:03
stämmer, muskler bränner 13kcal/h medan fett bränner 4,5kcal/h

Per dygn.

Endura
2007-08-13, 08:12
Per dygn.

ah, ok... my bad :em:

tack för rättningen :)

Kung Bruno
2007-08-13, 10:29
Hah, 50kg muskler 650 kcal/h ^^,.

lectris
2007-08-13, 12:11
Hah, 50kg muskler 650 kcal/h ^^,.

awh, i wish. *cupid*

King Grub
2007-11-15, 11:36
The extent to which exercise-induced changes to postprandial metabolism are dependant on the associated energy deficit is not known.Objective:To determine the effects of exercise, with and without energy replacement, on postprandial metabolism.

Each subject underwent three 2-day trials in random order. On day 1 of each trial subjects rested (control), walked at 50% maximal oxygen uptake to induce a net energy expenditure of 27 kJ kg(-1) body mass (energy-deficit) or completed the same walk with the net energy expended replaced (energy-replacement). On day 2 subjects completed an 8.5-h metabolic assessment. For 3 days prior to day 2, subjects consumed an isocaloric diet, avoided planned exercise (apart from exercise interventions) and alcohol.

A total of 13 overweight/obese men (age: 40+/-8 years, body mass index: 31.1+/-3.0 kg m(-2)).Measurements:Postprandial triglyceride, insulin, glucose, non-esterified fatty acid and 3-hydroxybutyrate concentrations and substrate utilization rates were determined.

Energy-deficit lowered postprandial triglyceride concentrations by 14 and 10% compared with control and energy-replacement (P<0.05 for both). Energy-deficit increased postprandial 3-hydroxybutyrate concentrations by 40 and 19% compared with control and energy-replacement (P<0.05 for both). Postprandial insulin concentrations were 18 and 10% lower for energy-deficit and energy-replacement compared with control and 10% lower for energy-deficit than energy-replacement (P<0.05 for all). Postprandial fat oxidation increased by 30 and 14% for energy-deficit and energy-replacement compared to control and was 12% higher for energy-deficit than energy-replacement (P<0.05 for all).

Exercise with energy replacement lowered postprandial insulinaemia and increased fat oxidation. However an exercise-induced energy deficit augmented these effects and was necessary to lower postprandial lipaemia.

Int J Obes (Lond). 2007 Nov 13; Energy replacement attenuates the effects of prior moderate exercise on postprandial metabolism in overweight/obese men.

http://www.nature.com/ijo/journal/vaop/ncurrent/full/0803754a.html

Koloftw
2007-11-16, 14:45
Vad kan du dra för slutsats av abstractet, Grub? För oss som inte kan engelska så bra ... någon mening bara, snälla? :innocent:

King Grub
2007-11-16, 14:52
Träningsframkallade effekter på metabolismem är beroende av ett skapat energiunderskott för att dämpa postprandial lipemi.

Cerberus
2007-11-16, 16:42
vad e postprandial lipemi? googlar det nu men för dom som undrar och itne orkar göra det?

King Grub
2007-11-16, 16:45
Hög halt av triglycerider i blodet efter födointag.

A.Steinbach
2007-11-21, 20:53
Ny studie soom jag tror inte har varit uppe här.

Background: This study was designed to compare the effects of 2 different but isocaloric fat reduction programs with the same amount of energy deficit - diet alone or diet combined with aerobic training - on body composition, lipid profile and cardiorespiratory fitness in non- or moderately obese women.

Methods: Twenty non- or moderately obese (BMI 24.32 +/- 3.11) females (27.3 +/- 6.6 years) were tested at the beginning and after an 8-week period of a mild hypocaloric diet for the following parameters: (1) body mass and body fat; (2) total cholesterol, HDL-C, LDL-C and triglycerides; (3) lactate (millimol/liter) during submaximal exertion (100 W); (4) heart rate during submaximal exertion (100 W), and (5) maximum exercise performance (watt). Subjects were randomly divided into either a diet alone (D, -2,095 +/- 659 kJ/day) or a diet (-1,420 +/- 1,084 kJ/day) plus exercise (DE, three 60-min sessions per week at 60% of VO(2)max or -5,866 kJ/week) group.

