handdator

Visa fullständig version : Welche frukt


Halldin
2007-01-02, 12:46
Vilken frukt är optimal, näringsmässigt?
Känns som det borde vara någon exotisk frukt efter allt snack om hur näringsfattiga svenska frukter är, men vilken?

jwzrd
2007-01-02, 12:49
Optimal i vilket hänseende? Mättande? Lågt energiinnehåll? Antioxidanter?

Halldin
2007-01-02, 12:57
Optimal i vilket hänseende? Mättande? Lågt energiinnehåll? Antioxidanter?
Antioxidanter. Gärna i kombination med mättande, iofs.

Tabbe
2007-01-02, 13:01
Vilken frukst har lagst kcal/100g?

NisseEriksson
2007-01-02, 13:06
Vilken frukst har lagst kcal/100g?

Äpplen har jag för mig
Inte vilka som helst iofs

Sverker
2007-01-02, 14:15
Måste det vara en frukt ?
Svarta vinbär kan nog platsa i ditt lag. Blåbär är inte dåliga heller. I båda dessa bär som finns inom Sveriges gränser finns det massor av antioxidanter.

Jordgubbar känns som om de skulle plats i förstuppställningen. Lite kalorier men mycket C-vitamin.

En stark backlinje med svenska äpplen. Inte extremt rika på näringsämnen men något att bita i och inte alltför mycket kalorier.

Halldin
2007-01-02, 15:57
Om man går utanför Sveriges gränser då?
Mangon, är den vettig?

Eddie Vedder
2007-01-02, 16:07
http://www.fruktogront.se/modules/tabell/?pid=1&mp=5&sp=35

Eddie Vedder
2007-01-02, 16:11
Vattenmelon borde ju va ganska optimalt om du enbart ser till mättnad kontra kalorimängd. Hur pass näringsrik den är om man ser till mikronutrienter e väl en annan sak, tror inte den placerar sej så högt där tyvärr.

Jay-Z
2007-01-02, 16:14
Björnbär och blåbär är feeejnt.

Njabbesh
2007-01-02, 20:18
Tog det här från den här sidan: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=101

While unable to boast an antioxidant content that can compare with the fruits highest in antioxidants, such as pomegranate, roasted peanuts do rival the antioxidant content of blackberries and strawberries, and are far richer in antioxidants than apples, carrots or beets.

Det gör inte granatäpplet till 1:a, men nog är den i toppen, ovan bl.a. blåbär och jordgubbar, och högt över äpplen.

Max
2007-01-02, 22:14
Physsialisbär skulle jag tro ger dig en hel del antioxidanter/kcal. Apelsin vill jag slå ett slag för eftersom den antagligen ger många gånger fler antioxidanter/kr än många andra frukter och bär.

Fjåårz
2007-01-08, 02:37
Lånar tråden lite. Jag är väldigt dålig på vitaminer och mineraler. Vilka frukter rekomenderar ni? Förutom banan före/efter träning.

Eddie Vedder
2007-01-08, 07:20
Lånar tråden lite. Jag är väldigt dålig på vitaminer och mineraler. Vilka frukter rekomenderar ni? Förutom banan före/efter träning.
Mig veterligen så är vitamin-C den enda vitaminen som inte finns i animaliska produkter, det är väl egentligen den rika mångfalden på olika, än sålänge "oupptäckta", antioxidativa ämnen och sammansättningar av dom olika ämnena i olika frukter/grönsaker som gör dom så ovärdeliga i kosten. Sen att de smakar gott som satan och att man kan trycka i sej ansenliga mängder utan att få i sej överdrivet med energi är ju knappast ett minus.*drool*

Saker rika på vitamin-C:
Paprika är extremt rikt på vitaminet, i synnerhet den röda. Blåbär, svarta vinbär och havtorn är C-vitaminrika bär, den sistnämnda vet jag inte var man får tag i men är sjukt proppad me C-vitamin. Kål är en bra källa, mej veterligen är väl brysselkål mest C-vitaminrik men även broccoli, vitkål, grönkål m.m. Apelsin är ju en klassiker som är oershört C-vitaminrik men även andra citrusfrukter.:thumbup:

Men att skita i vissa vegetabilier för att dom innehåller en massa C-vitamin är bara dumt för de finns så mycke mer nyttigt i frukt/bär/grönsaker så att enbart rikta in sej på C-vitaminet är bara dumt.

WHITEFOLKS
2007-01-08, 07:47
Om jag inte minns fel så finns vitamin c i rått kött. Visserligen inte direkt tokgott att mumsa på kan jag tänka mig :)

Eddie Vedder
2007-01-08, 07:59
Om jag inte minns fel så finns vitamin c i rått kött. Visserligen inte direkt tokgott att mumsa på kan jag tänka mig :)

De är nog inte otänkbart, finns säkert spår kvar av va djuret ätit i köttet. En älg som käkat en jävla massa blåbär har ju förmodligen en del C-vitamin i kroppen så då kanske de finns kvar i köttet efteråt, jag vet faktiskt inte. Låter inte helt ologiskt iaf.