handdator

Visa fullständig version : Hur vill du ha ditt kaffe/te?


Eddie Vedder
2007-01-04, 09:05
Ska snart sätta på bryggaren och göra mig en mugg med kaffe*drool*. Hur förderar Du ditt kaffe lr ditt te? Lite mjölk, grädde, socker? Nån lite udda variant, såsom nån extra ingrediens, nåt du inte kan undvika att äta till du kanske gillar att dricka kallt vad vet jag?

Själv vill jag ha mitt kaffe svart, nybryggt och starkt som synden. Gärna tillsatt kanel oxå, när jag är lite crazy;)

Kom gärna med roliga förslag för hur kaffedrickandet ska bli än mer njutbart!

machine gun
2007-01-04, 09:07
Jag dricker oftast latte eftersom vi har en espressomaskin, så gör jag latten på en dubbel espresso och skummad lättmjölk. Det händer dock att jag tar en dubbel espresso rakt upp och ner också. Vanligt bryggkaffe dricker jag med en skvätt mjölk eller svart.

Hmm.. kanel i kaffet, kanske man skulle testa.

sissa
2007-01-04, 09:07
Dricker inte kaffe (tyvärr känner jag nästan. det luktar ju så gott. smakar giftigt dock *spy* )

Te dricks det som bara den nu för tiden. Med lite socker eller honung i. Aboslut inte mjölk i.

Milia
2007-01-04, 09:12
Svart kaffe är det alltid för mig eftersom jag inte tål mjölk så bra, och sojamjölken jag har istället funkar inte i kaffe.
Men det finns ju smaksatta bryggkaffesorter med alla möjliga olika smakvariationer, typ vanilj, amaretto, kardemumma (kan man ju iofs blanda i själv också), kola, choklad, nötsmak, m.m. kanske gott som omväxling:)

Eddie Vedder
2007-01-04, 09:15
Hmm.. kanel i kaffet, kanske man skulle testa.
De ska du absolut göra! Häll i lite tillsammans me pulvret bara, de luktar kansel i hela köket sen*drool*

__P
2007-01-04, 10:28
De ska du absolut göra! Häll i lite tillsammans me pulvret bara, de luktar kansel i hela köket sen*drool*

+1

jwzrd
2007-01-04, 10:32
Rejält mörkt rostat kaffe, starkt. Kardemumma i är grymt gott. Godaste kaffet är dock en välgjord espresso utan snack.

bertbert
2007-01-04, 10:43
Rejält mörkt rostat kaffe, starkt. Kardemumma i är grymt gott. Godaste kaffet är dock en välgjord espresso utan snack.

Zoegas? :D

I övrigt +1

jwzrd
2007-01-04, 10:46
Zoegas? :D

I övrigt +1

Givetvis Zoegas. Mollbergs blandning är favoriten.

Karelin78
2007-01-04, 13:11
En smarrig cappuccino gjord av någon som kan sina saker(barrista) och inte nån överläst jävla studentajävel som jobbar extra för att få in lite kosing så de kan pimpla rötjut till helgen....vilket man tyvärr har råkat ut för ett par gånger.

Zoegaz är det enda som gäller när vi pratar vanligt kaffe med mjölk och socker.

coxie
2007-01-04, 13:13
Hemmagjord espresso med en gnutta kanel i. Ska testa med kardemumma nästa gång.

Baha
2007-01-04, 13:21
gillar alla kaffesorter, dock skall dom va svarta utan ngt i*spy*

te gillar jag som det är men e gott med honung/socker i mjölk oxå

cam
2007-01-04, 13:38
Självklart Zoegas, just nu Intenzo. Med minimjölk i. Gott!

Johan_P
2007-01-04, 13:38
Svart kaffe ftw. Gärna en fin ezpresso då och då. Te dricker jag med ev. lite sötningsmedel eller honung i.

tobbeg
2007-01-04, 13:41
Jag tar mitt kaffe som en dubbel espresso. Gärna nån god norditaliensk blandning med inte alltför mycket robusta.

Vid filterkaffe skulle jag föredra en Kenya AA.

Emil_Larsson
2007-01-04, 13:43
Svart som döden ska det vara.

Eddie Vedder
2007-01-04, 13:46
Verkar som dom flesta föredrar Zoega å de kan jag nog stämma in på. För tillfället har dom ett riktigt gott Julkaffe faktiskt, de kan va värt å prova!

Mitt kaffe i skafferiet just nu är dock Signums mörkrostade å de trivs jag kanonbra me, jag inhandlade de för prisets skull men behåller de för smakens!

bertbert
2007-01-04, 13:51
Givetvis Zoegas. Mollbergs blandning är favoriten.

Har kört Mollbergs sista tio åren... ja, jag är uppväxt i Hbg. :cool:

bertbert
2007-01-04, 13:52
Verkar som dom flesta föredrar Zoega å de kan jag nog stämma in på. För tillfället har dom ett riktigt gott Julkaffe faktiskt, de kan va värt å prova!

Mitt kaffe i skafferiet just nu är dock Signums mörkrostade å de trivs jag kanonbra me, jag inhandlade de för prisets skull men behåller de för smakens!

Jag har en oöppnad zoega julkaffe i skafferiet. Och en j-a massa glögg som också ska drickas upp. *screwy*

Kryss
2007-01-04, 16:55
En kopp grönt chaité eller rimfrost med en sked honung är supergott, kaffe skyr jag som pesten

Srednq
2007-01-04, 21:15
rör inte de svarta giftet

BeatNec
2007-01-05, 01:03
konsum har en egen påse med "lyx-kaffe", finns några olika sorter, de säljs i silvriga påsar. riktigt bra kaffe!

men espresso är godast*drool*

Wayfaerer
2007-01-05, 12:53
Gillar nog kaffe i alla dess former, allt från stark espresso till mes-latte. Tyvärr håller inte min mage med mig :(

Max
2007-01-05, 13:08
Kaffe dricker jag inte. Te blir det oftast "rent", ibland med mjölk.

everete
2007-01-05, 13:11
Mitt kaffe ska bryggas av en afrikansk sotare i en kolgruva om natten + under en bombräd när alla svarta gardiner är neddragna. Så svart ska det vara.. sen har jag givetvis lite mjölk i det:)

Pepz
2007-01-05, 13:22
jag varierar mig väldigt mycket.

antingen Zoegas forza eller intenzo, eller olika sorters espressokaffe (moccabryggare)

I det har jag olika saker bla
vaniljsirap
kandissocker
ljust muscovadosocker
råsocker

Oftast gör jag med mjölk, antingen a la cortado eller latte.

floppix
2007-01-05, 22:04
jag varierar mig väldigt mycket.

antingen Zoegas forza eller intenzo, eller olika sorters espressokaffe (moccabryggare)

I det har jag olika saker bla
vaniljsirap
kandissocker
ljust muscovadosocker
råsocker

Oftast gör jag med mjölk, antingen a la cortado eller latte.