Results: Body mass and body fat decreased significantly in D (-1.95 +/- 1.13 kg or -1.47 +/- 0.87%; p < 0.05) and DE (-2.23 +/- 1.28 kg or -1.59 +/- 0.87%; p < 0.05), but there was no significant difference observed between the groups. Statistical analysis revealed no significant changes of total cholesterol, HDL-C, LDL-C, triglycerides and heart rate during submaximal exertion (100 W). Lactic acid accumulation during submaximal exertion (100 W) decreased significantly (-0.8 +/- 1.4 mmol/l, p < 0.05) in DE and increased significantly (+0.4 +/- 0.5 mmol/l, p < 0.05) in D. Maximum exercise performance improved significantly (+12.2 +/- 8.8 W, p < 0.05) in DE and did not change significantly in D.

Conclusions: This study showed that independently of the method for weight loss, the negative energy balance alone is responsible for weight reduction.

Ann Nutr Metab. 2007 Nov 20;51(5):428-432 Fat Loss Depends on Energy Deficit Only, Independently of the Method for Weight Loss.

King Grub
2007-11-21, 20:58
Neat! En av grundprinciperna för att bevisa något är ju att det skall gå att återupprepa, vid tillfällen oberoende av varandra. :)

AJO
2008-01-09, 12:37
Men då har konditionsträning ingen muskelbesparande effekt?

King Grub
2008-01-09, 13:01
Inte för en styrketränande. Det sköter styrketräningen om. Om något ökar nedbrytningen av konditionsträningen, även om det finns mekanismer som motverkar det också.

bollio
2008-01-12, 22:29
Ganska förvirrande tråd.

Om jag har förstått det rätt:

För 3 år sen när jag var en soffpotatis, så hade jag samma kaloribehov en vilodag som jag har idag, vältränad?

Koloftw
2008-01-12, 22:39
Det beror på kroppsvikten.

Varje kg muskelmassa förbränner ca 13 kcal i vila
Varje kg fettmassa förbränner ca 4 kcal i vila
Per dag.

Men det är inte vad tråden handlar om ...

bollio
2008-01-12, 23:22
Ja, det hade jag förstått.

Men förutom det.

itsmesanta
2008-02-03, 22:11
läst ett par sidor men engelskan är icke bra så kan någon förklara vad det är jag ska göra? vill alltså bli av med vikt/fett utan motion!

King Grub
2008-02-03, 22:12
Ät mindre kalorier än du förbrukar. Är du inte aktiv, kommer kalorimängden du kan äta att vara mindre än om du varit aktiv.

itsmesanta
2008-02-03, 22:23
okej! tack så mycket :).

Multivitamin
2008-04-23, 18:34
De som utförde detta test kan ju inte haft mycket ork alls :O Blir ju nästan rena svälten

Edit : Finns det bilder som dom har publicerat?

JFO
2008-04-24, 09:54
En ny studie visar att viktminskningen och kroppssammansättningen påverkas likadant oavsett om man väljer att gå ner i vikt genom att skapa ett energiunderskott via enbart kalorirestriktion eller via kalorirestriktion + motion för ett lika stort underskott. Inga signifikanta skillnader varken på viktförändring eller minskning av fettvikt. Däremot får den som väljer att träna förstås konditionsförbättringar och dom hälsofördelar detta innebär.



J Clin Endocrinol Metab. 2007 Jan 2; Effect of calorie restriction with or without exercise on body composition and fat distribution.

Med ändring i kosten ändras också diverse förbrännande faktorer. Om man ser bara till ändring i samma underskott är ovan nämnde sant. Men inte om kvoter ändras.

A.Steinbach
2008-04-24, 12:14
Med ändring i kosten ändras också diverse förbrännande faktorer. Om man ser bara till ändring i samma underskott är ovan nämnde sant. Men inte om kvoter ändras.

Hur menar du nu?

Multivitamin
2008-04-24, 13:53
Tror han syftar på något med metabolismen... Men den blir väl bara snabbare vid underskott eller har jag fel?

Scratch89
2008-04-24, 14:11
Någon som orkar och vill får gärna hjälpa mig. Jag letar efter studien som visar att protein/fett mättar bättre än kolhydrat. PubMed trilskas för mig. :(

Knabb
2008-04-24, 14:48
Tror han syftar på något med metabolismen... Men den blir väl bara snabbare vid underskott eller har jag fel?
Nej den brukar bli lite långsammare. Upp till 30 % sänkning har setts på extrem svält dieter. Vid en mindre och mer hälsosam kalorisänkning lär det inte bli något större sänkning av metabolismen, men några procent ska man nog vänta sig.

