handdator

Visa fullständig version : Kondition och stryka


rockefeller
2007-01-03, 21:05
Tjena!
Jag har tränat relativt mycket under mitt liv men har precis börjat med att lyfta skrot. Grejen är att jag innan har sysslat mycket med uthållighet, t ex orientering, löpning, längdskidor och sådant. Detta har medfört att jag nu helt otränad kan springa milen på 40-45 min. Det känns som att jag kommer förstöra allt det där nu när jag vill börja träna stryrka seriöst. Hur gör jag, och hur lägger jag upp schema med uthållighet och stryka på bästa sätt? Jag siktar inte på att bli en bodybuilder direkt, utan mer få en muskulös kropp. Och dessutom vill jag bli uthållig och ha bra kondition. När jag går till gymmet nu vågar jag inte köra 8 tunga reps knäböj eller benpress för det känns som att jag kommer sabba konditionen. Vet inte om det är rätt att tänka så direkt? Är det kanske bättre att köra 20 reps eller så på nederkroppen?

Ren kondition och uthållighet vet jag hur man tränar, styrkan är väl sådär men den stora frågan är hur man kombinerar alla tre på ett bra sätt? Något viktigt man bör tänka på?

Nicke[SWE]
2007-01-03, 21:17
Tjena!
Jag har tränat relativt mycket under mitt liv men har precis börjat med att lyfta skrot. Grejen är att jag innan har sysslat mycket med uthållighet, t ex orientering, löpning, längdskidor och sådant. Detta har medfört att jag nu helt otränad kan springa milen på 40-45 min. Det känns som att jag kommer förstöra allt det där nu när jag vill börja träna stryrka seriöst. Hur gör jag, och hur lägger jag upp schema med uthållighet och stryka på bästa sätt? Jag siktar inte på att bli en bodybuilder direkt, utan mer få en muskulös kropp. Och dessutom vill jag bli uthållig och ha bra kondition. När jag går till gymmet nu vågar jag inte köra 8 tunga reps knäböj eller benpress för det känns som att jag kommer sabba konditionen. Vet inte om det är rätt att tänka så direkt? Är det kanske bättre att köra 20 reps eller så på nederkroppen?

Ren kondition och uthållighet vet jag hur man tränar, styrkan är väl sådär men den stora frågan är hur man kombinerar alla tre på ett bra sätt? Något viktigt man bör tänka på?

Det är inget problem att köra fler än åtta på benen heller om du gör det någon gång ibland. Satsa därför lite mer på överkroppen, och kör benen en gång i veckan. Sedan för att bibehålla din grymma kondition så tror jag att spinning skulle passa dig då tappar du heller inte styrkemässigt.

rockefeller
2007-01-03, 21:38
Spinning verkar vara bra skit, men då måste man köpa pjux också antar jag. Eller så kör jag mina 2h löparpass på söndagarna istället, hehe...

HerrArne
2007-01-03, 21:42
Kika omkring lite i forumen så kommer du att se att flera diskussioner på sistone handlat om det faktum att det är mycket svårt att få (bra) resultat av styrketräningen om man samtidigt bedriver konditionsträning (på hyfsat hög nivå). Trist, men...

Empe
2007-01-03, 21:44
Fortsätt träna konditionen precis som förut. Det enda som jag tror händer är väl att kroppen blir lite tyngre och att det blir mer vikt att förflytta i varje steg. Men om du som sagt fortsätter med konditionsträningen så kommer kroppen hinna vänja sig med att gå upp i vikt sakta men säkert. Vad själva musklerna skulle ha för inverkan på uthålligheten t.ex har jag ingen aning om, det får någon mer insatt svara på.

Någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

Empe
2007-01-03, 21:46
Kika omkring lite i forumen så kommer du att se att flera diskussioner på sistone handlat om det faktum att det är mycket svårt att få (bra) resultat av styrketräningen om man samtidigt bedriver konditionsträning (på hyfsat hög nivå). Trist, men...

Ja, eftersom man gör av med mycket mer kalorier varje vecka om man både tränar kondition och styrka, så måste man ju dessutom äta mer varje dag. Det är nog det många missar på.

rockefeller
2007-01-03, 21:48
Kika omkring lite i forumen så kommer du att se att flera diskussioner på sistone handlat om det faktum att det är mycket svårt att få (bra) resultat av styrketräningen om man samtidigt bedriver konditionsträning (på hyfsat hög nivå). Trist, men...

