Visa fullständig version : Kost under extrema förhållanden
Hejsan
Denna sommar kommer jag och min kamrat gå från enköping till norge och bestiga galdhöpiggen och glittertind (nordens två högsta berg vad jag har förstått) och sedan gå hem igen.
Vi har tippat på att vi kommer gå cirkus 3-5 mil per dag i snitt och enligt en energi-räknar-program-grej så skulle vi behöva ett energi intag på drygt 6-7000 kcal. Stämmer det eller är programmet bara funktionellt under normala förhållanden? Jag har åtminstone inga planer på att trycka i mig 7000kcal per dag.
Men om jag inte gör det, vad händer då?
blekfet2
2007-01-04, 13:17
Hejsan
Denna sommar kommer jag och min kamrat gå från enköping till norge och bestiga galdhöpiggen och glittertind (nordens två högsta berg vad jag har förstått) och sedan gå hem igen.
Vi har tippat på att vi kommer gå cirkus 3-5 mil per dag i snitt och enligt en energi-räknar-program-grej så skulle vi behöva ett energi intag på drygt 6-7000 kcal. Stämmer det eller är programmet bara funktionellt under normala förhållanden? Jag har åtminstone inga planer på att trycka i mig 7000kcal per dag.
Men om jag inte gör det, vad händer då?
Kroppen/psyket säger sitt om den inte får nog med energi.
Kroppen tar lite på fett bara. Ingen fara. Det är ju inte så att kroppen bara bryter ihop och dör om den inte får tillräckligt med energi några dagar.
stoney_king
2007-01-04, 13:37
Offtopic.... vart tränar du?
Vad jag sett på tv/läst så brukar de flesta som gör sådana här äventyr lägga på sig lite innan. Dokumentären som tv4 visat om Ola Skinnarmo färd över sydpolen visar lite klipp där han berättar om att han lagt på sig en hel del som är beräknat ska försvinna under färden.
Har även en polare som i somras cyklade från trelleborg till treriksröset och även han hade lagt på sig lite extra. För precis som du säger är det nästintill omöjligt att trycka i sig 7000 Kcal på en dag där man rör sig större delen av sin vakna tid.
Du lär ju behöva träna en del innan. Promenera någon mil per dag och 2 - 3 mil på helgerna när du har tid. Det kommer nog av sig själv hur du ska äta under dessa träningspass men chokladkakor lär ju gå ned.
Offtopic.... vart tränar du?
http://www.gym1uno.com/
Där tränar jag
NisseEriksson
2007-01-04, 14:09
Du lär ju behöva träna en del innan. Promenera någon mil per dag och 2 - 3 mil på helgerna när du har tid. Det kommer nog av sig själv hur du ska äta under dessa träningspass men chokladkakor lär ju gå ned.
Många polarvandrare åt i stort sett choklad för att få i sig dagsbehovet energi
Så glöm inte chokladen ;)
Hur mycket packning är det planerat att släpas på och sker detta med kärra eller ryggsäck?
när kropp och hans sidekick vad-han-nu-hette korsade nordpolen på skidor drack de bl a rent fett ur termos. och gick ändå ner i vikt.
när kropp och hans sidekick vad-han-nu-hette korsade nordpolen på skidor drack de bl a rent fett ur termos. och gick ändå ner i vikt.
Polarexpeditioner medför en del som inverkar på energiförbrukningen som man slipper om man "bara" tänker gå till Norge. Kylan kräver mer energi, både genom att musklerna fungerar sämre och för att hålla värmen. Kläder och utrustning väger x antal kilo mer plus att man gärna har dubbletter av det mesta. Kropp och Skinnarmo släppade dessutom på all utrustning plus mat hela vägen.
Detta slipper man om man går i mer normalt klimat och där man har möjlighet att fylla på förråden samt självklart köpa så många pizzor man har lust med. :bumbi
Skablistor
2007-01-04, 16:34
Detta slipper man om man går i mer normalt klimat och där man har möjlighet att fylla på förråden samt självklart köpa så många pizzor man har lust med. :bumbi
*gah!* Ja fattar ni svårt eller? Pizza is the shit!