Ola Wallengren
2008-04-24, 15:04
Någon som orkar och vill får gärna hjälpa mig. Jag letar efter studien som visar att protein/fett mättar bättre än kolhydrat. PubMed trilskas för mig. :(

Den här + related så hittar du en del.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12499328?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Multivitamin
2008-04-24, 15:10
Nej den brukar bli lite långsammare. Upp till 30 % sänkning har setts på extrem svält dieter. Vid en mindre och mer hälsosam kalorisänkning lär det inte bli något större sänkning av metabolismen, men några procent ska man nog vänta sig.

okej men jag tror att det var större andel fett som föbränndes under svält:P

Scratch89
2008-04-24, 15:14
Den här + related så hittar du en del.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12499328?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Tack, fast de studierna visar ju mer på att det inte blir någon skillnad, än tvärtom. Jag trodde det fanns stensäkra studier.

A.Steinbach
2008-04-24, 15:40
okej men jag tror att det var större andel fett som föbränndes under svält:P

Totalt sett förbränner du ju mer fett vid svält pga större energiunderskott men också mer muskler pga frånvaro av protein och för stort energiunderskott.

Vad svält nu har någonting att göra med om vad det handlade om från början.

Knabb
2008-04-24, 16:01
okej men jag tror att det var större andel fett som föbränndes under svält:P
Det beror lite på utgångsläget och vilket tillvägagångsett du använder dig av.
Kroppen tar av det den minst behöver. Styrketränar du under deff skickar du signaler om att musklerna behövs och fett går åt. Har du mycket muskler och tränat mycket tidigare men sätter dig i soffan under en deff kommer musklerna minska. Studien som är postad i början av tråden avser konditionsträning som inte ger mycket signaler att kroppen ska bygga muskler.

Multivitamin
2008-04-24, 18:48
Så teorietiskt sätt skulle man bara gå ner i fettvikt om man ligger på underskott och tränar styrketräning.

Ola Wallengren
2008-04-24, 18:56
Tack, fast de studierna visar ju mer på att det inte blir någon skillnad, än tvärtom. Jag trodde det fanns stensäkra studier.

Skillnaderna är små men ungefär samma mönster återkommer oftast, dvs

fiber>protein>kolhydrat>fett>alkohol.

Standardiserar man för både energiinnehåll, energidensitet och smaklighet så är det verkligen inga stora skillnader.

Knabb
2008-04-26, 12:38
Så teorietiskt sätt skulle man bara gå ner i fettvikt om man ligger på underskott och tränar styrketräning.

Även praktiskt om man gör det rätt och lyckas. Absolut inget som är jätte svårt om vi inte pratar extrem fall. Ska du gå från 18% BF till 15% BF lär det inte vara några problem. Men sätter du upp extrem värden blir det genast mycket svårare.

LoTiX
2008-05-01, 00:02
Även praktiskt om man gör det rätt och lyckas. Absolut inget som är jätte svårt om vi inte pratar extrem fall. Ska du gå från 18% BF till 15% BF lär det inte vara några problem. Men sätter du upp extrem värden blir det genast mycket svårare.

Trevligt att höra, ligger själv på 14% och ska se hur mycket jag kan komma ner på min första deff. De flesta verkar rekommendera att man ligger på -500 kalorier men jag tänkte ligga närmare -1000. Fördelarna är uppenbara men nackdelarna? Tappar jag mer muskler i proportion till fettförlusten jämfört med om jag hade legat på -500? Dagens intag http://img100.imageshack.us/img100/8783/matlo2.jpg mot ett behov av ~3000 kalorier för att behålla nuvarande vikt.

Koloftw
2008-05-01, 05:18
Trevligt att höra, ligger själv på 14% och ska se hur mycket jag kan komma ner på min första deff. De flesta verkar rekommendera att man ligger på -500 kalorier men jag tänkte ligga närmare -1000. Fördelarna är uppenbara men nackdelarna? Tappar jag mer muskler i proportion till fettförlusten jämfört med om jag hade legat på -500? Dagens intag http://img100.imageshack.us/img100/8783/matlo2.jpg mot ett behov av ~3000 kalorier för att behålla nuvarande vikt.

