handdator

Visa fullständig version : Träningscykel?


nr16
2007-01-03, 11:43
Hallå.

Jag tränar hemma o ska köpa en träningscykel nu i dagarna, inget märkvärdigt alls. Typ en sånnhär: http://www.recaby.se/bilder/E6.jpg

Då kommer min fråga: Hur ska man träna på en sånn om man inte har spciellt starka ben? :hbang:

Ska man köra lätt (på låg växel) och länge eller tungt (hög växen) och kort?

Jag vill lioksom bygga upp mina belnmuskler så man orkar springa mer än 10 meter utan o bli trött

blekfet2
2007-01-03, 11:54
styrketräning för ben, kondition, löpträning.

Vill du bli bra på löpning så är det bättre att löpa än sitta på en träningscykel.

hgus
2007-01-03, 12:11
Väldigt få människor har psyket att köra lätt och länge på en träningscykel. Därför skulle jag rekomendera olika former av intervaller. Här är några förslag.

Kondition.
*En minut i nästan maxfart och en minut vila. I 10-20 minuter.
*3-7 minuter hårt men utan att stumna vila 2 minuter repetera 3-5 gånger.
*70 sekunder nästan max vila 20 sekunder. I 10 minuter.


För styrkan. (Obs var försiktig med knäna)
*3-7 minuter med tungt motstånd, låg kadens (tramphastighet) vila 2 minuter repetera 3-5 gånger.
*Tyngsta motståndet du kan ställa in eller dra runt. Från helt stilla eller mycket långsamt gör en "sprint". Sittande försöker du komma upp i så hög fart som möjligt under 30 sekunder. Vila i 3-5 minuter innan du kör igen.

HerrArne
2007-01-03, 12:28
Väldigt få människor har psyket att köra lätt och länge på en träningscykel.
Jodå, det kan nog de flesta lyckas med. Ställ cykeln vid TV:n så blir det inte tråkigare än vilken hemmakväll som helst... :)

I praktiken gillar dock även jag intervallträning bättre.

LadyG
2007-01-03, 12:40
Jodå, det kan nog de flesta lyckas med. Ställ cykeln vid TV:n så blir det inte tråkigare än vilken hemmakväll som helst... :)

I praktiken gillar dock även jag intervallträning bättre.

Håller med dig fullständigt!

Som nybörjare ska man nog börja lite lättare och försöka hålla ut 30 minuter t ex. Så småningom kan man öka motståndet och/eller tiden men i början är det viktigare att det blir av än något annat.

Blanda långpass med korta intervallpass brukar vara roligare än att bara ensidigt köra en sorts träning.

machine gun
2007-01-03, 12:57
Man använder musklerna helt olika vid cykling och löpning. Om jag har träningsvärk i benen så till den grad att jag knappt kan gå, kan jag ändå cykla ett hårt pass utan några direkta känningar (testade senast igår ;)). Vill du bli bra på löpning ska du springa. Varva med promenader om du har dålig kondition eller svaga ben.

LadyG
2007-01-03, 13:09
Man använder musklerna helt olika vid cykling och löpning. Om jag har träningsvärk i benen så till den grad att jag knappt kan gå, kan jag ändå cykla ett hårt pass utan några direkta känningar (testade senast igår ;)). Vill du bli bra på löpning ska du springa. Varva med promenader om du har dålig kondition eller svaga ben.

Förvisso, men syreupptagningsförmågan och hjärtats arbetskapacitet förbättras även av cykling och det är en fördel om man tänkt ta upp joggning.