Ursäkta för det där, men jag kunde bara inte låta bli.
Jag fattar svårt:confused:
Vad är det för fel på pizza när man förbränner 6 - 7000 kcal ?
Skablistor
2007-01-04, 18:44
Njaaa, jag tänkte mer i allmänhet. Pizza is the shit!
Nu ska jag och min stor trut hålla tyst.
Hur mycket packning är det planerat att släpas på och sker detta med kärra eller ryggsäck?
Det är fortfarande ganska öppet, vi har diskuterat båda alternativen men om vi kan hålla oss under 40kg packning per person (vilket inte borde vara ett problem) så blir det väska. Det är smidigare också eftersom vi kommer vara tvungna att följa motorvägen vid en del tillfällen och vi vill ogärna gå på vägen.
40 kg är extremt mycket packning att gå långt med, om ni behöver så mycket grejer skulle jag skicka vissa delar med posten/budfirma etc till Norge. För själva vandringen till bergen kan ni omöjligt behöva mer än 20-25 kg per person och det är roligare att kunna fullfölja än att avbryta pga överbelastningsskador.
Kostmässigt så förstår jag mängden energi mer om ni har räknat på så tunga packningar. :)
Shakemynuts
2007-01-04, 21:23
Tror defenitivt ni kommer behöva 40kg packning.
Det är inte speciellt stor ryggsäck.
Det är ju väldigt mycket prylar man behöver ha med sig beroende till förhållanden.
Sen så kanske man inte stöter på några mataffärer och kommer behöva bära allt käk.
Väldigt bra tips är choklad! Extremt bra!
Sen massa torrvara, som är lätt, t ex nudlar, knäckebröd osv osv osv.
Det är självklart inte nödvändigt att behöva gå upp massor i vikt, men där har också med att göra hur lång och allvarlig vandringen är.
Tja!
Som nymuckad jägare vågar jag påstå att göra 3-4 mil/dagen med 40kg packing inte är något problem. OM MAN ÄR VAN/TRÄNAD för den påfrestningen. Men nu minns jag inte heller hur lång tid ni har planerat att vara ute och gå.
mat som jag kan rekommendera: http://www.drytech.no/?page_id=54 har ätit denna skiten hela min värnplikt. kräver dock varmt vatten. Det är som är bra med dessa är att ett packet är för ett dygn. Alltså ett dygnspaket med 4500kcal. I detta packetet finns det frukost, lunch, middag. I det olika paketen finns det ett huvudmål, choklad, energidryck, russin osv...
Ett mål våger 1.1 kg, så om du då har mat för 7 dagar då bär du liksom runt på 7.7kg mat. Fördelen är ju att packningen blir lättare och lättare med tiden :)
denstarke
2007-01-07, 00:18
2x gainomax+100 gram cashewnötter =1100kcal. myyycket energirik mat/dryck
Tja!
Som nymuckad jägare vågar jag påstå att göra 3-4 mil/dagen med 40kg packing inte är något problem. OM MAN ÄR VAN/TRÄNAD för den påfrestningen. Men nu minns jag inte heller hur lång tid ni har planerat att vara ute och gå.
mat som jag kan rekommendera: http://www.drytech.no/?page_id=54 har ätit denna skiten hela min värnplikt. kräver dock varmt vatten. Det är som är bra med dessa är att ett packet är för ett dygn. Alltså ett dygnspaket med 4500kcal. I detta packetet finns det frukost, lunch, middag. I det olika paketen finns det ett huvudmål, choklad, energidryck, russin osv...
Ett mål våger 1.1 kg, så om du då har mat för 7 dagar då bär du liksom runt på 7.7kg mat. Fördelen är ju att packningen blir lättare och lättare med tiden :)
Håller med, som jägare var man ute 2-3 veckor med all mat i ryggsäcken. Och många gånger vägde säcken bra mycket mer än 40 kg kan jag lova.
Se bara till att träna så mycket som går, psyket är det lite svårare att påverka på kort tid.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.