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2959836&postcount=2

A.Steinbach
2009-03-19, 06:33
Ny studie som på sätt och vis passar in i den här tråden

Background: Exercise intensity may affect the selective loss of abdominal adipose tissue.

Objective: This study showed whether aerobic exercise intensity affects the loss of abdominal fat and improvement in cardiovascular disease risk factors under conditions of equal energy deficit in women with abdominal obesity.

Design: This was a randomized trial in 112 overweight and obese , postmenopausal women assigned to one of three 20-wk interventions of equal energy deficit: calorie restriction (CR only), CR plus moderate-intensity aerobic exercise (CR + moderate-intensity), or CR plus vigorous-intensity exercise (CR + vigorous-intensity). The diet was a controlled program of underfeeding during which meals were provided at individual calorie levels (400 kcal/d). Exercise (3 d/wk) involved treadmill walking at an intensity of 45–50% (moderate-intensity) or 70–75% (vigorous-intensity) of heart rate reserve. The primary outcome was abdominal visceral fat volume.

[B]Results: Average weight loss for the 95 women who completed the study was 12.1 kg (±4.5 kg) and was not significantly different across groups. Maximal oxygen uptake (O2max) increased more in the CR + vigorous-intensity group than in either of the other groups (P < 0.05). The CR-only group lost relatively more lean mass than did either exercise group (P < 0.05). All groups showed similar decreases in abdominal visceral fat (25%; P < 0.001 for all). However, changes in visceral fat were inversely related to increases in O2max (P < 0.01). Changes in lipids, fasting glucose or insulin, and 2-h glucose and insulin areas during the oral-glucose-tolerance test were similar across treatment groups.

Conclusion: With a similar amount of total weight loss, lean mass is preserved, but there is not a preferential loss of abdominal fat when either moderate- or vigorous-intensity aerobic exercise is performed during caloric restriction. This trial was registered at clinicaltrials
Effect of exercise intensity on abdominal fat loss during calorie restriction in overweight and obese postmenopausal women: a randomized, controlled trial
American Journal of Clinical Nutrition, doi:10.3945/ajcn.2008.26938
Vol. 89, No. 4, 1043-1052, April 2009

z_bumbi
2009-09-13, 08:33
Den här passar också in här.

Improved insulin sensitivity after weight loss and exercise training is mediated by
J Physiol. 2009 Sep 1. [Epub ahead of print]Click here to read Links
Improved insulin sensitivity after weight loss and exercise training is mediated by a reduction in plasma fatty acid mobilization, not enhanced oxidative capacity.
Schenk S, Harber MP, Shrivastava CR, Burant CF, Horowitz JF.

University of Michigan.

Obesity is characterized by excessive rates of plasma fatty acid mobilization and uptake, which play a key role in mediating insulin resistance. While weight loss via diet-only or a diet+exercise program clearly improves insulin sensitivity, the precise mechanisms modulating this improvement are not completely understood. The purpose of the present study was to determine the role of the reduced fatty acid mobilization and uptake after weight loss in obese women who were randomly assigned to lifestyle interventions of either weight-loss without exercise (WL) (n=7) or a weight-loss + exercise program (WL+EX) (n=10). Before and after losing 12% of their body weight, we measured insulin sensitivity (S(I)), systemic fatty acid rate of appearance (Ra) and disappearance (Rd), oxidative capacity, and markers for pro-inflammatory pathways in skeletal muscle. Fatty acid Ra and Rd were reduced by ~30% after both interventions (P<0.05). While oxidative capacity increased 25% in WL+EX (compared with no increase after WL), the improvement in S(I) was identical in both groups (~60%; P<0.05), and skeletal muscle pro-inflammatory pathways were reduced (P<0.05) similarly in both groups. When we artificially increased fatty acid mobilization after weight loss to pre-weight loss levels via an overnight lipid infusion, the improvement in S(I) was almost completely reversed. Importantly, WL+EX did not protect against this lipid-induced reversal in S(I) despite a significant increase in resting whole-body fat oxidation and a marked increase in skeletal muscle oxidative capacity. In conclusion, reduced fatty acid mobilization and uptake appears to be a primary mediator of improved insulin sensitivity after weight loss. Moreover, enhancing fatty acid oxidative capacity via exercise training is not sufficient to prevent the insulin resistance caused by high fatty acid mobilization, such as that found in obesity.

