handdator

Visa fullständig version : Uppvärmning!


titongo
2007-01-03, 16:08
Jag hade tänkt träna löpning snabbhet vet att det tär väldigt mycket på ljumskarna (har varit skadad där par ggr vill helst undvika det den här gången) om man inte kör nån bra uppvärmning och stretch. Så jag hade tänkt värma upp med en motionscykel fast jag vet inte hur länge jag ska köra och vilket motstånd jag ska ha. Man ska inte ta ut sig för mycket om man ska träna snabbhet annars blir det inte bra. Har ni några förslag på vilken växel och hur länge/långt ska jag cykla?

titongo
2007-01-03, 17:54
Ingen som vet????????

major Pectoralis
2007-01-03, 18:31
Jag hade tänkt träna löpning snabbhet vet att det tär väldigt mycket på ljumskarna (har varit skadad där par ggr vill helst undvika det den här gången) om man inte kör nån bra uppvärmning och stretch. Så jag hade tänkt värma upp med en motionscykel fast jag vet inte hur länge jag ska köra och vilket motstånd jag ska ha. Man ska inte ta ut sig för mycket om man ska träna snabbhet annars blir det inte bra. Har ni några förslag på vilken växel och hur länge/långt ska jag cykla?

Värm upp i tio till femton minuter. Stegra intensiteten. Bli så varm i kroppen att du svettas lätt. Du skall även känna dig mentalt förberedd efter en god uppvärmning. Dra inte på dig mjölksyra. Börja med allmän uppvärmning av kroppen. Gå sedan över till specifik uppvärmning av de kroppsdelar som skall tränas. Ha snarare töjningsövningar än stretching i uppvärmningen. Kör stretch efter pass.

titongo
2007-01-04, 01:53
Går det bra att värma upp med motionscykel istället för löpning?

Guddi
2007-01-04, 12:07
Endast motionscykel är ingen bra idé. Aktiva rörelser där du kontrollerat tar ut rörligheten i dina leder borde du också utföra.

titongo
2007-01-04, 12:30
Menar du att jag ska löpa också eller köra lite lätt styrke innan?

coxie
2007-01-04, 12:59
Menar du att jag ska löpa också eller köra lite lätt styrke innan?

Jag brukar köra lite lätta, men riktigt djupa knäböj innan jag ska köra intervallträning på löpbandet (ute i skogen så gör jag samma rörelse fast med upphopp). Utöver detta brukar jag jogga antingen till min backe i skogen (vilket är runt 4km där jag lägger mig på mellan 170-180 i puls) eller runt 10-15 min på bandet vid samma puls.

Det framgår inte hur du ska träna upp snabbheten, men vad jag förstått så är tunga intervaller med hög lutning ett sätt (vilket jag själv kör mycket av en annan anledning).