..olika saker bla... och utöver allt detta socker då, snaskgriiiis! :smash:

Kaffe ska va Svart Som Satan, svart som synden!:devil:

ramagoen
2007-01-05, 22:17
snabbkaffe, typ gevalias mörkrost, tror jag de är. Gott som fan. Med massa sötningsmedel ofc :D

FreCKo
2007-01-05, 23:12
Starkare än normalstarkt, men inte motorolja
Bryggkaffe
Stor kopp
2/3 kaffe, 1/3 mjölk (så fet som möjligt, kaffegrädde är det bästa)

Robbin
2007-01-05, 23:22
Dricker i stort sett kaffet alltid svart, kan ta i lite mjölk eller grädde någon gång ibland men det är sällan. Socker tycker jag det smakar skit när man har i :Virro

Tabbe
2007-01-06, 05:01
Svart kaffe ska det vara men om jag kanner for det kan jag ha kanel eller chili i!

Ni borde testa med chili.

Eddie Vedder
2007-01-06, 05:09
Svart kaffe ska det vara men om jag kanner for det kan jag ha kanel eller chili i!

Ni borde testa med chili.
Me chili låter ju totalt vidrigt men jag måste testa iaf. Låt mej gissa att anledningen till att du gjorde de från början va för å boosta energiförbrukningen litegrann oavsett hur äckligt de skulle va, fast du upptäckte att de visst smakade bra;)

Låter ju iaf som de mest termogena man kan uppnå på laglig väg hehe.

Tabbe
2007-01-06, 05:12
Helt ratt =)

Men testa och bli forundrad, du kommer gilla det.

Eddie Vedder
2007-01-06, 05:39
Helt ratt =)

Men testa och bli forundrad, du kommer gilla det.

I will!:thumbup:

LadyG
2007-01-06, 11:35
Arvid Nordquists (med reservation för stavningen), de flesta blandningar, eller nymalda bönor från butiken ett par kvarter bort.

Nybryggt, svart, startkt och mycket. Inta tillsatser, inget krimskrams.

Bärs
2007-01-08, 18:39
Jag dricker oftast latte eftersom vi har en espressomaskin, så gör jag latten på en dubbel espresso och skummad lättmjölk. Det händer dock att jag tar en dubbel espresso rakt upp och ner också. Vanligt bryggkaffe dricker jag med en skvätt mjölk eller svart.

Hmm.. kanel i kaffet, kanske man skulle testa.


Hur länge skall man skumma mjölken? Jag har fått en mokabryggare till julklapp men jag förstår inte vad jag skall göra med den. Hur mycket espressopulver för en espresso? Hur stor är en vanlig espresso? Hur mycket mjölk lägger du i en latte? Det jag bryggt hittills har nämligen smakat satan.

Nucleus
2007-01-09, 00:06
Nu kommer Norrmannen och svär i kyrkan.
Instant coffee typ Lidl's vidriga.
6 stycken toppade teskedar i en liten mugg, sen lite minimjölk på det :)

2 sådana muggar och man skakar iväg till träningen lol.

/Nucce

Fartman
2007-01-09, 01:04
Verkar som dom flesta föredrar Zoega å de kan jag nog stämma in på. För tillfället har dom ett riktigt gott Julkaffe faktiskt, de kan va värt å prova!

Mitt kaffe i skafferiet just nu är dock Signums mörkrostade å de trivs jag kanonbra me, jag inhandlade de för prisets skull men behåller de för smakens!

Julkaffet är jättegott! Inhandlade två nya paket idag *drool*
Annars gillar jag resten av alla Zoegas sorter som jag provat (mörkrost äger). Tex Forza är det bra med drag i. Skånerost är (trots namnet) också väldigt bra.
Sen ska givetvis kaffet avnjutas som det är, svart och utan en jävla massa larv. Socker och mjölk får man allt förtära på sidan om men inte i kaffet, det är en synd!

Mental
2007-01-09, 01:58
Cafe con leche, por favor

Zilla
2007-01-09, 15:59
SNS (svart,nybryggt,starkt) skall de vara!
Jag gillade inte alls kaffe i mina yngre dar, men pga piggnadseffekten så fortsatte jag svepa lite då och då, Nu Älskar jag det.. undra om det är ngt man lär sig att gilla...lite som öl kanske =P

Axel2
2007-01-09, 16:49
Jag dricker mest Kaffe Latte, tar o vispar mjölk (Skummar/värmer) sen häller jag i den i kaffen!

machine gun
2007-01-09, 18:04
Hur länge skall man skumma mjölken? Jag har fått en mokabryggare till julklapp men jag förstår inte vad jag skall göra med den. Hur mycket espressopulver för en espresso? Hur stor är en vanlig espresso? Hur mycket mjölk lägger du i en latte? Det jag bryggt hittills har nämligen smakat satan.

Jag har aldrig hanterat en mockabryggare (det är en sån där timglasformat mojäng man ställer på spisen va?), så de kan jag ingenting om. Vi har en elektrisk kvarn och en sån där jättepjäs till maskin som finns på caféer. Angående mjölkskumningen så har maskinen ett sånt rör som sprutar vattenånga som är till för ändamålet och jag har mjölken i en metallkanna när jag skummar så att man kan känna på utsidan när den fått rätt temperatur. Mjölken ska bli varm, men inte nå kokpunkten. Använder så pass mkt mjölk som får plats i ett latteglas efter att ha hällt i en dubbel espresso, skulle tippa på att det är ca 3 dl. En enkel espresso är inte många centiliter, ca 2 msk kanske.