King Grub
2010-12-25, 13:53
The independent effects of exercise and weight loss on markers of inflammation (MOI) in obese individuals have not been clearly characterized. The objectives of this study were to: (i) identify the independent effects of exercise and weight loss on MOI and (ii) determine whether changes in MOI were associated with changes in fat distribution. Subjects were 126 healthy, premenopausal women, BMI 27-30 kg/m(2). They were randomized to one of three groups: diet only, diet + aerobic-, or diet + resistance training until a BMI <25 kg/m(2) was achieved. Fat distribution was measured with computed tomography, and body composition with dual-energy X-ray absorptiometry. Serum concentrations of tumor necrosis factor (TNF)-α, soluble TNF receptor 1 (sTNF-R1), soluble TNF receptor 2 (sTNF-R2), C-reactive protein (CRP), and interleukin (IL)-6 were assessed. Results of repeated-measures ANOVA indicated a significant effect of time on MOI, such that MOI decreased with weight loss. Results of mixed-model analysis indicated that adjusting for intra-abdominal adipose tissue (IAAT) and total fat mass explained the decreases in TNF-α and sTNF-R1, whereas only total fat mass explained the decreases in sTNF-R2, IL-6, and CRP. In conclusion, weight loss was associated with decreases in MOI. The effect of weight loss appeared to be mediated by changes in total fat mass or IAAT. Addition of exercise did not alter the response, suggesting that weight loss has a more profound impact for reducing MOI in overweight women than exercise.

Obesity (Silver Spring). 2010 Dec 23. Effect of Diet With and Without Exercise Training on Markers of Inflammation and Fat Distribution in Overweight Women.

adast
2011-05-03, 18:53
sorry ingen ny studie på g men en fråga ang att kroppen släpper 70 kcal per kilo fett om dagen, om en person har 1 kg fett som skall bort så kan han inte ligga mer än -70kcal/dag för att inte tappa några muskler, men det tar han 100 dagar att tappa?

ju lägre fett% du har ju mindre underskott för att spara på köttet?

haha känner mig förvirrad:P

clappen
2011-05-03, 18:57
sorry ingen ny studie på g men en fråga ang att kroppen släpper 70 kcal per kilo fett om dagen, om en person har 1 kg fett som skall bort så kan han inte ligga mer än -70kcal/dag för att inte tappa några muskler, men det tar han 100 dagar att tappa?

ju lägre fett% du har ju mindre underskott för att spara på köttet?

haha känner mig förvirrad:P

Om man bara har 1kg fett kvar på kroppen är man död sen längesen. Tänk på att hjärnan är en fettklump, sen fettet runt organen.

adast
2011-05-03, 19:00
jo men tänk inte på det nu :P

clappen
2011-05-03, 19:05
jo men tänk inte på det nu :P

Ditt tankesätt fallerar ju på alla plan, för det kan inte ta 100dagar att tappa den sista kg fettklumpen, då du redan är död. Du får ju räkna med att man åtminstone har 5kg fett, och redan det är lågt. 5kg skulle alltså innebära 350kcal fettförlust per dag, förutsatt att man ligger på ett sådant underskott och kör tung styrketräning.

mikaelj
2011-05-03, 19:08
Varje kg kroppsfett släpper ifrån sig 70 kcal/dygn.

Man har ganska många kg kroppsfett. På 15% och 80 kg har du 12 kg rent fett = 840 kcal.

adast
2011-05-03, 19:12
okej tack för svaret:P men så länge man vet sin vikt och fettprocent så borde man kunna ligga på vilket underskott som helst då bara det platsar inom 70*kg fett?

clappen
2011-05-03, 19:15
okej tack för svaret:P men så länge man vet sin vikt och fettprocent så borde man kunna ligga på vilket underskott som helst då bara det platsar inom 70*kg fett?

Ja.

Eddie Vedder
2011-05-03, 19:20
okej tack för svaret:P men så länge man vet sin vikt och fettprocent så borde man kunna ligga på vilket underskott som helst då bara det platsar inom 70*kg fett?

Ja.

Nej.

Naturligtvis spelar fortfarande fler aspekter in för om man förlorar FFM.

adast
2011-05-03, 20:25
borde inte den beräkning ge dig det optimala underskottet? och de andra kalorierna då är bra kost och högvärdigt protein?

