handdator

Visa fullständig version : Äta efter träning


Hammargren
2007-01-02, 14:48
hej,

väldigt kort fråga: är det lika viktigt att få i sig mat direkt efter träning om man tar en gainer direkt efter passet?

NisseEriksson
2007-01-02, 14:52
hej,

väldigt kort fråga: är det lika viktigt att få i sig mat direkt efter träning om man tar en gainer direkt efter passet?

Gainern innehåller kolhydraterna och proteinet du behöver efter träning så varför äta mer?

Johan_P
2007-01-02, 14:56
Kroppen kan bara tillgodota sig ett visst antal g protein åt gången (tror det är 30 g? - Grub? :)), så det är nog att föredra att du tar din gainer direkt efter träningen, och sedan att du äter ett mål ett tag framåt.

Hammargren
2007-01-02, 15:01
Kroppen kan bara tillgodota sig ett visst antal g protein åt gången (tror det är 30 g? - Grub? :)), så det är nog att föredra att du tar din gainer direkt efter träningen, och sedan att du äter ett mål ett tag framåt.

hur länge är "ett tag"? :D 1 timme? 2 timmar?

Da2
2007-01-02, 15:03
hur länge är "ett tag"? :D 1 timme? 2 timmar?

Timme 1-3 efter träningen.

King Grub
2007-01-02, 15:14
Kroppen kan bara tillgodota sig ett visst antal g protein åt gången .

Nej. Du tar upp allt protein du äter. Äter du ett mål med mer protein tar det bara längre tid att ta upp. Äter du ett mål med 80 gram protein tas allt upp och du tillgodogör dig allt. Målet kommer bara helt enkelt att påverka proteinomsättningen mycket längre och man behöver då inte äta så ofta. Antalet mål är irrelevant.

Däremot, handlar det om snabbt protein (el rena aminosyror) efter träning kan det vara en fördel med flera små doser, då det är plötsliga tillflöden som stimulerar proteinsyntesen, och gensvaret av intag 1 minskar inte gensvaret på intag 2.

Eddie Vedder
2007-01-02, 15:49
Gainern innehåller kolhydraterna och proteinet du behöver efter träning så varför äta mer?
Du måste varit ironisk nu??? Du kan ju inte påstå att Gainerns näringsvärde räcker för total återhämtning å påfyllning? I direkt samband me träningen räcker den givetvis men självklart ska man äta mat när man kommer hem sen, kosttillskott ska aldrig ersätta vanlig mat. De ligger lixom i definitionen "tillskott".

Eddie Vedder
2007-01-02, 15:51
Jag kan dock ha missförstått va du menade å om du syftade på att de vore onödigt me en gainer plus en matlåda i omklädningsrummet så håller jag me.

NisseEriksson
2007-01-02, 16:56
Jag kan dock ha missförstått va du menade å om du syftade på att de vore onödigt me en gainer plus en matlåda i omklädningsrummet så håller jag me.

Jag menade så ja.
Många människor är maniska med tiderna mellan träning och nästa mål mat.

vedor
2007-01-03, 11:47
Nej. Du tar upp allt protein du äter. Äter du ett mål med mer protein tar det bara längre tid att ta upp. Äter du ett mål med 80 gram protein tas allt upp och du tillgodogör dig allt. Målet kommer bara helt enkelt att påverka proteinomsättningen mycket längre och man behöver då inte äta så ofta. Antalet mål är irrelevant.

Däremot, handlar det om snabbt protein (el rena aminosyror) efter träning kan det vara en fördel med flera små doser, då det är plötsliga tillflöden som stimulerar proteinsyntesen, och gensvaret av intag 1 minskar inte gensvaret på intag 2.

Är det inte så att protein syntesen mättas om man äter för mycket protein? Isåfall är det ju smartare att äta mindre protein vid fler tillfällen?

King Grub
2007-01-03, 12:14
Långsamt protein från mat stimulerar inte proteinsyntesen överhuvudtaget.