Oddsen att man verkligen kommer igång och tränar är mycket högre om man har cykeln stående framför TV:n (egen erfarenhet, min cykel står anklagande framför TV:n och jag trampar lite på den så gott som varje dag), man kan inte skylla på regn, mygg, sol eller vad det nu kan vara som folk skyller på när de inte ids jogga :)

...fast ju snabbare man kommer igång med joggningen ju bättre är det, men man ska inte underskatta cykelns positiva effekter :)

nr16
2007-01-03, 17:48
Tack för alla svar :)

Anledningen till att jag inte springer är för att jag har fruktansvärt dåliga knän. Tex idag spelade jag o en polare pingis, efter typ en minut så fick jag ont i ledbandet under knäet, som vanligt. Förr spelade jag innebandy men fick sluta pga mina dåliga knän... Därför kan jag inte häller köra benpräss, marklyft, knäböj o.sv. Därför tycker jag att det är bättre att cykla än att inte träna benen alls. Jag var hos en doktor för 2-3 år sedan (då hade jag haft problem med knäet i 2 år redan) då sa hon att "de e bara fortsätta så ska du se att de går över snart". *mini* *gah!*

Därför springer jag inte! Går gör jag till och från skolan varje dag (ca en timme sammanlagt):hbang:

Men som jag har förstått det så ska man börja cykla ca 30 min o bygga upp benstyrkan, sen kan man börja intervall träna? E de rätt?:smash:

blekfet2
2007-01-03, 17:49
Jag vill lioksom bygga upp mina belnmuskler så man orkar springa mer än 10 meter utan o bli trött

*rolleyes*



:D

hgus
2007-01-03, 17:54
Jodå, det kan nog de flesta lyckas med. Ställ cykeln vid TV:n så blir det inte tråkigare än vilken hemmakväll som helst... :)

I praktiken gillar dock även jag intervallträning bättre.

Nu är ju frågan vad man menar med långt och länge. Med långt och länge på en cykel menar jag pass på minst en och en halv timme. För min egen del tröttnar jag vid 45 minuter.

Man använder musklerna helt olika vid cykling och löpning. Om jag har träningsvärk i benen så till den grad att jag knappt kan gå, kan jag ändå cykla ett hårt pass utan några direkta känningar (testade senast igår ;)). Vill du bli bra på löpning ska du springa. Varva med promenader om du har dålig kondition eller svaga ben.

Däremot ger löpträning hjälp i cykelträningen.

nr16
2007-01-03, 18:02
*rolleyes*



:D

Jag var nog inte jättesäriös :)

hgus
2007-01-03, 19:48
Men som jag har förstått det så ska man börja cykla ca 30 min o bygga upp benstyrkan, sen kan man börja intervall träna? E de rätt?:smash:

Ja det låter bra och lycka till. :)

blekfet2
2007-01-03, 19:55
Jag var nog inte jättesäriös :)

lugnt :D


kör på!

machine gun
2007-01-03, 20:17
Däremot ger löpträning hjälp i cykelträningen.

Är det så? Rent konditionsmässigt eller nåt annat med? Förutom att omväxling förnöjer :D

hgus
2007-01-03, 20:38
Är det så? Rent konditionsmässigt eller nåt annat med? Förutom att omväxling förnöjer :D

I triathlonlitteratur så brukar det säga att ökad löpträning även ger possitiv effekt på cyklingen. Troligen beror det på att man i löpningen använder samma muskler som i cyklingen. Cyklingen använder däremot inte alla muskler som löpningen använder och synergi-effekten uteblir.

Olsson
2007-01-03, 21:06
Finns studie på att löpare som byta ut ett av träningspassen mot ett cykelpass inte tappade något jämfört med löpare som behöll sitt löppass.

Tyvärr har jag ingen referens mer än att det stod i något nummer av Runners world från somras / höstas.

machine gun
2007-01-03, 21:06
I triathlonlitteratur så brukar det säga att ökad löpträning även ger possitiv effekt på cyklingen. Troligen beror det på att man i löpningen använder samma muskler som i cyklingen. Cyklingen använder däremot inte alla muskler som löpningen använder och synergi-effekten uteblir.

Aah ok, då är jag med.

nr16
2007-01-04, 21:21
Tack för alla svar och övriga inlägg.


Nu har jag bara en fråga till. Kan man bygga upp knämusklerna men hjälp av cyklingen?