Eddie Vedder
2011-05-03, 20:31
borde inte den beräkning ge dig det optimala underskottet? och de andra kalorierna då är bra kost och högvärdigt protein?

Det fetmarkerade är det vitala. Det plus styrketräning och troligtvis även näringstiming. Men vad jag menade är även om vi utgår från det omöjliga i att du prickar din tänka kaloribalans till 100 % och att 70 kcal är den exakt korrekta siffran (vilket ju inte är hugget i sten såklart) så är man ju ändå inte immun mot förlust av FFM. Men sannolikheten för att så mycket FFM som möjligt ska kunna behållas om man sköter nämnda faktorer bra och håller energiunderskottet inom gränsen för sin FM.

adast
2011-05-03, 20:36
aight, jo det är nog inte det lättaste :P kanske inte hör till topic men gäller även 70 kcal inlagring av fett?

Eddie Vedder
2011-05-03, 20:46
kanske inte hör till topic men gäller även 70 kcal inlagring av fett?

Åh nej herregud! Du kan ju bli i princip gränslöst fet till du äter ihjäl dig.

adast
2011-05-03, 21:01
HAHA ^^ men kan kroppen lagra in hur många kalorier åt gången? tex om jag äter 5000 kcal mer än vad jag behöver, man borde la skita ut lite:P

Eddie Vedder
2011-05-03, 21:05
HAHA ^^ men kan kroppen lagra in hur många kalorier åt gången? tex om jag äter 5000 kcal mer än vad jag behöver, man borde la skita ut lite:P

Det försvinner alltid lite kcal från avföringen, alltid. Men 5000 kcal är ju ingenting, det tar ju kroppen upp utan minsta besvär.

adast
2011-05-03, 21:17
o fy fan :P. finns det någon upp-mest-i-fett-under-en-månad-champion ?

King Grub
2011-05-03, 21:20
HAHA ^^ men kan kroppen lagra in hur många kalorier åt gången?

Innan du når den gränsen dör du antagligen (eller kräks, förstås). Tarmen kan ta upp över 40000 kcal från socker per dygn, t ex.

King Grub
2013-01-11, 14:46
Evidence supports an important contribution of abdominal obesity and inflammation to the development of insulin resistance (IR) and CVD. Weight loss in obese individuals can reduce inflammation and, consequently, IR, but the role of training remains unclear. The aim of this study was to evaluate the effects of body weight reduction with and without exercise over abdominal fat tissue (primary outcome) and IR. In this randomised clinical trial, forty-eight obese individuals (age 31·8 (sd 6·0) years, BMI 34·8 (sd 2·7) kg/m2) were randomised to either a diet-only group (DI) or a diet and exercise group (DI+EXE). Treatment was maintained until 5 % of the initial body weight was lost. At baseline and upon completion, the following parameters were analysed: biochemical parameters such as glycaemia and insulin for the determination of homeostasis model assessment of insulin resistance (HOMA-IR), high-sensitivity C-reactive protein (hs-CRP) and abdominal computed tomography for the determination of visceral and subcutaneous adipose tissue. A total of thirteen individuals dropped out before completing the weight-loss intervention and did not repeat the tests. In both the DI (n 18) and DI+EXE (n 17) groups, we observed significant and similar decreases of visceral adipose tissue (difference between means: 7·9 (95 % CI - 9·5, 25·2) cm2, P= 0·36), hs-CRP (difference between means: - 0·06 (95 % CI - 0·19, 0·03) mg/l, P= 0·39) and HOMA (difference between means: - 0·04 (95 % CI - 0·17, 0·08), P= 0·53). In the present study, 5 % weight loss reduced abdominal fat and IR in obese individuals and exercise did not add to the effect of weight loss on the outcome variables.

Br J Nutr. 2013 Jan 10:1-7. Impact of weight loss with or without exercise on abdominal fat and insulin resistance in obese individuals: a randomised clinical trial.

Eddie Vedder
2013-01-12, 09:55
Apropå den här tråden så har en ny svensk avhandling kommit där man tittat på kostbehandling med eller utan träning för överviktiga kvinnor som fött barn. Det är Ola Wallengrens kollega skulle jag tro, Fredrik Bertz heter han. Jag har avhandlingen på jobbet och har ännu inte hittat den i pdf på DivaPortal men förhoppningsvis hamnar den där.

