handdator

Visa fullständig version : Face pulls - kör ni dem?


bertbert
2007-01-02, 16:11
Hallå SL-pågar!

Jag har sett en del stora grabbar på gymmet köra face pulls, och även hittat övningen i en del lyftares journaler här. Har själv provat den och tyckte den var en annorlunda och rolig övning så nu kör jag den mest för skoj skull. Men till frågorna:

1. Kör ni face pulls (skånsk översättning tryndrag)?

2. Om ja, motivation?

/Bertbert

bertbert
2007-01-02, 16:12
Ursäkta diskrimineringen! SL-töser får givetvis svara också! *flex*

olle lindblad
2007-01-02, 16:17
Dum fråga kanske, men hur gör man en face pull?

jwzrd
2007-01-02, 16:19
Jo, jag kör tryndrag och tycker i princip att den övningen är det bästa sedan skivat bröd.

tp_88
2007-01-02, 16:21
hur gör man en face pull?
http://www.weightliftingdiscussion.com/facepull.html

sweetkarolina
2007-01-02, 17:08
Ursäkta diskrimineringen! SL-töser får givetvis svara också! *flex*


mm, har kört den till och från.
bra övning för baksida axlar som behövs vid tunga tröjbänkar.
kanske dags att återuppta den.

olle lindblad
2007-01-02, 17:13
Tack tp!

MickeZZ
2007-01-02, 17:29
Hej rakade se denna trad, far man svara fast man inte ar SL-are?

Jag kor face pulls for att jag tycker det ar en kanonovning som komplement till basovningar for att bygga ovre rygg och baksida axlar.

I den utstrackning styrkelyftare/bankpressare gillar denna ovning tror jag det ar for att bygga en stor och stark ovre rygg som fungerar som en plattform i tunga bankpressar. Eftersom de pressar med brygga balanserar de en hel del vikt pa den delen av ryggen och jag tror att de far battre balans och mindre skakiga lyft av att ha tjocka och starka trapz/bakre delts pa detta satt. SL-are far garna ratta mig om jag har fel.

sweetkarolina
2007-01-02, 17:32
Hej rakade se denna trad, far man svara fast man inte ar SL-are?

Jag kor face pulls for att jag tycker det ar en kanonovning som komplement till basovningar for att bygga ovre rygg och baksida axlar.

I den utstrackning styrkelyftare/bankpressare gillar denna ovning tror jag det ar for att bygga en stor och stark ovre rygg som fungerar som en plattform i tunga bankpressar. Eftersom de pressar med brygga balanserar de en hel del vikt pa den delen av ryggen och jag tror att de far battre balans och mindre skakiga lyft av att ha tjocka och starka trapz/bakre delts pa detta satt. SL-are far garna ratta mig om jag har fel.

stämmer ganska bra det.
sen är det lätt att man glider ut med skulderbladen och glider uppåt på bänken om man är för svag i baksidan.

MickeZZ
2007-01-02, 17:45
stämmer ganska bra det.
sen är det lätt att man glider ut med skulderbladen och glider uppåt på bänken om man är för svag i baksidan.

Forlat, hur menar du nu? Utveckla garna det later intressant...

sweetkarolina
2007-01-02, 18:04
Forlat, hur menar du nu? Utveckla garna det later intressant...

runtglidandet på bänken?

lite svårt att förklara. när man tar ner stången till bröstet med tröja så omsätts en del krafter här och där. i våras hade jag ständiga problem med det, jag blev sa att säga borttryckt av tröjan de sista centimetrarna ner till bröstet samtidigt som stången då vände ner mot magen istället.
med lite baksideträning så försvann problemet :)

Nitrometan
2007-01-02, 18:08
Japp. Stark i baksida axlar är bra när man bänkar. Ännu viktigare när man tröjbänkar.

Dra i trynet!

MickeZZ
2007-01-03, 00:39
runtglidandet på bänken?

lite svårt att förklara. när man tar ner stången till bröstet med tröja så omsätts en del krafter här och där. i våras hade jag ständiga problem med det, jag blev sa att säga borttryckt av tröjan de sista centimetrarna ner till bröstet samtidigt som stången då vände ner mot magen istället.
med lite baksideträning så försvann problemet :)

Ok da fattar jag. SL med utrustning verkar vara en hel vetenskap i sig... :)

MickeZZ
2007-01-03, 00:53
EDIT: Jag menade att editera mitt forsta inlagg, tydligen gick inte det... Jag glomde skriva att aven som vanlig gymbankmotionar tycker jag att jag haft nytta av en lite storre och starkare ovre rygg (jag kor i regel med lite brygga). Alla maxlyft jag orkar trycka fran brostet ar hur stadiga som helst utan skakningar sedan jag borjade kora saker som t ex face pulls.

bertbert
2007-01-03, 09:00
Jag tackar för svaren! :)

Jag ska för övrigt lyda Nitros uppmaning och fortsätta dra i trynet! :D

Sinew
2007-01-05, 01:07
Vart kör ni face pulls? Har ni kabel i ansiktshöjd? Prövade köra den idag men har bara kabel i golv och taknivå.

TaNK
2007-01-05, 02:40
Vart kör ni face pulls? Har ni kabel i ansiktshöjd? Prövade köra den idag men har bara kabel i golv och taknivå.


jag brukar köra den pulldown maskinen, alltså ett latsdrag utan sittplatsen, och det funkar utmärkt.
Antingen stående eller sittande på en bänk.
Har kört den i ansiktshöjd i cc:n också men tycker det känns bättre att linan kommer högre upp ifrån, då är man ju tvungen att arbeta lite med den nedre delen av trapezius också.

Har jag fått för mig iaf

bertbert
2007-01-05, 09:41
Jag sätter mig helt enkelt i latsdraget, fäster rep i vajern, lutar mig bakåt och drar mot trynet. Försöker hålla still överkroppen.

/BB

Sinew
2007-01-06, 21:25
jag brukar köra den pulldown maskinen, alltså ett latsdrag utan sittplatsen, och det funkar utmärkt.

Prövat köra den därifrån men det kändes lite skumt.

Jag sätter mig helt enkelt i latsdraget, fäster rep i vajern, lutar mig bakåt och drar mot trynet. Försöker hålla still överkroppen.

/BB

Hade inte ens tänkt på det, ska prova nästa pass!