Pressningen av espressopulvret är viktigast, det tar lite tid att få in rätt tryck. Malningsgraden gör också en hel del. När man får till det bra ska det ta ca 7 sekunder innan kaffet börjar rinna på vår maskin (det rinner rakt ner i koppen) och det ska rinna i smala strålar. Sen är det jättestor skillnad i smak mellan olika bönor också. Kan omöjligt säga hur mkt pulver som går åt eftersom jag inte vet hur din bryggare fungerar, tyvärr. Det är nog ganska mkt trial and error på den fronten.

YTS
2007-01-09, 22:02
Hur länge skall man skumma mjölken? Jag har fått en mokabryggare till julklapp men jag förstår inte vad jag skall göra med den. Hur mycket espressopulver för en espresso? Hur stor är en vanlig espresso? Hur mycket mjölk lägger du i en latte? Det jag bryggt hittills har nämligen smakat satan.

Om du skummar mjölken med vanlig visp, så värmer du mjölken till 60 grader och börjar sen vispa, kanske 90 sekunder.

Mockabryggare består av 5 delar.
1. Nederdel, den fyller du med vatten till mässingventilen.

2. SilTratt den stoppar du ned i nederdelen och fyller med kaffe nästan full.

3 o 4. Silbricka med gummipackning, petar du fast på undersidan av

5. överdelen, d.v.s. den sida där det finns invändiga gängor. Sen skruvar du ihop överdelen och underdelen och drar åt någorlunda hårt, men inte stenhårt. Sätter mocka brygaren på en liten platta och full effekt. Locket på överdelen skall vara öppet, så du ser när det börjar rinna in kaffe i överdelen. Då stänger du av plattan. Det skall ta 25 till 35 sekunder för kaffet att rinna in i överdelen.

Esspressokaffe är för finmalet och bryggkaffe för grovmalet, så det bästa är om du mal själv, annars rekommenderar jag bryggkaffe.

Jag tycker Zoegas ekologiska kaffe passar bra till mocka bryggning.

Rosalie
2007-01-11, 09:26
Svart kaffe med kanel.. *mums*

Eddie Vedder
2007-01-11, 10:22
Svart kaffe med kanel.. *mums*

Amen! Plus lite kakaopulver så är ju lyckan gjord sen:hbang:

machine gun
2007-01-11, 13:09
Esspressokaffe är för finmalet och bryggkaffe för grovmalet, så det bästa är om du mal själv, annars rekommenderar jag bryggkaffe.

Eller så går man till en kaffebutik och säger vad man ska ha kaffet till så kan de mala bönorna åt en :)

tobbeg
2007-01-11, 23:08
Hur länge skall man skumma mjölken? Jag har fått en mokabryggare till julklapp men jag förstår inte vad jag skall göra med den. Hur mycket espressopulver för en espresso? Hur stor är en vanlig espresso? Hur mycket mjölk lägger du i en latte? Det jag bryggt hittills har nämligen smakat satan.

Här är en tråd från ett kaffeforum med tips för mokabryggare. http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2516

frökenzelda
2007-01-12, 22:40
Så starkt och svart som det bara går. No sugar or milk added.

BeatNec
2007-01-12, 22:48
Jag har aldrig hanterat en mockabryggare (det är en sån där timglasformat mojäng man ställer på spisen va?),.

dom där kallas don pedro, har själv en sådan. och jag kan rekomendera en sådan starkt. bättre blir inte vanligt kaffe! men man får vara lite försiktig för de är gjorda i glas.

Eddie Vedder
2007-01-12, 23:14
Ida köpte jag en kopp nere på Universitetet å tänkte för första gången testa å ha i artificial sweeteners, bara som ett expriment. Tog i fyra(!!!) stycken å de va de vidrigaste kaffet jag nånsin druckit.

Jag har alltid föredragit svartare än svartast å så ska de för alltid förbli!

YTS
2007-01-13, 19:08
dom där kallas don pedro, har själv en sådan. och jag kan rekomendera en sådan starkt. bättre blir inte vanligt kaffe! men man får vara lite försiktig för de är gjorda i glas.

Mokkabryggare är gjorda i aluminium. iaf om man talar om de timglasformade.

Bärs
2007-06-09, 11:35
Jag har aldrig hanterat en mockabryggare (det är en sån där timglasformat mojäng man ställer på spisen va?), så de kan jag ingenting om. Vi har en elektrisk kvarn och en sån där jättepjäs till maskin som finns på caféer. Angående mjölkskumningen så har maskinen ett sånt rör som sprutar vattenånga som är till för ändamålet och jag har mjölken i en metallkanna när jag skummar så att man kan känna på utsidan när den fått rätt temperatur. Mjölken ska bli varm, men inte nå kokpunkten. Använder så pass mkt mjölk som får plats i ett latteglas efter att ha hällt i en dubbel espresso, skulle tippa på att det är ca 3 dl. En enkel espresso är inte många centiliter, ca 2 msk kanske.

Pressningen av espressopulvret är viktigast, det tar lite tid att få in rätt tryck. Malningsgraden gör också en hel del. När man får till det bra ska det ta ca 7 sekunder innan kaffet börjar rinna på vår maskin (det rinner rakt ner i koppen) och det ska rinna i smala strålar. Sen är det jättestor skillnad i smak mellan olika bönor också. Kan omöjligt säga hur mkt pulver som går åt eftersom jag inte vet hur din bryggare fungerar, tyvärr. Det är nog ganska mkt trial and error på den fronten.

Faktum är att det är väldigt lätt att använda en mockabryggare har jag noterat efter att ha ägt en i sex månader. En halv dl vatten och ett kaffemått espressopulver är allt som krävs.

Nyckeln till en god espresso är dock att värma plattan ordentligt innan man lägger på bryggaren, så att vätskan pressas snabbt och fint genom pulvret.

Bärs
2007-06-09, 11:41
Här är en tråd från ett kaffeforum med tips för mokabryggare. http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2516

:thumbup: :hbang: :) :bow:

GymTT
2007-06-09, 14:20
Helsvart.

shut teh face
2007-06-09, 15:19
Starkt och hett kaffe med röd mjölk

Har socker i ibland när jag behöver energi och inte hinner äta.

ramagoen
2007-06-09, 16:33
Ida köpte jag en kopp nere på Universitetet å tänkte för första gången testa å ha i artificial sweeteners, bara som ett expriment. Tog i fyra(!!!) stycken å de va de vidrigaste kaffet jag nånsin druckit.