Resultaten är ju som vanligt, kostbehandling är viktigast. Här kan ni läsa lite om hans forskning: Kostbehandling mest effektivt för att gå ner i vikt efter graviditeten (http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/kostbehandlingmesteffektivtforattganerivikteftergr aviditeten.5.4c10e18113a9c866a74a2.html) Det borde inte förvåna någon att kostförändring är överlägset viktigare än träningsmängden för viktregleringen. Men motion är naturligtvis jätteviktigt av många anledningar så det är ju inget försök att basha motion om det nu uppfattades så. ;)

milk
2013-01-12, 10:18
Food is King, workout is Queen.

Sniggel
2013-01-12, 14:03
Det där kan tolkas sexistisk om man vill vara på det humöret :D

Anton Fräs
2013-01-12, 14:52
Apropå den här tråden så har en ny svensk avhandling kommit där man tittat på kostbehandling med eller utan träning för överviktiga kvinnor som fött barn. Det är Ola Wallengrens kollega skulle jag tro, Fredrik Bertz heter han. Jag har avhandlingen på jobbet och har ännu inte hittat den i pdf på DivaPortal men förhoppningsvis hamnar den där.

Resultaten är ju som vanligt, kostbehandling är viktigast. Här kan ni läsa lite om hans forskning: Kostbehandling mest effektivt för att gå ner i vikt efter graviditeten (http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/kostbehandlingmesteffektivtforattganerivikteftergr aviditeten.5.4c10e18113a9c866a74a2.html) Det borde inte förvåna någon att kostförändring är överlägset viktigare än träningsmängden för viktregleringen. Men motion är naturligtvis jätteviktigt av många anledningar så det är ju inget försök att basha motion om det nu uppfattades så. ;)

Jag missade tyvärr hans disputation.. :( Oerhört spännande ämne. Tack för länken.

milk
2013-01-12, 14:55
Det där kan tolkas sexistisk om man vill vara på det humöret :D

Det kan det säkert och dom som är på det hurmöret får gärna vara det :)

Ola Wallengren
2013-01-12, 15:41
Länk (https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/30259) till Fredriks avhandling.

Eddie Vedder
2013-01-12, 15:44
Ah där låg den! Tack Ola.

Anton Fräs
2013-01-12, 15:52
Tack Ola!

EDIT: +1 kanske hade räckt :)

RassK
2013-01-12, 16:56
Tack Ola!

EDIT: +1 kanske hade räckt :)

+1. Meget intressant. Tack.

tjing
2013-01-12, 17:48
Tackars.

Mental
2013-01-15, 08:16
Apropå den här tråden så har en ny svensk avhandling kommit där man tittat på kostbehandling med eller utan träning för överviktiga kvinnor som fött barn. Det är Ola Wallengrens kollega skulle jag tro, Fredrik Bertz heter han. Jag har avhandlingen på jobbet och har ännu inte hittat den i pdf på DivaPortal men förhoppningsvis hamnar den där.

Resultaten är ju som vanligt, kostbehandling är viktigast. Här kan ni läsa lite om hans forskning: Kostbehandling mest effektivt för att gå ner i vikt efter graviditeten (http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/kostbehandlingmesteffektivtforattganerivikteftergr aviditeten.5.4c10e18113a9c866a74a2.html) Det borde inte förvåna någon att kostförändring är överlägset viktigare än träningsmängden för viktregleringen. Men motion är naturligtvis jätteviktigt av många anledningar så det är ju inget försök att basha motion om det nu uppfattades så. ;)

Och föga förvånande så tror patienterna alltid att det är motionsbristen som gör de feta.

Dietist: Så, har du själv några tankar kring varför du väger som du gör?
Patient: Jag rör mig för lite, jag ska börja promenera en halvtimme varje dag nu så då ordnar det sig.
Dietist: Vi ska även ta och se över din kost och se om du behöver förändra något.
Patient: Mjaäee jag äter normalt, jag bara rör mig för lite.

*gah!*

Cykelvasan
2019-02-26, 19:55
4.5 kcal.

Levern 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal, njurarna 400 kcal.

Ref: McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.

Så om man opererar bort en njure så får man äta 200 kcal mindre om dagen?

Ett Orm
2019-03-02, 20:42
Så om man opererar bort en njure så får man äta 200 kcal mindre om dagen?

Du har ju som lax på moset 160 gram mindre vikt att släpa på så det blir till att hålla igen lite extra efter op.