handdator

Visa fullständig version : Smalben o löpträning!


Piddelin
2007-01-04, 13:33
Hej!

Jag har en fråga avseende smärta i smalbenen vid löpning. Har precis testat ut ett par nya skor för att motverka min pronering när jag springer. Bara kutat i dem två gånger och fick avbryta senast pga smärta i höger smalben. Känns inte riktigt som benhinneinflammation som mer brukar göra ont efteråt. Är det någon som vet vad det annars kan vara? Belastar man muskeln annorlunda nu med en bättre balanserad sko?

På förhand tack!

Mapa
2007-01-04, 13:52
jag hade också samma problem förut.. vet inte vad det är.. men när jag "sprang in" skon som tog ett par veckor.. försvann smärtan

Tolkia
2007-01-04, 13:54
Jag skulle gissa (obs. gissa) att det är muskler och benhinnor som protesterar mot den ovana belastningen/löpstilen. Det är inte så ovanligt att man får problem när man t.ex. byter från sommar- till vinterskor, underlag från utomhus till inomhus osv.

erkki
2007-01-04, 14:01
Pronation är ett klart överskattat problem såvida man inte väger över typ 100kg. Därför gör (över)kompensationen som ett par skor med pronationsstöd ger ofta smärtor i början. Mitt bästa tips är att ha två par skor. Ett par neutrala och ett par med pronationsstöd för att ge variation och förhindra skador. Funkar utmärkt för mig. Kör själv med Asics kayano och Nike Pegasus. "En billig hobby är ingen hobby" :cryout:

psirus
2007-01-04, 14:08
Jag brukar ha samma problem men om jag forsätter springa ett par gånger til lfast att jag får ont så brukar det sluta. Börja springa lite kortare svängar och öka på dem när du känner dig bättre.

Jag vet att jag hade samma problem i lumpen när jag började gå i kängor, så det är mycket möjligt att iaf jag har känsliga muskler och benhinnor precis som Tolkia säger.

Piddelin
2007-01-04, 14:09
Pronation är ett klart överskattat problem såvida man inte väger över typ 100kg. Därför gör (över)kompensationen som ett par skor med pronationsstöd ger ofta smärtor i början. Mitt bästa tips är att ha två par skor. Ett par neutrala och ett par med pronationsstöd för att ge variation och förhindra skador. Funkar utmärkt för mig. Kör själv med Asics kayano och Nike Pegasus. "En billig hobby är ingen hobby" :cryout:

Jag har faktiskt två par skor. Dels mina nya Asics med pronationsstöd samt ett par Reebok som jag sprungit med i par år utan smärta. Tänkte dock unna mig ett par nya och testade ut dem på löplabbet. Du skrev att det ger smärtor i början. Man kan hoppas att det är övergående om man varierar löptid och skor. Rekommenderar ni att gå ett tag i de nya skorna för att "värma upp dem"? Bör nog även stretcha och massera underbenen bättre.

Tack för alla svar!

Noodles
2007-01-04, 14:26
Smalbensproblem och löpning är ett kärt problem som har avhandlats många gånger här på Kolozzeum. Vi verkar vara många som drabbats av det. Ta en titt i Träningsskador och rehab eller sök lite på benhinnor och smalben.

Här är kanske en intressant tråd:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=75041

En till:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48560&highlight=benhinne

Förhoppningsvis är det bara ovana vid löpningen som ställer till det för dig. Se bara till att vara försiktig och öka inte på för mycket. Om du fortsätter att ha ont ska du inte vara envis och "träna igenom skadan". Dra nytta av de erfarenheter som mindre smarta personer (bl a jag själv) har av att springa trots smärtor. Tro mig, det är inte kul att behöva ett låååångt uppehåll bara för att problemen ignorerades i början.

Piddelin
2007-01-04, 15:13
Tack för infon och tipset om tråden. Glömde nämna att jag sprang och tränade mycket i somras inför Midnattsloppet. Varierat på asfalt, men mest på grus. Efter den 18 augusti har jag knappt sprungit samt gått upp en del i vikt. Nu har jag både bytt skor samt bytt till löpband som jag egentligen inte gillar. Till helgen ska jag göra ett lättare löppass på grus med gamla skorna för att se hur benen reagerar. Blir det illa avbryter jag och ägnar närmaste veckorna åt motionscykling!

Noodles
2007-01-04, 16:11
Tack för infon och tipset om tråden. Glömde nämna att jag sprang och tränade mycket i somras inför Midnattsloppet. Varierat på asfalt, men mest på grus. Efter den 18 augusti har jag knappt sprungit samt gått upp en del i vikt. Nu har jag både bytt skor samt bytt till löpband som jag egentligen inte gillar. Till helgen ska jag göra ett lättare löppass på grus med gamla skorna för att se hur benen reagerar. Blir det illa avbryter jag och ägnar närmaste veckorna åt motionscykling!

Även om du är en erfaren löpare är det rätt länge sedan den 18 augusti. Lägg lite viktuppgång till det och du har alla chanser att skada dig. Låter som ett bra upplägg att prova med lättare löppass. Hoppas du klarar det utan smärtor och slipper fler problem.