handdator

Visa fullständig version : Odla kryddväxter?


Pellefant
2007-01-02, 14:13
Hej,

Är sugen på att börja odla matkryddor inne på en fönsterbräda i riktiga krukor.

Men det verkar inte finnas fröer nu i affärerna med basilika, oregano, timjan etc.

Kan man bara sätta dem på våren? Inomhus borde man ju kunna ha dem året runt?

Någon som odlar? Fungerar det bra? Är det lätt?

coxie
2007-01-02, 14:54
Hej,

Är sugen på att börja odla matkryddor inne på en fönsterbräda i riktiga krukor.

Men det verkar inte finnas fröer nu i affärerna med basilika, oregano, timjan etc.

Kan man bara sätta dem på våren? Inomhus borde man ju kunna ha dem året runt?

Någon som odlar? Fungerar det bra? Är det lätt?

Jag har Oregano, Timjan, Persilja, Dill, Chili, Basilika, Dragon, Gräslök samt Rosmarin ute på min balkong (uppvärmt så där är runt 23-24 grader som lägst. Köpte mina frön förra våren så har ingen koll på om de går att få tag i året runt.

Skötselmässigt har jag ingen större koll, de flesta sköter sig själva, det enda jag gör är att vattna, men tror jag ska plantera om en del nu till våren.

Fed up
2007-01-02, 14:58
jag har latat mig i år och köpt såna färdiga i affären och sen planterat om. De har klarat sig riktigt bra. Dock har basilikan dött nu på vintern, eftersom de bara är ettåriga. Jag har dem på balkongen på sommarhalvåret och i köksfönstret på vintern. De flesta vill stå ljust. Om man köper såna färdiga så står ofta hur mycket vatten och ljus de vill ha. Ta lite växtnäring nån gång i veckan också så blir de glada.

machine gun
2007-01-02, 15:40
jag har latat mig i år och köpt såna färdiga i affären och sen planterat om. De har klarat sig riktigt bra. Dock har basilikan dött nu på vintern, eftersom de bara är ettåriga. Jag har dem på balkongen på sommarhalvåret och i köksfönstret på vintern. De flesta vill stå ljust. Om man köper såna färdiga så står ofta hur mycket vatten och ljus de vill ha. Ta lite växtnäring nån gång i veckan också så blir de glada.

Jag har funderat på det där med växtnäring till ätbara växter. Man vill ju inte råka ge dem nåt som gör dem giftiga. Använder du speciell växtnäring för ätbara växter eller kör du på vanlig krukväxtnäring?

Fed up
2007-01-02, 15:52
Jag har funderat på det där med växtnäring till ätbara växter. Man vill ju inte råka ge dem nåt som gör dem giftiga. Använder du speciell växtnäring för ätbara växter eller kör du på vanlig krukväxtnäring?

Jag kör på ekologisk växtnäring. Finns typ överallt, men är lite dyrare än vanlig. Men den är inte heller blå som den vanliga...

Jag är uppvuxen på en ekologisk gård så jag vet vad kemisk gödning gör med jorden(utarmar den, alltså).