Visa fullständig version : Någon som läst detta?
Eddie Vedder
2007-01-04, 13:00
http://www.primavi.se/maten.pdf
Primavi.se tycker jag i regel är en väldigt bra hemsida med sunda tips till folk, inga rekommendationer om massa bantnigskurer å grejer snarare tvärtom. Dom ger ju mest tips om hur man ska må bra å att kost å vikt inte är allt etc.
Ändå länkar dom till den ovan länkade texten som är hur extrem som helst! Den totalbannlyser i stort sett alla kolhydrater å allt vegetabiliskt fett, varnar bl.a. för "hälsobovar" såsom nötter. Är den skriven av nån forskare lr bara en allmän kolhydrathatare? Är den baserad på relevanta fakta?
Förvånar mej att den ligger på just primavi.se faktiskt då alla andra kosttips på den sidan e direkt hämtade från Livsmedelsverkets rekommendationer.
Skumma gärna igenom den lite (den e för lång för att läsas helt) och kommentera va ni tycker.
I vilket sammanhang finns den länken?
Eddie Vedder
2007-01-04, 13:11
I vilket sammanhang finns den länken?
Den ligger på förstasidan på www.primavi.se. Precis ovanför där du kan söka artiklar. "Maten vi borde äta.pdf" står de tror jag.
Ja. Den är baserad på fakta. Ingen sund mäniska förnekar att insulin sänker blodsockret eller att glukagon höjer blodsockret. Men resten är rätt bra vinklat på de sidor jag läste ( 27 - 31 ungefär ).
Jag skulle använda texten som uppslag för egna vidare studier.
Vill du ha ett faktafel så påstår författaren att fett blir till blodsocker på sidan 31. Det är felaktigt.
Ett annat fel är att författaren påstår att smör tvättas med lösningsmedel på sidan 72. Vad författaren äter för smör vet jag inte men svenska mejerier kärnar smör från grädd och på svenska mejerier finns inga lösningsmedel.
På sidan 77 snurras det till ordentligt men jag reagerar på VAR försvann de mättade fettsyrorna från de fleromättade ? För det fösta så finns det knappt något fleromättat fett i mjölk. För det andra kan fleromätta och mättad fettsyra sitta på samma fosfolipid också.
Eddie Vedder
2007-01-04, 14:16
Dessa påståenden om "det livsfarliga vegetabiliska fettet" då? Visst är det allmänt känt att en alltför stor snedfördelning av omega-3 och -6 är farligt men han dömer ju ut nötter och frön som om de vore gift?
Eddie Vedder
2007-01-04, 14:20
Sen blir jag inte klok på va de är för text? Är de en avhandling av nån forskare lr bara en person som valt att skriva ett arbete om dagens kostproblem? Nåt speciellt lär de ju va om dom väljer att ha den på förstasidan.
Du får bjuda in författaren till Kolozzeum.
Sen blir jag inte klok på va de är för text? Är de en avhandling av nån forskare lr bara en person som valt att skriva ett arbete om dagens kostproblem? Nåt speciellt lär de ju va om dom väljer att ha den på förstasidan.
Tvivlar starkt på att det skulle vara en avhandling av ngt slag. Tittar man i referenslistan så är det full av populärvetenskapliga böcker och artiklar. Ingen forskare av rang skulle ha en referenslista av sådan karaktär.
Eddie Vedder
2007-01-05, 15:59
Om detta nu är baserat på fakta så motsäger de ju allt som Primavi annars informerar om, Livsmedelsverkets rekommendationer samt väldigt mycke som King Grub ständigt visar studier på.
Om detta nu är baserat på fakta så motsäger de ju allt som Primavi annars informerar om, Livsmedelsverkets rekommendationer samt väldigt mycke som King Grub ständigt visar studier på.
Beror väl på hur du definierar fakta jämfört med författaren. Uppenbarligen har författaren en väldigt snedvriden syn på en hel del.
Ulf A Big
2007-01-05, 16:56
Överläkaren Jenny Reimers vid Härnösands sjukhus skriver mycket om alternativmedicin och verkar vara ganska aktad i de kretsarna...
Ja. Den är baserad på fakta.
Sant
Jag skulle använda texten som uppslag för egna vidare studier.
:thumbup:
faktafel bla bla.
Sverker var visst lite trött när han läste :cool: Läs om läs rätt :D
Du har rätt zirak:thumbup:
På sidan 30 så påpekar författaren att det går att tillverka glukos från glycerol vilket är korrekt.
Det går alltid bemöta att det är att tänja på sanningen till det yttersta.
Jag tror inte att tanken bakom glukagonets effekt på fettcellerna är att frisätta 6 st fettsyror för at få loss två glycerol till en glukosmolekyl. Tanken är nog primärt att få ut 6 st fettsyror och glycerolen ramlar ut på köpet:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.