Jag har alltid föredragit svartare än svartast å så ska de för alltid förbli!

sötningsmedlet som man har till kaffe och sådant är jäkligt koncentrerat :D ..

dock brukar jag ha i runt 10 st per kopp, jag är inte beroende så de e ej gott "svart".

Lexidos
2007-06-09, 22:33
Kaffe ska serveras svart o starkt så in i *****. Kan skeden så rakt upp så är det lagom.

Sundsarn
2007-06-09, 23:54
Svart för det mesta. Varierar en del med dessa "moderna" kaffevarianter för omväxlings skull eller när jag vill ha något sött.

SNOTCROW
2007-06-11, 19:27
Ida köpte jag en kopp nere på Universitetet å tänkte för första gången testa å ha i artificial sweeteners, bara som ett expriment. Tog i fyra(!!!) stycken å de va de vidrigaste kaffet jag nånsin druckit.

Jag har alltid föredragit svartare än svartast å så ska de för alltid förbli!

Men gubben, du kan ju inte ha i fyra stycken! Varje sån liten prick motsvarar ju en sockerbit - gaaah!

SNOTCROW
2007-06-11, 19:29
Mina preferenser lyder som följer
Bryggkaffe: rättvisemärkt, ekologiskt utan socker eller mjölk (ibland med kanel i filtret)
Te: rött, grönt, vitt eller yogi med råsocker eller honung i (beroende på teets smak)

Deceiver85
2007-06-11, 19:56
Dricker inte kaffe, så det får bli te, givetvis utan mjölk och socker.

Helst dricker jag grönt te, gärna mint eller chai. Rött te funkar också bra, eller varför inte Russian Earl Grey?

machine gun
2007-06-11, 20:02
Dricker inte kaffe, så det får bli te, givetvis utan mjölk och socker.

Helst dricker jag grönt te, gärna mint eller chai. Rött te funkar också bra, eller varför inte Russian Earl Grey?

Chaite utan mjölk eller socker? :MrT:

pe11e
2007-06-11, 20:20
Ett tag var jag inne på Latte å att suga på en espresso. Numera dricker jag vanligt bryggkaffe, svart och utan mjölk.

Som min kusin alltid säger för att retas; "Vill du ha mjölk i eller tycker du om kaffe?"

Deceiver85
2007-06-11, 20:46
Chaite utan mjölk eller socker? :MrT:
Givetvis :) Socker och mjölk förstör téet...

machine gun
2007-06-11, 21:07
Givetvis :) Socker och mjölk förstör téet...

Chaite ska bryggas och sedan serveras med skummad mjölk och socker, annars är det inte chaite, bara... kryddat te?

regus
2007-06-12, 12:40
Hälften mjölk och kaffet ska vara råstarkt = Det blir lent o jummet så man kan klunka + att man blir pigg.

YTS
2007-06-12, 20:04
Om man brygger i mokka? bryggare (timglasformade alubryggaren), så är 3 kopps storleken (esspressomuggar) idealisk, den tar nämligen närmast 25 sekunder av alla storlekarna. Tycker att jag känner skillnaden mellan min 3 och 6 kopps bryggare.

Emil_Larsson
2007-06-22, 16:56
Föresten...

Någon här som prövat sån där cappucino från Gevalia med typ mörk choklad smak? jag har en sån hemma här men jag har inte vågat prova den ännu. Tänkte ta en kopp imorgon :D¨

Är den bra, eller smakar den skit?

Wikner89
2007-06-25, 17:35
Vanligt svart kaffe... kanske en espresso ibland

Mirre
2007-06-25, 18:51
Idag inhandlades en ny espressomaskin med färdiga portionskapslar. Nu kan jag äntligen sitta på min balkong och njuta av en riktigt stark espresso (Arpeggio). Föredrar Arabicabönan från Syd- och Centralamerika eftersom den inte är lika syrlig utan mer fyllig och har en härlig eftersmak. *drool* Till det ska det avnjutas en lyxig mörk chokladbit med minst 86%-ig kakao som lååångsamt smälter i gommen.:hbang:

Eftersom jag är en livsnjutare vill jag passa på att berätta om min nya komboupptäckt från midsommar:
En härlig tiramisu med en lagom ljummen cognac (Grönstedts är helt ok). *cupid*

StefanC
2007-06-25, 19:59
Kaffe för mig är lila kaffe med en skvätt kaffe grädde i.:D

Ironbabe
2007-06-25, 20:01
Idag inhandlades en ny espressomaskin med färdiga portionskapslar. Nu kan jag äntligen sitta på min balkong och njuta av en riktigt stark espresso (Arpeggio). Föredrar Arabicabönan från Syd- och Centralamerika eftersom den inte är lika syrlig utan mer fyllig och har en härlig eftersmak. *drool* Till det ska det avnjutas en lyxig mörk chokladbit med minst 86%-ig kakao som lååångsamt smälter i gommen.:hbang:


När ska jag komma på invigningskaffe? *drool*

Mirre
2007-06-25, 20:10
När ska jag komma på invigningskaffe? *drool*
Du är alltid välkommen, vännen!*cupid*

Ironbabe
2007-06-25, 20:16
Du är alltid välkommen, vännen!*cupid*

Tack, då kommer jag till helgen! Ladda med choklad och kaffe då, Tigge tar kaffet o jag chokladen mohahahahaha

Eddie Vedder
2007-06-25, 20:19
Kul att den här tråden bumpats upp.:) Måste lägga till en sak utöver min förstapost hät i tråden nu när den ändå är på tapeten.

Kaffet skall även vara rättvisemärkt!:thumbup:

Annars svart som natten och starkt så att man få myrgång under fötterna av det.:hbang:

LadyInsane
2007-06-25, 20:23
Jag har bergis skrivit här redan...:D


Men..

Kaffe tar jag på vilket sätt som helst. Koffein gör mig lycklig!

I te vill jag har sötningsmedel/honung och mjölk. Dricker främst Roibostee med kanel/orientalisk smak..*drool*

regus
2007-06-25, 21:09
Bara te eller te med honung och mjölk

Super_Johan
2007-06-26, 08:56
Kaffe ska drickas svart, utan tillsatser!