Jo, det är det jag kanske är lite orolig för. Dom motsäger varandra lite verkar det som. Men en rimlig styrka borde man kunna kombinera med en bra kondition. Frågan är ju hur jag bäst lägger upp träningen för att få just det resultatet.

machine gun
2007-01-03, 22:27
Konditionen blir inte sämre av att du tränar styrka, däremot kan omfattande konditionsträning eventuellt göra att det tar längre tid att bygga muskler. Äter man tillräckligt borde det dock inte vara några större problem så länge du inte satsar på marathonlöpning på elitnivå.

Hel- eller halvkroppspass är det många konditionsidrottare som kör, eftersom det är lättare att förena med annan idrott enligt vissa. Tror dock det är lite av en smaksak, så man måste nog testa sig fram och känna vad som passar bäst för en själv. Att försöka hålla isär långpass från tunga benpass känns dock ganska logiskt, inte så kul att springa 2 timmar med massiv träningsvärk i benen ;)

Angående spinning så kan du använda vilka skor du vill, cykelskor är en bonus men inget måste.

major Pectoralis
2007-01-03, 22:42
Tjena!
Jag har tränat relativt mycket under mitt liv men har precis börjat med att lyfta skrot. Grejen är att jag innan har sysslat mycket med uthållighet, t ex orientering, löpning, längdskidor och sådant. Detta har medfört att jag nu helt otränad kan springa milen på 40-45 min. Det känns som att jag kommer förstöra allt det där nu när jag vill börja träna stryrka seriöst. Hur gör jag, och hur lägger jag upp schema med uthållighet och stryka på bästa sätt? Jag siktar inte på att bli en bodybuilder direkt, utan mer få en muskulös kropp. Och dessutom vill jag bli uthållig och ha bra kondition. När jag går till gymmet nu vågar jag inte köra 8 tunga reps knäböj eller benpress för det känns som att jag kommer sabba konditionen. Vet inte om det är rätt att tänka så direkt? Är det kanske bättre att köra 20 reps eller så på nederkroppen?

Ren kondition och uthållighet vet jag hur man tränar, styrkan är väl sådär men den stora frågan är hur man kombinerar alla tre på ett bra sätt? Något viktigt man bör tänka på?

Den första fasen (ca 2 månader) man styrketränar handlar om tillvänjning/nerumuskulär koordinationsträning. Denna fas går bra att kombinera med samtida konditionträning.

Om man vill ha optimala förbättringar av styrka, explosivitet och hypertrofi (muskelvolym) kan man inte konditionsträna för mycket samtidigt. Det spelar ingen roll hur mycket man äter. Konditionsträning och muskelvolymsträning går överhuvudtaget inte ihop.
Under den första tiden man styrketränar lägger man på sig lättare. Under denna tid behöver man inte vara lika "optimal" i sitt upplägg.
Efter denna tid får man periodisera om man vill förbättra både skivstångs- och konditionsresultaten. Exempelvis:
2 månader: prioritering styrka, underhåll kondition (ca 1-3pass 30min AI i veckan).
2 månader: prioritering kondition, underhåll styrka (1-2 helkroppspass/vecka).

Att lägga på sig stor muskelvolym kan tveklöst försämra konditionen. Det har blivit många konditionsidrottares fall. Däremot är det, som sagt, väldigt svårt att lägga på sig avsevärda mängder muskler med ett träningsprogram med samtida konditions- och styrketräning. Av ett sådant program kan man däremot vinna konditionsmässiga fördelar. Styrka kan även förbättra rörelseekonomin avsevärt vid t.ex. löpning, skidor.
Du kan ju prova dig fram vad som fungerar bäst. Får du inte de resultaten du önskar på gymmet är det bara att dra ner på konditionen (samt att äta mer) .
Det finns många idrottare i sporter som kräver både styrka och uthållighet som lyckats bra med båda. Träffade en gång en konditionsidrottare (kanot) som gjorde 7 reps chins med 60kg extra hängande....Stor var han inte (ca 80kg) men stark.