handdator

Visa fullständig version : Moralisk fundering.


Fagen
2007-01-03, 00:16
Person A går in på ett populärt fik för att köpa sig en kaffe och en kanelbulle, detta fik har nämligen väldigt goda bullar och även väldigt gott kaffe. Väl inne i fiket upptäcker han att det endast finns ett bord ledigt, men då det inte står någon före honom i kassan så går han fram och gör sin beställning för att sedan i lugn och ro sätta sig vid det lediga bordet och avnjuta sin fika. Under tiden som A gör sin beställning kommer ett mindre sällskap bestående av personer B, C och D in i fiket. Person B och C ställer sig bakom person A vid kassan för att göra sin beställning medan person D går och sätter sig vid det lediga bordet så att han/hon samt C och D skall kunna avnjuta sin fikastund tillsammans på det populära kaféet. När A har fått sitt fika finns det sålunda ingen plats kvar till honom. (Stackars A)

Jag har själv varit såväl person A som D och undrar nu om det är moraliskt riktigt att göra så som person D gör? (Jag misstänker att detta kan vara en genrationsfråga där de födda på 80-talet inte ens förstår den moraliska frågeställningen i situationen)

Stoltz
2007-01-03, 00:20
Tycker inte det är moraliskt fel. Ifall jag känner mig pressad att ha ett bord och jag är ensam så tar jag va mig jackan och hänger över en av stolarna innan jag ställer mig i kön.

Tar någon bordet då så går jag fram och säger "Ledsen, men jag sitter här" ifall de bråkar om det så kan man ju argumentera om vad som är rätt och fel, men det har aldrig hänt.
Jag delade dock bord med ett gäng en gång för jag tyckte det var onödigt att jag skulle ha ett helt bord när jag var ensam och bara väntade på att en bekants tåg skulle komma in, medan de skulle sitta och snacka.

Loke
2007-01-03, 00:23
Tja, jag kan ju undra vad A gör på fiket helt ensam. Jag tycker nog det var rätt att göra som de andra bokstäverna gjorde. Men så är jag ju född på 80-talet också.

Empe
2007-01-03, 00:26
Om A är ensam på fiket kan han köpa en espresso och dricka den så som den är tänkt att drickas.

sgtbarnes
2007-01-03, 00:34
Om A är ensam på fiket kan han köpa en espresso och dricka den så som den är tänkt att drickas.

agree... enkel lösning men ack så genial!

Fagen
2007-01-03, 00:39
Tycker inte det är moraliskt fel. Ifall jag känner mig pressad att ha ett bord och jag är ensam så tar jag va mig jackan och hänger över en av stolarna innan jag ställer mig i kön.

Tar någon bordet då så går jag fram och säger "Ledsen, men jag sitter här" ifall de bråkar om det så kan man ju argumentera om vad som är rätt och fel, men det har aldrig hänt.
Jag delade dock bord med ett gäng en gång för jag tyckte det var onödigt att jag skulle ha ett helt bord när jag var ensam och bara väntade på att en bekants tåg skulle komma in, medan de skulle sitta och snacka.

Sorry, men tyckte allt att det var lite roligt...

Om du gick in på McDånalds, skulle du hänga jackan över stolen innan du ställer dig vid kassan då också?

Svedberg
2007-01-03, 00:40
Jag tycker att D gör fel om han tar sista bordet när dom är efter i kön

Stoltz
2007-01-03, 00:44
Sorry, men tyckte allt att det var lite roligt...

Om du gick in på McDånalds, skulle du hänga jackan över stolen innan du ställer dig vid kassan då också?

Om det var nästan helt fullt, ja, varför inte?
Jag tar ut viktiga saker ur jackan, så det är bara jackan som hänger där - Och ifall personerna bredvid bordet ser ut att vara hederliga (Riskfyllt, men funkat än så länge) så ber jag dem hålla ett öga på jackan så att ingen tar den medan jag beställer.

