handdator

Visa fullständig version : Vilka muskler vilka dagar?


Hammargren
2007-01-02, 11:51
spelar det någon roll vilka muskler man kör åt gången? bör man köra en viss muskel (tex biceps) samma dagar som man kör tex triceps av någon anledning? jag kör för nuvarande:

måndag: bröst/biceps/triceps
tisdag: mage/rygg/sida
onsdag: vila
torsdag: ben/axlar/underarmar
fredag: bröst/biceps/triceps
lördag: mage/rygg/sida

någonting jag kan förbättra?

tack i förskott!

__P
2007-01-02, 11:53
Ben/axlar en gång per vecka jämfört med resten av kroppen?

regus
2007-01-02, 11:55
Nej, kör det du tycker känns bäst.

Sverker
2007-01-02, 12:04
Kan bli lite tufft att köra rygg dagen efter ett tufft bicepspass. Samma sak blir det i brösträningen eftersom du kört axlar dagen innan. Det är synpunkten på upplägget.

Du är ambisiös och trycker in mycket träning på få dagar. Hade jag fått råda dig hade jag lagt in en vilodag här och en vilodag där. Det kommer du att vinna på i längden.

pragmatist
2007-01-02, 12:09
Man kan förstås träna vilka muskelgrupper som helst ihop, men vanligtvis försöker man gruppera dem så att de får vila ordentligt mellan varje träningspass samtidigt som de tränas med en rimlig frekvens. Det finns dock belägg för att det förbättrar styrkan och återhämtningen mellan seten att träna antagonistiska muskelgrupper i alternerande set, t.ex. växla mellan ett set bröst och ett set rygg i samma rörelseplan (bänkpress och skivstångsrodd exempelvis).

L-Sami
2007-01-02, 12:11
Du kan ju prova känna själv hur det känns att köra efter det där upplägget. Det är då du vet bäst.

Hammargren
2007-01-02, 12:30
Ben/axlar en gång per vecka jämfört med resten av kroppen?

jag går på Aspro Idrottsgymnasium, inriktning friidrott. på 2 utav de 3 träningar jag har under skoltid så blir det rätt mycket benträning, därför kör jag inte mer än 1 benpass i veckan på min fritid.
axlar får rätt mycket träning under tung bröstträning och därför tränar jag inte axlar mer än 1 gång per vecka