AFanatic
2007-06-26, 10:17
Helst vill jag ha espresso och är det kaffe som gäller så blir det svart.

Te vill jag ha honung i.

Mirres förslag lät inte fel. :hbang:

Vinter
2007-06-26, 10:42
Kaffe med lite mjölk i, minst 6 koppar dag.

Te ska vara naturligt och starkt aromatiskt.

NiklasAhlqvist
2007-06-26, 10:46
Om man nu ens ska dricka kaffe så är det svart som gäller och inget annat:D

Kimball
2007-06-26, 10:51
Kaffe i pillerform och Te:t med ohyggligt mycket socker, annars tycker jag det smakar alldeles för beskt :/

AFanatic
2007-06-26, 13:00
Kaffe i pillerform och Te:t med ohyggligt mycket socker, annars tycker jag det smakar alldeles för beskt :/

Då låter du te:et ligga och dra i vattnet för länge om det blir beskt.

Kimball
2007-06-26, 15:15
Då låter du te:et ligga och dra i vattnet för länge om det blir beskt.

Hehe nädå, max 5-10 sek, sen "kramar" jag ur vatteninnehållet i påsen i muggen. Britterna jag pratade med i Australien kollade sjukt snett på mig när jag sa det, då dem tyckte man skulle ha i det hela tiden medans man dricker det.
Förmodligen är det bara jag som inte orkar vänja mig vid den lilla beskhet som te:t avger, alltid druckit det med mkt socker.

dessbee
2007-06-28, 14:13
Svart som synden :thumbup:

Låter kaffet dra 15 minuter i kokhett vatten... filtrerar sedan med ett kaffefilter.
Hur gott kaffet är hänger på bönans kvalitet.
Kassa bönor... kasst kaffe :devil:

Eddie Vedder
2007-06-28, 14:22
Hur gott kaffet är hänger på bönans kvalitet.
Kassa bönor... kasst kaffe :devil:

Mycket bra sagt dessbee!:thumbup:


Det får mig att fundera vidare över frågan om gott kaffe (den ack så viktiga för mitt och övriga mänsklighetens välbefinnande:D), nämligen om några hät dricker kaffe malet på robustobönan?

I Sverige är ju det mesta kaffet som säljs gjort på Arabicabönan och jag är väldigt sugen på att testa Roubusto som bl.a. har dubbla koffeinhalten än Arabica.

LadyInsane
2007-06-28, 14:27
I Sverige är ju det mesta kaffet som säljs gjort på Arabicabönan och jag är väldigt sugen på att testa Roubusto som bl.a. har dubbla koffeinhalten än Arabica.

Kongo-kaffe!!

Det är jättegott Eddie!

Eddie Vedder
2007-06-28, 14:29
Kongo-kaffe!!

Det är jättegott Eddie!

Tackar tackar!

Finns det bara att inhandla i specialaffärer eller även bonnaffärer (d.v.s ICA och dylik:D)? Finns det bara i specialaffärer inriktade specifikt på kaffe lär det bli problem att hitta för mig.

LadyInsane
2007-06-28, 14:35
Tackar tackar!

Finns det bara att inhandla i specialaffärer eller även bonnaffärer (d.v.s ICA och dylik:D)? Finns det bara i specialaffärer inriktade specifikt på kaffe lär det bli problem att hitta för mig.

Jag vet faktiskt inte. Pappa köpte det förmodligen i någon liten robust specialaffär. Men du kan ju kolla i livsmedelbutiker, men är inte hundra på att det finns där. :Virro

Mirre
2007-06-28, 14:36
Kaffet skall även vara rättvisemärkt!:thumbup:


Kul att du tar upp det. Vi har på mitt jobb (270 anställda) precis idag, bytt ut till endast rättvisemärkt kaffe. :thumbup:

dessbee
2007-06-28, 14:41
Mycket bra sagt dessbee!:thumbup:


Det får mig att fundera vidare över frågan om gott kaffe (den ack så viktiga för mitt och övriga mänsklighetens välbefinnande:D), nämligen om några hät dricker kaffe malet på robustobönan?

I Sverige är ju det mesta kaffet som säljs gjort på Arabicabönan och jag är väldigt sugen på att testa Roubusto som bl.a. har dubbla koffeinhalten än Arabica.

Jag använder en blandning på Arabica och Robustobönan.
Fast den sort jag använder är koffeinfri :D
Robustobönan är lite fetare så kaffet blir lite mustigare *drool*

Eddie Vedder
2007-06-28, 14:44
Nästa gång jag handlar blir det en jakt på kaffe helt klart.

Robusto och Fair Trade är kraven, kosta vad det kosta vill.;)

machine gun
2007-06-29, 11:01
Nästa gång jag handlar blir det en jakt på kaffe helt klart.

Robusto och Fair Trade är kraven, kosta vad det kosta vill.;)

Säg till om du hittar nåt. Helst hela bönor.

Alfred Nobel
2007-06-29, 11:13
Svart nybryggt kaffe. Sort? Spelar absolut ingen roll. Sålänge det är svart och varmt och hellst med en ostfralla till så blir jag nöjd!

Eddie Vedder
2007-06-29, 11:25
Säg till om du hittar nåt. Helst hela bönor.

I will, visserligen känns det lite bakvänt att jag här i Degerfors ska hitta specialkaffe och rekommendera till en Stockholmare men jag skall göra ett försök.:D

floppix
2007-06-29, 13:43
Säg till om du hittar nåt. Helst hela bönor.

+1! Men absolut inte hela bönor för min del.
Vedder for återförsäljare, ffs! Degerfors = Kaffe-Mecka no. 1? :D

Guybrush
2007-06-29, 13:48
Kaffe dricker jag svart utan tillsatser, men nu har jag såklart blivit nyfiken på kanel! Ska prova!

Favoritbryggkaffe är Zoegas! Skånerost eller Mollbergs blandning! Viktigast är att det är mörkrost!!! I kaffebutiken väljer jag helst nån kraftig franskrost! Starkt, mörkt och gott! Har egen kaffemal hemma, guld värd!

Te dricker jag däremot gärna med honung och mjölk, men kan dricka rent också. Gärna rött te!