Vad var det som var roligt med den meningen du strök under förresten, jag förstod inte själv :)

Lelle Pelle
2007-01-03, 02:02
Om amn kommer in i ett fik/matservering och det endast finns ett ledigt bord och det står folk i beställningskö, så är det mycket olustigt och ouppfostrat att ta bordet från de som står i kön tycker jag. Men det är ju bara min åsikt.

Whistler
2007-01-03, 04:42
A har rätt att hänga sin jacka på stolen, eftersom han var först in. Han har även rätt till bordet om han inte hänger sin jacka på stolen, eftersom han var först in.

Hade sällskapet varit före mannen hade det varit tvärt om, då hade D kunnat paxa bordet innan beställningen var klar. I det aktuella fallet är det av D regelvidrigt att ta bordet före A eftersom A var före i kön och därmed före i välja-bord-kön också.

Angel
2007-01-03, 10:22
ja gör alltid då.....paxxar ett bord först

s_himself
2007-01-03, 10:30
Varken om jag är A eller D går jag först till bordet och tar det. Oavsett om jag går till ett fik eller en resturang och ska beställa in mat.

Möjligen på en pizzeria som jag går rakt fram och beställer och sedan sätter mig.

Hades
2007-01-03, 10:39
Varken om jag är A eller D går jag först till bordet och tar det. Oavsett om jag går till ett fik eller en resturang och ska beställa in mat.

Möjligen på en pizzeria som jag går rakt fram och beställer och sedan sätter mig.

Du menar "oavsett om jag är A eller D"?

s_himself
2007-01-03, 10:43
Du menar "oavsett om jag är A eller D"?


Bra du är med mig! Slarvigt.

Überbiffen
2007-01-03, 11:15
Är bordet ledigt är bordet ledigt. Spelar roll om det är 500 pers i kön.

bubbe
2007-01-03, 11:17
I-landsproblem?

Überbiffen
2007-01-03, 11:19
I-landsproblem?
För vissa. :)

Hamrin
2007-01-03, 11:38
Hur ska personerna B, C och D veta att A ska ha ett bord eller kanske rent av redan sitter vid ett annat bord med ett sällskap men bara vill ha mer kaffe och har jackan på sig för att A fryser?

Svedberg
2007-01-03, 11:55
Hur ska personerna B, C och D veta att A ska ha ett bord eller kanske rent av redan sitter vid ett annat bord med ett sällskap men bara vill ha mer kaffe och har jackan på sig för att A fryser?

Dom är väl talföra? :smash:

Hamrin
2007-01-03, 11:56
Dom är väl talföra? :smash:

Så du tycker att man ska fråga varje person i kön ifall de skall ha ett bord?

Svedberg
2007-01-03, 12:02
Så du tycker att man ska fråga varje person i kön ifall de skall ha ett bord?

Ja om det nu står 300 st före i kön som du får det att låta som så kan man ju misstänka att någon av dom ska ha bordet, inte sant?
I orginalposten handlade det om Person A som var ensammen i kön och BCD som kom in i sällskap, inga andra i kön.

Hamrin
2007-01-03, 12:11
Ja om det nu står 300 st före i kön som du får det att låta som så kan man ju misstänka att någon av dom ska ha bordet, inte sant?
I orginalposten handlade det om Person A som var ensammen i kön och BCD som kom in i sällskap, inga andra i kön.

Dessa 300st kanske alla ska ta med sig sitt kaffe ;)
Skämt åsido, jag förstår vad du menar. Men jag tillhör nog skaran som ser till att jag har en plats innan jag beställer. Däremot skulle jag anta att det var fullt då det står en person i kö och ett bord ledigt och gå till ett annat ställe istället..

Überbiffen
2007-01-03, 12:14
I orginalposten handlade det om Person A som var ensammen i kön och BCD som kom in i sällskap, inga andra i kön.
"Först-till-bordet-kön" påverkas alltså beroende på hur många som står i kön?

Svedberg
2007-01-03, 12:21
"Först-till-bordet-kön" påverkas alltså beroende på hur många som står i kön?

