handdator

Visa fullständig version : Köpa fiskolja på Konsum


Prometheus
2003-02-19, 15:03
Vilken typ av olja som finns i matvarubutiker ska jag köpa? Jag vill ha en som helst bara innehåller fiskolja men som jag förstått så finns inte det. Vill helst inte köpa ett rent tillskott utan det ska finnas i vanliga matvarubutiker.

Matti
2003-02-19, 15:13
Förlåt, nu besvarar jag inte din fråga men:

Vill helst inte köpa ett rent tillskott utan det ska finnas i vanliga matvarubutiker.
Så om fiskolja av märket X säljs i en hälsokostaffär vill du inte köpa det, men om samma märke säljs i en vanlig affär så går det bra? Jag förstår inte logiken. Olja är olja, oavsett var det säljs och att inte köpa något bara för att det inte säljs i vanliga butiker känns lite skumt.

Prometheus
2003-02-19, 15:21
Tänkte bara att det borde bli billigare om man köper det som matvara, eller det kanske inte blir det? Sen så finns det inte så stort urval i den lokala "hälsobutiken".

Matti
2003-02-19, 15:36
Jo, antog nästan att du tänkte så. Köp oljan där den är billigast. Kolla nätbutiker, räkna med frakten och jämför med lokala butiker.

Du frågade vilken typ av olja du vill köpa: varför vill du köpa oljan? Håller du på att gå ner i vikt inför Strand 2003 eller försöker du gå upp i vikt? Om det är omega-3 du är ute efter (vilket jag antar att det är eftersom du vill ha fiskolja) är det bara att börja jämföra priser på fiskolja och linfröolja.

Själv ligger jag på 100 g rapsolja (varav 9 gram är omega-3) per dag just nu men det är nog inget alternativ för den som vill gå ner i vikt.. ;)

Prometheus
2003-02-19, 15:57
Ska försöka få fram rutorna till Beach2003. Undrar även om man ska ta flera små doser under hela dagen eller om man ska ta en stor dos före läggdags?

Pez
2003-02-19, 17:43
Originally posted by Prometheus
Ska försöka få fram rutorna till Beach2003. Undrar även om man ska ta flera små doser under hela dagen eller om man ska ta en stor dos före läggdags?

Skulle bara vilja påpeka att, efter att ha kollat in ditt kostschema i din journal, du borde styra upp kosten hellre än att köpa fiskolja.
Varför pilla med detaljer om inte grunden är fixad?

No flame, bara ett tips.

/pez

Prometheus
2003-02-19, 18:43
Jo det vore ju det bästa att styra upp maten men problemet med mej är att jag är jävligt lat och totalt ointresserad av matlagning, helt kass på det också. Senast (och första) gången jag försökte mej på att fixa lite kycklingklubbor så blev det total katastrof. Sen så tog det ett bra tag innan ozdimman släppte också, och det var ganska jobbigt (inge kul o vädra när det är -25 heller). Har fö varit och handlat 1 liter linfröolja nu så jag ska ta och testa ett par matskedar om dagen och se om det blir nån skillnad.

leiap
2003-02-19, 18:56
Jag är skeptisk till oljor som:

1) Inte är kylda
2) Inte säljs i mörka flaskor
3) Inte är KALLPRESSADE

... anledningen är att de mest nyttigaste oljorna är mest känsliga. Har man otur kan man suga i sig en massa transfetter om oljan inte behandlats varsamt.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,111567,00.html
också Udo såklart: http://www.udoerasmus.com

kolla denna nyheten på Udo's sajt förresten: http://www.udoerasmus.com/articles/danish/1das_part8_addendum.htm