Johan J
2007-06-29, 14:32
Black as midnight on a moonless night. *cupid*

Lite kanel i bryggaren är inte fel det heller framåt eftermiddagskoppen. På jobbet (ca: 2300 pers) kör vi Löfbergs Lila Rättvisemärkt sedan något år tillbaka. Tyvärr helt odrickbart, men ett trevligt initiativ.

jenny
2007-06-29, 16:08
Jag dricker nästan bara earl grey i lösvikt. Ogillar pås-earl-grey skarpt. Jag blir grymt beskiven om jag är på någon finare restaurang och beställer in té och de kommer med påsté. Dock kan jag dricka pås-frukttéer. Tévattnet skall absolut inte ha värmts i micron. Har mjölk i tét men inget socker.

machine gun
2007-06-29, 23:34
Fick tips om ett te idag, som tydligen innehåller extremt mkt mer koffein än vanliga te-sorter, även betydligt mer än vanligt kaffe. Han som berättade om det hade inte känt till detta och gjort en gigantisk kopp te i vanlig ordning med resultatet att han klättrat på väggarna hela natten :D Jag blev iaf intresserad, men givetvis har jag glömt bort vad te-eländet hette. Det var ett lite halvkrångligt namn. Det kallades tydligen ibland även för "bantar-te" pga det höga koffeininnehållet. Någon som har en aning om vilket te det kan handla om?

tobbeg
2007-07-04, 14:14
Nästa gång jag handlar blir det en jakt på kaffe helt klart.

Robusto och Fair Trade är kraven, kosta vad det kosta vill.;)


Jag skulle inte rekommendera Robusta att dricka som det är. Det är trevligt i espressoblandningar då det ger en kärv och rejäl smak. Men drucken för sig själv har jag hört omdömen som fimp och bränt gummi. Vilket inte låter helt positivt.

Om du är ute efter rättvisemärkt kan jag rekommendera Sumatra Gayo Mountain från Johan & Nyström. Kolla närmaste återförsäljare på deras hemsida.

http://www.johanochnystrom.se

soulsplinter
2007-07-04, 14:29
Kaffe dricke rjag bara om det är kaffe latte
te tar jag som det är :)

MyungChul
2007-07-04, 15:32
Söderte med honung och citron.
Bryggkaffe svart.
Latte slinker också ner.

PowPow
2007-12-05, 15:08
På hemmaplan blir det antingen en vanlig svart kopp bryggkaffe (vanligtvis zoegas skånerost eller intenzo) eller en trippel, mokkabryggd espresso med litelitelite oskummad, kall mjölk i.

Ute blir det uteslutande cappuccino, förutsatt att jag är någonstans där folk vet vad de håller på med och har espressomaskin. Annars blir det väl brygg- eller presskaffe. Vad som nu erbjuds.

skratt
2007-12-05, 16:31
Yogi-teerna är mina vänner. Såå gott, speciellt nu i jultider.
Och nåde den som stoppar i mjölk eller socker!

Kaffe däremot kan få ha en skvätt mjölk. Eller helst sojamjölkslatte.

Fartman
2007-12-05, 16:49
http://www.smartstep.se/shopimages/305315.jpg
*drool*

Pepz
2007-12-05, 16:52
som turkarna
"hett som helvetet, svart som döden och sött som kärleken"

Animalistic
2007-12-05, 20:28
kaffe = 1st sockerbit och skvätt mjölk
The = olika beroende på smak, men generellt sett en skvätt mjölk + 1st sockerbit

PowPow
2007-12-05, 20:38
http://www.smartstep.se/shopimages/305315.jpg
*drool*

Är den god? Funderade på att köpa ett paket sånt sist jag handlade, men jag safeade. Nästa gång kanske då :)

Och sån där kaffebehållare vill jag ha. Det går inte att få i hela paketet utan att hälla ut kaffet i den jag har nu. Sjukt obra. Man bord eju få en sån på köpet, kan man tycka.

jaaaaag
2007-12-05, 22:58
Mitt choklad-te med laktosfri mellanmjölk eller sojamjölk och sött. Ska ta mej en kopp nu för jag blev sugen. Det är mysigt att dricka varmt =)

Sadde
2007-12-05, 23:06
Mitt choklad-te med laktosfri mellanmjölk eller sojamjölk och sött. Ska ta mej en kopp nu för jag blev sugen. Det är mysigt att dricka varmt =)

choklad-te har jag aldrig hört talas om, är det vanlig oboy eller?


ont: Mitt te ska drickas starkt, inget socker och helst ingen fruktsmak.

Wilden
2007-12-06, 00:05
Jag vill inte ha kaffe eller te.

Salus
2007-12-06, 03:52
Eddie:

testade du med chili?

tänkte ha dig som försökskanin innan jag testat själv :D

Cypher
2007-12-06, 04:11
Såhär i jultider så kan det vara gott att tillsätta lite kanel + mjölk i kaffet, annars dricker jag vanligtvis svart kaffe.

Cypher
2007-12-06, 04:12
http://www.smartstep.se/shopimages/305315.jpg
*drool*

Nja, jag blev smått besviken på det kaffet, tacka vet jag Mollbergs blandning. *drool*

Eddie Vedder
2007-12-06, 06:55
Eddie:

testade du med chili?

tänkte ha dig som försökskanin innan jag testat själv :D

Ja jag vill minnas att jag testade, var ju längesedan. Smakade fan inte bra men å andra sidan var jag inte särskilt villig att testa igen och igen.:)

Går säkert att få det hyfsat välsmakande om man orkar exprimentera med olika sorters chili, olika sorters kaffe och varierande dosering.

Prankie
2007-12-06, 07:00
Kaffe ska vara svart som natten!
Te dricker jag gärna indisk variant, kokas upp med mjölk, socker och lite ingefära.

Salus
2007-12-09, 08:30
Ja jag vill minnas att jag testade, var ju längesedan. Smakade fan inte bra men å andra sidan var jag inte särskilt villig att testa igen och igen.:)

Går säkert att få det hyfsat välsmakande om man orkar exprimentera med olika sorters chili, olika sorters kaffe och varierande dosering.

hehe okay :)

Fortsätter med kanel istället (bästa rådet som kom i denna tråden!)

