handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning vid kaloriunderskott -- effektiv?


HerrArne
2007-01-03, 14:50
Hej!

Har nu suttit några dagar och läst trådar här och lärt mig (minst) två saker:

1. Det är bevisat att konditionsträning inverkar menligt på muskeltillväxten om styrke- och konditionsträning kombineras.
2. Det är (med något enstaka lysande undantag) hopplöst att öka i muskelmassa vid negativ energibalans.

Det jag inte begriper är om det är klokt eller korkat att rampa upp konditionsträningen under perioder av kaloriminus (deff, bantning ... kalla det vad ni vill). Dvs, är det ett gyllene tillfälle att satsa på kondisen (med alla häsofördelar det har) eftersom det ju ändå inte går att skaffa mer muskler under denna tid, eller är det ett gyllene sätt att maximera muskelförlusterna (jag utgår ifrån att styrketräningen behålls, möjligen något minskad)?

Slutligen -- men här tror jag mig veta att svaret är 'nej' -- är kaloriminus negativt för konditionsträningen (förutsatt att man äter nog för att orka träna effektivt)?

Några tankar kring detta?

King Grub
2007-01-03, 15:15
Det går utmärkt att förbättra konditionen vid energiunderskott. Risken för muskelförlust vid stor mängd konditionsträning kombinerat med ett underskott är förstås större jämfört med energibalans.

HerrArne
2007-01-03, 15:23
Det går utmärkt att förbättra konditionen vid energiunderskott. Risken för muskelförlust vid stor mängd konditionsträning kombinerat med ett underskott är förstås större jämfört med energibalans.

Jo. Det riktigt intressanta är naturligtvis om risken för muskelförlust ökar av styrke- och konditionsträning, jämfört med bara (eller nästan bara) styrketräning? Vid samma totala energiunderskott, då.

Misstänker att det kanske bara finns anekdotiska bevis i detta fall, så att man får leva med att helt enkelt gissa. Som med så många andra (för mig) intressanta frågeställningar. :)

nutz
2007-01-03, 17:41
Det går att förbättra sin kondition avsevärt, men likt kroppsbyggning är det väl svårt att hitta någon toppform vid negativ energibalans.