handdator

Visa fullständig version : Mjölk ökar risken för benskörhet?


boinnk
2007-01-02, 17:12
Kollade lite på nätet efter detta om det var något som stämde och hittade både det ena och andra. Oftast så verkar det att ökat kalciumintag minskar risken för benskörhet, men ett långt (livslångt?) intag av kalcium ökar risken för benskörhet med åldern.

Hittade den här Med Hypotheses. 2005;65(3):552-8. artikeln som säger att kalcium ökar risken för benskörhet men jag är inte så bevandrad i forskningspublikationer (ännu :)) så jag vet inte hur mycket man kan lita på den. Bara namnet låter ju osäkert "Hypotheses" *whistle*

Är det någon som har lite mer koll på det här?

boinnk
2007-01-02, 17:18
Skulle kanske sökt lite på kollo innan också :em:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=70806&highlight=bensk%F6rhet

Vitamin-A är det som är skurken alltså, men är det bara teorier eller något bevisat?

samsam
2007-01-02, 18:46
Alla dessa teorier, mjölk är rikt för kalcium, (JÄTTEBRA FÖR BENEN)
"NEJ, mjölk ökar risken för benskörhet!"

Alla dessa onödiga inlägg :D

Nitrometan
2007-01-02, 20:49
Ett högt intag av kalcium kan ha en effekt på urkalkningen av skelettet. Men tung styrketräning ökar bentätheten och kalkinlagringen.

Problem löst.

skratt
2007-01-03, 12:13
Sverige - Bland de länder där folket dricker mest mjölk..
Svergie - Toppas listan av antalet benskörhet..

Förenande länk!

Kurash
2007-01-03, 12:19
Sverige - Bland de länder där folket dricker mest mjölk..
Svergie - Toppas listan av antalet benskörhet..

Förenande länk!

Vad är det man säger om lögner och statistik?
Det där kan lika gärna bero på att vi AD-vitaminberikar mjölken. Eller att vi är de enda i världen som äter kroppkakor.

Tolkia
2007-01-03, 12:31
Eller att vi blir väldigt gamla (benskörhet är vanligast hos äldre, i synnerhet kvinnor efter menopaus)?

Sverker
2007-01-03, 12:36
...eller att vi får för lite solljus på oss och därmed får för lite D-vitamin;)

Lindstein
2007-01-03, 16:05
Det är bevisat att A-vitamin som kommer från tillskott och lever ökar benskörheten. Naturligt A-vitamin från tex morötter gör det inte.

Jag var på Nestle om detta för ca 1 år sedan efterssom dom har A-vitamin tillsatt i många produkter. Jag fick tillbaka svaret att jag hade helt fel...

Jag svarade med lite länkar med olika studier på det, sen hörde jag inget på ungeför en månad då jag fick svar från Nestles huvudkontor där dom tackade för informationen och sa att dom skulle se över produkterna...

Händer säkert ingenting tänkte jag, men Kolla in tex deras Gomorron välling nu :thumbup:

Lindstein
2007-01-03, 16:16
Alltså, det jag menade med inlägget var att det är inte mjölken som är boven, utan A-vitamin. Dricker du mycket mjölk så försök undvika A-vitamin från andra tillsatta källor så gott det går.

Eller skäll på Mjölk tillverkarna och hoppas på dom tar bort A-vitaminet.

machine gun
2007-01-03, 16:21
Arlas ekologiska mjölk är endast berikad med vitamin D. Ytterligare ett gott skäl till att välja ekologiskt :thumbup:

z_bumbi
2007-01-03, 16:35
Det är bevisat att A-vitamin som kommer från tillskott och lever ökar benskörheten. Naturligt A-vitamin från tex morötter gör det inte.

Är inte A-vitaminen i lever naturlig?

Det är väl snarare frågan om att man kan överdosera a-vitamin när den "finns färdig" men att kroppen vid omvandling från karoten inte kan överdosera, att därmed säga att a-vitamin från tillskott och lever ökar benskörheten tycker jag är en väldigt långt dragen slutsats.
För mycket av något är aldrig bra.

machine gun
2007-01-03, 16:43
Är inte A-vitaminen i lever naturlig?

Det är väl snarare frågan om att man kan överdosera a-vitamin när den "finns färdig" men att kroppen vid omvandling från karoten inte kan överdosera, att därmed säga att a-vitamin från tillskott och lever ökar benskörheten tycker jag är en väldigt långt dragen slutsats.
För mycket av något är aldrig bra.

Ja, retinol kan man överdosera, men inte naturligt beta-karoten (beta-karoten i tillskottsform ökade däremot risken för lungcancer hos rökare i en stor omtalad studie)

Det väl delvis pga risken för överdosering med benskörhet som följd som Livsmedelsverket inte rekommenderar att man äter lever oftare än nån gång per månad. Dessutom har det under en längre tid varit uppe för diskussion att sluta A-vitaminberika mejeriprodukter och även att byta AD-droppar mot D-droppar som man har i många andra länder.

machine gun
2007-01-03, 16:47
http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda22586.pdf

Lindstein
2007-01-03, 18:26
Är inte A-vitaminen i lever naturlig?

Det är väl snarare frågan om att man kan överdosera a-vitamin när den "finns färdig" men att kroppen vid omvandling från karoten inte kan överdosera, att därmed säga att a-vitamin från tillskott och lever ökar benskörheten tycker jag är en väldigt långt dragen slutsats.
För mycket av något är aldrig bra.

Jag skrev att A-vitamin från tillskott och Lever ökar benskörhet.
Annan naturlig A-vitamin som tex från morötter gör det inte.

Varför just A-vitaminet från Lever är farligt vet jag inte, men det är just så dom skriver i alla studier...

Kan ju bero på att lever smakar fan...:D

maRRtin
2007-01-03, 19:19
Arlas ekologiska mjölk är endast berikad med vitamin D. Ytterligare ett gott skäl till att välja ekologiskt :thumbup:
Och snart försvinner berikningen av den vanliga mjölken också.

Och jag vet att i bl a Danmark har dom stort problem med att muslimiska kvinnor lider i mycket högre grad av benskörhet än danska infödda kvinnor pga att dom går omkring med slöja. I deras hemland funkar det eftersom dom får så mycket sol på sig. Men i Danmark får dom inte närheten av så mycket sol på sig.

Sverker
2007-01-04, 07:24
Jag skrev att A-vitamin från tillskott och Lever ökar benskörhet.
Annan naturlig A-vitamin som tex från morötter gör det inte.

Varför just A-vitaminet från Lever är farligt vet jag inte, men det är just så dom skriver i alla studier...

Kan ju bero på att lever smakar fan...:D

För att dagsbehovet av retinol finns i 5 - 8 g lever.
Eftersom leverpastej är ca 30 % lever så får vi dagsbehovet av 15 - 25 g leverpastej vilket blir en LITEN förpackning leverpastej i veckan.