Piranha
2007-12-09, 08:40
Var på ett fik förra veckan på odengatan 45? och beställde in en kaffe mocca som, jeklar vad god den var. Mmmm

Fartman
2007-12-09, 15:33
Är den god? Funderade på att köpa ett paket sånt sist jag handlade, men jag safeade. Nästa gång kanske då :)

Och sån där kaffebehållare vill jag ha. Det går inte att få i hela paketet utan att hälla ut kaffet i den jag har nu. Sjukt obra. Man bord eju få en sån på köpet, kan man tycka.

Jo, det är gott. Tycker du om de övriga smakerna i zoegas sortiment lär du gilla det här också. Jag gillar förövrigt förpackningen, den är snygg.

Tolkia
2007-12-09, 15:43
F.n. blandar jag Zoegas julkaffe (jag gjorde ett avsteg från mina principer ang. rättvisemärkningen, fy skäms) och ett "julkaffe" med något slags kanel- och hasselnötsarom från Pentik; apgott (lite för gott, jag kunde nog minska min kaffekonsumtion utan att det skulle skada mig).

agazza
2007-12-09, 15:46
Med mjölk och 1 tesked oboypulver. Utan kaffe. Det ger en äklig kaffesmak.

dessbee
2007-12-09, 18:56
Malda mörkrostade koffeinfria Arabica/Robusta bönor får dra i varmt vatten i 20 minuter och sedan filtreras med pappersfilter. Drickes svart *cupid*

PowPow
2007-12-09, 23:59
Jo, det är gott. Tycker du om de övriga smakerna i zoegas sortiment lär du gilla det här också. Jag gillar förövrigt förpackningen, den är snygg.

Köpte ett paket igår. Och ja, det var gott!
Någon såndär förpackning fick man inte dock /=

Fartman
2007-12-10, 02:08
Köpte ett paket igår. Och ja, det var gott!
Någon såndär förpackning fick man inte dock /=

Om du verkligen vill ha den så finns den att köpa via webben. (http://shop.zoegas.se/?cid=108948)

Lellan
2007-12-10, 02:23
Kokkaffe förstör jag inte med nåt i, det är så himla gott.. *drool* Annat kaffe tar jag gärna mjölk i, kall eller varm, skummad, fet eller mager kvittar nästan (inte fetare än 3%, inte gott av nån anledning).

Sort kvittar bara det inte är något riktigt lågvattenmärke, för svagt kaffe är också blä. Aldrig sött i, kardemumma eller kanel i så fall.

Dricker oregelbundet, massor eller inget eller lagom. Växlar mellan glas, liten och stor kopp, med el utan öra.. och JA, det smakar olika beroende på vad det dricks ur.. :)

Lellan
2007-12-10, 02:26
[QUOTE=skratt;2681482]Yogi-teerna är mina vänner. Såå gott, speciellt nu i jultider.
Och nåde den som stoppar i mjölk eller socker!

[QUOTE]


+1 Jag är seriöst missbrukare.. de måste va knark i eller nåt. Älskar det. Starkt. Hett. Eller kallt. *drool*

skaparn
2007-12-10, 14:34
F.n. blandar jag Zoegas julkaffe (jag gjorde ett avsteg från mina principer ang. rättvisemärkningen, fy skäms) och ett "julkaffe" med något slags kanel- och hasselnötsarom från Pentik; apgott (lite för gott, jag kunde nog minska min kaffekonsumtion utan att det skulle skada mig).

Något svart humor över att såhär lagom till jul och omtankens högtid väljer Zoega att lansera sitt specialkaffe som INTE är rättvisemärkt.

mela
2007-12-10, 14:47
Zoegas Blue Java var ingen höjdare :(

Tolkia
2007-12-11, 23:22
Något svart humor över att såhär lagom till jul och omtankens högtid väljer Zoega att lansera sitt specialkaffe som INTE är rättvisemärkt.
Iofs skiljer det sig ju inte från vad de gör resten av året, de har vad jag vet ingen rättvisemärkt kaffesort överhuvudtaget.

Durayan
2007-12-11, 23:24
Te: ofta, svart, gärna Earl Grey, inga såna där fjantiga fruktteer, utan starkt och brutalt. Lapsang är också gott, eller något kryddigt.

Kaffe: aldrig, tycker inte om smaken.

Fartman
2007-12-11, 23:25
Iofs skiljer det sig ju inte från vad de gör resten av året, de har vad jag vet ingen rättvisemärkt kaffesort överhuvudtaget.
Det är nog därför det är så gott. Brukar alltid finnas en hake.

vaquin
2007-12-12, 00:03
Te: Roibos ;) grönt eller rött
Kaffe: svart rakt upp o ner

Cohen
2007-12-12, 20:50
Kaffe: Svart som mörkaste natten.

Alfred Nobel
2007-12-12, 20:51
Svart som natten :]

sg85
2007-12-12, 20:55
Kaffe ska drickas svart

gnagaren
2007-12-12, 20:58
Black as the ace of spades!

Alexton
2007-12-12, 21:05
Jag kokar mitt kaffe på plattan eller i min espressobryggare beroende på om jag orkar skumma mjölk och fixa en latte eller ej. På kvällarna blir det alltid lite grönt te.

Fjällbrynt
2007-12-12, 22:23
kaffe ska vara svart

Mega_man1000
2007-12-12, 23:49
svart ska Det Vara!!!;)

YTS
2008-03-26, 22:25
Fick tips om ett te idag, som tydligen innehåller extremt mkt mer koffein än vanliga te-sorter, även betydligt mer än vanligt kaffe. Han som berättade om det hade inte känt till detta och gjort en gigantisk kopp te i vanlig ordning med resultatet att han klättrat på väggarna hela natten :D Jag blev iaf intresserad, men givetvis har jag glömt bort vad te-eländet hette. Det var ett lite halvkrångligt namn. Det kallades tydligen ibland även för "bantar-te" pga det höga koffeininnehållet. Någon som har en aning om vilket te det kan handla om?

Du kanske tänker på Pu-er teé.
Så här står det i den eminenta boken "Te från sencha till lapsang" Förlag Natur och Kultur. " HÄLSA - Enligt kinesisk tradition har pu-er mängder av medicinska egenskaper. Det är en av de största anledningarna till dess popularitet historiskt sett. Dessutom ett av skälen till att det först uppmärksammades i väst. Många av dessa effekter är inte bevisade men flera vetenskapliga studier har visat tecken på att det hjälper till att reducera kolesterolnivåerna och mättade fetter hos människor och att det möjligtvis kan hjälpa till att påverka vikten." Slut citat.