Har jag sagt det? läs vad jag skrivit.

Überbiffen
2007-01-03, 12:26
Har jag sagt det? läs vad jag skrivit.
Jag har läst vad du skrivit. :)

Några andra exempel bara som jag kom att tänka på nu.

Om du går ut och handlar och det bara finns 2 limpor bröd kvar. Springer du runt och frågar dom som kom in före dig i affären (om du nu kunde se mer än 1 person gå in före) om dom har tänkt köpa den där limpan?

Om du åker till IKEA och bara hittar en ledig parkeringplats. Låter du då den va till han som svängde av före dig? Han var ju faktiskt först in på parkeringen.

Svedberg
2007-01-03, 12:31
Jag har läst vad du skrivit. :)

Några andra exempel bara som jag kom att tänka på nu.

Om du går ut och handlar och det bara finns 2 limpor bröd kvar. Springer du runt och frågar dom som kom in före dig i affären (om du nu kunde se mer än 1 person gå in före) om dom har tänkt köpa den där limpan?

Om du åker till IKEA och bara hittar en ledig parkeringplats. Låter du då den va till han som svängde av före dig? Han var ju faktiskt först in på parkeringen.


Ja men tycker du att jag skrev det? Det gör inte jag iaf :D

Dom där är ju helt annorlunda...tycker jag, måhända vara dubbelmoral men det finns ju alltid situationer där man inte kan göra lika även om det är liknande sak på annan plats.
Men jag skulle inte fråga om limpan eller ge bort parkeringen.

Überbiffen
2007-01-03, 12:36
Ja men tycker du att jag skrev det? Det gör inte jag iaf :D

Ja. Men uppenbarligen tolkade jag den fel.

Dom där är ju helt annorlunda...tycker jag, måhända vara dubbelmoral men det finns ju alltid situationer där man inte kan göra lika även om det är liknande sak på annan plats.

Men det är jag också fylld med. Jag är inte ute efter att vara dryg. Vill bara försöka förstå hur vissa tänker.

Men jag skulle inte fråga om limpan eller ge bort parkeringen.

Great success! :D

Mr. Moose
2007-01-03, 12:48
Vad är det för skitfik som har så små bord att inte alla fyra får plats vid samma bord?

Kanske för att jag är född på 50 talet som jag tänker annorlunda? *whistle*

Lizard
2007-01-03, 13:18
Det här har varit uppe som rättssak och bl a diskuterats på P1. I väntan på att någon av våra juridikstuderande yttrar sig ska jag sammanfatta:

Det förekommer ingen överenskommelse med resturangägaren och gästen om att bokning föreligger vid "hängd jacka" varför den saknar juridisk grund. Till det kan klädesplagget vara kvarglömt vilket inte innebär att platsen är ockuperad.
Ovanpå allt detta är själva konstruktionen, av självserveringstyp, sådan att den bygger på; gå in, beställ vid kassan och betala, erhåll plats, ät och gå ut själv. Alternativet är en traditionell resturang med hovmästare, serveringspersonal och bordsplacering.
Vinsten för konsumenten blir en kortare ledtid och lägre kostnad. För näringsidkaren en ökad genomströmning. I det att någon kringår systemet med att ta en plats för den som köar har alltså den outtalade överenskommelsen mellan gästen och ägaren brutits vilket gör att bokningsförsöket är förverkat.

Jämför gärna med en situation där du kör bröst och sen ska köra axlar. Du ligger i bänkpressen och stånkar men har lagt beslag på de hantlar du ska ha till axelpressarna om femton minuter alla redan. Inte heller det är alltså i sin ordning.

Situationen blir naturligtvis knivigare om det sitter en gäst som bokning av platsen men även här åsidosätts genomströmningsidén. Gästen sitter utan att äta och har heller inte betalt vilket alltså strider mot systemet.
Detta kan jämföras med att du skickar din kusin till Coop Forum för att handla mat åt dig och du dyker upp någon dag senare för att betala. För sådant krävs en överenskommelse med ägaren. Undantaget är alltså om någon får medgivande av ansvarig för att förboka en plats.

