Visa fullständig version : Kolhydrat, protein och fett balans
Hur bör man procentuellt balansera kolhydrater, proteiner och fetter i kosten när man:
Deffar
Bulkar
Är en vanlig svensson
Skulle vilja påstå att det är väldigt individuellt, och beroende på en mängd olika faktorer.
Skulle vilja påstå att det är väldigt individuellt, och beroende på en mängd olika faktorer.
Men det borde väl finnas bra riktlinjer som gäller för de olika tillstånden?? Som är relativt generella?
King Grub
2007-01-04, 15:25
Man kan tänka sig en oerhörd variation i energiprocentrekommendationerna utan att det är "fel".
Här är normala rekommendationer:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12145
Dom är inte fel för tränande heller.
Här är europeiska cetenskapliga livsmedelskommitténs rekommendationer för idrottare:
http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/scf/out64_en.pdf
En sak att tänka på som tränande (eventuellt som "vanlig" också) är att proteinintaget inte kanske skall räkas procentuellt då det kan vara bra att behålla ett högt intag även vid t.ex. deff.
Man kan tänka sig en oerhörd variation i energiprocentrekommendationerna utan att det är "fel".
Här är normala rekommendationer:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12145
Dom är inte fel för tränande heller.
Här är europeiska cetenskapliga livsmedelskommitténs rekommendationer för idrottare:
http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/scf/out64_en.pdf
SLV anger en energi procentfördelning enligt; kolhydrater 55%, protein 15% och fett 30%.
Vad blir skillnaden i de olika faserna bulk och deff om jag ändrar i kolhydrat och protein fördelningarna??
Har läst boken Bränn fett, bygg muskler där man nämner en protein procent mellan 30-40% i en fettförbrännande fas, typ deff. Om man istället använder den procenten protein under en uppbyggande fas.. fördelar, nackdelar??
så länge du inte går till nån extrem variant så kommer det fungera.
Du får prova dig fram och se vad du gillar mest.
Men här på kolozzeum är de flesta av den åsikten att man inte bör begränsa proteinintaget utan hålla det högt både under bulk och deff..
King Grub
2007-01-04, 15:55
In summary, the composition of diets for body builders should be 55-60% carbohydrate, 25-30% protein and 15-20% of fat, for both the off-season and pre-contest phases. During the off-season the diet should be slightly hyperenergetic (approximately 15% increase in energy intake) and during the pre-contest phase the diet should be hypoenergetic (approximately 15% decrease in energy intake).
Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.
så länge du inte går till nån extrem variant så kommer det fungera.
Du får prova dig fram och se vad du gillar mest.
Men här på kolozzeum är de flesta av den åsikten att man inte bör begränsa proteinintaget utan hålla det högt både under bulk och deff..
Är det fett eller kolhydrater som ska få lida för att hålla proteinprocenten uppe?
Så om jag satsar på 30-40% protein, hur ska jag med fördel balansera kolhydrater och fett? Kolhydrat 30-40% och fett 30% eller?
King Grub
2007-01-04, 16:00
Är det fett eller kolhydrater som ska få lida för att hålla proteinprocenten uppe?
Så om jag satsar på 30-40% protein, hur ska jag med fördel balansera kolhydrater och fett? Kolhydrat 30-40% och fett 30% eller?
Det är helt upp till dig. Det påverkar varken fettbalansen eller proteinbalansen. Vissa tycker dom trivs bättre med mer kolhydrat, andra med mer fett.
Hur man fördelar kolhydrat- och fettmängden vid ett fixerat protein- och kaloriintag är av mycket liten, om ens något, betydelse.
Hur man fördelar kolhydrat- och fettmängden vid ett fixerat protein- och kaloriintag är av mycket liten, om ens något, betydelse.
Har du lust att utveckla det där ytterligare? ;)
King Grub
2007-01-04, 16:12
Nej, hur då? Det är väl så mycket klarspråk det kan bli? :confused:
hehe jo jag förstår :D
Men för hälsan måste det väl ha rätt stor betydelse??
Skablistor
2007-01-04, 16:27
Vilka faktorer ska man ta hänsyn till när man bestämmer fördelningen (i procent) av näringsämnena?
Skablistor
2007-01-04, 16:30
@ Finns det inga skadliga effekter av att hålla ett sådant högt proteinintag, på längre skit?
@ Kan levern bli överbelastad av allt protein?
@ Varför rekomenderar inte livsmedelsverket ett sådant högt protein intag, om det bara finns fördelar med det?
@ Varför blir många dietister vädligt oroliga när man säger att ens proteinförbrukning överstiger 20 % av sitt naringsbehov :D?
MVH
Folk med njurskador skall inte äta mycket protein, det är de studierna som den mesta av negativiteten av högt proteinintag kommer ifrån. Sedan så är det stor skillnad på hälsa och att bygga så mycket muskler som möjligt.
bongoberra
2007-01-04, 17:16
Anta att man är 180cm lång och väger 80kg. Du räknar fram dagsintaget med formel från grubs deff guide. Då blir det ca 2225kcal med BBE 1,5.
Jag brukar utgå ifrån 2,5g protein per kroppsvikt perdag och 1g fett per kroppsvikt per dag.
Det blir 200gr protein 820kcal
80gr fett 744kcal
Då återstår det 661kcal, 161gr kolhydrater.
Sen brukar fett och kolhydrater variera en del men Proteiner försöker jag hålla runt 2,5g/kg kroppsvikt. Det är väl inte så speciellt mycket?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.