handdator

Visa fullständig version : Hunger


Milia
2007-01-02, 09:19
Vilken träning gör att man blir mest hungrig:

*Hård styrketräning 30 min
*Intervallträning/alt "vanlig" högintensiv konditionsträning 30 min
*Lågintensiv kondition (motsvarande jogg) 1h
?

Bobbokrull
2007-01-02, 09:23
Lägg ihop de två 30-minuters passen så får du det bästa av två världar!

Annars så är din fråga rätt svår att svara på, väldigt individuellt hur "hungrig" man blir efter ett pass. Vad har du ätit innan passen? När på dagen tränar du? Vad har du för sorts metabolism?

Milia
2007-01-02, 09:31
Jag brukar alltid köra de två första passen ihop, med styrkan före och intervallerna efter, frågan ställde jag mer eftersom jag var nyfiken :)

Milia
2007-01-02, 09:33
Det borde ändå vara någon fysiologisk skillnad tycker jag på hur de olika passen påverkar kroppen och även hungern eftersom hungern beror på fler faktorer än vad man ätit tidigare.
Jag tänkte mer om någon typ av träning t.ex frisätter någon sorts hormoner som är mer hungerbildande eller så.

Cerberus
2007-01-02, 11:52
rent spontant så blir man väl oftast rätt ohungrig direkt efter träning(beror väl på hur man käkat innan också förstås), jag brukar alltid bli hungrigast efter ett konditionspass. Antagligen pga högre användning av glukos än vad t.ex styrketräning gör.

Sniggel
2007-01-02, 14:41
Vilken träning gör att man blir mest hungrig:

*Hård styrketräning 30 min
*Intervallträning/alt "vanlig" högintensiv konditionsträning 30 min
*Lågintensiv kondition (motsvarande jogg) 1h
?

Beror på hur långt kommen man är i de olika "företeelserna"
Jag blir hungrigast av alternativ ett eftersom min kondition suger i förhållande till min styrka och jag kan därför inte ta ut mig lika mycket i intervallträning eller konditionsträning som jag kan i styrketräning.
För mig är det tvärtemot vad Cerberus upplever t ex. Lagom hungrig efter 1 timmes kondition men vrålhungrig direkt efter styrketräning, samt hungrig 3-5 timmar efter.

Linusen
2007-01-02, 14:44
Jag blir som mest hungrig efter jogging..
Jag kankse har varit ute i 1 timme och sprungit sen tar de inte lång stund efter duschen när jag börjar känna rejäl hunger. Därimot styrketränar jag känner jag inte alls denna hunger...:)

Cerberus
2007-01-02, 15:15
Styrketräning generellt skapar ju mindre energiåtgång än vad t.ex ett relativt hårt jogging/löp-pass gör så rent logiskt borde man bli hungrigare av att springa om man orkar det.

Hunger är väl inte entydigt heller, många hormoner och mekanismer som reglerar den vad jag har förstått. Leptin, grehlin, katekolaminerna osv.

Milia
2007-01-02, 19:24
Cerberus: precis som du skriver så är det ju olika hormoner som också reglerar hunger, bortsett från förhållandet energi in/ energi ut och det var väl därför jag blev lite nyfiken på om någon sorts träning aktiverar "hungerhormonerna" mer än någon annan.

Själv vet jag egentligen inte vad jag blir mest hungrig av, men jag skulle tro att det är hård intervallträning. Ju mer jag tar ut mig desto hungrigare blir jag.
Oftast kommer inte hungern direkt. Som igår t.ex. styrketränade jag 30 min, och körde rätt hård intervallträning 30 min direkt efteråt. Precis efter passet åt jag 1 banan och ca 1 timme efter det en måltid (med bananen inräknat blev det väl 500 kcal) och jag kände mig inte speciellt hungrig.
Det kändes helt okej under hela dagen, men efter middagen blev jag VRÅLHUNGRIG och var vrålhungrig hela kvällen, fast jag åt kvällsfika också.

Eddie Vedder
2007-01-02, 20:30
I regel ökar styrketräningen min aptit nåt oerhört under lång tid, efter ett tungt rygg/mage-pass är jag skithungrig hela dagen samt har ökad aptit dagen efter, men ofta kan dock hungern va större av konditionsträning precis efter. Alltså precis när jag kommer innanför dörren från löprundan är jag kanonhungrig, jag äter och sen är aptiten normal. Styrkan ger oftare en allmänt ökad aptit för min del, men givetvis spelar andra variabler in såsom hur mycke jag har ätit före å dygnet innan samt vilka muskelgrupper jag kör.

Max
2007-01-02, 22:11
Tränar jag styrka på kvällen och äter normalt efteråt har jag ändå god aptit på morgonkvisten dagen efter. Däremot inte om jag tränat kondition, då är jag knappt mer hungrig/sugen än vanligt.