Moraliskt är det dessutom tveksamt om några ska komma till ett bord medans andra som varit före får stå med kallnande brickor och vänta på att de sent anlända äter färdigt.

Sätt dig ändå med andra ord och be dem tala med ägaren.


Lizard

skaparn
2007-01-03, 13:41
I-landsproblem?

Är inte Sverige ett I-land?

skaparn
2007-01-03, 13:43
Jag måste säga att jag inte gillar BCD-gruppens beteende ur gastrofacilitetslogistiskt perspektiv. Brukar ofta orera på matställen om hur alla borde vänta med att sätta sig tills de fått mat (på Frasses) eftersom i de fall där kön är tillräckligt lång kommer de som stod längre fram i kön hinna sätta sig och äta klart innan du fått din mat. Skulle du då i förväg reserverat ett bord kommer det att stå oanvänt eftersom du står i Frasseskön medan en stackare måsta avnjuta sitt skrov stående.

Däremot så har jag en känsla av att jag inte alltid lever som jag lär.

skaparn
2007-01-03, 13:44
Vilket fik pratar vi om förresten?

bubbe
2007-01-03, 13:49
Är inte Sverige ett I-land?

Är det därför vi gnäller så mycket?

skaparn
2007-01-03, 13:58
Är det därför vi gnäller så mycket?

Nej, men det är därför de problem som uppstår i vårt land automatiskt blir i-landsproblem. Ska vi behöva ekonomisk misär för att våra problem inte ska förringas?

bubbe
2007-01-03, 14:07
Nej, men det är därför de problem som uppstår i vårt land automatiskt blir i-landsproblem. Ska vi behöva ekonomisk misär för att våra problem inte ska förringas?

I-landsproblemet är att skitsaker blir till problem för att vi är ett I-land (eftersom vi inte har speciellt stora problem i vår vardag att lösa).

Så varför slösa energi på skitsaker, för att det är roligt eller för att vi har en underliggande kraft att gnälla.

jwzrd
2007-01-03, 14:10
I-landsproblemet är att skitsaker blir till problem för att vi är ett I-land (eftersom vi inte har speciellt stora problem i vår vardag att lösa).

Så varför slösa energi på skitsaker, för att det är roligt eller för att vi har en underliggande kraft att gnälla.

Vad för typ av bokstavsproblem är det att gnälla över någon annans I-landsgnäll?

grabben i skogen
2007-01-03, 14:39
ohyfsat mot de andra som står i kön att "paxa" ett bord. jag hade nog helt enkelt lyft bort jackan och satt mig eftersom jag var först.
min storlek och ytterst elaka utseende gör att ingen klagar.

Tricklev
2007-01-03, 14:44
Om det var nästan helt fullt, ja, varför inte?
Jag tar ut viktiga saker ur jackan, så det är bara jackan som hänger där - Och ifall personerna bredvid bordet ser ut att vara hederliga (Riskfyllt, men funkat än så länge) så ber jag dem hålla ett öga på jackan så att ingen tar den medan jag beställer.

Vad var det som var roligt med den meningen du strök under förresten, jag förstod inte själv :)

Shit du måste vara GROFV!

Überbiffen
2007-01-03, 14:53
Vad för typ av bokstavsproblem är det att gnälla över någon annans I-landsgnäll?
^^

-AG-
2007-01-03, 15:01
Hoppas alla läste detta och har det i tankarna till nästa gång de fikar/äter/... dvs varför de INTE ska hänga jackan på stolen innan de ställer sig i kö.


Vinsten för konsumenten blir en kortare ledtid och lägre kostnad. För näringsidkaren en ökad genomströmning.

Jämför gärna med en situation där du kör bröst och sen ska köra axlar. Du ligger i bänkpressen och stånkar men har lagt beslag på de hantlar du ska ha till axelpressarna om femton minuter alla redan. Inte heller det är alltså i sin ordning.