handdator

Visa fullständig version : Kaboffastar - mark - teknik


Kaboffastar
2007-01-02, 19:13
Vet inte om jag ska lägga tråden i medlemsbilder men det löser sig nog.

Marklyft:
8KhH7plRPwA



Reserv:
http://www.youtube.com/watch?v=8KhH7plRPwA

Jag kör utan både bälte och remmar nu( Förr körde jag alltid med bälte samt remmar i stort sätt )
2'a setet av 3, 100 kg på stången :em:

Går det att säga någonting om tekniken utifrån detta?

Kaboffastar
2007-01-02, 19:17
Om jag får gissa själv så sätter jag min femma på att jag behöver jobba "en smula" mer med benen? Ser ju ut som raka mark nästan.. röven är en mil upp.

Karl_alfred
2007-01-02, 19:21
Hmm är heller ingen expert direkt. Men som du själv säger, det ser inte ut att vara så mkt ben i lyftet, även om de ser lätt ut. Sen kan du ju prova att låta stången ligga still efter varje rep så att alla lyft blir lika jobbiga som det första. Jobba på mannen!

E: ser ut som du har tyngdpunkten långt bak på foten?

Kaboffastar
2007-01-02, 19:29
Hmm är heller ingen expert direkt. Men som du själv säger, det ser inte ut att vara så mkt ben i lyftet, även om de ser lätt ut. Sen kan du ju prova att låta stången ligga still efter varje rep så att alla lyft blir lika jobbiga som det första. Jobba på mannen!

E: ser ut som du har tyngdpunkten långt bak på foten?

Kanske.. Jävligt svajiga skor också, vet att stans löpardojjer inte är det bästa för mark.

rolf
2007-01-02, 20:16
Nu är jag absolut ingen expert, men jag tycker du kunde böja på knäna och sänka höften lite mer. Det ser, som du säger, lite ut som raka marklyft.

Yankeee
2007-01-02, 20:32
Kör i strumpor, använd överhandsgrepp och låt vikten stanna på marken mellan varje repetition.

Lasse Kongo
2007-01-02, 20:37
Ser bra ut, finns inget att klaga på teknikmässigt!

Kör hårt

VoDaresVins
2007-01-02, 20:43
Trodde mera det var frågan om en instruktionsvideo, "så ska slipstenen dras". :thumbup:

Sheogorath
2007-01-02, 20:46
Jag tror inte den höga höften behöver vara ett problem. Du kanske har detta som optimal lyftväg. Däremot är det som de andra säger. Sätt ner stången mellan varje repetion, så maskeras inte dina svagheter i lyftet. Skit i den negativa fasen. Upp! KLANG i backen. Ladda om. Upp!!! KLANG OCH SKRAMEL. Nästa repetion osv :). Som du ser drar du lite snett. Antingen får du flytta ena handen åt endera hållet så att det blir rätt, eller köra dubbel överhandsfattning. Kanske vänja dig vid tumlås rent av.

Timme
2007-01-02, 20:47
Kör i strumpor, använd överhandsgrepp och låt vikten stanna på marken mellan varje repetition.


+1!

(minus överhands grepp. Varför? Det kommer endast att begräna vikterna enormt)

Yankeee
2007-01-02, 20:48
(minus överhands grepp. Varför? Det kommer endast att begräna vikterna enormt)

Därför att han lyfter snett, överhandsgrepp är knappast nödvändigt innan man reppar på 150+, om ens så tidigt.

Sheogorath
2007-01-02, 20:48
+1!

(minus överhands grepp. Varför? Det kommer endast att begräna vikterna enormt)

Ey. Tumlås is the shit. Min vänstertumme började blöda idag så att jag har blod på mitt träningsschema. Det är lätt cool.

Yankeee
2007-01-02, 20:50
Ey. Tumlås is the shit. Min vänstertumme började blöda idag så att jag har blod på mitt träningsschema. Det är lätt cool.

Tumlås äger, 200+ är inga problem. Dessutom kan man köra mixat grepp med tumlås senare. Finns ingen chans att greppet någonsin kommer att begränsa en.

Oskis
2007-01-02, 20:58
Jag tror inte den höga höften behöver vara ett problem. Du kanske har detta som optimal lyftväg. Däremot är det som de andra säger. Sätt ner stången mellan varje repetion, så maskeras inte dina svagheter i lyftet. Skit i den negativa fasen. Upp! KLANG i backen. Ladda om. Upp!!! KLANG OCH SKRAMEL. Nästa repetion osv :). Som du ser drar du lite snett. Antingen får du flytta ena handen åt endera hållet så att det blir rätt, eller köra dubbel överhandsfattning. Kanske vänja dig vid tumlås rent av.

+1

Tycker inte heller att startposen behöver vara ett problem därimot tror jag att du kan trycka på mer med benen i starten och sätta bättre fart på stången. Föreställ dig att du verkligen ska trycka fötterna genom marken i starten fungerar bra för mig i alla fall.

Cerberus
2007-01-02, 21:01
hur gör man tumlås?

Yankeee
2007-01-02, 21:03
http://www.myogenic.de/gfx/grip.jpg

Kaboffastar
2007-01-02, 21:03
hur gör man tumlås?

"lägger" tummen under stången, läggerpek ( och lång ) fingrarna över tummen och drar.

EDIT : Yankeee my man!

Yankeee
2007-01-02, 21:04
"lägger" tummen under stången, läggerpek ( och lång ) fingrarna över tummen och drar.

SÅ JÄVLA LÅNGSAM! http://www.drunkendonkey.net/eng/html/emoticons/giggle.gif

Kaboffastar
2007-01-02, 21:10
Sammanfattningsvis ska jag alltså :

jobba med greppet, överhands grepp ( eller mixat med kontroll ) + tumlås om så behövs alternativt greppträning ;D

Fimpa löparskorna - köpa ordentliga dojjor eller köra i strumplesten samt tänka på hur ja lägger tyngdpunkten?

Låta stången ligga på backen en sekund eller 2 innan nästa rep alternativt köra "singlar" i följd helt enkelt.

Tänka på explosiviteten. Jag har hittills segat mig igenom övningan med flit.. vet inte varför.

Stämmer?

Sheogorath
2007-01-02, 21:16
Sammanfattningsvis ska jag alltså :

jobba med greppet, överhands grepp ( eller mixat med kontroll ) + tumlås om så behövs alternativt greppträning ;D

Fimpa löparskorna - köpa ordentliga dojjor eller köra i strumplesten samt tänka på hur ja lägger tyngdpunkten?

Låta stången ligga på backen en sekund eller 2 innan nästa rep alternativt köra "singlar" i följd helt enkelt.

Tänka på explosiviteten. Jag har hittills segat mig igenom övningan med flit.. vet inte varför.

Stämmer?

:thumbup:

Kaboffastar
2007-01-02, 21:19
:thumbup:

Fan va bra =)

Böj-listan blir nog längre än sådär skulle jag tro. kanske kommer till veckan medans jag ändå håller på.

Svedberg
2007-01-02, 21:19
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=85972

Om du nu har problem med överhands *whistle*

Kaboffastar
2007-01-02, 21:24
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=85972

Om du nu har problem med överhands *whistle*

Jag har en RB130, RB180 samt en RB210.. men jag är lite feg gällande grippers, en av knölarna i vänster armbåga brukar fukka upp sig totalt.

IfK
2007-01-04, 00:22
Gott att se lite markande på Davids!