handdator

Visa fullständig version : Sl ?


Hekos
2007-01-03, 22:00
Nu känns det som om man är über nOOb men vafan, har funderat länge på vad SL är för nått (inte Storstockholms Lokaltrafik) utan träningsformen.
Har försökt söka men hittar inget, alla verkar veta utom stackars jag:(
Skulle någon kunna förklara vad SL är för något. är säkert jätte simpelt men ändå
Tack på förhand/ Hekos

Edit: Säg inte att det är Styrke lyft?!

flenders
2007-01-03, 22:02
Styrkelyft

polaren
2007-01-03, 22:02
Nu känns det som om man är über nOOb men vafan, har funderat länge på vad SL är för nått (inte Storstockholms Lokaltrafik) utan träningsformen.
Har försökt söka men hittar inget, alla verkar veta utom stackars jag:(
Skulle någon kunna förklara vad SL är för något. är säkert jätte simpelt men ändå
Tack på förhand/ Hekos

SL = Styrkelyft. Det är en sport där man ska lyfta så mycket som möjligt i knäböj, bänkpress, marklyft.

Hekos
2007-01-03, 22:07
HAHA gick jag på den lätte:P aja fan man lär sig nått nytt varje dag.
Okej för att inte göra den här tråden helt borttappad. är det nån skillnad på hur man tränar gentemot att bygga massa ala 6x3 reps/sets och så?

Whistler
2007-01-04, 08:55
Finns lika många olika sätt och program att träna SL (och BB) på som det finns utövare av sporten.

De SL jag pratat med på JSK kör dock oftast två tunga och ett lätt pass per vecka och ökar gradvis belastningen ju närmare tävling de kommer.

Rhino
2007-01-04, 10:31
Någonstans har jag hört att Styrkelyft som tävlingsform är lite kontroversiell, på grund av olika regler i olika länder / klubbar / förbund / osv. Det gällde något med hjälpmedel i form av kläder och annat. Skulle någon kunna reda ut vad det handlar om?

bubbe
2007-01-04, 10:52
Någonstans har jag hört att Styrkelyft som tävlingsform är lite kontroversiell, på grund av olika regler i olika länder / klubbar / förbund / osv. Det gällde något med hjälpmedel i form av kläder och annat. Skulle någon kunna reda ut vad det handlar om?

Nja, styrkelyft är en tävlingform på samma sätt som tex friidrott. Vad det gäller regler osv finns det ett stort internationellt vedertaget förbund IPF, där dom flesta länder är anslutna. Sedan finns det förbund som kan vara stora i vissa länder men inte har samma internationella vidd. Varje förbund har sina regler kring sporten beträffande vilken utrustning som får användas, hur momenten utförs, kläder, sponsring, dopingtester etc.