handdator

Visa fullständig version : svårt det här med maten - hjälp!

Nadja_N
2007-01-03, 10:43
Jag har skitsvårt för att lära mig vad som är bra att äta och vad som är mindre bra. Jag styrketränar 3-4ggr/vecka och promenerar resten av dagarna. Har inget emot att gå ner nåt kilo - även om det viktigaste är att bli fast och gärna få synliga muskler.

Vad av allt detta är bra kost:
FRUKOST - alternativ:
1) Halv avokado, stort glas Brämhults juice, två grova mackor (utan smör) med kalkonpålägg
2) Skål med naturell yoghurt och bananbitar, två grova mackor (som ovan) och ett glas juice.
3) En banan, två grova mackor (som ovan) och ett glas juice.

MELLANMÅL - alternativ:
1) Halv avokado och juice
2) Banan och knäckebröd med keso
3) En burk tonfisk

LUNCH/MIDDAG - alternativ:
1) Laxfilé med grönsaker och fullkornspasta
2) Tonfisk+krossadetomater och fullkornspasta
3) Kycklingfilé med grönsaker, fullkornspasta och en klick lätt cremefraiche
4) Kycklingfile/laxfié med ris och grönsaker

Hur ser ovanstående måltider ut tycker ni? Vore väldigt vänligt om någon kunde vägleda mig lite och kanske komma med förslag på förändringar?

/Nadja

King Grub
2007-01-03, 10:54
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9132

Passar utmärkt för tränande också, bara man lägger till mer energi än rekommendationerna för en stillasittande. Mer fett och socker går bra för tränande. Kostcirkeln och tallriksmodellen är alldeles utmärkta även för hårt tränande, bara han eller hon täcker energikraven aktiviteterna ställer. Vanlig, helt normal mat enligt dessa är antagligen bättre näringsmässigt än dom flesta flashiga matscheman man ser presenterade på träningsforum. Det är alltså inget fel på helt vanlig husmanskost - garanterat bättre än kvarg+Fun Light som man så ofta ser som måltidsförslag.

Daniel-san
2007-01-03, 10:58
Jag tror att du behöver backa bandet en aning och börja med att ta reda på vad det mer specifikt är som är viktigt i kostens sammansättning för att uppnå de mål som du beskriver, snarare än om ett enskilt livsmedel eller måltid är bra eller ej.
Alla av dina ovan beskrivna mål kan vara ok, även om det kan vara en god idé att försöka få med både kolhydrater, proteiner och fetter i samtliga mål i mer eller mindre hög utsträckning.
Läs Deffguiden som ligger under "Diet, deff och fettminskning", så tror jag att saker och ting blir klarare för dig.

Lasse Kongo
2007-01-03, 10:59
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9132

Passar utmärkt för tränande också, bara man lägger till mer energi än rekommendationerna för en stillasittande. Mer fett och socker går bra för tränande. Kostcirkeln och tallriksmodellen är alldeles utmärkta även för hårt tränande, bara han eller hon täcker energikraven aktiviteterna ställer. Vanlig, helt normal mat enligt dessa är antagligen bättre näringsmässigt än dom flesta flashiga matscheman man ser presenterade på träningsforum. Det är alltså inget fel på helt vanlig husmanskost - garanterat bättre än kvarg+Fun Light som man så ofta ser som måltidsförslag.

Kolla, detta är ett magiskt ögonblick, detta blir min allra första:

+1

pragmatist
2007-01-03, 11:10
Det enda jag skulle invända mot är halv avokado och juice som mellanmål. Försök ha med en ordentlig proteinkälla i varje måltid, för mättnadskänslans skull.

Överväg också ditt juicedrickande, druckna kalorier mättar väldigt dåligt jämfört med tuggade. Generellt tycker jag inte man ska dricka kalorier alls om man försöker gå ned i vikt, utom möjligen några små proteindrinkar i anslutning till träningen. Så mitt förslag är att du äter apelsinen istället för att dricka den.

Madde88
2007-01-03, 14:41
keso passar som fyllning till avokado om du vill ha lite protein till.. jag tycker det är gott med keso och kaviar (kalles).. tänk på att äta varierat det är det viktigaste.. och försök få i dig kolhydrater, fett och protein vid varje måltid.. var inte "rädd" för kolhydrater.. de ger kroppen ork och energi

skratt
2007-01-03, 14:45
Tycker det ser bra ut, du får testa dig fram lite vad som just passar dig och vad du mår bra av.
Man lär sig nya saker hela tiden :).

Ett annat tips är avokado, fylld med kesella och örtsalt. Mkt goare än det låter :). Om du gillar keso är de bara att söka på det här så får du upp en hel del toppen-tips :).

Lycka till!