Nytt citat: "LAGRINGEN - Pu er är det enda teet i världen som produceras för att lagras. Ursprungligen var det en praktisk transportfråga. Idag anses det som en delikatess utöver det vanliga av hängivna fantaster.Riktigt gamla exemplar kan betinga osannolika summor på gourmetmarknaden, vi pratar hundratusentals kronor för en liten tebit. Pu er har efter mer än tusen år blivit trendigt. Precis som viner kan vissa pu er konsumeras unga, men många sorter behöver lagras för att deras karaktärer ska bli kompletta. Många lagras i stenhus eller till och med i grottor som håller låg temperatur, ibland grävs de ner i marken. Under lagringen startar en typ av långsam oxidering (om luftfuktigheten är rätt) och andra processer, och efterhand mörknar tebladen. Samtidigt utvecklas också helt nya aromer och smaker" Slut citat. Totalt har boken 3 sidor om Pu er.

regus
2008-03-26, 23:00
Kaffe ska helst drickas hälften mjölk, hälften socker.. typ.
Te ska drickas som "bara" te.

thought
2008-03-26, 23:17
Te: Allt som oftast lapsang, ibland earl grey, den starka modellen (med extra bergamottolja).
Kaffe: Svart, starkt, zoegas.

Laurie
2008-03-26, 23:32
Te: Dricks ej
Kaffe: Starkt svart, extra mörkrost. Dricker främst för att få i mig koffein och bli varm i kroppen.

Wilden
2008-03-26, 23:50
Kaffe vill jag ha svart och starkt, inget blaskigt skit.

Troll
2008-03-26, 23:52
Kaffe med mjölk nästan 50/50 :D + något sött till eller en sockerbit, annars får det va.

Te med honung och lite mjölk.

loztdignity
2008-03-27, 11:44
Kaffe ska vara svart eller med en lite skvätt mjölk i. Socker är en big no-no

Te är äckligt helt enkelt

Alfred Nobel
2008-03-27, 11:45
Kaffe med mjölk nästan 50/50 :D + något sött till eller en sockerbit, annars får det va.

Once you go Black, you never go Back.

jockemedkniven
2008-03-27, 16:06
Cappucino!
Alltid, liiiite jobb med att skumma mjölken i kaffe maskinen och sedan diska undan men det är det värt.

Gärna kardemumma eller kanel på skummet sen *drool*

Cohen
2008-03-27, 22:57
Kaffet ska vara svart och starkt, gärna mörkrostat. Ibland, men ganska sällan, en sockerbit eller två. Aldrig i livet med mjölk eller grädde.

Aldrig te, tycker mest att det smakar som jolmig svagblandad saft. :)

i_casey
2008-03-28, 08:44
Jag dricker bara rooibos/rött "te" (i ganska stora mängder dessutom...), utan extra tillsatser.

Kaffe intas bara med extra socker, lämplig spritsort och en klick fint vispad grädde. Händer dock inte så ofta, kanske 2-3 ggr/år max...

Alltidxx
2008-03-28, 09:00
Svart. Det är ju det som är coolt. Man ser alla dom där filmerna när en sliten hjälte skjutit pistol och jagat med bil hela natten och vägrar ge sig och ramlar in på ett fik där servitrisen tycker han ska gå och lägga sig. Men då kontrar han med "Coffee please, black."

Så därför dricker jag också svart. Det är ballare liksom.

bollio
2008-03-28, 09:15
Fyfan för mjölk. Jag dricker det som på kontinenten: svart eller med grädde.

YTS
2008-03-28, 20:58
Nå'n som vet om Rooibos innehåller nå'n form av stimulantia? Lär ju inte innehålla koffein, men eftersom nästan alla vanliga drycker som dricks i någon större omfattning innehåller koffein eller dyligt, så borde ju Rooibos innehålla nå'n substans.

jesse
2008-03-30, 11:55
Svart ska det vara! Te dricker jag bara när jag är sjuk och då med enorma mängder socker :)

Tricce
2008-03-30, 11:58
Svart sen 2år tillbaka men tidigare va det med 2 teskedar socker. Anl till att jag börja med svart va pga en akut deff då brorsan promt skulle ha med mig till en grekisk fest Ö :D
Sen dess tycker jag det blir godast så utom ifall man dricker kaffe på nåt lunch hak där det stått och brännt länge då får det bli en skvätt mjölk i.

Insulinus
2008-03-30, 12:33
Svart som natten

Psychological
2008-04-15, 09:30
Svart ska det va ,men nån gång i månaden slänger jag i lite grädde o en sockerbit.

Ch4rles
2008-04-15, 15:21
Håller på att tvinga mig själv att gilla kaffe svart. Om jag är på lyxhumör blir det kaffe med mjölk, kakao och kardemumma. Förresten, vet någon ungefärligt kaloriinnehåll i en vanlig espresso? Kaffe brukar ju vara energilöst, men espresso har väl ganska mycket av bönans fett och cellulosa också.

Eddie Vedder
2008-04-15, 15:54
och cellulosa också.

Är du en ko?:D

Förlåt, jag var tvungen.:em: Jag har faktiskt ingen aning men jag ser inte varför en normalstor espresso skulle innehålla mer energi än vad en normalstor kopp kaffe gör.

Det är väl inte mer än en vanlig kopp kaffe fastän betydligt mer koncentrerat?

Koloftw
2008-04-15, 15:59
Te: Sött som socker.

Kaffe: Inte alls. Men gärna som smaksättare i t.ex. glass/med kesella.

Roosen
2008-04-16, 16:29
I kaffet har ja helst en sockerbit.. I Te har ja honung å mjölk :P

Per B
2008-04-16, 16:37
I kaffet vill jag ha rejält med mjölk, och jag ställer gärna in koppen 20-30 sekunder i mikron sen så att det inte är för kallt. Men kaffet ska från börjar vara rejält starkt.

Te dricker jag som det är: kallt som varmt. Jag kör faktiskt en morgondrink på te och Amino Rush där en påse grönt citronte får dra över natten i shakern i kylskåpet, och sen blandar jag i Amino Rush på morgonen (tillsätter även en skvätt Fun Light Amazing Grape). Gör drinken nån nytta? Ingen aning. :smash: