handdator

Visa fullständig version : Carros träningsdagbok


Sidor : [1] 2 3

Carolinew
2007-01-01, 23:42
Jahapp, eftersom det är den 1:a januari idag känner jag mig nästan tvungen att starta min träningsdagbok redan nu, trots att jag inte har den blekaste aning om hur min träning kommer se ut den närmaste tiden. Varför det då? Jo - jag vill ju träna allting som går att träna! Vet med andra ord inte vad jag ska lägga fokus på.

Kan ju börja med att skriva lite om mig själv och min träningsbakgrund. Är en tjej på 18 år, bor i egen lya i Kristianstad, flyttade hit maj. Har tränat till och från på gym sedan jag var 15 år, men har väl varit lite utav en "periodare" som tappat sugen när jag inte sett något resultat efter några månader (idag fattar jag ju varför).

Men när jag kom hit till "K-town" har jag i princip bott på gymmet och tränat nästan varje dag. Mitt första mål var att gå ner lite i vikt, och gjorde även det (från 65 till ca 57 kg). Jag tränade nästan uteslutande löpträning, och gick från att knappt ha orkat 5 km på 40 min till att springa tjejmilen den 27 augusti på 55.13 (inte ett dugg nöjd egentligen eftersom jag fick armbåga mig fram hela vägen!!*mini* ). Detta året ska jag satsa på att komma närmre 50 min. Jag fortsatte med löpträningen under hösten och sprang tillslut 15 km utan problem och därmed dök tankarna på Göteborgsvarvet 2007 (halvmaraton) upp i huvudet. Ännu mera löpträning. Problemet var ju bara att jag inte kunde löpträna varje dag - det slet ju för hårt på kroppen. Men då får jag väl träna nånting annat helt enkelt?

Jag bestämde mig för att ta upp styrketräningen igen, det är ju ett bra komplement, och så får jag ju gå till gymmet i alla fall, vilket nästan är det viktigaste för mig (jag måste ha blivit beroende...). Sedan dess har jag blivit totalt splittrad när det gäller min träning och mina mål. Styrketräning är ju också förbannat kul!!! Dessutom VET jag att min kropp lämpar sig betydligt bättre för styrketräning då jag är av den lite "grövre" typen och jag har märkt ganska snabba resultat på den lilla tiden jag styrketränat. Och jag är en person som helst gör sådant jag har chans att bli riktigt bra på. Löpningen har ju mest varit en hobbygrej för mig och för mitt eget välbefinnande.

Sedan mitten på november kombinerade jag löpningen och styrkan. Kändes helt ok, men sen första veckan i december åkte jag som så många andra på världens dunderförkylning med halsont, lock för öronen och en röst som försvann till nån annan planet. Jag blev för första gången sedan i våras tvungen att avbryta träningen helt. KATASTROF!!!*cry* Höll på att krypa ur skinnet den första veckan. Men tillslut så vande man ju sig. Jag bestämde mig för att inte göra misstaget att börja träna för tidigt och veckorna gick. Kände mig tillslut riktigt sunkig och seg och givetvis gick jag upp ett par kilo på kuppen (försökte äta ordentligt för att snabba på förfriskningen).

I förrgår var jag på gymmet för första gången igen. HELT UNDERBART!!! Körde först bara lätt uppvärmning på löpbandet sedan körde jag ett helkroppspass styrketräning. Har nämligen den senaste tiden mer halkat in på den banan och nästan bestämt mig för att göra ett seriöst försök att bygga lite muskler istället. Löpträningen får faktiskt ursäkta...*whistle* Visst, nog hade jag kunnat kombinera båda, men jag blir hellre riktigt bra på en grej än "halvbra" på två.

Där står jag idag. Jag HAR bestämt mig för att satsa helt på styrketräningen. Åtminstone ett tag för att se om det ger resultat. Nu har jag varken våg eller måttband här hemma, men det får jag väl se till att införskaffa med en gång, så kan jag sedan skriva upp här hur mitt utgångsläge ser ut. Ska även försöka lägga upp lite bilder (visserligen inte det minsta roligt med tanke på hur man ser ut nu men då kan det ju bara bli bättre...)

Den här träningsdagboken gör jag såklart främst för att jag själv ska kunna hålla koll på vad jag gör, men det skadar ju aldrig med lite feedback från er andra medlemmar framöver också! Jösses, detta blev ju en hel roman. :Virro

martin86
2007-01-02, 00:08
Kul med ny journal. Lycka till! :thumbup:

Fettecke
2007-01-02, 00:37
Yeah babe!!!! :hbang: :hbang:

har du någon tuff statistik över din träning hittils?
vad har du för mål?

cam
2007-01-02, 09:40
Välkommen! Alltid trevligt med nya tjejjournaler :thumbup: Och kul att du vill satsa på styrketräning. Det är dock inte fel att komplettera med lite lagom konditionsträning som löpning, om inte annat för hälsans och välbefinnandets skull.

Lycka till!

Fed up
2007-01-02, 10:55
Ah, känner igen mig i din journal. Började träna på gym för ett och ett halvt år sen, aldrig varit träningstyp innan. blev helt besatt och älskade det verkligen. Gick också ner lite i vikt, började uppskatta att jogga och blev sen förkyld i höstas. Har inte kunnat träna förrän nu, när jag hoppas att mina eviga sjukdomar ska ge med sig, äntligen.

Så det är kul att se folk med liknande erfarenheter! Hur lång är du? har du inga bilder? *nyfiken*

Pulsaxe
2007-01-02, 11:48
Lycka till:D

machine gun
2007-01-02, 12:17
Välkommen hit och lycka till!

Kul med löpare, lägg inte löpningen helt på hyllan nu bara för att du planerar att bli biff ;) En bra kondition är viktig för välmåendet och hälsan och kommer även hjälpa dig i styrketräningen genom att den blir mindre flåsig och kämpig samt att återhämtningen förbättras. Där finns allt att hämta :thumbup:

Carolinew
2007-01-02, 20:51
2007-01-02

Vill börja med att tacka alla för den positiva uppmuntran! Det får en att bli ännu mera motiverad och taggad *flex*

Tog några taskiga bilder med mobilen idag, men när jag skulle lägga in dem på datorn "kändes enheten inte igen" av den här satans datorn... så det blir inga bilder idag heller tyvärr. Antagligen är det väl telefonen det är fel på så jag får ta och fixa det så fort jag orkar och hinner...

En annan dålig nyhet är att jag inte vet hur jag skall kunna lägga upp statistik på min styrketräning här eftersom vikterna på de maskiner jag använder på gymmet bara är numererade med siffrorna 1, 2, 3, 4, 5 osv, inte hur mycket de väger. Kasst! *mini* Ska försöka kontakta någon som jobbar där och fråga om de kan förklara hur det ligger till... Blir ju lite svårt att jämföra annars.

Men tillbaka till träningen då... körde ett litet cardiopass idag, väldigt lättsamt mest för att ha något att göra.

15 min trappmaskin (i väntan på att ett löpband skulle bli ledigt)
60 min snabb promenad på löpband (6,5 km)
10 km cykling (ren vardagsmotion till och från olika ställen och ärenden, inget jag kan ta bort tyvärr)

Kan ju inte direkt påstå att det var ansträngande, men det är ju bara positivt med tanke på styrketräningen. Körde ju helkropps styrkepass igår, så jag var ju tvungen att vila idag. Men imorgon, då jäklar är det dags igen!! :hbang: Längtar redan.

Carolinew
2007-01-02, 21:49
Nuså!

Mixtrade lite med med mobilen och tillslut gav den med sig! :D

Kvaliteten är dock under all jädrans kritik som finns på denna jord och jag ser fanimej inte klok ut. Men som sagt, det får bli en tillfällig lösning, skall försöka få nån kompis att fota med riktig kamera sen, så man kan få lite bättre vinklar också (ryggbilder etc.) som man kan ha nytta av.

Eva_E
2007-01-03, 08:22
Hej och välkommen hit!!!

Om du tar en titt i min journal så ser du att det faktiskt finns en och annan som försöker kombinera löpning och styrketräning här... Och jag säger som de andra: Sluta för guds skull inte helt med konditionsträning!

Och tränar du alltid på samma gym så är det väl iofs inget jätteproblem att inte veta exakt hur mycket du tar i olika övningar. För övrigt så skiljer det så mycket mellan olika märken och modeller på maskiner att det knappast går att jämföra hursomhelst Vill du jämföra din styrka med t.ex. andra tjejer här på forumet får du väl smyga över till de hemska, farliga fria vikterna... :laugh: - vilket jag för övrigt tycker du ska göra snart i vilket fall!!!

Lycka till!

Eva

machine gun
2007-01-03, 10:44
Angående maskinvikter så brukar jag räkna 5 kg per platta om det inte står något annat. Men som sagt, det är fria vikter-avdelningen som bör utgöra basen hursomhelst och där är det lättare att räkna :)

Carolinew
2007-01-03, 11:56
Vill du jämföra din styrka med t.ex. andra tjejer här på forumet får du väl smyga över till de hemska, farliga fria vikterna... - vilket jag för övrigt tycker du ska göra snart i vilket fall!!!

Ja det vill jag! Jag måste bara ha någon som visar mig övningarna först... Men det är ju så satans dyrt med PT och dessutom vill han ändå inte att jag kör för mkt fria vikter *mini*

Kom också på att jag glömde svara på några av frågorna...:)

Mina mål med den här "satsningen" är väl inte så klara ännu eftersom jag ännu inte är helt 100 på hur jag vill lägga upp det. Men kort sagt så vill jag bli större och starkare helt enkelt, dvs bygga rejält med muskler.*flex* Tycker det skall bli riktigt spännande och se vilka resultat det kan ge om man satsar till 100 %, vilket jag inte gjort på styrketräningen förut. Men jag är ju som sagt en riktig newbie och kommer behöva mycket hjälp på vägen! :em:

Sedan har vi ju det här med löpningen. Jag kommer att dra ner på den rejält, hålla det till kanske 1, max 2 lätta, lugna pass i veckan, och kan jag låta bli dem med gör det absolut ingenting. Åtminstone till en början, så får jag se sedan. Hur jag gör med Göteborgsvarvet i maj återstår att se... Visst, som ni säger går det att kombinera båda delar, och det känns jätteskönt att höra! Men när jag har gjort det förut märkte jag nästan inga förbättringar i styrka tyvärr.

Mer specifika mål kommer längre fram, det lovar jag!

Lite kort fakta om mig då:
Namn: Caroline
Ålder: 18
Längd: 164
Vikt: 59

Fed up
2007-01-03, 12:25
Ja det vill jag! Jag måste bara ha någon som visar mig övningarna först... Men det är ju så satans dyrt med PT och dessutom vill han ändå inte att jag kör för mkt fria vikter *mini*


Kom ner till koloträffen i malmö i slutet av januari (se allmänt forum för tråd med mer info) så kan jag eller nån annan visa dig. Blir garanterat billigare.

Om jag hade varit du hade jag nog kört styrka typ 4 dagar i veckan och jogging 2 (och sen kanske bytt ut en styrkedag mot jogging på sommarhalvåret om så önskas) och såklart mer inför ett lopp. Jag skulle själv vilja köra så, men väljer i slutändan alltid bort joggingen för styrkan...*rolleyes*

Trance
2007-01-03, 12:30
Denna sidan är också bra om du vill veta hur övningar går till: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Rörliga bilder på det mesta.

machine gun
2007-01-03, 12:38
Visst, som ni säger går det att kombinera båda delar, och det känns jätteskönt att höra! Men när jag har gjort det förut märkte jag nästan inga förbättringar i styrka tyvärr.

Skulle tippa på att du ätit för lite i så fall, det är oftast det som är problemet när man inte ökar i styrka och löpning är ju väldigt energikrävande. Inga som helst problem att springa om du kompenserar för det genom mer mat.

Carolinew
2007-01-03, 13:48
Skulle tippa på att du ätit för lite i så fall, det är oftast det som är problemet när man inte ökar i styrka och löpning är ju väldigt energikrävande. Inga som helst problem att springa om du kompenserar för det genom mer mat.

Kan säkert ligga någonting i det. Jag kanske oroar mig för mycket :)

machine gun
2007-01-03, 17:17
Kan säkert ligga någonting i det. Jag kanske oroar mig för mycket :)

Troligtvis. Konditionsträning är i allra högsta grad förenligt med styrketräning. Dessutom överväger hälsofördelarna så pass mycket att även om det skulle resultera i några gram mindre muskelmassa per år så är det ändå värt det. En elitsatsning inom någon konditionsidrott kan däremot ställa till det på styrkefronten, men det känns ju inte så konstigt direkt.

Carolinew
2007-01-03, 21:29
2007-01-03

Jösses! Körde som planerat mit vanliga helkroppspass idag, och herregud vad lätt allting gick!! Blev väldigt förvånad att jag fick öka på vikten på flera maskiner (Latsdrag, rodd, bröstpress och benpress). Kan man verkligen märka så stor skillnad på bara en knapp vecka?!:confused: Har visserligen ätit väldigt mycket den sista veckan, det kanske beror på det? Grymt kul och motiverande var det i alla fall! :D

En sak jag har tänkt på däremot är att jag skulle vilja dela upp övningarna på olika dagar, så jag kan träna styrka lite oftare. Men jag har ingen aning om hur jag skall dela upp dem... dessutom kommer ju varje styrkepass gå alldeles för fort då, så jag måste ha fler övningar först!

Trance: Det var en jättebra sida! Men tyvärr känner jag att det inte räcker med rörliga bilder heller (me stupid), det är alltid småsaker man ska tänka på i olika övningar för att de skall utföras korrekt och jag vill lära mig rätt från början... En redan inbiten och rutinerad bodybuilder har nog lättare att ta efter bilder rakt av.

Fed up: Jag hade gärna kommit på kolloträffen! Men den 20:e spelar jag turnering så då kan jag inte komma, däremot tror jag att den 27:e skulle kunna passa. Men som jag förstod av tråden lutar det mot den 20:e? Men iofs kan jag ju komma till Malmö någon annan gång i alla fall om du eller någon annan skulle vilja ställa upp någon gång. :)


Jahaja, imorgon skall jag försöka vila. Fast jag lär väl köra nån lättare cardio ändå antar jag, om jag känner mig själv rätt.

Fed up
2007-01-03, 22:30
2007-01-03

Jösses! Körde som planerat mit vanliga helkroppspass idag, och herregud vad lätt allting gick!! Blev väldigt förvånad att jag fick öka på vikten på flera maskiner (Latsdrag, rodd, bröstpress och benpress). Kan man verkligen märka så stor skillnad på bara en knapp vecka?!:confused: Har visserligen ätit väldigt mycket den sista veckan, det kanske beror på det? Grymt kul och motiverande var det i alla fall! :D

En sak jag har tänkt på däremot är att jag skulle vilja dela upp övningarna på olika dagar, så jag kan träna styrka lite oftare. Men jag har ingen aning om hur jag skall dela upp dem... dessutom kommer ju varje styrkepass gå alldeles för fort då, så jag måste ha fler övningar först!

Trance: Det var en jättebra sida! Men tyvärr känner jag att det inte räcker med rörliga bilder heller (me stupid), det är alltid småsaker man ska tänka på i olika övningar för att de skall utföras korrekt och jag vill lära mig rätt från början... En redan inbiten och rutinerad bodybuilder har nog lättare att ta efter bilder rakt av.

Fed up: Jag hade gärna kommit på kolloträffen! Men den 20:e spelar jag turnering så då kan jag inte komma, däremot tror jag att den 27:e skulle kunna passa. Men som jag förstod av tråden lutar det mot den 20:e? Men iofs kan jag ju komma till Malmö någon annan gång i alla fall om du eller någon annan skulle vilja ställa upp någon gång. :)


Jahaja, imorgon skall jag försöka vila. Fast jag lär väl köra nån lättare cardio ändå antar jag, om jag känner mig själv rätt.

Ja, vi har lurat lite smått på en tjej-kolo-tränings-träff nån gång också. Men det blir kanske lite senare. Annars kan du få hänga med mig till gymmet anytime (är i usel form nu, men kan visa övningar iallafall).

Hur många dagar i veckan vill du köra styrka? om man vet det så kan vi föreslå olika splittar för dig. Jag tyckte det var ett enormt lyft att gå från helkropspass till splittade. Mer fokus på en del, många nya roliga övningar, inte lika långa pass och tungheten varierar mer. Mer variation över lag.

Carolinew
2007-01-04, 22:05
2007-01-04

Oups. Blev ingen direkt vilodag idag nej, misstänkte det redan igår att det skulle bli svårt.

5 km snabb promenad (slinga i skogen)
60 min jogging på löpband

Kommentar:

Promenaden tog jag i förmiddags, joggingen körde jag nu på kvällen. Det är första gången jag kör ett joggingpass sedan slutet på november (sedan kom ju förkylningen), och blev ganska snabbt orolig då jag började få ont i benen med en gång. Jag sänkte tempot ytterligare (sprang redan väldigt lugnt) och tack och lov blev det bättre efterhand. Det var nog en kombination av lång vila och att jag trots allt gått upp ett par kilon sedan sist. Hade egentligen bara tänkt jogga i en halvtimme, men när jag väl var igång kunde jag inte sluta... :em:

Skönt som sjutton var det i alla fall! Jag hade verkligen glömt hur kul det faktiskt är, så jag är glad att alla ni här har uppmuntrat mig att inte lägga av med löpningen. :thumbup: Kommer dock fortfarande ha fokus på styrkan, som sagt...

Och för att krångla till allting ytterligare så ska jag gå på mitt första riktiga boxningspass på måndag. Har länge varit intresserad av den sporten så nu är det dags att se om det är något som skulle kunna passa mig. Blir förstås väldigt lättsamt nu till en början så det är inget som kommer ivägen för varken styrketräning eller löpning. :)

Hur många dagar i veckan vill du köra styrka? om man vet det så kan vi föreslå olika splittar för dig. Jag tyckte det var ett enormt lyft att gå från helkropspass till splittade. Mer fokus på en del, många nya roliga övningar, inte lika långa pass och tungheten varierar mer. Mer variation över lag.

Så ofta som möjligt! Men rimligt skulle väl vara 4-5 ggr per vecka, och sedan 1-2 dagar löpning på det + 1 dag vila. Eller något liknande? Är öppen för förslag!

machine gun
2007-01-05, 00:33
Och för att krångla till allting ytterligare så ska jag gå på mitt första riktiga boxningspass på måndag. Har länge varit intresserad av den sporten så nu är det dags att se om det är något som skulle kunna passa mig. Blir förstås väldigt lättsamt nu till en början så det är inget som kommer ivägen för varken styrketräning eller löpning. :)

Lättsamt? Boxningstträning? Hehe, du har verkligen aldrig varit på ett boxningspass förut va? ;)

Carolinew
2007-01-05, 00:39
Näe bara såna där "boxercise" pass på gymmet... Men alltså visst, jag menar inte att det inte är ansträngande under själva passet (för jag vet att man blir helt slut, hehe), utan att det förmodligen bara blir ett pass i veckan till att börja med, och att det därför inte kommer ha så stor betydelse :)

Princy
2007-01-05, 01:51
Välkommen hit! :)

Har du alltid kört helkroppspass, eller varierar du dig? Du kanske har skrivit det någonstans, men isåfall har jag missat det. ;)

Eva_E
2007-01-05, 08:34
2007-01-04

Så ofta som möjligt! Men rimligt skulle väl vara 4-5 ggr per vecka, och sedan 1-2 dagar löpning på det + 1 dag vila. Eller något liknande? Är öppen för förslag!

Hmmm... ett förslag är att du börjar med 2-split överkropp resp. mage/ben varannan gång. Egentligen skulle jag vilja att du höll dig i skinnet och nöjde dig med att träna styrka varannan dag, dvs. 3-4 gånger i veckan, till att börja med. När du börjar träna tyngre kommer du att behöva de vilodagarna... Med 1-2 pass löpning och ett pass boxning så får du ändå en rätt full träningsvecka.
Vill du variera dig ännu mer så kan du variera passen så att vartannat för resp kroppshalva blir "tungt/lågrep" och vartannat "lätt/högrep", sök här på forumet på namnet Bartoll" så får du bättre beskrivningar.

Jag gillar din entusiasm! Det här kommer att gå bra tjejen!


Eva

Fed up
2007-01-05, 10:39
2007-01-04

Så ofta som möjligt! Men rimligt skulle väl vara 4-5 ggr per vecka, och sedan 1-2 dagar löpning på det + 1 dag vila. Eller något liknande? Är öppen för förslag!

Jag tycker att du borde ha en total vilodag varje vecka, då får du promenera och så, men inte springa eller styrketräna. Så om du vill springa två dagar och boxas en så tycker jag du kan styrka max 4 gånger i veckan om du springer en av gångerna samma dag som du kör styrka (helst med rätt långt mellarum emellan).
Om jag kör fyra gånger i veckan kör jag en 4-split och det har jag planerat att göra nu när jag kommer igång igen, tänkte då köra:
dag 1: axlar+vader+mage
dag 2: ben+ländrygg
dag 3: bröst+biceps+mage
en dags vila/flås emellan
dag 4: rygg+triceps+ländrygg
en dags vila/flås

men detta upplägg har jag alltså inte provat. Innan har jag kört 3split och sen 5split. Jag prioriterar axlar ganska mycket, därför jag lägger dem "själva" och ländryggen behöver sitt då den bråkar lite. Normala människor hade nog kört ryggpasset med vaderna och axlar och triceps ihop kanske.

Carolinew
2007-01-06, 01:04
Välkommen hit! :)

Har du alltid kört helkroppspass, eller varierar du dig? Du kanske har skrivit det någonstans, men isåfall har jag missat det. ;)

Jag har alltid kört helkroppspass ja, har nämligen inte vetat hur jag skall lägga upp det för att dela upp dem...

Eva E och Fed Up: Tror att 2-split skulle vara det bästa, men om jag ska köra varannan dag, kan jag inte lika gärna köra helkroppspass då? Det gör jag nu i alla fall men det kanske inte är så bra... Det är bara det att passen kommer att gå så fruktansvärt fort om jag ska dela det på två, redan nu tar det bara ca 50 min...

Dagens pass då:

2007-01-05

30 min rask promenad på löpband (uppvärmning av nåt slag...)
Helkroppspass styrketräning

Kommentar:

Har fått tillbaka springet i benen igen efter gårdagens löptur, så jag gick en bra stund på uppvärmningen. Körde på samma vikter som i förrgår, dvs en del ökningar, inga problem. Har dock märkt att jag har blivit mer flåsig när jag styrketränar nu än de två veckor jag hann med i november, men det beror väl på lite sämre kondis kanske eller att jag tar i betydligt mer nu, jag vet inte... Men på sätt och vis känns det bra för då känns det som att man verkligen anstränger sig! :)

Imorgon blir det nog ett löppass igen... FAST jag borde inte. Inte med bara en dags mellanrum. Men en total vilodag pallar jag bara inte med. Får väl se vad jag hittar på...

En sista liten kommentar: Jag har blivit kvargfrälst. Att jag inte ätit det förut?*screwy*

Pulsaxe
2007-01-06, 10:11
Lägg upp en träning med alla övningar, reps, set och vikter... Blir ju något enklare att kolla utifrån det utifall någon försöker sätta ihop ett träningsschema;)
Saken med 2-split blir ju att du kan köra fler övningar och fokusera mer på utvalda muskler, jag själv tyckte att det blev enklare att ta slut på musklerna efter att ha övergått till 2-split... Man ökar bara antalet övningar,set, reps, vikter efter behov för att träningen ska bli mer givande, iaf var det så jag gjorde...

Fortsätt jobba:D

machine gun
2007-01-06, 10:24
Hur sjutton hinner du med helkroppspass på bara 50 minuter? Vila övningar kör du? Hur många set?

Jag kör nån slags 3-split (fast just nu blir det en 2-split i praktiken eftersom jag inte kan köra ben pga skada) och mina pass kan ibland skena iväg bortåt 90 min. Fast inklusive uppvärmningsset kan det ibland bli bortåt 10 set på vissa övningar, så det kan ju ha med det att göra :D Själva grejen med att splitta upp muskelgrupper är att man kan peta in fler övningar per muskelgrupp och även köra fler set per övning.

En 2-split kan se ut t.ex. såhär:

Överkropp
marklyft
chins
stångrodd
militärpress
dips

Underkropp + mage
Knäböj
Raka mark
stående vadpress
valfria tunga magövningar

Sen kan man lägga till isoleringsövningar om man känner att man vill, som bicepscurls, triceps extensions, underarmsövningar osv. Kör man bara sådär 5 övningar ett pass kan man ofta hålla setmängden hög istället. Jag personligen gillar basövningar bäst eftersom de känns mest funktionella.

Jag säger alltså inte att just du ska köra såhär, men det är ett exempel på hur det kan se ut. En 3-split brukar ofta innehålla fler isoleringsövningar.

Fed up
2007-01-06, 17:52
Ja, om du tycker det känns som passen går för fort så lägg till fler övningar och/eller set. Jag brukar bara köra mellan 40-50 min ungefär, men då kör jag ju iof inte helkropp, utan rätt mycket uppdelat.

om jag skulle köra 2-split skulle jag nog köra:

övrkropp:
bänkpress (eller hantelpress)
Sittande hantelpress eller drag till hakan
bicepscurl
pushdown eller dips
chins eller lats drag
sittande rodd
situps
(finns ju inget som säger attman inte kan köra olika övningar olika veckor, för att öka variationen, men en övning för bröst, en för axlar, en för biceps och en för triceps. En rodd för ryggen och en dragövning för ryggen och en övning för magen. Vill du kan du ju skippa att köra armarna separat och köra mer av nåt annat istället.)

underkropp:
utfall
knäböj
benpress
lårcurl
rygglyft eller marklyft
vadpress i valfri form

Kolla på bilderna i övningsbanken i träningsdelen på formuet och testa dig fram. Se vilka övningar som passar dig.

Jag brukar räkna med ungefär 10 min per övning, så de passen ovan blir 70 vs. 60 minuter isåfall, men jag brukar köra 5x6, 4x8 eller 6x6 då och relativt mycket vila emellan, så det kan ju variera lite.

Hur många reps och set brukar du köra?

machine gun
2007-01-06, 18:41
Skulle inte köra marklyft och knäböj samma pass, inte heller dagarna efter varandra då båda är slitsamma övningar och man bör vara fräsch i kroppen när man kör dem. Raka marklyft är dock jättebra för baksida lår och kan med fördel köras på bendagen. Jag tycker iofs att baksidan får väldigt mycket träning genom vanliga marklyft, så där får man ju känna efter själv om man tycker att det är tillräckligt eller inte. Lägger gärna mage ihop med benpasset för att inte överkroppspasset ska bli för övermäktigt.

Carolinew
2007-01-06, 20:29
Okej, skall försöka skriva hur ett styrketräningspass ser ut för min del, men det är lite svårt eftersom jag inte vet vad alla övningar heter...

Övningar jag fick av PT:
Benpress: 2-3 set x 12-15 reps x (vikt?)
Bröstpress: 2-3 set x 10-15 reps x (vikt?)
Latsdrag: 2-3 set x 10-15 reps x (vikt?)
Sittande rodd: 2-3 set x 10-15 reps x (vikt?)
Axelpress (hantlar): 2-3 set x 10-15 reps x 7-8 kg
Kryssdrag: 2-3 set x 10-15 reps x (vikt?)
Ryggresning: 3 set x 15-20 reps (armarna sträckta framåt)
Hantellyft sidan (raka armar): 2-3 set x 12-15 reps x 3 kg

Dessa lade jag till utan min PT:s tillåtelse egentligen...
Bicepsövning hantlar (väldigt vanlig tror jag där man bara lyfter dem framför sig en och en (någon som vet vad den heter?)) 2-3 set x 12-15 reps x 10 kg
Tricepsövning (man står och drar i ett "snöre" med båda händerna ner till sidan av kroppen (någon som vet vad den heter?)) 2-3 set x 10-15 reps x (vikt?)
Magövning (tror den tar på sidan av magen eller någonting, man sitter och vänder sig åt ena hållet med vikterna som motstånd (nån som vet vad den heter?)) 2 set per sida x 15-20 reps x (vikt?)

När jag kommer hem kör jag:
Armhävningar (på tå förstås): minst 3 set x 30 reps
Situps: så många jag orkar innan jag blir uttråkad men typ 3 x 25

Okej, jag fattar heller inte riktigt hur detta kan gå så fort att göra, men jag lovar, det tar inte mer än en timme i alla fall (hemmaövningarna ej inräknade). Jag vilar dock inte så länge mellan seten/övningarna. Jag skulle gärna vilja lägga till övningar som bänkpress och marklyft, men där måste jag ha hjälp först. När jullovsschemat är över på gymmet brukar de ha "coacher" på vissa tider, ska se om jag kan gå dit då och få lite hjälp. Måste man förresten alltid vara två när man kör bänkpress?

Dagens pass då...

2007-01-06

60 min jogging

Kommentar:
Kändes väldigt lätt idag med, är riktigt förvånad. Körde förstås lugnt tempo idag med för att inte överbelasta det första jag gör, är speciellt rädd om mina knän (har haft problem med dem till och från sedan sommaren 05 då jag överbelastade dem efter en dumdristig cykeltur från Ängelholm till Göteborg (ca 30 mil)). Men nu ska det INTE bli fler löppass innan tisdag i alla fall, har jag bestämt.

Tack förresten alla ni som försöker hjälpa och stötta mig! Det har verkligen blivit ett lyft sedan jag blev medlem här på kolo :thumbup:

Princy
2007-01-06, 21:36
Jag körde ett liknande helkroppspass de första månaderna jag styrketränade, tre dagar i veckan. Jag bytte till en 4-split eftersom passen blev för långa och ovarierade, jag inte kunde ta ut mig ordentligt i alla muskelgrupperna, samt att jag ville träna fyra dagar i veckan.

Såhär delar jag upp det nu:

Rygg + biceps
Axlar + mage
Bröst + triceps
Ben + vader

Det är en relativt vanlig split som jag tycker fungerar bra, men man kan ju dela upp det lite som man vill. :)

Fed up
2007-01-06, 21:49
Okej, skall försöka skriva hur ett styrketräningspass ser ut för min del, men det är lite svårt eftersom jag inte vet vad alla övningar heter...

Övningar jag fick av PT:
Benpress: 2-3 set x 12-15 reps x (vikt?)
Bröstpress: 2-3 set x 10-15 reps x (vikt?)
Latsdrag: 2-3 set x 10-15 reps x (vikt?)
Sittande rodd: 2-3 set x 10-15 reps x (vikt?)
Axelpress (hantlar): 2-3 set x 10-15 reps x 7-8 kg
Kryssdrag: 2-3 set x 10-15 reps x (vikt?)
Ryggresning: 3 set x 15-20 reps (armarna sträckta framåt)
Hantellyft sidan (raka armar): 2-3 set x 12-15 reps x 3 kg

Dessa lade jag till utan min PT:s tillåtelse egentligen...
Bicepsövning hantlar (väldigt vanlig tror jag där man bara lyfter dem framför sig en och en (någon som vet vad den heter?)) 2-3 set x 12-15 reps x 10 kg
Tricepsövning (man står och drar i ett "snöre" med båda händerna ner till sidan av kroppen (någon som vet vad den heter?)) 2-3 set x 10-15 reps x (vikt?)
Magövning (tror den tar på sidan av magen eller någonting, man sitter och vänder sig åt ena hållet med vikterna som motstånd (nån som vet vad den heter?)) 2 set per sida x 15-20 reps x (vikt?)

När jag kommer hem kör jag:
Armhävningar (på tå förstås): minst 3 set x 30 reps
Situps: så många jag orkar innan jag blir uttråkad men typ 3 x 25

Okej, jag fattar heller inte riktigt hur detta kan gå så fort att göra, men jag lovar, det tar inte mer än en timme i alla fall (hemmaövningarna ej inräknade). Jag vilar dock inte så länge mellan seten/övningarna. Jag skulle gärna vilja lägga till övningar som bänkpress och marklyft, men där måste jag ha hjälp först. När jullovsschemat är över på gymmet brukar de ha "coacher" på vissa tider, ska se om jag kan gå dit då och få lite hjälp. Måste man förresten alltid vara två när man kör bänkpress?


Konstigt att han lagt två övningar för axlar och bara en för ben, han verkar ha ungefär samma prioriteringar som jag...(knäppa alltså). Har du sagt till honom att du tycker du har stora ben eller hittade han på det själv? Dessutom är det en nackdel, enligt mig, att köra ben först, då man blir rätt utmattad av det eftersom benen har större muskler än tex axlarna. Jag har fått lära mig att man mer eller mindre ska köra uppi från och ner.

Jag tycker det är dags för dig att köra lite färre repetitioner och lite fler sets, då kommer du snabbare märka resultat både i styrka och volym. När du gör så tar det lite längre tid också, eftersom det blir fler pauser osv. Mage och ländrygg brukar jag dock köra lite fler reps och färre set.

bicepsövningen heter bicepscurl, triceps heter pushdown( i kabel) med rep, magövningen kallar jag roterande torso, för så står det på maskinen på mitt gym.

Jag tycker också att nån måste visa dig mark och kanske även bänk. Sen måste man inte vara två för bänken, men jag vågar inte maxa själv. Annars brukar man kunna fråga nån som ser snäll ut om den vill passa, om man vågar. Man kan köra i smithen också när man är själv, om ni har en sån.

Pallar du göra 30x3 riktigt armhävningar direkt efter ett styrkepass? :eek:

Carolinew
2007-01-06, 23:06
Konstigt att han lagt två övningar för axlar och bara en för ben, han verkar ha ungefär samma prioriteringar som jag...(knäppa alltså). Har du sagt till honom att du tycker du har stora ben eller hittade han på det själv? Dessutom är det en nackdel, enligt mig, att köra ben först, då man blir rätt utmattad av det eftersom benen har större muskler än tex axlarna. Jag har fått lära mig att man mer eller mindre ska köra uppi från och ner.

Jag tycker det är dags för dig att köra lite färre repetitioner och lite fler sets, då kommer du snabbare märka resultat både i styrka och volym. När du gör så tar det lite längre tid också, eftersom det blir fler pauser osv. Mage och ländrygg brukar jag dock köra lite fler reps och färre set.

bicepsövningen heter bicepscurl, triceps heter pushdown( i kabel) med rep, magövningen kallar jag roterande torso, för så står det på maskinen på mitt gym.

Jag tycker också att nån måste visa dig mark och kanske även bänk. Sen måste man inte vara två för bänken, men jag vågar inte maxa själv. Annars brukar man kunna fråga nån som ser snäll ut om den vill passa, om man vågar. Man kan köra i smithen också när man är själv, om ni har en sån.

Pallar du göra 30x3 riktigt armhävningar direkt efter ett styrkepass? :eek:

Jag satte inte övningarna i någon särskild ordning, och han har heller inte sagt till mig att de ska göras i någon särskild ordning, så där har jag gjort lite som jag känner för, men jag brukar köra benövningarna mellan armövningarna för att hinna "vila" lite... Kom på en benövning till som jag själv lagt till, men vet dock inte heller vad den heter, men man sitter iaf ner och drar upp benen med hjälp av nån grej man har typ vid fötterna och det är framsida lår som tränas. Varför PT:n bara gav mig en benövning har jag ingen aning om... jag sade iaf ingenting...

Smithen? Vad är det för något?

Armhävningarna är inga problem att göra när jag kommer hem eftersom jag då hunnit vila lite på cykelturen hem :) Lite därför jag väntar med dem tills jag kommer hem också.

Skall tänka på det där med fler set och mindre reps! Hur mycket är lagom, typ 4-5 set x 6-8 reps eller nåt?

simpan
2007-01-07, 00:16
Blir skoj att följa din journal, spännade att se hur det går.

Fed up
2007-01-07, 12:00
Jag satte inte övningarna i någon särskild ordning, och han har heller inte sagt till mig att de ska göras i någon särskild ordning, så där har jag gjort lite som jag känner för, men jag brukar köra benövningarna mellan armövningarna för att hinna "vila" lite... Kom på en benövning till som jag själv lagt till, men vet dock inte heller vad den heter, men man sitter iaf ner och drar upp benen med hjälp av nån grej man har typ vid fötterna och det är framsida lår som tränas. Varför PT:n bara gav mig en benövning har jag ingen aning om... jag sade iaf ingenting...

Smithen? Vad är det för något?

Armhävningarna är inga problem att göra när jag kommer hem eftersom jag då hunnit vila lite på cykelturen hem :) Lite därför jag väntar med dem tills jag kommer hem också.

Skall tänka på det där med fler set och mindre reps! Hur mycket är lagom, typ 4-5 set x 6-8 reps eller nåt?

Ok, benspark brukar man kallar den. Om du ska köra två benövningar tycker jag du borde köra en för baksida lår istället eftersom benpressen också tar på framsidan.

här är massor övningar:ikiiiiiii
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

smithen är en ställning liksom där man kan köra övningar man annars kör med fri skivstång:
http://www.sti.nu/Newline/bilder/7360.jpg
fördelen med den är att man inte kan röra sig sidledes med stången och att man kan sätta upp säkerhetsspärrar så man inte tappar den. Bra i början eller vid flåsiga övningar som tex utfall, tycker jag.

Ja, nåt sånt låter bra tycker jag. I början körde jag ett system att när jag kunde göra 12 reps med en vikt så höjde jag till en vikt jag bara kunde göra 8 med, du kan ju göra likadant fast med 6-10 reps-skalan om du förstår hur jag menar, alltså att du tar en vikt du bara orkar 6 reps med, sen kör du med den vikten till du klarar 10 reps då byter du. Om det passar dig alltså, det är ju olika, annars kan du variera dig lite på känsla eller bestämma att du alltid ska köra 5x6 eller 4x8 eller vad du nu vill. Alla trivs med olika saker. Själv gillar jag att variera mig, så jag kör lite olika i olika perioder.

Carolinew
2007-01-07, 16:22
Ok, benspark brukar man kallar den. Om du ska köra två benövningar tycker jag du borde köra en för baksida lår istället eftersom benpressen också tar på framsidan.

här är massor övningar:ikiiiiiii
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

smithen är en ställning liksom där man kan köra övningar man annars kör med fri skivstång:
http://www.sti.nu/Newline/bilder/7360.jpg
fördelen med den är att man inte kan röra sig sidledes med stången och att man kan sätta upp säkerhetsspärrar så man inte tappar den. Bra i början eller vid flåsiga övningar som tex utfall, tycker jag.

Ja, nåt sånt låter bra tycker jag. I början körde jag ett system att när jag kunde göra 12 reps med en vikt så höjde jag till en vikt jag bara kunde göra 8 med, du kan ju göra likadant fast med 6-10 reps-skalan om du förstår hur jag menar, alltså att du tar en vikt du bara orkar 6 reps med, sen kör du med den vikten till du klarar 10 reps då byter du. Om det passar dig alltså, det är ju olika, annars kan du variera dig lite på känsla eller bestämma att du alltid ska köra 5x6 eller 4x8 eller vad du nu vill. Alla trivs med olika saker. Själv gillar jag att variera mig, så jag kör lite olika i olika perioder.

Jag kanske kan byta ut bensparken mot liggande lårcurl då?


Sitter just nu och bråkar med mig själv, :smash: vet inte om jag vågar gå till gymmet för risken är stor att jag kör ett löppass idag med, är så hiiiiiimla suuuugen på deeeeet!!! Jag kan köra styrkan imorgon förmiddag istället, boxningen är ju på kvällen. Det borde ju inte göra så mycket, bara idag liksom. Hm Hm Hm. Hur skall detta gå. Det får vi se ikväll.

skratt
2007-01-07, 18:05
Hallå :).

Har läst igenom din journal nu, och ska absolut fortsätta följa den :). Du jobbar på superbra och har e otrolig entusiasm!
Ska snart börja ge mig på styrkan på gymmet (än så länge dominerar cardio, friskis intensiv pass och spinning). Är en liten plutt (två år yngre än du..*whistle*) och får äntligen ge mig på vikterna.*flex*

Du inspirerar! Keep up the good work:D.

Carolinew
2007-01-07, 21:47
Skratt:

Oj, tack så mycket! :)

Dagens pass:

2007-01-07

Muahahah! Jag besegrade mig själv och gjorde som planerat styrkepasset idag istället för nån onödig löpning. :D Blev ett helkroppspass igen, men det jag har ändrat på nu är att jag kör flera set och färre reps, och därmed har jag ju också fått öka vikterna en del eftersom man orkar mer. Jag har även skrivit dem i den ordning jag gjort dem i. När det står "Nr X" istället för kg beror det på att vikterna bara är numererade...

Gick på löpband 30 min

Axelpress hantlar: 8 reps x 8 kg, 8 reps x 9 kg, 6 reps x 10 kg, 8 reps x 10 kg
Lårcurl: 4 set x 10 reps x nr 5
Bröstpress: 4 set x 8 reps x nr 6
Latsdrag: 4 set x 8 reos x nr 6
Benpress: 2 set x 8 reps x nr 9, 2 set x 10 reps x nr 9
Sittande rodd: 3 set x 8 reps x nr 6 (Lite problem med tekniken)
Pushdowns med rep: 4 set x 8 reps x nr 5
Rotary Torso: 3 set/sida x 12 reps x nr 5
Hantellyft sidan (raka armar): 8 reps x 3 kg, 3 set x 8 reps x 4 kg
Hantelcurl: 8 reps x 10 kg, 4 reps x 12,5 kg, 12 reps x 10 kg, 14 reps x 10 kg, 16 reps x 10 kg
Ryggresning: 3 set x 15 reps

Armhävningar (tå): 3 x 30 reps
Situps: 3 x 25 (tråååååkigt)

Kommentar:

Lite utav ett exprimenteringspass. Fick testa mig fram lite med vikter nu när jag ändrat på antar set/reps. I axelpressen kändes det väldigt lätt så där kommer jag nog fortsätta på 10 kg i fortsättningen. Nackdelen sedan är att nästa vikt är ett hopp ända upp till 12,5 kg, vilket känns knepigt... Det kände jag nämligen av i hantelcurlen där 10 kg känns för lätt men 12,5 kg blev för tungt. I rodden har jag lite problem med tekniken, då min PT lärde mig att den skall göras i "tre steg" på nåt vis. Känns väldigt komplicerat. Men när andra kör den kör de bara pang på rödbetan så jag vet inte... Kanske någon vet ett alternativ till rodd?

Detta passet gick faktiskt på hela 80 min, exkl. uppvärmning, armhävningar och situps. Nu börjar det likna någonting! *flex* Men jag tar tacksamt emot kommentarer ang. ordningen på övningarna, några som kanske kan läggas till eller bytas ut etc. etc. inför ett 2-split program.

Fed up
2007-01-07, 21:55
Ja, du kommer braka iväg i styrka nu när du kör lite färre reps.

hantelpress för bröstet kan du testa själv med hantlar om du vill, samma som axelpressen, fast liggande liksom. Börja nere utanför brösten liksom, intill kroppen och sen i en båge upp så hantlarna möts högst upp (de behöver inte slå i varandra dock, brukar störa andra). Kolla i övningsbanken.

Vad gäller sittande rodden så tycker jag absolut du ska göra en svepande rörelse, tänk bara på att vara rak i ryggen, alltså inte kuta med ländryggen. Det är ok att släppa fram axlarna lite längst fram i rörelsen och att luta sig lite bakåt längst bak, kolla på bilder och i övningsbanken och testa dig fram.

Philippp
2007-01-07, 23:51
stark biceps och rätt stark i axelpressen också! *flex*

Krampus
2007-01-07, 23:56
Vad tycker du om xercises Reebokmaskiner?
Jag får knappt plats för det är bulor och bumpar överallt i dem och de är jävligt underligt konstruerade i allmänhet...
Så fri stång återstod för mig och marklyft med deras vikter var inte att tänka på.
Stå jag körde stårende militärpress/pusspress och satte en 1:a på 90kg varav folk omkring mig såg jävligt sura ut..
Allt detta för 90spänn...

Detta var i sommras och jag var lite, lite bitter.. :/

Carolinew
2007-01-08, 12:49
Fed up: Tackar, det ska jag testa redan imorgon! :D

Philipp: Tack, fast det vetifaen... hoppas på lite ökningar nu snart.

Krampus: Tja, jag har ju redan klagat på att vikterna bara är numererade, men det skadar väl inte att göra det igen (vare sig folk stör sig på det eller ej...). Tränade du på Härlöv eller i City? För övrigt tycker jag gymmet är bra för min del, framförallt konditionsmaskinerna med inbyggda TV-skärmar :)

Krampus
2007-01-08, 13:13
Krampus: Tja, jag har ju redan klagat på att vikterna bara är numererade, men det skadar väl inte att göra det igen (vare sig folk stör sig på det eller ej...). Tränade du på Härlöv eller i City? För övrigt tycker jag gymmet är bra för min del, framförallt konditionsmaskinerna med inbyggda TV-skärmar :)

Härlöv.
Men stället i sig är jävligt fräscht.

Carolinew
2007-01-08, 13:20
Härlöv.
Men stället i sig är jävligt fräscht.

Jag har tränat där en gång, men tycker där är så himla litet, i City känns det rymligare på nåt vis (kanske inte så mkt större men bättre planerat) och är nog bättre för de som styrketränar mer än kondistränar.

Carolinew
2007-01-08, 20:35
2007-01-08

Boxning 90 min

Kommentar:

Jahapp, kom precis hem från mitt första boxningspass! Fjjaaasiken vad skoj det var! :D Var dock inte direkt fysiskt jobbigt, hade kunnat köra tre timmar till känns det som, men det beror ju nästan helt på att jag inte har fått in någon teknik än och därmed inte kunde ta ut mig ordentligt. Fick dock en del tips från tränaren efteråt om teknikövningar jag kan göra hemma framför spegeln, så det skall jag försöka göra lite då och då. Skall dit på torsdag igen! Hmm nu blir det alltså boxning två ggr i veckan istället för en som jag planerade förut, men det blir nog inga problem att lösa.

Imorgon tänkte jag köra ett löppass på förmiddagen och sedan kanske gå på ett boxercise pass på gymmet på kvällen. Vill öva teknik så mycket det går nu... På onsdag planerar jag ett styrkepass igen.

Carolinew
2007-01-09, 21:34
2007-01-09

45 min Snabb promenad på löpband
75 min Boxercise

Kommentar:

Jag kände mig trots allt lite sliten när jag vaknade imorse och valde därför att bara gå istället för att springa på förmiddagspasset. Boxercisepasset nu på kvällen var riktigt roligt och ännu ett tillfälle för mig att öva in lite teknik, känner att det går bättre och bättre (har faktiskt stått en hel del framför spegeln och övat redan...*whistle* ) Var dock inte så jobbigt fysiskt.

Imorgon börjar skolan igen *suck* men på kvällen blir det antingen ett löppass eller styrketräningspass, det beror på hur jag känner mig i benen/musklerna. Känner faktiskt av lite lätt träningsvärk i både armar och ben sedan boxningen igår, antagligen pga. nya sorters övningar. Skönt att äntligen få ett kvitto på att man ansträngt sig! :D

skratt
2007-01-10, 17:52
Skoj med boxning!
Hm.. inte jobbigt fysiskt? Du är det första jag har hört säga det.. :D

Du jobbar på bra!

Carolinew
2007-01-10, 21:43
Skratt: Tackar för uppmuntran :) Sen är det ju så att hade jag haft en bättre teknik i boxningen hade jag garanterat kunnat ta ut mig mer, nu blir det mest huvudet och koordinationen som får jobba...;)

Dagens pass då:

2007-01-10

Gick på löpband 20 min

Axelpress hantlar: 4 set x 8 reps x 10 kg
Bröstpress: 4 set x 8 reps x nr 6
Latsdrag: 4 set x 8 reps x nr 6
Benpress: 3 set x 12 reps x nr 8
Hantelcurl: 2 set x 14 reps x 10 kg, 2 set x 16 reps x 10 kg
Hantellyft sidan (raka armar): 4 set x 8 reps x 4 kg
Lårcurl: 3 set x 12 reps x nr 5
Sittande rodd: 3 set x 10 reps x nr 6
Pushdowns med rep: 4 set x 10 reps x nr 5
Kryssdrag: 2 set x 8 reps x nr 2, 2 set x 12 reps x nr 2, 1 set x 16 reps x nr 6
Rotary Torso: 3 set/sida x 15 reps x nr 5
Ryggresning: 3 set x 15 reps

Kommentar:

Nä fyfaasen. Kände mig ordentligt sliten idag, borde inte tränat överhuvudtaget. Hade en del träningsvärk i benen och kände fortfarande lite i armarna också, så jag tänkte först att jag skulle vila idag. Har dessutom fått två praktfulla blåmärken på båda armarna sen igår... heh :Virro Men när jag varit hemma i nån timme nu ikväll packade jag ändå väskan och stack till gymmet, suck. *screwy* Vissa övningar kändes tyngre än andra, framförallt då benpressen, då mina ben inte kändes direkt "på hugget" om man säger så, så det blev lite halvdant. I kryssdragen kände jag mig av någon anledning dock ganska stark, trots att jag gjorde övningen som en av de sista.

Armhävningar och situps väntar jag nog med till imorgon, nu måste jag ta det lite lugnt känner jag. Imorgon blir det boxning 90 min igen, och det ser jag fram emot! Men på fredag blir det definitivt vila, varesig jag vill det eller ej. Vilan är ju trots allt en del av träningen, tyvärr. *rolleyes*

Krampus
2007-01-10, 23:21
Jag har tränat där en gång, men tycker där är så himla litet, i City känns det rymligare på nåt vis (kanske inte så mkt större men bättre planerat) och är nog bättre för de som styrketränar mer än kondistränar.

LITET!!? :confused: Omg, nu undrar jag hur det ser ut i city... Jag tyckte de hade ungefär 15 onödiga maskiner på Härlöv..
För mig räcker en skivstång, tillräckligt med vikt och 20kvm lokal för att utföra ett träningspass.

Har det andra stället också Reebooks maskiner?

Lillstrumpa
2007-01-11, 00:09
Kul träningsdagbok! Gillar dagböcker som inte bara fokuserar på övningar och vikter utan säger lite mer om livet och allmänheten. :thumbup:

Som andra redan sagt (beordrat): Kör en 2- eller 3-split med två-tre övningar per muskelgrupp och mosa musklerna ordentligt istället för att gå omkring och fjutta. Se också till att äta ordentligt 1-1,5 timme innan styrkepasset om det går, så ska du få se på ökningar! :)

Boxning är kul, kör själv MMA där det ingår en massa sånt. Vill du köra löpning kan du ju testa HIIT (High Intensity Interval Training). Gör en sökning på forumet om detta, vet att det har diskuterats många gånger. Senast jag kände mig påläst var det särskilt bra i kombination med styrketräning.

Nu blev jag nästan sporrad att göra mig en egen dagbok. Tack för den positiva energin och lycka till!

Carolinew
2007-01-11, 20:54
Har det andra stället också Reebooks maskiner?

Ja...*mini*

Lillstrumpa: Tack! Jo det är nog dags för en 2-split nu. Kan jag köra en 2-split med de övningar jag har nu, och finns det kanske några övningar (som inte är allt för knepiga att lära sig) som jag kan lägga till? Någon som vet?

Dagens pass:

2007-01-11

Boxning 90 min

Kommentar:

Tekniken kommer mer och mer, och därmed kunde jag ta ut mig ännu lite mer idag. Att jag blev tröttare idag kan nog också bero på att jag kört ganska hårt den senaste veckan, så imorgon blir det lite välförtjänt vila. Eller välförtjänt kan jag väl inte kalla det, mest ett nödvändigt ont egentligen. På lördag hoppas jag kunna köra ett löppass.

koko
2007-01-11, 20:55
:hbang: Fortsätt Kämpa!! Det Går Ju Perfekt!! :thumbup:

Ha Det Bra

MVH Henke

Lillstrumpa
2007-01-12, 00:35
Alltså... jag skulle nog hellre se en 3-split (eller till och med 4-split) om det är muskler du vill bygga. Nu är jag inte PT eller utbildad gyminstruktör, men jag rekommenderar dig två, minst tre övningar per muskelgrupp för att verkligen träffa hårt och ge musklerna vad de tål. Detta gör att passen blir ganska långa om du ska köra en 2-split. Själv upplevde jag som bäst resultat då jag körde 4-split. Men... du har ju boxningen också vilket komplicerar saker och ting.

Jag tror jag överlåter tips om övningar till andra här på forumet, men glöm inte att ge benen minst en ordentlig duvning varje vecka. Jag upplever att resten av kroppen "åker med av bara farten" om man kör stenhårda benpass. Växer benen växer biceps, brukar vi skoja om. :)

Ett försök till 2-split (någon annan får gärna kommentera/ändra om ni finner något galet):

Pass 1: Bröst, triceps, axlar, mage
Pass 2: Rygg, biceps, ben

Minst två övningar av varje muskelgrupp, kanske räcker med en för mage. Kräma på ordentligt med benträningen, du ska behöva hålla dig i trappräcket när du går ut från gymmet när du är klar... ;) Se till att ha med dig en gainer eller snabba kolhydrater + protein som du kan ta direkt när du har tränat klart. Återhämtningen börjar när du sätter ner sista vikten. Ät som en häst* (lätt överdrivet, men det ligger viss sanning i uttrycket) annars ryker musklerna med boxningsträningen.

* rätt sorts mat

Ska fundera lite på lämpliga övningar. Tills vidare får någon annan ge sin syn på saken. Hej hej.

Eva_E
2007-01-12, 09:30
Alltså... jag skulle nog hellre se en 3-split (eller till och med 4-split) om det är muskler du vill bygga. Nu är jag inte PT eller utbildad gyminstruktör, men jag rekommenderar dig två, minst tre övningar per muskelgrupp för att verkligen träffa hårt och ge musklerna vad de tål. Detta gör att passen blir ganska långa om du ska köra en 2-split. Själv upplevde jag som bäst resultat då jag körde 4-split. Men... du har ju boxningen också vilket komplicerar saker och ting.

Jag tror jag överlåter tips om övningar till andra här på forumet, men glöm inte att ge benen minst en ordentlig duvning varje vecka. Jag upplever att resten av kroppen "åker med av bara farten" om man kör stenhårda benpass. Växer benen växer biceps, brukar vi skoja om. :)

Ett försök till 2-split (någon annan får gärna kommentera/ändra om ni finner något galet):

Pass 1: Bröst, triceps, axlar, mage
Pass 2: Rygg, biceps, ben

Minst två övningar av varje muskelgrupp, kanske räcker med en för mage. Kräma på ordentligt med benträningen, du ska behöva hålla dig i trappräcket när du går ut från gymmet när du är klar... ;) Se till att ha med dig en gainer eller snabba kolhydrater + protein som du kan ta direkt när du har tränat klart. Återhämtningen börjar när du sätter ner sista vikten. Ät som en häst* (lätt överdrivet, men det ligger viss sanning i uttrycket) annars ryker musklerna med boxningsträningen.

* rätt sorts mat

Ska fundera lite på lämpliga övningar. Tills vidare får någon annan ge sin syn på saken. Hej hej.

Principiellt medhåll! Men om vi nu ska sikta in oss på en vettig 2-split för Carro - jag skulle inte träna rygg och ben på samma dag. Det blir åt skogen för tungt! När jag började träna styrka tränade jag länge med uppdelningen dag 1: överkropp, dag 2: ben + mage. Funkade bra, möjligen skulle jag flytta träningen av axlar till "bendagen".

Två övningar per muskelgrupp kan räcka. Blir det ont om tid kan man faktiskt dra ner armträningen till en övning per biceps/triceps om man väljer den övningen med omsorg, eftersom armarna får rätt bra med stryk i andra övningar.

Lite idéer på övningar, bara som en utgångspunkt för fortsatta diskussioner (jag är definitivt ingen PT eller tränare jag heller...):

Bröst
En pressövning - bänkpress, hantelpress eller bröstpress i maskin
En "flyes"övning - hantelflyes, pecdec i maskin eller flyes med kabel

Rygg
En roddövning - hantelrodd, skivstångsrodd, kabelrodd eller sittande rodd i maskin
En "drauppifrån"övning - latsdrag, chins eller motsvarande maskinövning
Någon övning för korsryggen
Lägg till marklyft på sikt

Axlar
En "pressa uppåt"övning - sittande/stående hantelpress, militärpress eller motsvarande i maskin
En övning för baksida axlar - omvänd pecdec, hantellyft liggande på mage t.ex.

Biceps
En övning med överarmarna "i luften" - hantelcurl, stångcurl etc.
En övning med överarmarna på nåt stöd - t.ex. scott curl

Triceps
Dips!
Smal bänkpress!
Pushdown eller nåt liknande

Ben allmänt
Någon form av benpress
Knäböj

Rumpa
Nån utfallsövning - antingen utfall på stället eller gående
Raka marklyft

Vader
Stående tåhävningar med skivstång tycker jag är oslagbart

Lår
Får rätt bra med pisk i de andra övningarna, men om man orkar är lite benspark i maskin inte helt fel som avslutning på ett benpass...

Mage
En "crunch"-övning - på boll, i maskin, på bänk eller vad man nu känner för
En övning där man lyfter benen - hängande benlyft, liggande benlyft etc.


Tja, det var mina femöringar såhär på fredagsförmiddagen!

Eva

Lillstrumpa
2007-01-12, 12:37
Jag håller med dig Eva. Låg och funderade lite på det där med ben och rygg i samma pass innan jag skulle somna och kom fram till samma sak. Kanske bara byta plats på dessa två? Mage tycker jag att man kan pilla in lite här och var under passen. Förvisso en viktig muskelgrupp att bygga/stabilisera, men den känns lite mer flexibel när det gäller var i splitten man vill träna den.

Övningarna ser jättebra ut. Själv kör jag bänkpress och "flyes" i cablecross (stående) för bröst. Lägger även till hantelpress i snedbänk om jag vill ha lite mer stöd för hakan. :) För att verkligen mosa benen brukar jag köra knäböj, benspark och benpress. För triceps brukar jag börja med den här övningen > http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/WtBenchDip.html Jag tycker att den tar riktigt bra och den ger även lite bättre rörlighet i axlarna.

Nu ska nog Carro ha lite saker att laborera med! :)

Lillstrumpa
2007-01-15, 18:49
Vad hände Carro? Blev du knockad på boxningen?

Länk till z_bumbi's träningsprogramstråd:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

Carolinew
2007-01-15, 21:58
Vad hände Carro? Blev du knockad på boxningen?

Länk till z_bumbi's träningsprogramstråd:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555


Öh nej, träningen har bara gått åt skogen i helgen så jag har inte känt att jag haft något vettigt att skriva... Men idag gick träningen superbra så nu är jag glad igen!

I alla fall, i fredags hade jag mitt värsta pass någonsing - VILA. Bläääää vad jobbigt!!!*gah!* I alla fall så tog jag mig igenom det och på lördagen for jag till gymmet igen, planerade ett långt härligt löppass för att bli av med all överskottsenergi och ja, jag längtade helt enkelt efter att få ta ut mig ordentligt! Men icke sa nicke... efter 15 min skrek benen på mig att sluta snabbast möjligt, så jag hade inget val. Jag fattar inte hur det kunde göra så ont? Jag misstänker att det är benhinnorna, men är inte säker... så sedan gick jag i en halvtimma istället, sur som ett åskmoln. *mini*

I söndags gjorde jag ett nytt försök. Kände ingenting i benen innan jag satte igång så jag hade hopp om livet och var som vanligt taggad till 1000. Men vad kommer inte efter 15 min igen om inte den där saatans smärtan?!!? Vad faaaaaan är detta nudå? Så har jag aldrig känt förut!!! Jag blev riktigt orolig och bekymrad och valde återigen att bara gå i en halvtimma. Detta är frustrerande, för jag har så fruktansvärt mycket energi i kroppen som får mig att vända mig ut och in! Joooobbigt!!! *cry*

Idag var det dock dags för boxningen igen.*cupid* Det började dock åt helsike det med, eftersom jag inser när jag kommer till träningen att jag glömt träningsbyxorna hemma... bwahaha vilket pucko man är... Inget annat att göra än att cykla de 4 km hem igen och sen tillbaka. Men sedan gick allt så fruktansvärt bra att jag knappt vet vad jag heter. Det var verkligen SVINROLIGT! Det blir roligare och roligare ju mer teknik man får in. Fick till och med beröm av tränaren som påpekade att jag var "stark som en björn" muahaha, visst i och för sig säger han säkert sådant för att motivera oss nybörjare, men jag kan ju säga att mer motiverad än jag är just nu gällande boxningen går inte att bli. Ville fortsätta i 5 timmar till när det var slut idag, tiden sprang iväg (betydligt snabbare än mina ben för tillfället).

Imorgon blir det boxercise på gymmet, allt för att träna teknik, teknik, teknik... :Virro LÄÄÄÄNGTAR!

Okej, nog om det. Tack så hemskt mycket Eva och Lillstrumpa för hjälpen med styrketräningen! Har kollat på erat förslag och kommit fram till att det enda jag inte riktigt har koll på är övningarna för rumpa och vader, då jag inte kört några av de övningarna förut. Hm får se hur jag löser detta... Ska titta mer på det snart.

Tack än en gång för all hjälp!

Eva_E
2007-01-16, 09:10
Men vad bra att vi inte skrämde livet ur dig!

Lite länkar till vad- och rump övningarna:

Stående tåhävningar:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/SMStandingCalfRaise.html

Raka marklyft:
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBStiffLegDeadlift.html

Utfall:
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SMRearLunge.html med flera varianter

Gående utfall:
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/DBWalkingLunge.html

Var för guds skull försiktig med dina benhinnor!!! Var exakt i benen får du ont? 25 års regelbunden löpning har givit mig rätt mycket erfarenhet av löparskador...


Eva

Fed up
2007-01-16, 09:13
Var försiktig med benen som sagt! har du rikgit bra skor? Gå helst till löplabbet och prova ut såna som passar just dig, de är skitbra där. Sen lyssna på dina ben. Låt dem vila ett tag. Koncentrera dig mer på styrkan ett tag istället.

Jompan
2007-01-16, 10:29
I alla fall, i fredags hade jag mitt värsta pass någonsing - VILA. Bläääää vad jobbigt

Haha... Känner igen det där. Fruktansvärt när kroppen bara längtar efter träning, fast det låter nog som du behöver vila benen lite. Lite vila nu kanske kan bespara dig mycket påtvingad vila senare!!!

/Jompan

machine gun
2007-01-16, 15:12
Var försiktig med benhinnorna! Jag talar av erfarenhet, då jag var dum nog att ignorera signalerna i början (fick iofs inte blixtont så som du verkar ha fått) och nu är det rehab rehab rehab som gäller.. :( Cykling, crosstrainers och roddmaskin funkar däremot bra som konditionssubstitut tills vidare. Jag skulle nog undvika specifik vadträning om du har benhinneproblem, då det kan förvärra det hela. För mig funkar inte knäböj heller, men det känner du nog bäst själv.

Carolinew
2007-01-16, 20:45
Var för guds skull försiktig med dina benhinnor!!! Var exakt i benen får du ont? 25 års regelbunden löpning har givit mig rätt mycket erfarenhet av löparskador...

Alltså det känns längs underbenet på framsidan lite mot utsidan typ... eller hur jag nu skall förklara det. Det gör ju inte ont så att jag lipar direkt, men det känns ordentligt, tillräckligt för att jag skall känna att det nog är bäst att inte fortsätta (och det krävs en del för det kan jag säga... :( ). Ett par nya löparskor skall inhandlas så fort jag får tid, då de jag har nu antagligen har fått sina mil nu. Köpte dem i somras och har varit supernöjd med dem, så det känns lite jobbigt att lämna dem hehe... Jag köpte dem faktiskt på Stadium, eftersom jag inte hittade några på löplabbet som kändes bra. Fick dock reda på där att jag skall ha skor för pronationssteg.

Har tittat på styrkeövningarna, och de verkar ju jättebra. Ska försöka haffa någon "coach" i gymmet när de börjar igen (tror dock inte de börjar förrän första veckan i februari) så jag får lite hjälp, vågar inte börja med dem själv ;)

Till dagens pass nu då:

2007-01-16

Cykling 10 km (till och från träningen)
Boxercise 60 min

Kommentarer:

60 min går alldeles för fooort! *mini* Alltså även om man under vissa övningar blev rätt så trött gick det över väldigt fort och kände nu efter passet att jag gärna skulle sprungit en timme som komplement, men jag antar att mina ben inte har blivit bättre på bara två dagar så... jag lät bli. Vi fick dock göra ett par övningar som fick tekniken att lossna ytterligare lite, så det kändes i alla fall bra. På torsdag skall jag fråga tränaren om man får komma på de vanliga nybörjarträningarna också, eller om det bara är killar som tränar då. Jag känner nämligen att 2 ggr boxning (+ ett boxercisepass) i veckan är på tok för lite om jag skall göra de framstegen jag är ute efter.

Känner att styrketräningen redan har halkat efter, varför har inte dygnet trettioelva timmar...? Men det handlar om prioriteringar nu helt enkelt och då får det bli som det blir. Imorgon skulle jag vilja testa löpningen lite lugnt igen, och om det inte fungerar kör jag ett styrkepass istället. Vet dock inte riktigt om jag skall börja med 2-splitten redan eller om jag skall fortsätta med helkroppspass tills jag har fått 2-splitten helt klar för mig. Det är ju fortfarande de där övningarna kvar som jag inte kan... Jaja jag får se hur det känns imorgon.

Carolinew
2007-01-18, 23:09
2007-01-18

Boxning 90 min

Kommentar:

Vi tränade mycket fotarbete och teknik idag, och fysjutton vad min gard och allt annat suger. Är riktigt usel om jag får säga det själv, kändes inte ett dugg bra idag... :( Men det är väl bara att kämpa på... Igår blev det vila då jag var fruktansvärt trött när jag kom hem från skolan igår, har sovit lite för lite den senaste tiden. Får ta igen det på söndag! ;)

Carolinew
2007-01-19, 21:02
2007-01-19

Roddmaskin 25 min, 5000 m
Jogging 30 min

Kommentar:

Alla löpband var upptagna (inte allt för ovanligt) så det blev först en stund med roddmaskinen. Lite halvtråkigt men det är väl bra omväxling antar jag. Joggingen körde jag till största delen med 5 % lutning, för att det kanske skulle kunna minska belastningen på benen lite, och det verkade faktiskt fungera. Kände inte alls mycket idag, skönt!

Carolinew
2007-01-21, 22:44
Helgens pass:

2007-01-20

Styrketräning helkroppspass

Axelpress hantlar: 4 set x 8 reps x 10 kg
Bröstpress: 4 set x 10 reps x nr 6
Sittande rodd: 4 set x 10 reps x nr 5
Latsdrag: 4 set x 8 reps x nr 6
Benpress: 4 set x 10 reps x nr 8
Hantelcurl: 2 set x 6 reps x 12,5 kg, 2 set x 15 reps x 10 kg
Hantellyft sidan (raka armar): 4 set x 8 reps x 4 kg
Liggande Lårcurl: 3 set x 10 reps x nr 5
Pushdowns med rep: 5 set x 8 reps x nr 5
Kryssdrag: 4 set x 12 reps x nr 2
Magövning: 3 set x 15 reps

Ryggresning: 3 set x 15 reps
Armhävningar: 3 set x 30 reps

Kommentar:

Tvekade länge om jag skulle träna eller inte, kom hem sent på kvällen efter en intensiv dag, men tillslut blev det så i alla fall. Jag trodde inte det skulle vara så mycket folk på gymmet kl. 21 en lördagkväll men det var det faktiskt... Passet gick väl hyffsat, hade från början tänkt att jag inte skulle köra några benövningar eftersom de ändå får lite smisk i löpningen och vid boxningen (alla dessa benböj...) + att jag ju ska börja med 2-split, men av någon anledning gjorde jag det i alla fall. Jag orkar mer och mer på hantelcurlen så snart ska jag väl kunna gå över på 12,5 kg helt och hållet. Jag testade en ny magövning också, där man står i en slags ställning och sedan lyfter upp benen medan man håller sig kvar med armarna, någon som vet vad den heter?

På tisdag har jag förhoppningsvis en som skall hjälpa mig med bänkpress och kanske marklyft. Ska bli väldigt intressant att se hur det känns! Blir väl mest teknikövningar till att börja med innan man kan börja lasta på vikter.

2007-01-21

Cykling 10 km
Löpning 50 min, 4% lutning

Kommentar:

Började kännas lite i benen efter ca 20 min, men det försvann faktiskt succesivt när jag fortsatte, och i slutet kändes det knappt någonting så jag kunde dra på rätt bra med tempot (var tvungen eftersom gymmet stängde kl 22 och jag egentligen inte riktigt var klar...). Sammanfattningsvis är jag ganska nöjd med helgen. Imorgon är det boxning i vanlig ordning.

wintersnowdrift
2007-01-21, 23:02
Började kännas lite i benen efter ca 20 min, men det försvann faktiskt succesivt när jag fortsatte, och i slutet kändes det knappt någonting så jag kunde dra på rätt bra med tempot (var tvungen eftersom gymmet stängde kl 22 och jag egentligen inte riktigt var klar...). Sammanfattningsvis är jag ganska nöjd med helgen. Imorgon är det boxning i vanlig ordning.

Var väldigt, väldigt uppmärksam och försiktig gällande benen. Är det en inflammation du har så känns smärtan ofta mest i början (efter ett par km), för att sedan avta om/när man fortsätter springa. Att man inte har ont betyder dock (tyvärr) inte att skadan är bättre - tvärt om; kroppen "domnar" sig själv tills vävnaden är så pass illa däran att det inte går att springa ett steg till utan att få ont. Risken finns också att man gör inflammationen kronisk.

Har du ökat träningsmängden (antal löpta timmar/km) mycket och snabbt den senaste tiden? Det behöver absolut inte vara en inflammation du har, men tyvärr är det en myyycket vanlig överbelastningsskada hos (över)ambitiösa löpare.

Bra länk om inflammationer: http://www.doktorn.com/info/info.asp?sid=12204

//Kristin

Carolinew
2007-01-22, 21:10
Var väldigt, väldigt uppmärksam och försiktig gällande benen. Är det en inflammation du har så känns smärtan ofta mest i början (efter ett par km), för att sedan avta om/när man fortsätter springa. Att man inte har ont betyder dock (tyvärr) inte att skadan är bättre - tvärt om; kroppen "domnar" sig själv tills vävnaden är så pass illa däran att det inte går att springa ett steg till utan att få ont. Risken finns också att man gör inflammationen kronisk.

Har du ökat träningsmängden (antal löpta timmar/km) mycket och snabbt den senaste tiden? Det behöver absolut inte vara en inflammation du har, men tyvärr är det en myyycket vanlig överbelastningsskada hos (över)ambitiösa löpare.

Bra länk om inflammationer: http://www.doktorn.com/info/info.asp?sid=12204

//Kristin

Ajdå nu blev jag lite orolig. Just det där med att det kommer lite smärta i början av passet som sedan försvinner... jag måste definitivt köpa ett par nya skor nu snart, det är bara det att jag aldrig har tid! Eftersom jag har två timmar till skolan (totalt fyra) varje dag är jag inte hemma förrän 18.00 och då är det ju stängt, men någon lördag när jag är ledig måste jag ordna det. Skall försöka minska på löppassen något också kanske, antagligen har jag satt igång för häftigt efter uppehållet hela december pga envis förkylning. Men jag som tycker om det så mycket... *cupid* Tack för tipset på sidan iaf, där fanns bra info.

Till dagens pass då:

2007-01-22

Boxning 90 min

Kommentar:
Ett riktigt roligt, intensivt och givande pass idag! Nu kändes det betydligt bättre än i torsdags med tekniken, men det beror väl lite på vilka övningar vi gör. Jag var dock på väg att missa träningen eftersom låset på cykeln hade frusit fast, men en kompis kunde köra mig tack och lov.

Imorgon blir det premiär a la bänkpress! :D

machine gun
2007-01-22, 21:55
Ett litet, men troligtvis värdefullt tips om benen inte ger med sig: Idrottsmassage! Jag trodde att jag hade benhinneinflammation i ett halvår tills jag stötte på den här massören, han menade på att 9 av 10 som tror sig ha benhinneinflammation egentligen har muskelknutar i muskler som fäster in mot benet. Testa att trycka/gnugga mot benkanten, om det inte gör ont har du iaf inte benhinneinflammation och då kan idrottsmassage hjälpa.

Har skrivit om det här: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2037090&postcount=25

Carolinew
2007-01-23, 20:21
Ett litet, men troligtvis värdefullt tips om benen inte ger med sig: Idrottsmassage! Jag trodde att jag hade benhinneinflammation i ett halvår tills jag stötte på den här massören, han menade på att 9 av 10 som tror sig ha benhinneinflammation egentligen har muskelknutar i muskler som fäster in mot benet. Testa att trycka/gnugga mot benkanten, om det inte gör ont har du iaf inte benhinneinflammation och då kan idrottsmassage hjälpa.

Har skrivit om det här: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2037090&postcount=25

Hm jag har ju inte ont när jag trycker på benet, så då är det ingen inflammation? *hoppas* Men är det inte dyrt med massage?

Dagens pass:

2007-01-23

Premiär bänkpress: 12 reps x 30 kg, 2 set x 12 reps x 35 kg
Premiär sned bänkpress: 3 set x 12 reps x 25 kg
Premiär marklyft: 2 set x 14 reps x 40 kg
Premiär knäböj: 12 reps x ?? kg

Kommentar:

Yess!!! Äntligen! Nu är jag igång på riktigt känns det som. Blev ett rent prova på-pass där jag egentligen bara kände lite på de olika övningarna. Jag trodde det skulle vara betydligt svårare med tekniken men det kändes faktiskt riktigt bra, och det är nog inga problem att öka vikterna sedan efterhand ganska ordentligt. Men jag får nog försöka ta det lite lugnt i början hehe... I knäböjen har jag totalt glömt bort vilka vikter jag körde med *screwy* men jag tror inte det var så mycket, körde bara ett set dessutom.

Sammanfattningsvis så kan man väl säga att detta blev en vilodag, men trots allt ganska rolig sådan :D Imorgon vet jag inte riktigt vad det blir för något. Är sugen på löpning men det hänger mycket på hur benen känns.

machine gun
2007-01-25, 14:14
Hm jag har ju inte ont när jag trycker på benet, så då är det ingen inflammation? *hoppas* Men är det inte dyrt med massage?

Har man benhinneinflammation kan man knappt nudda benet utan att skrika högt så benhinneinflammation är det iaf troligtvis inte då, vilket ju är bra eftersom det är ett helvete att bli av med. En annan åkomma som kan förväxlas med benhinneinflammation är komparementsyndrom, då får man ont först efter ett tag in i aktiviteten och smärtan tilltar tills man måste sluta och sedan släpper det ett tag efter att man stannat, är det något du känner igen? Annars kan det nog vara just muskelspänningar eller nåt irriterat muskelfäste.

Jo, massage är ganska dyrt, men jag anser det vara värt det. Mitt största intresse är träning (främst löpning) och då är min kropp mitt främsta redskap och den måste vara hel. Därför lägger jag en del pengar på besök hos naprapater, massörer osv. Idrottsmassören jag går till trodde det skulle krävas 2-3 besök totalt för mina vader (sen kanske man måste komma tillbaka efter ett tag igen om det kommer tillbaka förstås) och det kommer gå på 820-1340 kr totalt, det kan jag leva med. Första besöker kostade 300 kr pga en kampanj, övriga besök kommer gå på 520 kr. Nu har jag haft mina problem i ca ett halvår, har man mer nydebuterade problem kanske det räcker med ett besök om man hittar en duktig behandlare.

Carolinew
2007-01-25, 15:44
Har man benhinneinflammation kan man knappt nudda benet utan att skrika högt så benhinneinflammation är det iaf troligtvis inte då, vilket ju är bra eftersom det är ett helvete att bli av med. En annan åkomma som kan förväxlas med benhinneinflammation är komparementsyndrom, då får man ont först efter ett tag in i aktiviteten och smärtan tilltar tills man måste sluta och sedan släpper det ett tag efter att man stannat, är det något du känner igen? Annars kan det nog vara just muskelspänningar eller nåt irriterat muskelfäste.

Jo, massage är ganska dyrt, men jag anser det vara värt det. Mitt största intresse är träning (främst löpning) och då är min kropp mitt främsta redskap och den måste vara hel. Därför lägger jag en del pengar på besök hos naprapater, massörer osv. Idrottsmassören jag går till trodde det skulle krävas 2-3 besök totalt för mina vader (sen kanske man måste komma tillbaka efter ett tag igen om det kommer tillbaka förstås) och det kommer gå på 820-1340 kr totalt, det kan jag leva med. Första besöker kostade 300 kr pga en kampanj, övriga besök kommer gå på 520 kr. Nu har jag haft mina problem i ca ett halvår, har man mer nydebuterade problem kanske det räcker med ett besök om man hittar en duktig behandlare.

Komparementsyndrom tror jag inte att det är, eftersom det minskade även fast jag fortsatte. Jag ska ta och fundera på det där med massage, men jag ska testa först och se hur det känns när jag inhandlat ett par nya skor... hoppas att det räcker.

Igår hade jag en fruktansvärd magknip så det blev sängen hela kvällen *spy* Men idag känns det mycket bättre och nu på eftermiddagen (ledig från skolan idag) körde jag ett litet styrkepass, troligen ett av de mest oseriösa jag varit med om...

2007-01-25

Marklyft: 12 reps x 40 kg, 2 set x 10 reps x 50 kg
Bänkpress: 12 reps x 30 kg, 2 set x 10 reps x 35 kg
Hantelcurl biceps: 8 reps x 12,5 kg, 2 set x 6 reps x 12,5 kg
Axelpress hantlar: 4 set x 8 reps x 10 kg
Hantellyft sidan (raka armar): 4 set x 10 reps x 3 kg
Pushdowns med rep: 10 reps x nr 5, 3 set x 6 reps x nr 6
Kryssdrag: 4 set x 10 reps x nr 2
Ryggresning: 3 set x 15 reps

Kommentar:
Okej hehe, ganska oplanerat pass, gick mest runt och gjorde det jag kände för... ingen struktur alls. Men jag försökte ändå få det till något slags "bröst-biceps-triceps-pass" med undantag från marklyften och ryggresningarna då. Det jag funderade på i marklyften var om min teknik verkligen är rätt, för jag kände mest i ryggen efteråt, är det tecken på fel teknik? Var skall det kännas någonstans? Jag har iaf fått lära mig att man skall titta rakt fram eller lite uppåt och sedan sträcka ut och svanka lite när man är uppe. Typ. Kanske jag skulle kunna filma och lägga upp en snutt här så att jag kan få lite feedback...

I bänkpressen vågade jag inte göra fler reps än att jag var säker på att jag klarade det eftersom jag inte hade någon som passade. Kände mig ganska stark i övriga övningar, så jag tror nog att det mesta går framlänges överlag i alla fall... :)

Ikväll blir det ett pass boxning igen.

Erkan
2007-01-25, 15:53
Jätte bra jobbat! De kan bara bli bra :)

Jax
2007-01-25, 17:08
Angående benhinnorna: Du har fått jättebra tips av tjejerna. Några tillägg bara.

Angående skorna: Om du tror att dina gamla skor är dåliga, ska du inte springa mer förren du har köpt nya. När du köper nya går du till någon kunnig sportbutik och provar ut ordentligt. Fråga i butiken om någon är utbildad, annars gå till en annan butik. När det har hittar vilken typ av sko du bör ha ber du dem ta fram modeller från olika märken. Ta den som sitter skönast, men skippa lättviktsskor. När du har köpt nya skor börjar du inte på samma träningsmängd som tidigare. Nya skor gör inte underverk om du redan har fått en skada. Börja lätt och öka träningsmängden sakta. Visst det låter skittrist, men att två år senare sitta och gräma dig över att du aldrig tog dig tiden att bli av med inflammationen är betydligt värre.

Angående naprapat eller massage: Eftersom du inte vet säkert vad det är för skada tycker jag att du ska uppsöka professionel hjälp. Kontrollera med vänner om de vet någon erkänt duktig på löparskador eller ta kontakt med en idrottsklubb, friidrott eller liknande, och fråga vem de använder sig av. En ortoped vet jag av egen erfarenhet att de inte nödvändigtvis är bra på löparskador.

muffe85
2007-01-31, 14:07
Ser bra ut, kämpa på!
benhinneinflamation.. drygt, men du klarar det! :hbang:

Carolinew
2007-02-01, 21:41
Tackar hörni för tips och stöd!

Har inte skrivit på ett tag nu, inte beroende på att jag inte tränar utan för att jag inte kunnat träna som jag vill... snarare. Har köpt nya löparskor, ett par Brooks Trance 6 (samma modell som jag haft tidigare och varit nöjd med fast ett år nyare då). Testade att jogga lätt i lördags när jag hade köpt dem men efter 5-10 min fick jag avbryta IGEN. *cry* Inte skornas fel alltså. Blir väl till att söka upp nån läkare men fan jag orkar/hinner/vill inte!!! Men det är väl bara att göra det ändå... eller vänta lite till och hoppas på att det blir bättre som genom ett mirakel :em:

I alla fall, får väl köra en liten sammanfattning av mina pass den senaste veckan nudå så man får ett hum om vad jag har sysslat med. Hm får se om jag kan komma ihåg bara :Virro I början av veckan vilade jag en del pga magkatarr men det har ändå blivit några styrkepass, dock väldigt oseriösa (ingen bra trend detta, måste fixa mitt schema snart!!) Igår blev det lite bänk där jag först körde på 35 och sedan 40 kg. Blev tyngre än jag trodde på 40, men det är bara att kämpa på. Testade även chins (med hjälpvikter) och dips, då det kanske är övningar jag vill lägga in i mitt kommande schema. Igår körde jag även knäböj 3 x 10 x 30 kg, och fiifan vad jag hade träningsvärk idag!! Riktigt skönt! Dock inte så skönt när vi gjorde ca 100 vanliga knäböj på träningen idag (boxningen). Menmen, de behöver piskas lite.

Har också anmält mig till Bästa Fysiken i år. Herregud vad idiotiskt egentligen, kommer göra bort mig helt och hållet, men jag ser det ändå som ett litet delmål och en motivationshöjare. Att få sin fysik (om än ganska obefintlig sådan) bedömd av kunniga personer på ett proffisionellt sätt är ju också guld värt bara det. Egentligen satsar jag väl på Bästa Fysiken 2008... eller 2009... :D

machine gun
2007-02-02, 11:51
Tråkigt med benen :(

Om du ska uppsöka läkare så leta rätt på en idrottsläkare, du har ingenting att vinna på att gå till en husläkare som ordinerar vila + Voltaren. Vila hjälper mycket sällan vid idrottsskador, så det gäller att hamna rätt från början. Tro mig, jag har varit runt hela cirkusen både en och tre gånger med olika skador. Det är värt den extra väntetiden för att få komma till en idrottsklinik direkt och få en riktig diagnos. Sen kan man söka vidare bland alternativbehandlingen som finns att tillgå (idrottsmassage, sjukgymnastik, naprapati, akupunktur, tryckvågsbehandling osv osv) Ring idag!

heleina
2007-02-02, 16:17
Hej tjejen!
Har inte skrivit något hos dig innan men jag läser din blogg varje dag..så det kanske va dags nu *whistle* :D tänkte på om det nu är benhinnorna du har problem med...

Jag har haft problem i flera år med mina,... och som sista utväg (innan operation) gick jag och fick akupunktur. Idag? sumptomfri!

Läste att Byggmark också haft problem med sina i tonåren och gick också på akupunktur ett par gånger, alla hans symptomer försvann... ett litet tips om det är så att det verkligen är benhinnorna som spökar!

Keep up the good work tjejen, du rockar :hbang:

Carolinew
2007-02-05, 21:14
Jag har goda nyheter!!! Jag tror inte jag har benhinneinflammation! Det verkar nästan som det där miraklet jag hoppats på faktiskt inträffat, eller så är det vilan + de nya skorna som hjälpt till...:D Jag testade nämligen att jogga LUGNT i helgen igen och det gick superbra! Det blev totalt två pass, ett på 50 min och ett på 60 min, kände inte mycket alls efteråt. Jag var helt chockad när jag joggade, väntade hela tiden på att smärtan skulle komma, men den lös med sin frånvaro! Är sååå lättad! För övrigt var det en helg jag helst vill glömma av andra anledningar så det var ju tur att någonting gick bra i alla fall.

Har blivit väldigt dålig på att skriva upp träningen här nu, dags att skärpa sig känner jag. Så, till dagens pass då:

2007-02-05

Snabb promenad löpband 60 min
Boxning 90 min

Kommentar:
Kom hem tidigt från skolan idag så innan boxningen stack jag till gymmet en sväng och gick lite på löpbandet. Inte lika kul som att jogga men nu ska jag försöka hålla mig i skinnet så det inte blir överbelastning igen.

Boxningen idag gick inge vidare, har fortfarande fruktansvärt dålig teknik. Men nu jämför man sig ju med de andra som tränat betydligt längre än jag så det är väl inte så konstigt kanske, det gäller att ha tålamod.

Imorgon har jag ingen aning om vad det blir för träning. Får se vad jag hinner med också, har två körlektioner och lite annat att hinna med också. Jag skulle väldigt gärna vilja ta ett litet löppass igen men jag gör nog bäst i att låta bli. Ett styrkepass skulle nog sitta fint, men jag har fortfarande inte planerat min split än! Är för lat... och har för lite kunskap. Fast det är dåliga ursäkter. Jag får testa mig fram, det kan ju inte bli perfekt från början.

Och förresten tack machine gun och Heleina för stärkande ord! :)

Carolinew
2007-02-06, 16:21
Är inte klar med dagens pass men skriver in styrkepasset innan jag glömmer det...

2007-02-06

Uppvärmning stående cykel 10 min

Axelpress hantlar:1 set x 12 reps x 10 kg, 4 set x 8 reps x 10 kg, 1 set x 12 reps x 10 kg
Latsdrag: 6 set x 8 reps x nr 6
Raka hantellyft sidan: 6 set x 8 reps x 4 kg
Chins: 5 set x 8 reps x hjälpvikt nr 9
Sittande rodd med brett grepp: 6 set x 10 reps x nr 5
Kryssdrag: 5 set x 8 reps x nr 2, 1 set x 10 reps x nr 2
Ryggresningar: 3 set x 15 reps

Kommentar:
Ja, alltså jag hade bara en timme på mig så jag hann inte med mer tyvärr. Försökte komma ihåg när jag var på gymmet vilka muskelgrupper som var bra att träna tillsammans, men gjorde nog lite fel i alla fall, nu blev det ju främst axlar och rygg och de är kanske inte så bra att kombinera eller? Det enda jag vet är att jag verkligen måste köra hårt med ryggen, för den suger verkligen... Testade rodden med brett grepp för första gången, det kändes bra och enkelt, men däremot kände jag inte att det direkt tog i ryggen, men det gör jag ju typ aldrig i någon övning så det är kanske normalt. Körde nog dock på lite för låg vikt men så är det ju i början av en ny övning.

Kände mig väldigt stark i de flesta övningar, personbästa i de flesta när det gäller reps och set, fast det känns inte lönt att skriva upp det eftersom det går så fort framåt nu när man är nybörjare. Axelpressarna t.ex. kändes alldeles för lätta så får nog öka på vikterna där snart, det är bara det att nästa hantlar väger 12,5 kg, och jag har inte vågat prova det än...

En anledning till att det gick bra idag kan ju också vara att jag äntligen har satt igång min första kreatinkur, började med det idag och hade innan passet hunnit ta en dos (det var i förmiddags), vetisjutton om det verkligen kan ha hunnit göra någon skillnad till dess i och för sig. Det som oroar mig nu är hur mycket vätska man samlar på sig och därmed går upp i vikt, då det nog kan bli lite jobbigt. Det är huvudanledningen till varför jag väntat sålänge med kreatinet. Men vafan, Carro goes seriuos! :D

Nu blir det snart kreatindos numero 3, sen bär det av till gymmet igen för ett litet löppass tänkte jag. Jag ville inte träna benen innan idag (hann iofs inte det ändå) eftersom jag hade tankar på ett löppass nu. Jag vet iofs inte hur mycket krafter jag har kvar och hur benen kommer kännas, men jag fortsätter sålänge det känns bra. Får jag avbryta kan jag kanske köra lite benstyrka istället.

Okej det här inlägget blev en hel roman, men det är ju mycket som händer nu och som snurrar i skallen...:Virro

emmzan
2007-02-06, 16:50
Lite snabbt för en effekt av kreatinet kanske men man ska aldrig underskatta placeboeffekten... *popcorn*

Fint pass!

L-Sami
2007-02-06, 16:56
Rygg och baksida axlar kan vara bra att köra tillsammans och eventuellt traps, och fram och mittendelts tillsammans med bröst träningen. Det är hur mitt upplägg ser ut med axlarna. Eller så bara köra framsida axlar med bröst och resten med ryggen.

Kreatin binder vatten och ökning på ett par kilo är vanligt under kuren, annars är kre-alkalyn någonting att prova på. Det är samma effekt som med monohydrat fast binder ingen värska.

Kul att du seriös, försöker kolla förbi här i fortsättningen. Kör hårt :thumbup:

Carolinew
2007-02-06, 19:41
Lite snabbt för en effekt av kreatinet kanske men man ska aldrig underskatta placeboeffekten... *popcorn*

Fint pass!

Tack!

Rygg och baksida axlar kan vara bra att köra tillsammans och eventuellt traps, och fram och mittendelts tillsammans med bröst träningen. Det är hur mitt upplägg ser ut med axlarna. Eller så bara köra framsida axlar med bröst och resten med ryggen.

Kreatin binder vatten och ökning på ett par kilo är vanligt under kuren, annars är kre-alkalyn någonting att prova på. Det är samma effekt som med monohydrat fast binder ingen värska.

Kul att du seriös, försöker kolla förbi här i fortsättningen. Kör hårt :thumbup:

Hehe, jag som inte ens vet vad traps, mittendelts och allt det där är för nåt, blir väl till att plugga lite anatomi antar jag *whistle*

Synd att jag inte visste om det där med kre-alkalyn innan jag köpte hem 2 kg kreatin hehe, sen skickade GG med ännu 1 kg utan att jag visste om det när en annan produkt jag beställt var slut... så nu har jag typ 2 års förbrukning här hemma :Virro

Nu vidare till dagens kondispass:

Forts. 2007-02-06

Cykling 12 km
Jogging 70 min

Kommentar:
WONDERFUL!!! Har herren från ovan bestämt sig för att tycka om mig igen eller? Känns jättebra i benen fortfarande, fastän jag känner på mig att jag kanske borde tagit det lite lugnare. Men alltså, nu måste verkligen kreatinet ha börjat verka, för jag hade hur mycket energi som helst idag, hade velat fortsätta en halvtimma till, minst... åtminstone kändes det så när jag slutade.

Nackdelen med kreatinet hittills är att jag inte är van att dricka så här mycket. Känner mig uppblåst och framförallt mätt hela tiden trots att det bara är vatten. Men det är kanske en fördel iofs, beror ju på hur man ser det.

Cyklingen är bara ren vardagsmotion till och från olika krejjor. Skönt att ha fått punkteringen lagad nu, var lite segt att gå de sträckorna...

Imorgon blir det nog lite styrka igen. Hade gärna kört lite böj, men eftersom jag fick sån grym träningsvärk av det sist vet jag inte om det är så smart då vi alltid får göra fruktansvärt många sådana på boxningen och det är ju det på torsdag, hehe.

Det var allt för nu!

Krampus
2007-02-06, 20:29
Är inte klar med dagens pass men skriver in styrkepasset innan jag glömmer det...

[B]2007-02-06

Uppvärmning stående cykel 10 min

Axelpress hantlar:
[B]Latsdrag:
[B]Raka hantellyft sidan:
[B]Chins:
[B]Sittande rodd med brett grepp:
[B]Kryssdrag:
[B]Ryggresningar:


Ser bra ut men what about the marklyfts? :(

Carolinew
2007-02-06, 21:36
Ser bra ut men what about the marklyfts? :(

Well, ja, de lyser ju med sin frånvaro sen jag testade första gången i förra veckan och sedan kände av ordentligt i korsryggen. Trots att jag inte gjorde något fel i tekniken vad jag vet :confused:

Men jag funderar på att filma både mark och böj snart så kan jag kanske få lite feedback på dem, för det är ju övningar jag verkligen vill köra på ordentligt med ;) Skulle kanske kunnat göra det imorgon, fast då är jag tvungen att träna på den tiden då det är smockfullt på gymmet så det känns inte så aktuellt... får nog bli i nästa vecka nån gång. :)

Krampus
2007-02-06, 21:40
Well, ja, de lyser ju med sin frånvaro sen jag testade första gången i förra veckan och sedan kände av ordentligt i korsryggen. Trots att jag inte gjorde något fel i tekniken vad jag vet

För svag mage. :)

Men jag funderar på att filma både mark och böj snart så kan jag kanske få lite feedback på dem, för det är ju övningar jag verkligen vill köra på ordentligt med ;) Skulle kanske kunnat göra det imorgon, fast då är jag tvungen att träna på den tiden då det är smockfullt på gymmet så det känns inte så aktuellt... får nog bli i nästa vecka nån gång. :)

Coolt. :) Z_bumbi och Sthalberg är två gamla feta gamla gubbar som har rätt bra koll på mark och böj.
Såg att det kommit upp en bra tråd om böj:http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=88569
Ignorera allt vad han snackar om knälindor, dräkter osv om du inte tänker börja med styrkelyft dvs.. Tekniken är iaf den samma. :)

L-Sami
2007-02-07, 09:44
Tack!



Hehe, jag som inte ens vet vad traps, mittendelts och allt det där är för nåt, blir väl till att plugga lite anatomi antar jag *whistle*

Synd att jag inte visste om det där med kre-alkalyn innan jag köpte hem 2 kg kreatin hehe, sen skickade GG med ännu 1 kg utan att jag visste om det när en annan produkt jag beställt var slut... så nu har jag typ 2 års förbrukning här hemma




Det är traps
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/Trapezius.png/250px-Trapezius.png

Delts=Axlar

Bakre delts
http://www.exrx.net/Graphics/DeltoidPosteriorBack.gif

Främre delts
http://www.exrx.net/Graphics/DeltoidAnteriorFront.gif

Mitten delts
http://www.exrx.net/Graphics/DeltoidLateralBack.gif

Hoppas du får användning av kreatinet du har hemma ändå

emmzan
2007-02-07, 10:35
För svag mage. :)

Coolt. :) Z_bumbi och Sthalberg är två gamla feta gamla gubbar som har rätt bra koll på mark och böj.
Såg att det kommit upp en bra tråd om böj:http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=88569
Ignorera allt vad han snackar om knälindor, dräkter osv om du inte tänker börja med styrkelyft dvs.. Tekniken är iaf den samma. :)


Måste dementera påståendet om att z_bumbi är gammal! *grr27*

Carolinew
2007-02-07, 16:57
L-Sami: Tackar! Nu återstår det ju bara då att komma underfund med vilka övningar som tar på vilken av dem. Men det känns inte som att jag vill göra det för avancerat nu i början, så det får komma efterhand.

Ska träna vid 19-tiden idag. Kan fortfarande inte bestämma mig för vad jag skall träna för nåt... men jag har ju lite tid att fundera på det nu hehe.

L-Sami
2007-02-07, 17:33
L-Sami: Tackar! Nu återstår det ju bara då att komma underfund med vilka övningar som tar på vilken av dem. Men det känns inte som att jag vill göra det för avancerat nu i början, så det får komma efterhand.

Ska träna vid 19-tiden idag. Kan fortfarande inte bestämma mig för vad jag skall träna för nåt... men jag har ju lite tid att fundera på det nu hehe.

Du har ju redan axelpress som tar på främre och mitten delts och sidolyft som tar på traps och mitten delts, lägg till en baksida axel övning bara så har du det. Omvända flyes är en bra övning.

Carolinew
2007-02-07, 21:02
Du har ju redan axelpress som tar på främre och mitten delts och sidolyft som tar på traps och mitten delts, lägg till en baksida axel övning bara så har du det. Omvända flyes är en bra övning.

Baksida axlar... ska försöka hitta någon sådan övning snart då, vet inte hur vanliga flyes fungerar ens men det borde väl inte vara så svårt att lära sig antar jag :)

Dagens pass blev ingen höjdare då jag hade jävligt ont om tid, men något slags ben/mage/tricepspass blev det iaf:

2007-02-07

Knäböj: 3 set x 8 reps x 40 kg
Dips: 6 set x 8 reps x hjälpvikt nr 6
Benpress: 3 set x 10 reps x nr 8
Pushdowns med rep: 6 set x 10 reps x nr 5
Hängande benlyft: 3 set x 15 reps
Vadövning: 6 set x 15 reps x 20 kg

Lite smala armhävningar och situps

Kommentar:
Jag hatar när folk har så jävla bråttom hem!!! Avskyr egentligen när man tränar ihop med folk som inte är direkt entusiastiska, men ibland måste man ju vara social också...*mini* I alla fall så hann jag ju med några övningar och det kändes hyffsat. Problemet var väl att mina lår dog efter knäböjen, så i benpressen gick det inget vidare, kände mig riktigt mör i benen. Jag vågar inte tänka på hur det kommer kännas imorgon hehe...

Testade en ny övning för vaderna också, och den kändes riktigt bra, tog ordentligt och var lätt att utföra. Jag vet inte vad den heter, men man står med axlarna under några stöd och har framdelen av fötterna på en liten platta som rör på sig lite när man gör "tåhävningar" eller vad det nu heter. Den skall jag garanterat lägga in i mitt program (som inte existerar ännu). Någon som vet vad den heter?

Boxning imörrn!

machine gun
2007-02-07, 21:06
Stående vadpress skulle jag säga :)

Starkt med 3x15 hängande benlyft! Har du raka ben? Hur högt går du? Finns det en sån ställning där man kan sätta fast underarmarna på ditt gym eller hänger du bara i en chinstång? Jag vill också kunna! *grr27*

:D

Carolinew
2007-02-07, 21:15
Stående vadpress skulle jag säga :)

Starkt med 3x15 hängande benlyft! Har du raka ben? Hur högt går du? Finns det en sån ställning där man kan sätta fast underarmarna på ditt gym eller hänger du bara i en chinstång? Jag vill också kunna! *grr27*

:D


Hum det är möjligt att jag skrivit fel namn, det är en ställning där man har stöd för armarna ja, heter det annorlunda då? Jo, raka ben har jag, går upp i ca 90 grader.

Krampus
2007-02-07, 21:20
:confused: Hur var det nu: Härlöv eller Näsby?

machine gun
2007-02-07, 21:22
Hum det är möjligt att jag skrivit fel namn, det är en ställning där man har stöd för armarna ja, heter det annorlunda då? Jo, raka ben har jag, går upp i ca 90 grader.

Nä, jag tror det heter samma sak ändå, men det blir lite lättare eftersom man inte måste ha så bra greppmuskler :D Vi har tyvärr ingen sån ställning där jag tränar.. :( Coolast är om man kan gå upp så att man slår fötterna i ställningen ovanför huvudet :hbang:

Carolinew
2007-02-07, 21:23
:confused: Hur var det nu: Härlöv eller Näsby?

Va? :confused: Inget avdera om du menar var gymmet ligger... det ligger mitt i stan :)

Carolinew
2007-02-07, 21:25
Nä, jag tror det heter samma sak ändå, men det blir lite lättare eftersom man inte måste ha så bra greppmuskler :D Vi har tyvärr ingen sån ställning där jag tränar.. :( Coolast är om man kan gå upp så att man slår fötterna i ställningen ovanför huvudet :hbang:

Aha ok, hm slå fötterna i ställningen, då får jag slå knut på mig själv, men man kan ju alltid testa :D

Krampus
2007-02-07, 21:27
Va? :confused: Inget avdera om du menar var gymmet ligger... det ligger mitt i stan :)

Aha.. Är det inte lite mindre?
Sammas Technogym-maskiner där?

machine gun
2007-02-07, 21:27
Aha ok, hm slå fötterna i ställningen, då får jag slå knut på mig själv, men man kan ju alltid testa :D

Dansare brukar klara det, man måste vara både vig och även ha viss benstyrka utöver en stark mage och starka höftböjare. Se det som en utmaning :D

Carolinew
2007-02-07, 21:33
Aha.. Är det inte lite mindre?
Sammas Technogym-maskiner där?

Det är samma maskiner som på Härlöv om jag inte minns fel (det är typ ett halvårsedan jag var där), och själva gymmet är väl ungefär lika stort tror jag... Eller kanske inte, äh jag kommer inte ihåg :Virro Men betydligt mysigare i alla fall, och mkt bättre öppetider (06-22 alla dagar) :)

Carolinew
2007-02-07, 21:36
Dansare brukar klara det, man måste vara både vig och även ha viss benstyrka utöver en stark mage och starka höftböjare. Se det som en utmaning :D

Meh... jag som dansade klassisk balett när jag var liten (heh, skratta inte nu, det är faktiskt sant ;) ) borde ju klara det då med andra ord. Eller inte... Annars får väl någon helt enkelt dra upp benen åt mig :D

Nä, men kan väl ha det som nåt slags delmål då :)

Krampus
2007-02-07, 21:36
Det är samma maskiner som på Härlöv om jag inte minns fel (det är typ ett halvårsedan jag var där), och själva gymmet är väl ungefär lika stort tror jag... Eller kanske inte, äh jag kommer inte ihåg :Virro Men betydligt mysigare i alla fall, och mkt bättre öppetider (06-22 alla dagar) :)

Well, jag är lite allergisk mot Technogym, men vissa grejor är ok..
Bra att det är något som ör öppet lite längre i stan nu då :)
Vad går en engångsträning på, 90spänn typ?

Carolinew
2007-02-07, 21:39
Well, jag är lite allergisk mot Technogym, men vissa grejor är ok..
Bra att det är något som ör öppet lite längre i stan nu då :)
Vad går en engångsträning på, 90spänn typ?

Alltså konditionsmaskinerna är ju technogym (skitbra enligt mig eftersom alla har egna tvapparater :D ), men styrketräningsmaskinerna är Reebook.

Ingen aning om vad en gång kostar faktiskt...

Krampus
2007-02-07, 21:40
Alltså konditionsmaskinerna är ju technogym (skitbra enligt mig eftersom alla har egna tvapparater :D ), men styrketräningsmaskinerna är Reebook.

Ingen aning om vad en gång kostar faktiskt...

Does not matter, för du smugglar in mig nästa gång jag nere då.?. *whistle*

Carolinew
2007-02-07, 21:43
Does not matter, för du smugglar in mig nästa gång jag nere då.?. *whistle*



*whistle*



:D

machine gun
2007-02-07, 21:53
Meh... jag som dansade klassisk balett när jag var liten (heh, skratta inte nu, det är faktiskt sant ;) ) borde ju klara det då med andra ord. Eller inte... Annars får väl någon helt enkelt dra upp benen åt mig :D

Nä, men kan väl ha det som nåt slags delmål då :)

Det gjorde jag med - i 3 år! Fast det var när jag var väldigt liten, så jag har inte kvar några skills från den tiden tyvärr. Har dock dansat jazzbalett, street, salsa, samba och lite annat sedan dess. Nu var det dock ett tag sen jag dansade nåt annat än de danspass som finns på gymmet, men det är kul det med :) Dans ska inte underskattas, det finns få saker som är så beundransvärda som någon som är riktigt duktig på klassisk balett, det är en svår konst att bemästra.

Carolinew
2007-02-08, 17:47
Det gjorde jag med - i 3 år! Fast det var när jag var väldigt liten, så jag har inte kvar några skills från den tiden tyvärr. Har dock dansat jazzbalett, street, salsa, samba och lite annat sedan dess. Nu var det dock ett tag sen jag dansade nåt annat än de danspass som finns på gymmet, men det är kul det med :) Dans ska inte underskattas, det finns få saker som är så beundransvärda som någon som är riktigt duktig på klassisk balett, det är en svår konst att bemästra.

Håller med! Jag har själv heller inte mkt kvar av det jag dansade som liten, men jag tror det gav en bra grund i alla fall, hållning och sådant tränade man ju mycket.

muffe85
2007-02-08, 20:28
Du ångar på ser jag! hur känns benhinnorna? jag har problem med dom jag med... =/

Fille.p
2007-02-08, 21:15
Ser bra ut. Denna får man givetvis hålla koll på när den är från kristianstad och allt! starka axelpressar! Får nästan ta ett pass på city snart då. Se om kortet fortfarande fungerar*whistle*

Carolinew
2007-02-08, 21:20
Du ångar på ser jag! hur känns benhinnorna? jag har problem med dom jag med... =/

Benhinnorna verkar vara helt ok faktiskt! Det har gått väldigt bra med löpträningen den sista veckan, så någon benhinneinflammation är det förmodligen inte, tack och lov :)

Aj då, inte kul att du fått det nu istället. Hur pass illa är det?

Dagens pass:

2007-02-08

Boxning 90 min

Kommentar:
Kändes inte så kul att pallra sig iväg till träningen idag när det är både svinkallt och halt, och dessutom börjar jag bli riktigt orolig att jag är på väg att bli förkyld igen då jag vaknade och var täppt i näsan idag :( Alltså jag orkar bara inte med en förkylning till! Fick ju vila precis hela december och det var något av det värsta jag varit med om i hela mitt liv. Det är inte rättvist om jag skall råka ut för det IGEN!!! *cry* Inte med bara en månads mellanrum, jag har ju precis börjat komma tillbaka till mitt gamla tempo.

I alla fall, träningen gick faktiskt ganska bra idag. Vi fick bl.a. slå varandra i magen allt vad vi kunde, och även om det kändes ordentligt var det riktigt kul. Vi fick även lära oss att ta lite stryk av tränaren för att lära oss att skydda oss själva. Varför tycker man det är så fruktansvärt kul att ge och få stryk egentligen? Har väl sett för mycket på film eller nåt, vad vet jag. :D

Carolinew
2007-02-08, 21:21
Ser bra ut. Denna får man givetvis hålla koll på när den är från kristianstad och allt! starka axelpressar! Får nästan ta ett pass på city snart då. Se om kortet fortfarande fungerar*whistle*

Det tycker jag! ;)

Fille.p
2007-02-08, 21:27
Så du boxas med:) precis börjat med det eller? jag och en kompis hade lite planer på att börja med boxning men det lades tyvärr ner..

Carolinew
2007-02-08, 21:31
Har börjat skissa upp ett litet träningsprogram, och det känns som att jag börjar få lite ordning på det hela nu. Frågan är bara om det blir FÖR mycket ordning, då jag inte är van att köra efter schema utan har tränat väldigt spontant förut, jag har gjort det jag känt för helt enkelt. Men nu känns det som att jag måste få lite struktur på det hela för att det skall ge lite bättre resultat. :)

Men i alla fall, jag har kommit fram till att det nog kan bli lite svårt att köra några exakta splittar där jag alltid kör samma muskelgrupper med varandra, eftersom jag vissa dagar måste vara pigg i benen (boxningen) och inte kan köra ben dagen efter, vissa dagar har jag lite tid på mig osv. osv. Så jag har blandat muskelgrupperna lite hur som helst nästan känns det som, men det går väl att göra så också? De dagar jag har skrivit upp både cardio och styrka kör jag det på ett förmiddags- och ett eftermiddagspass. Kommentarer mottages tacksamt!

Måndag: Boxning
Tisdag: Rygg/Triceps, Löpning ca 45-75 min
Onsdag: Bröst/Axlar/Triceps
Torsdag: Boxning
Fredag: Ben/Rumpa/Triceps/Mage
Lördag: Rygg/Biceps, Löpning ca 45-75 min
Söndag: Bröst/Axlar/Mage, Promenad

Om jag skulle behöva vila nån extra dag skall det inte vara några problem att ta bort ett styrkepass eftersom jag kör alla grupper minst två ggr i veckan. Skulle det vara benpasset som måste bort får jag helt enkelt byta plats på det med en annan dag. Likadant med löpningen.

De övningar jag tänkt göra i styrkan är:

Tisdag - Rygg/Triceps
Chins
Sittande rodd
Dips
Latsdrag
Pushdowns med rep
Ryggresningar

Onsdag - Bröst/Axlar/Biceps
Bänkpress/Hantelpress
Hantelcurls
Axelpress
Bröstpress
Omvända flyes
Kryssdrag
Raka hantellyft sidan

Fredag - Ben/Rumpa/Triceps/Mage
Knäböj
Dips
Gående utfall
Benpress
Pushdowns med rep
Stående vadpress
Liggande lårcurl
Hängande benlyft
Situps

Lördag - Rygg/Biceps
Chins
Sittande rodd
Hantelcurls
Latsdrag
Ryggresningar

Söndag - Bröst/Axlar/Mage
Bänkpress/Hantelpress
Axelpress
Kryssdrag
Bröstpress
Omvända flyes
Hängande benlyft
Raka hantellyft sidan
Situps

Jaa... typ nåt sånt här hade jag tänkt. Några tips på övningar som ska bort/läggas till?

Sedan får jag väl också säga att jag kanske kommer köra lite övningar till utöver detta om jag känner för det, t.ex. om jag känner för att köra vadpressar en söndag så gör jag nog det. Ärligt talat så vet jag inte ens om jag kommer klara ett såhär strikt schema, men jag skall iaf testa! :)

Resten av den här veckan kommer jag dock inte följa schemat. Löpning är planerad imorgon t.ex.

Carolinew
2007-02-08, 21:34
Så du boxas med:) precis börjat med det eller? jag och en kompis hade lite planer på att börja med boxning men det lades tyvärr ner..

Jag har precis börjat ja :) Äsch varför lade ni ner den utomordentliga idén?

Fille.p
2007-02-08, 21:59
Jadu det kan man fråga sig. tyckte det blev lite mycket nu iaf men 2 dagar i veckan hade ju inte varit helt fel. Är det i idrottshallen då?

Carolinew
2007-02-09, 20:05
Jadu det kan man fråga sig. tyckte det blev lite mycket nu iaf men 2 dagar i veckan hade ju inte varit helt fel. Är det i idrottshallen då?

Japp, stämmer bra.

Dagens pass:

2007-02-09

Löpning 60 min

Kommentar:
När jag vaknade idag så var förkylningen inte borta... skit också. Har varit riktigt slö hela dagen och har inte orkat göra mycket, och egentligen borde jag nog vilat idag. Men eftersom jag har varit inställd på ett löppass till idag i så många dagar kunde jag inte låta bli. Kände mig ganska trött i benen men "kicken" man får av att springa tog snart överhanden och allting gick väldigt bra. Nu har jag fått tillbaka mina tankar på Göteborgsvarvet i år :)

Ingen som har kommentarer till mitt träningsupplägg förresten? Eller blev det för invecklat? ;)

Fed up
2007-02-09, 20:29
varför kör du tex triceps två dagar efter varandra+en gång till sen? Blir det inte lite mycket? Det räcker att träna varje muskelgrupp en gång, eller absolut max 2 i undantagsfall (jag kör iof mage och ländrygg oftare än 1, oftast 2-3). Det är ju när du vilar dem efter ett hårt pass som de blir stora. Jag tycker du borde ha en vilodag också, för att träna sådär mycket kan man ofta behöva trappa upp under en lång period för att inte bli övertrönad och/eller skadad.

Carolinew
2007-02-09, 20:37
varför kör du tex triceps två dagar efter varandra+en gång till sen? Blir det inte lite mycket? Det räcker att träna varje muskelgrupp en gång, eller absolut max 2 i undantagsfall (jag kör iof mage och ländrygg oftare än 1, oftast 2-3). Det är ju när du vilar dem efter ett hårt pass som de blir stora. Jag tycker du borde ha en vilodag också, för att träna sådär mycket kan man ofta behöva trappa upp under en lång period för att inte bli övertrönad och/eller skadad.

Oj, såg att jag skrivit fel... på onsdagen skall det stå biceps, inte triceps... :Virro My bad.

Jo jag vet att det är ett ganska tufft upplägg, men jag har lagt upp det så att jag lätt skall kunna ta ut en vilodag i veckan när jag känner för det utan att det skall påverka resten av veckan. Det är därför jag har satt upp alla muskelgrupper 2 ggr/vecka. Men det kanske blir för mycket ändå?

Krampus
2007-02-09, 21:07
Ingen som har kommentarer till mitt träningsupplägg förresten? Eller blev det för invecklat? ;)

Jo, Tisdag: Marklyft :D

Carolinew
2007-02-10, 19:07
Jo, Tisdag: Marklyft :D

Japp, nu kommer de garanterat finnas med i mitt program, testade idag igen och det kändes riktigt bra.

Dagens pass känns inte så lönt att skriva upp i statistik då det blev ett rent "prova på-pass" igen, och hädanefter kommer förutom marklyft även smala latsdrag, stångrodd samt hammercurls läggas till på schemat.

Nu skall vi se om jag lyckas ladda upp några filmer från dagens pass...:)

Carolinew
2007-02-10, 22:09
Alltså, jag blir inte riktigt klok på detta med YouTube, alla filmer verkar inte funka, men jag testar att ladda upp dem i alla fall så får vi se om någon funkar ialla fall.

Vi börjar med lite knäböj då. I andra filmen testar jag att gå lite djupare än i första.

X7huTmwtskE

NJide0jbMog

Carolinew
2007-02-10, 22:12
Vi fortsätter med da bänkpress... först 35 sedan 40 kg.

IuO_gTzUPjw

UdI8UL4ENNc

Carolinew
2007-02-10, 22:16
Och slutligen lite marklyft. Jag vågade inte lassa på så mycket vikt eftersom jag kände såpass mycket i ryggen sist jag körde, men idag kändes det väldigt lätt och jag känner fortfarande ingenting i ryggen. Nästa gång kommer jag nog öka på en del. I alla fall, här är det först 40 kg sedan 50 kg.

dJRyzVyrjZI

80MPDjK7GQU


Kommentarer angående utförande och teknik mottages tacksamt! :)

Arf Pingvin
2007-02-10, 22:54
Som Sheo sa i den andra tråden så börjar ett marklyft från marken. Det är ett lyft som egentligen inte har någon negativ fas, när man står upp med vikten är man klar. Vissa förespråkar faktiskt att man bara kontrollerat släpper ner vikten utan att försöka hålla emot på vägen ner då det inte låter sig göras med bra teknik när det blir tyngre(skaderisk). Då börjar man varje repetition som den första.

Det man brukar titta efter i marklyft är starten, att man inte tappar ryggen. Då du inte börjar från marken går det inte att uttala sig om det. Vikten ser lätt ut. Ser bra ut, kör hårt.

Carolinew
2007-02-10, 23:22
Som Sheo sa i den andra tråden så börjar ett marklyft från marken. Det är ett lyft som egentligen inte har någon negativ fas, när man står upp med vikten är man klar. Vissa förespråkar faktiskt att man bara kontrollerat släpper ner vikten utan att försöka hålla emot på vägen ner då det inte låter sig göras med bra teknik när det blir tyngre(skaderisk). Då börjar man varje repetition som den första.

Det man brukar titta efter i marklyft är starten, att man inte tappar ryggen. Då du inte börjar från marken går det inte att uttala sig om det. Vikten ser lätt ut. Ser bra ut, kör hårt.

Tack för bra kritik, ska ändra på det till nästa gång! Längtar redan... känns lite dumt just nu att man gjort så fel :smash:

Snake
2007-02-11, 01:00
Försök gå djupare i böjen. FÖrutom det så såg det väl bra ut, haka inte upp dig på studsandet i marklyften - tekniken såg ju bra ut.

Krampus
2007-02-11, 10:10
Du behöver inte gå så mkt djupare i böjen om det är benträningen som är det primära för dig. Bra tempo och allt. Är det styrka du är ute efter - gå djupare, då jobbar rumpan också mer.
Håller med grabbarna om att marklyften ska dras dirket från marken. Jag tror du kan lasta på lite mer vikt. :)
Mycket bra bänkpressar viktmässigt! :thumbup:

knazcandy
2007-02-11, 11:58
Schyssta bänkpressar, gillade den sista filmen där du pressa upp den sista repsen *flex*
Är ingen marklyft eller knäböjexpert, men jag tyckte det såg bra ut också, förutom det som de andra redan påpekat. Marklyftena speciellt, du gör den där "knycken" i höften och bak med axlarna i slutet av lyftet. Bra!!

Carolinew
2007-02-11, 13:51
Försök gå djupare i böjen. FÖrutom det så såg det väl bra ut, haka inte upp dig på studsandet i marklyften - tekniken såg ju bra ut.

Ska försöka gå lite djupare i böjen i fortsättningen! :)

Du behöver inte gå så mkt djupare i böjen om det är benträningen som är det primära för dig. Bra tempo och allt. Är det styrka du är ute efter - gå djupare, då jobbar rumpan också mer.
Håller med grabbarna om att marklyften ska dras dirket från marken. Jag tror du kan lasta på lite mer vikt. :)
Mycket bra bänkpressar viktmässigt! :thumbup:

Jag är ju ute efter styrka och träning för rumpan så det blir som sagt till att gå djupare... marken skall jag som sagt även ändra på. Mer vikt kommer definitivt. Bänkpressarna hehe, tycker det är ganska blygsamma vikter med tanke på vad många andra tjejer här på forumet tar. Men jag får väl tänka på att jag precis börjat kanske.

Schyssta bänkpressar, gillade den sista filmen där du pressa upp den sista repsen *flex*
Är ingen marklyft eller knäböjexpert, men jag tyckte det såg bra ut också, förutom det som de andra redan påpekat. Marklyftena speciellt, du gör den där "knycken" i höften och bak med axlarna i slutet av lyftet. Bra!!

Tackar för uppmuntrande ord!! Det värmer... Jo den där sista repsen var tung men med lite jävlar anamma går allt...:D

rolf
2007-02-11, 15:49
Snygga böjar men hemsk musik, hur fan står du ut? :D
:thumbup:

Carolinew
2007-02-11, 18:46
Snygga böjar men hemsk musik, hur fan står du ut? :D
:thumbup:

Äsch det är väl bästa gymmusiken som finns? Grymt tryck... ehh not. :smash:

I alla fall, även idag blev det ett ganska oplanerat "testa sig fram-pass". Kunde inte låta bli att marka lite idag igen för att göra de ändringar jag fått tips om. Jag kan väl säga att det svåraste var att lära sig att det inte gör något att det låter "lite" när man släpper ner vikterna hehe :D Körde på 60 kg idag.

Sen körde jag även lite vanliga dips (har kommit på att det inte behövs några hjälpvikter), latsdrag och några övningar till som jag glömt eller inte vet vad de heter.

Well, imorgon skall jag börja på mitt schema hade jag tänkt. Såvida inte förkylningen blir ännu värre. Idag slutade även min uppladdningsfas med kreatinet. Skall jag vara ärlig så undrar jag om det egentligen har hjälpt något, för jag märker ingen skillnad. Menmen... Skönt att bara behöva dricka en gång om dagen nu i alla fall.

muffe85
2007-02-11, 20:53
Alla lyft såg bra ut! bra kämpat! =)
Det jag tycker är att man ska enbart ha mixat grepp i marklyft på de vikter så rakt grepp inte funkar. Testa på vet jag! =)

fothermucker
2007-02-11, 21:00
Äsch det är väl bästa gymmusiken som finns? Grymt tryck... ehh not. :smash:

I alla fall, även idag blev det ett ganska oplanerat "testa sig fram-pass". Kunde inte låta bli att marka lite idag igen för att göra de ändringar jag fått tips om. Jag kan väl säga att det svåraste var att lära sig att det inte gör något att det låter "lite" när man släpper ner vikterna hehe :D Körde på 60 kg idag.

Sen körde jag även lite vanliga dips (har kommit på att det inte behövs några hjälpvikter), latsdrag och några övningar till som jag glömt eller inte vet vad de heter.

Well, imorgon skall jag börja på mitt schema hade jag tänkt. Såvida inte förkylningen blir ännu värre. Idag slutade även min uppladdningsfas med kreatinet. Skall jag vara ärlig så undrar jag om det egentligen har hjälpt något, för jag märker ingen skillnad. Menmen... Skönt att bara behöva dricka en gång om dagen nu i alla fall.

Ha! Vi glömde ju bort bänkpressen! ;)

Hoppas att du kunde få ut något vettigt av mitt jidder idag. :D

sweetkarolina
2007-02-11, 21:31
funderar du på att delta i kolos SL-serie kanske?? vore roligt med fler tjejer där hursomhellst.

har några tips, i böjen behöver du inte backa +10 steg när du lyft av, det bästa är ett steg med vardera fot ut, och vid behov ett steg till för att rätta till fotbredden.
i bänken tycker jag du ska ta ner stången längre ner på bröstet. jag lägger den oftast på nederkanten av BH:n.

hade gott // karro

Carolinew
2007-02-11, 22:08
Alla lyft såg bra ut! bra kämpat! =)
Det jag tycker är att man ska enbart ha mixat grepp i marklyft på de vikter så rakt grepp inte funkar. Testa på vet jag! =)

Hm har bara testat mixat grepp visserligen men det känns dock bra. Tror det är lättast va?

Ha! Vi glömde ju bort bänkpressen! ;)

Hoppas att du kunde få ut något vettigt av mitt jidder idag. :D

Hehe, glömde och glömde... *whistle* Men ditt "jidder" var dock lärorikt!

funderar du på att delta i kolos SL-serie kanske?? vore roligt med fler tjejer där hursomhellst.

har några tips, i böjen behöver du inte backa +10 steg när du lyft av, det bästa är ett steg med vardera fot ut, och vid behov ett steg till för att rätta till fotbredden.
i bänken tycker jag du ska ta ner stången längre ner på bröstet. jag lägger den oftast på nederkanten av BH:n.

hade gott // karro

Intressant tips om bänken, ska testa det nästa gång. Att jag backade överdrivet mycket i böjen beror väl mycket på att jag skulle hamna mitt framför kameran...

Hm SL-serien här på kolo har jag ingen koll på alls, jag har väl ingen chans där ändå, men visst det hade kanske varit kul, när är den? :) Är SL bänk, böj och mark eller?

Fed up
2007-02-11, 22:20
Oj, såg att jag skrivit fel... på onsdagen skall det stå biceps, inte triceps... :Virro My bad.

Jo jag vet att det är ett ganska tufft upplägg, men jag har lagt upp det så att jag lätt skall kunna ta ut en vilodag i veckan när jag känner för det utan att det skall påverka resten av veckan. Det är därför jag har satt upp alla muskelgrupper 2 ggr/vecka. Men det kanske blir för mycket ändå?

Jag tycker det. Det sliter mycket på tex axlar att köra sådär hårt på dem dag efter dag (allt utom ben och armar tar på axlarna). Axlarna och armbågarna och sånt skadas lätt och är jättejobbigt att få ordning på. I början när man är otränad är senor och allt sånt mindre starka och det är bra att försöka trappa upp efter hand och att komma ihåg att ge kroppen en chans att återhämta sig.

Jag tycker du ska sno nån erfaren typs schema, ta nån som kör hårt om du vill köra hårt, typ Stumpis eller nåt, fråga i deras journal så delar de säkert med sig. Testa sen att köra deras upplägg en två månader eller så och om du ogillar nåt kan du testa nån annans eller bara lägga om lite själv.
Om du planerar ditt upplägg efter "dag 1" istället för "måndag" så kan du själv placera in vilodag när du vill emellan utan att känna "idag är det ju onsdag, min bröstdag jag måste köra bröst trots att jag egentligen vill vila idag" eller vice versa. För mig som har ett oregelbundet schema i skolan är detta oslagbart, då jag kan lägga in vilodagar de dagar jag jobbar eller går i skolan mycket, då träningen bara blir ett stressmoment.

Jag tycker det är superbra att snylta på andra, mer erfarnas upplägg och fråga och läsa runt och vara nyfiken i början. Och att våga testa sig fram. Det har jag lärt mig massor på, och i början hade jag en massa bestämda idéer tex att jag absolut ville köra bröst och triceps samma dag för det hade jag ju "alltid" gjort och det var så bra, sen testade jag att köra på Stumpis splitt (hon är en bra att sno av för hon är grymt mucklig, kör hårt som fan, extremt kunnig och framförallt väldigt hjälpsam:D ) och ändrade mig snabbt på den punkten.

Puh, liten roman jag skrivit nu!
Kul med filmer, jag säger som alla andra: Ser bra ut, kör hårt!

Krampus
2007-02-11, 23:24
Jag är ju ute efter styrka och träning för rumpan så det blir som sagt till att gå djupare... marken skall jag som sagt även ändra på. Mer vikt kommer definitivt.


Then hit the f*cking floor! :D
Och inte högreppare, utan 1-5 reps max, fler set.

mela
2007-02-12, 10:45
Kul med filmer :) Jag har inget mer att tillägga än det som redan sagts.
Marken ifrån golvet, så kommer du kunna köra tyngre med :Virro

Och satana va reps du kör i böjen *spy*

Sheogorath
2007-02-12, 11:18
Kul med filmer :) Jag har inget mer att tillägga än det som redan sagts.
Marken ifrån golvet, så kommer du kunna köra tyngre med :Virro

Och satana va reps du kör i böjen *spy*

Knappast va? Det blir mycket tyngre att starta med en död vikt från golvet än att börja lyftet med en anspänning i kroppen. Du har svikt ifrån de utstretchade musklerna när du har en negativ fas. Jämför med att starta en bänkpress med stången vilandes mot bröstet.

mela
2007-02-12, 11:26
Knappast va? Det blir mycket tyngre att starta med en död vikt från golvet än att börja lyftet med en anspänning i kroppen. Du har svikt ifrån de utstretchade musklerna när du har en negativ fas. Jämför med att starta en bänkpress med stången vilandes mot bröstet.

Jag får upp tyngre vikter från golvet. Rycket och viljan gör sjukt mycket.

Sheogorath
2007-02-12, 11:27
Jag får upp tyngre vikter från golvet. Rycket och viljan gör sjukt mycket.

Då får jag vara lite fräck och be dig komma tillbaka när du marklyft lite längre tid. :)

mela
2007-02-12, 11:48
Då får jag vara lite fräck och be dig komma tillbaka när du marklyft lite längre tid. :)

And who made you the king?

Sheogorath
2007-02-12, 11:52
And who made you the king?

Sluta fjanta dig och spamma ner journalen nu. Du har fel, och "tycker du annorlunda" så beror det på din ovana. Är du nyfiken kring detta kan du fråga valfri styrkelyftare. Over and out.

sweetkarolina
2007-02-12, 12:22
Intressant tips om bänken, ska testa det nästa gång. Att jag backade överdrivet mycket i böjen beror väl mycket på att jag skulle hamna mitt framför kameran...

Hm SL-serien här på kolo har jag ingen koll på alls, jag har väl ingen chans där ändå, men visst det hade kanske varit kul, när är den? :) Är SL bänk, böj och mark eller?

SL-serien går till ungefär som du gjort här, filma dina lyft och skicka in dom hit. Omgång 3 började 1 februari : http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88166
Testa vettja, så har du något att kämpa mot dig själv för.

Gör tre maxettor i böj, tre maxettor i bänk och tre maxettor i mark. Ifall du känner dig osäker på teknik och utförande kör på lätta vikter och öka till nästa serieomgång. Filmtips och regler ska finnas i Styrkelyftdelen av forumet.

Carolinew
2007-02-12, 15:52
Then hit the f*cking floor! :D
Och inte högreppare, utan 1-5 reps max, fler set.

I will! :D

Kul med filmer Jag har inget mer att tillägga än det som redan sagts.
Marken ifrån golvet, så kommer du kunna köra tyngre med :Virro

Och satana va reps du kör i böjen *spy*

Tackar!

Och struntsamma Sheo och Mela om man är starkare eller inte när man börjar från marken, huvudsaken är att jag gör rätt och då blir det ju till att dra från marken helt enkelt :)

SL-serien går till ungefär som du gjort här, filma dina lyft och skicka in dom hit. Omgång 3 började 1 februari : http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88166
Testa vettja, så har du något att kämpa mot dig själv för.

Gör tre maxettor i böj, tre maxettor i bänk och tre maxettor i mark. Ifall du känner dig osäker på teknik och utförande kör på lätta vikter och öka till nästa serieomgång. Filmtips och regler ska finnas i Styrkelyftdelen av forumet.

Kanske kan vara nåt... men varför ska man göra 3 i varje? Fast ok nu har jag inte lusläst reglerna, står kanske nånstans. Ska kolla! Tack för tipset!

Carolinew
2007-02-12, 15:54
Idag blir det nog vila tyvärr, förkylningen har bara blivit värre och imorse vaknade jag med halsont. Är mycket bättre nu, men det blir alltid bättre under dagen och mycket sämre under natten har jag märkt. *gah!*

Istället blir det till att spela laserdome ikväll :D

Krampus
2007-02-12, 18:50
Alltså, jag blir inte riktigt klok på detta med YouTube, alla filmer verkar inte funka, men jag testar att ladda upp dem i alla fall så får vi se om någon funkar ialla fall.

Vi börjar med lite knäböj då. I andra filmen testar jag att gå lite djupare än i första.



Skulle kolla efter var du har stången, men jag kan inte se ifrån sidan.. :/
Får du ont i nackkotan efteråt så är den för högt upp.
I första filmen ser du ut att falla lite framåt, det kan både vara att du har stången lite långt upp och/eller lite svag bålstabilitet. Men tänk inte på smådetaljer för mkt. Det ser helt ok ut i det stora hela. Böj djupare om det är styrkan du är ute efter bara :)

Carolinew
2007-02-12, 20:39
Jag tycker det. Det sliter mycket på tex axlar att köra sådär hårt på dem dag efter dag (allt utom ben och armar tar på axlarna). Axlarna och armbågarna och sånt skadas lätt och är jättejobbigt att få ordning på. I början när man är otränad är senor och allt sånt mindre starka och det är bra att försöka trappa upp efter hand och att komma ihåg att ge kroppen en chans att återhämta sig.

Jag tycker du ska sno nån erfaren typs schema, ta nån som kör hårt om du vill köra hårt, typ Stumpis eller nåt, fråga i deras journal så delar de säkert med sig. Testa sen att köra deras upplägg en två månader eller så och om du ogillar nåt kan du testa nån annans eller bara lägga om lite själv.
Om du planerar ditt upplägg efter "dag 1" istället för "måndag" så kan du själv placera in vilodag när du vill emellan utan att känna "idag är det ju onsdag, min bröstdag jag måste köra bröst trots att jag egentligen vill vila idag" eller vice versa. För mig som har ett oregelbundet schema i skolan är detta oslagbart, då jag kan lägga in vilodagar de dagar jag jobbar eller går i skolan mycket, då träningen bara blir ett stressmoment.

Jag tycker det är superbra att snylta på andra, mer erfarnas upplägg och fråga och läsa runt och vara nyfiken i början. Och att våga testa sig fram. Det har jag lärt mig massor på, och i början hade jag en massa bestämda idéer tex att jag absolut ville köra bröst och triceps samma dag för det hade jag ju "alltid" gjort och det var så bra, sen testade jag att köra på Stumpis splitt (hon är en bra att sno av för hon är grymt mucklig, kör hårt som fan, extremt kunnig och framförallt väldigt hjälpsam:D ) och ändrade mig snabbt på den punkten.

Puh, liten roman jag skrivit nu!
Kul med filmer, jag säger som alla andra: Ser bra ut, kör hårt!

Hoppas jag kan komma ner till tjejträffen i mars, kan nog vara ett bra tillfälle att få lite hjälp :)

Skulle kolla efter var du har stången, men jag kan inte se ifrån sidan.. :/
Får du ont i nackkotan efteråt så är den för högt upp.
I första filmen ser du ut att falla lite framåt, det kan både vara att du har stången lite långt upp och/eller lite svag bålstabilitet. Men tänk inte på smådetaljer för mkt. Det ser helt ok ut i det stora hela. Böj djupare om det är styrkan du är ute efter bara :)

Jag har inte känt ngt i nackkotan iaf. Hm är det inte i andra filmen som jag faller lite framåt? Kändes så iaf :Virro


Har precis varit och spelat laserdome, fiifaan vad sköööjj!!! :D

sweetkarolina
2007-02-13, 15:45
Kanske kan vara nåt... men varför ska man göra 3 i varje? Fast ok nu har jag inte lusläst reglerna, står kanske nånstans. Ska kolla! Tack för tipset!

Eh, man måste inte göra tre, men man får göra max tre stycken. Det är smart att göra mer än en iaf, ifall domarna underkänner något lyft.

Carolinew
2007-02-13, 17:08
Eh, man måste inte göra tre, men man får göra max tre stycken. Det är smart att göra mer än en iaf, ifall domarna underkänner något lyft.

Jao jag kom underfund med det sen (hehe, smartass man är va...:smash: )

Har i alla fall bestämt mig för att vara med! Bara för min egen skull då förstås men det är ju faktiskt rätt sköjj med bänk, böj och mark! Om utveckligen går framåt nu den närmaste tiden kanske det skulle vara nåt att satsa på framöver... Som sagt, mina gener får bestämma.

Förkylningen är fortfarande kvar, hade väl varken blivit bättre eller sämre när jag vaknade imorse. Vilar i alla fall idag också så får jag se vilket håll det går på. usch vad jag hatar att vila :cryout:

Carolinew
2007-02-13, 21:24
MINA MÅL 2007!

Har efter en tids funderande kommit på att jag innan året är slut skall:

1. Komma underfund med vad jag skall satsa vidare på år 2008: Bodybuilding, SL eller boxning. Innan året är slut skall jag ha bestämt mig! Det är där jag får bäst framsteg som jag kommer lägga krutet sedan. Just nu lutar det åt BB eller SL.

2. Kunna bänka min egen vikt (60 kg), marka 100 kg och böja 80 kg. Har egentligen ingen aning om dessa mål är realistiska eftersom jag bara testat dessa övningar ett par-tre gånger och har aldrig maxat. Men har i alla fall bänkat 40 kg x 5 reps, böjt 40 kg x 12 reps x 2 set och markat 60 kg x 5 reps x 3 set.

3. Kunna göra riktiga chins. Åtminstone en. Klarar jag inte det på 12 mån är jag :smash:

4. Springa Göteborgsvarvet.

Några delmål är att ställa upp i Bästa Fysiken 2007 och Kolos SL-serie.

Nu jaeevvlar skall det köras!!! *flex*

Snake
2007-02-13, 23:32
Inte alls orealistiska mål. Go get em' :whipped:

sissa
2007-02-14, 14:22
härligt med mål! tror du kommer lyckas bra (med vad du än företar dig) då du verkar vara en målmedveten tjej med mkt vilja! *flex*

lycka till med träning hur som helst! tycker du har kommit långt på himla kort tid!

Carolinew
2007-02-14, 14:46
Inte alls orealistiska mål. Go get em' :whipped:

Im on my way...:MrT:

-----

Dagens "lilla" styrkepass:

2007-02-14

Breda latsdrag: 5 set x 8 reps x nr 7
Hantelpress: 2 set x 12 reps x 10 kg (löjligt)
Stångrodd: 5 set x 8 reps x 40 kg
Smala latsdrag: 5 set x 8 reps x nr 8
Biceps hantelcurl: 3 set x 8 reps x 12,5 kg, 2 set x 7 reps x 12,5 kg
Axelpress hantlar: 2 set x 10 reps x 10 kg
Kryssdrag: 4 set x 10 reps x nr 2, 1 set x 12 reps x nr 2
Chins: 2 set x 8 reps x hjälpvikt nr 8

Kommentar:
Jösses, trodde efter halva passet att mina armar skulle sprängas, ända ut i fingertopparna. De kändes alldeles svullna, kunde knappt röra händerna och fingrarna tillslut... *screwy* Har aldrig varit med om något så extremt förut. Håller fortfarande på att försöka väcka liv i mina fingrar.

Blev ett ganska halvdant pass eftersom jag blev så seg efter ett tag, vet inte varför, det kanske är förkylningens fel som inte riktigt har gett med sig ännu (det är ändå bättre idag än igår). Tanken var ett lättare slags rygg/biceps/bröst-pass, men några av de sista övningarna (axelpressen och chinsen) blev det inte mycket av eftersom jag kände mig så "svullen". Orkade inte riktigt heller.

Hantelpressarna i början av passet var egentligen helt onödiga eftersom de inte kändes någonting, alldeles för lätta vikter, men 12,5 kgs-hantlarna var upptagna hela tiden så jag sket i det tillslut. Hantelcurlen gick dock väldigt bra, har aldrig orkat så många reps på 12,5 kg förut, men det lustiga är att jag är starkare i vänster än i höger, därför blev det bara 7 reps på de sista två...

Försökte knäppa en bild efter passet idag, men det är nästan hopplöst med mobilkameror eftersom det blir så suddigt. Måste skaffa en riktig digitalkamera snart...

Nu ska jag och övningsköra. Får se om man kommer hem levande. Hamnade i poliskontroll och fick blåsa i alkotest igår... :D

Carolinew
2007-02-14, 14:48
härligt med mål! tror du kommer lyckas bra (med vad du än företar dig) då du verkar vara en målmedveten tjej med mkt vilja! *flex*

lycka till med träning hur som helst! tycker du har kommit långt på himla kort tid!


Tack!!! Lycka till du också!:)

L-Sami
2007-02-14, 14:51
Du har sjukt bra axlar och armar :thumbup:

sissa
2007-02-14, 15:45
Du har sjukt bra axlar och armar :thumbup:

+ 1 på den

Kan man få lite av dem? *popcorn*

Krampus
2007-02-14, 19:25
Im on my way...:MrT:
Försökte knäppa en bild efter passet idag, men det är nästan hopplöst med mobilkameror eftersom det blir så suddigt. Måste skaffa en riktig digitalkamera snart...


:thumbup:

Carolinew
2007-02-14, 20:02
Du har sjukt bra axlar och armar :thumbup:

+ 1 på den

Kan man få lite av dem? *popcorn*

:thumbup:

Tack hörni... Snällt sagt av er. Men jag blir själv nästan lite mörkrädd när jag jämför med den första bilden jag lade ut i den här journalen (sid 1), har lagt på mig en jävvla massa sen dess... och det är ju förstås inte bara muskler :(

Krampus
2007-02-14, 22:53
Tack hörni... Snällt sagt av er. Men jag blir själv nästan lite mörkrädd när jag jämför med den första bilden jag lade ut i den här journalen (sid 1), har lagt på mig en jävvla massa sen dess... och det är ju förstås inte bara muskler :(

Det kommer uteslutande hand i hand, muskler och fett..
Tänk inte för mycket nu! Kör på bara, allt tar sin tid och du has read gjort en ruskigt bra start! :)

Carolinew
2007-02-15, 21:01
Det kommer uteslutande hand i hand, muskler och fett..
Tänk inte för mycket nu! Kör på bara, allt tar sin tid och du has read gjort en ruskigt bra start! :)

Hm ja tyvärr är det väl så... men tack iaf :)

-----

Dagens pass blev inte alls vad jag tänkt mig. Egentligen är det ju boxning på torsdagar, men redan nu börjar jag känna att jag inte riktigt har tid att helt viga 2 dagar i veckan till det... Nu vill jag typ bara styrketräna hela tiden, och så förstås springa lite utöver det. Så idag tänkte jag faktiskt hoppa över boxningen och köra ett efterlängtat löppass istället *cupid*

Dock blev det INTE så. När jag joggat i någon minut bara kändes det helkonstigt i underbenen, nästan som om jag fick pump i dem?! *screwy* Sänkte farten tills jag nästan gick, men det blev bara värre och värre. Kändes som om benen skulle explodera eller nåt (typ) så jag började gå långsamt istället. Det tog ett bra tag innan det började lugna sig och då gick jag av och bestämde mig för ett styrkepass istället.

2007-02-15

Axelpress hantlar: 2 set x 8 reps x 12,5 kg, 2 set x 7 reps x 12,5 kg
Omvända flyes: 5 set x 8 reps x 3 kg
Benpress: 4 set x 10 reps x nr 9
Dips: 3 set x 5 reps
Stående vadpress: 5 set x 10 reps x 30 kg
Pushdowns med rep: 5 set x 8 reps x nr 6
Raka hantellyft sidan: 2 set x 10 reps x 4 kg, 2 set x 8 reps x 4 kg
Hängande benlyft: 3 set x 15 reps
Liggande lårcurl: 3 set x 10 reps x nr 6

Kommentar:

Well... lite har jag ju redan skrivit. Är fortfarande grymt besviken att jag inte fick springa något idag, men framförallt är jag orolig för vad det beror på. Det var ju så extremt. Men men, jag skall göra ett nytt försök imorgon.

Styrkan idag gick väl ganska bra. Det är första gången jag kör hantelpressar med 12,5 kgs-hantlar men det gick förvånanstvärt lätt. I de sista två seten orkade jag dock inte med sista repsen. Förhoppningsvis gör jag det nästa gång... Annars är det väl inte så mycket mer att tillägga...

machine gun
2007-02-15, 22:30
Dock blev det INTE så. När jag joggat i någon minut bara kändes det helkonstigt i underbenen, nästan som om jag fick pump i dem?! *screwy* Sänkte farten tills jag nästan gick, men det blev bara värre och värre. Kändes som om benen skulle explodera eller nåt (typ) så jag började gå långsamt istället. Det tog ett bra tag innan det började lugna sig och då gick jag av och bestämde mig för ett styrkepass istället.

Låter lite som kompartmentsyndrom.

Kolla igenom tråden nedan och länkarna i den. Något som känns igen?
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82313&highlight=kompartment

Carolinew
2007-02-15, 23:15
Låter lite som kompartmentsyndrom.

Kolla igenom tråden nedan och länkarna i den. Något som känns igen?
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82313&highlight=kompartment

*cry* *cry* *cry*

Neeeej fan också!!! Det låter väääldigt bekant... Jag fixar inte detta nu...

Men tack för tipset... nu måste jag nog verkligen söka upp läkare... Och fan vilka äckliga operationsbilder. :(

Fan nu lipar jag på riktigt ju.

Sheogorath
2007-02-15, 23:22
Jag har komparentssyndrom i båda underarmarna och i åtminstone höger underben. Suger, gör det.

rolf
2007-02-15, 23:26
Jag har komparentssyndrom i båda underarmarna och i åtminstone höger underben. Suger, gör det.

Och jag har i båda underbenen, visste inte vad det var förrän jag läste detdär men det stämmer precis in på symptomen. Mina "krämpor" går dock om efter ett tag ifall jag ignorerar dem. Är det så för er också?

Ursäkta för trådkapningen, Carro. :em:

Carolinew
2007-02-15, 23:41
Jag har komparentssyndrom i båda underarmarna och i åtminstone höger underben. Suger, gör det.

Har du funderat på att operera? Jag undrar om det verkligen skulle vara värt det med tanke på ärren... Men om jag inte kan löpträna igen utan att göra det så... så vet jag faen inte vad jag gör!!!*gah!*

Och jag har i båda underbenen, visste inte vad det var förrän jag läste detdär men det stämmer precis in på symptomen. Mina "krämpor" går dock om efter ett tag ifall jag ignorerar dem. Är det så för er också?

Ursäkta för trådkapningen, Carro. :em:


Du får kapa tråden så mycket du vill...:)

Vad menar du med att krämporna "går om"? Alltså att de kommer tillbaka? För mig är det inte så iaf, slutar jag jogga så försvinner det efter ett tag, men så fort jag försöker igen kommer de blixtsnabbt tillbaka.

Sheogorath
2007-02-16, 07:02
På höger underarm har fascian brustit av sig själv så där är jag hyfsat symptomfri. Vänster underarm kan spänna om jag tränar högreps för underarmarna, men det brukar lägga sig ganska fort. Det är egentligen höger underben som är besvärande, eftersom jag kan få problem när jag joggar. Jag har funderat kring operation och är inte den som hade brytt mig nämnvärt om ärr, men eftersom jag inte har mer problem än jag har så kommer det nog inte bli så.

Krampus
2007-02-16, 08:12
På höger underarm har fascian brustit av sig själv så där är jag hyfsat symptomfri. Vänster underarm kan spänna om jag tränar högreps för underarmarna, men det brukar lägga sig ganska fort. Det är egentligen höger underben som är besvärande, eftersom jag kan få problem när jag joggar. Jag har funderat kring operation och är inte den som hade brytt mig nämnvärt om ärr, men eftersom jag inte har mer problem än jag har så kommer det nog inte bli så.

Vet hur det är..
Remmar och hårt spännda hanslledskydd räddar mig just nu.

Eva_E
2007-02-16, 08:45
*cry* *cry* *cry*

Neeeej fan också!!! Det låter väääldigt bekant... Jag fixar inte detta nu...

Men tack för tipset... nu måste jag nog verkligen söka upp läkare... Och fan vilka äckliga operationsbilder. :(

Fan nu lipar jag på riktigt ju.


Stackars Carro!
Ring och skaffa tid hos en läkare. Nu! Jag förstår att du är som jag, drar mig i det längsta och tänker att "det går nog över", men om du nu har kompartmentsyndrom så gör det ju inte det, utan tvärtom... Marsch!

Förresten - fina styrkepass du kört på sistone! Det tar sig!

Kram,


Eva

machine gun
2007-02-16, 10:08
Hör av dig till en idrottsklinik/idrottsläkare om du har möjlighet till det. Annars kan du alltid börja hos husläkaren och kräva remiss därifrån. Det är ju inte ens säkert att det är just kompartment, men om det är det så är prognoserna väldigt mycket bättre än t.ex. svåra benhinneinflammationer eftersom operation finns att tillgå. Ärren behöver inte heller bli så farliga, kirurger är väldigt skickliga idag. Men som sagt, det första steget är inte att fundera på ärrvävnad utan att ta sig till en idrottsläkare och få en korrekt diagnos, det kan ju faktiskt vara något annat.

rolf
2007-02-16, 12:57
Du får kapa tråden så mycket du vill...:)

Vad menar du med att krämporna "går om"? Alltså att de kommer tillbaka? För mig är det inte så iaf, slutar jag jogga så försvinner det efter ett tag, men så fort jag försöker igen kommer de blixtsnabbt tillbaka.

Tack. *cupid*
Alltså, det gör ont kanske 10 minuter när jag börjar springa men sedan går det om om känns inte mer. Det är alltid runt 10 minuter i början. Är det inte så för dig?

machine gun
2007-02-16, 14:50
Tack. *cupid*
Alltså, det gör ont kanske 10 minuter när jag börjar springa men sedan går det om om känns inte mer. Det är alltid runt 10 minuter i början. Är det inte så för dig?

Låter mer som nån typ av muskulär skada isf, det typiska för kompartment är just att det blir värre och värre tills det inte går längre och att smärtan relativt snabbt går tillbaka när man slutar springa. Jag hade så som du beskriver det förut och det visade sig bero på muskelknutar/triggerpunkter i vader och smalben. Det blev bra efter två smärtsamma omgångar idrottsmassage - rekommenderas! :thumbup:

Carolinew
2007-02-18, 15:09
Stackars Carro!
Ring och skaffa tid hos en läkare. Nu! Jag förstår att du är som jag, drar mig i det längsta och tänker att "det går nog över", men om du nu har kompartmentsyndrom så gör det ju inte det, utan tvärtom... Marsch!

Förresten - fina styrkepass du kört på sistone! Det tar sig!

Kram,


Eva

Ska fixa det nu i veckan. Usch jag hatar sånt här, det är så frustrerande med remisser och väntetider och bla bla hit och dit *gah!* Men nu har jag inget val.

Tack för uppmuntran! :)

Hör av dig till en idrottsklinik/idrottsläkare om du har möjlighet till det. Annars kan du alltid börja hos husläkaren och kräva remiss därifrån. Det är ju inte ens säkert att det är just kompartment, men om det är det så är prognoserna väldigt mycket bättre än t.ex. svåra benhinneinflammationer eftersom operation finns att tillgå. Ärren behöver inte heller bli så farliga, kirurger är väldigt skickliga idag. Men som sagt, det första steget är inte att fundera på ärrvävnad utan att ta sig till en idrottsläkare och få en korrekt diagnos, det kan ju faktiskt vara något annat.

Som sagt, denna veckan så ska jag få tummarna loss. Det här med operation gör mig väldigt orolig för jag HATAR sånt, och jag känner inte för att ha långa ärr på mina ben oavsett de är små eller inte ... Men om det inte finns någon annan utväg så... jaja som du säger måste jag ju först kolla om det verkligen är kompartment.

Förresten, jag har ju precis börjat med kreatin, kan det ha påverkat detta?

Tack. *cupid*
Alltså, det gör ont kanske 10 minuter när jag börjar springa men sedan går det om om känns inte mer. Det är alltid runt 10 minuter i början. Är det inte så för dig?

Så upplevde jag det lite för ett tagsedan, men jag vet inte om det har med detta att göra, och sen var jag ju lite optimist också som intalade mig själv att det gick över... antagligen domnade väl benen av eller nåt efter ett tag hehe.

Carolinew
2007-02-18, 15:26
Har vilat både fredag och lördag, har inte haft tid till träningen!!*gah!* Var i Linköping hela dagen igår och idag blev det en lååång sovmorgon till kl 10.00. Fifan vad skönt! Kommer inte ihåg när jag senast kunde sova så länge. Brukar gå upp vid 5-tiden vardagar och kanske vid 8-tiden på helger annars.

Dagens pass:

2007-02-18

Breda Latsdrag: 5 set x 10 reps x nr 7
Hantelpress (lite lutning): 5 set x 8 reps x 12,5 kg
Smala latsdrag: 5 set x 8 reps x nr 8
Bicepscurl hantlar: 4 set x 8 reps x 12,5 kg
Chins: 3 set x 8 reps x hjälpvikt nr 8
Hammercurls: 4 set x 10 reps x 10 kg
Marklyft: Några enstaka lyft på 70 kg

Kommentar:
Rygg + lite bröst/bicepspass. Fast jag glömde visst några övningar kom jag på nu, tex ryggresningar, kryssdrag, stångrodd etc. Blev lite för stressigt eftersom jag har en tid att passa nu och jag hinner egentligen inte skriva detta heller men det löser sig nog...

Kändes helt ok allting. Hammercurlen var kanske lite för lätt. Kunde inte låta bli att köra lite marklyft i slutet för att testa på lite högre vikt inför någon slags maxning till kolos SL-serie. 70 kg var inga problem sålänge jag inte reppade direkt efter, då blev det väldigt jobbigt hehe. Och nu känns det som f*n i ryggen igen och det gör mig lite orolig och misstänksam, om jag använder fel teknik i alla fall. Eller så är min mage så jävla svag bara.

Men alltså en fråga till alla styrkelyftare: En maxning i marklyft, räknas det sålänge man får upp vikten eller måste tekniken vara rätt också för att det skall godkännas? För det känns som att jag nog skulle kunna lassa på ännu mer vikt men att min teknik då skulle bli ganska kass.

Ska passa min mosters hund från idag till på fredag i nästa vecka. Blir antagligen en del promenader i veckan då. Ser fram emot det :)

machine gun
2007-02-18, 15:55
Jag är inte styrkelyftare, men jag skulle inte rekommendera någon att maxa i en övning innan man tränat den en längre tid, just pga skaderisken. I marklyft gäller väl att man får upp vikten utan att skjuta in benen under stången och står rakt med den nån sekund tror jag, men de reglerna finns nog att läsa mer utförligt i SL-delen av forumet eller på nån hemsida.

Carolinew
2007-02-20, 22:30
2007-02-20

Axelpress hantlar: 2 set x 8 reps x 12,5 kg, 2 set x 6 reps x 12,5 kg
Benpress: 3 set x 10 reps x nr 10
Vadpress: 5 set x 12 reps x 40 kg
Pushdowns med rep: 4 set x 8 reps x nr 6
Raka hantellyft sidan: 4 set x 10 reps x 4 kg
Omvända flyes hantlar: 5 set x 10 reps x 3 kg
Liggande lårcurl: 3 set x 10 reps x nr 6
Shrugs: 3 set x 20 reps x 15 kg
Hängande benlyft: 3 set x 15 reps
"Dips" från bänk: 3 set x 20 reps, 1 set x 30 reps
Situps: 3 set x 30 reps

Kommentar:
Well, kändes inte så bra idag. Kom iväg alldeles för sent till gymmet så jag var trött, sömnig, seg men ändå lite stressad. Blev i alla fall lite ben, triceps, axlar och mage. Jag har redan kommit underfund med att jag nog aldrig kommer kunna följa något strikt schema. Jag trivs bättre med att ta en dag i taget helt enkelt. Däremot kommer jag inte köra några helkroppspass utan ska försöka dela upp det lite i alla fall.

Har nu även bestämt att jag skall försöka gå en promenad på minst 60 min per dag i fortsättningen, eftersom jag inte kan löpträna längre *cry* . Visst är det inte lika kul att gå, men trots allt ganska skönt, har kommit underfund med det nu när jag haft hunden ett tag. :) Sen vet jag ju inte hur benen kommer reagera på det heller efter ett tag men det får vi väl se. Jag får försöka ta det lite lugnt.

Har precis köpt en digitalkamera också! Det blev en Olympus Mju 740 (https://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=207829)! Så fort jag får hem den (antagligen i början på nästa vecka) så skall det tas en massa bilder! Måste träna på poseringarna inför Bästa Fysiken snart så det är inget att be för :D Kommer lägga upp dem här i journalen och kanske i medlemsbilder också, får se.

Det var allt för idag!

rolf
2007-02-20, 23:31
Grymt störande när man inte vet hur viktsystemet i maskinerna funkar. :smash: :D

Kamera = bilder, bilder, bilder? *drool*

Krampus
2007-02-21, 01:35
Jag har lite marklyft i min journal nu, du som undrade. :)
Kanske inget tekniskt föredömme men ändå.. ;)

Snake
2007-02-21, 12:35
Kan du inte cykla/ro istället för att löpa (om det är kondis du är ute efter)?

Carolinew
2007-02-21, 18:03
Grymt störande när man inte vet hur viktsystemet i maskinerna funkar. :smash: :D

Kamera = bilder, bilder, bilder? *drool*

Mhm.

Jag har lite marklyft i min journal nu, du som undrade.
Kanske inget tekniskt föredömme men ändå..

Ska kika!

Kan du inte cykla/ro istället för att löpa (om det är kondis du är ute efter)?

Jo det kan jag ju men det är så fruktansvärt tråkigt!!! Löpningen hade en betydligt större funktion för mig än bara kondisträning... :(

Dagens pass:

2007-02-21

Breda latsdrag: 3 set x 8 reps x nr 7, 3 set x 10 reps x nr 7
Chins: 7 set x 5 reps x nr 8
Stångrodd: 6 set x 8 reps x 35 kg
Bicepscurl hantlar: 5 set x 8 reps x 12,5 kg
Hammercurl: 2 set x 20 reps x 10 kg
Ryggresningar: 2 set x 15 reps
Smala latsdrag: 6 set x 8 reps x nr 8

Kommentar:
Heh har lite bråttom just nu så jag hinner inte skriva så mkt. Blev ett ordentligt ryggpass i alla fall. Försöker jobba främst på vidden på ryggen just nu, så jag funderade lite undertiden jag gjorde ryggresningarna om de verkligen var så bra, eftersom jag inte vill få bredare tygg nertill, bara upptill... men men, lite skadar väl inte.

Hammercurlen var alldeles för lätt igen så det blev lite tråkigt tillslut. Sedan var 12,5 kgs hantlarna upptagna så jag sket i det igen. Nästa gång skall jag testa dem.

Någon 60 min promenad har det inte blivit idag pga ett hemskt snöoväder... kunde knappt ta mig till gymmet ens en gång. Har dock övningskört idag men då hade det inte hunnit bli riktigt så här illa, och det gick faktiskt bättre än det någonsin gjort förut... Fick testa att tvärbromsa några ggr på halt vägunderlag, lite som på halkkörningen fast inte så extremt då förstås.

Nää nog om detta! Måste skynda mig nu... :Virro

machine gun
2007-02-22, 13:23
Vidden på nedre delen av ryggen påverkas väl snarare av obliques (sneda bukmusklerna) än erector spinae (filéerna). Ryggresningar/hyperextensions tränar främst erector spinae och påverkar djupet i nedre delen av ryggen.


Fått nån läkartid ännu?

Carolinew
2007-02-24, 19:31
Vidden på nedre delen av ryggen påverkas väl snarare av obliques (sneda bukmusklerna) än erector spinae (filéerna). Ryggresningar/hyperextensions tränar främst erector spinae och påverkar djupet i nedre delen av ryggen.


Fått nån läkartid ännu?

Nee, ska fixa det snart, lovar :em:

-----

Nu kommer mina bidrag till kolos SL-serie... Gick inge vidare idag men det är väl på sätt och vis inte så dumt för då kan det bara bli bättre nästa gång... :D

Först bänken då, 45 kg.

UoA4hBSS6Wo

Sen lite knäböj... 60 kg.

RmGTWRvSNGU

Och slutligen lite marklyft, 90 kg (katastrofalt teknikmässigt sett men vafan...)

qbWcISM1_fY

Jahapp, det var mina bidrag. Får väl försöka vara lite nöjd kanske med tanke på att jag precis börjat träna de här övningarna. Lite.

rolf
2007-02-24, 19:39
Härligt djup i böjen! :thumbup: Det är fan så man blir utklassad rejält vad gäller djupet faktiskt. :em:
För övrigt tycker jag inte alls att marklyftet såg så hemskt ut som du vill få det till, du kanske rätar ut benen lite väl snabbt i förhållande till ryggen men som en glad amatör tyckte jag det såg acceptabelt ut. :)

Fortsätt i samma stil! *flex*

Carolinew
2007-02-25, 15:08
Härligt djup i böjen! :thumbup: Det är fan så man blir utklassad rejält vad gäller djupet faktiskt. :em:
För övrigt tycker jag inte alls att marklyftet såg så hemskt ut som du vill få det till, du kanske rätar ut benen lite väl snabbt i förhållande till ryggen men som en glad amatör tyckte jag det såg acceptabelt ut. :)

Fortsätt i samma stil! *flex*

Tackar! :)

-----

Idag skall jag nog köra lite styrka i eftermiddag/kväll. Har inte riktigt bestämt mig för vad än bara... men en positiv sak är i alla fall att jag inte känner något alls i ryggen sen igår trots lite tyngre marklyft... det har jag ju alltid fått förut. Skönt!

Carolinew
2007-02-25, 19:23
Dagens lilla pass:

2007-02-25

Axelpress hantlar: 4 set x 8 reps x 12,5 kg
Knäböj: 1 set x 10 reps x 30 kg, 1 set x 10 reps x 40 kg, 1 set x 10 reps x 50 kg
Sned bänkpress: 1 set x 20 reps x 20 kg, 2 set x 12 reps x 25 kg, 3 set x 12 reps x 27,5 kg
Gående utfall med hantlar: 10 "set" x 6 steg x 8 kg
Raka hantellyft sidan: 5 set x 8 reps x 4 kg
Vadpress: 6 set x 10 reps x 50 kg
Omvända flyes hantlar: 5 set x 10 reps x 3 kg
Liggande lårcurl: 3 set x 10 reps x nr 6
Shrugs: 4 set x 15 reps x 15 kg

Kommentar:
Hm, det enda jag visste när jag stack till gymmet var att jag skulle träna triceps och någonting mer. Men så blev det inte alls... Nu körde jag ju bara lite bänk och lite knäböj igår (filmerna), men inte tillräckligt för att jag skall se det som ren träning, så jag kompletterade lite idag.

Vaderna fick sig en omgång också, men nu får jag inte glömma att dricka ordentligt så jag inte vaknar med en sån där fruktansvärd kramp igen :Virro

Jag försökte ta lite bilder idag igen efter passet men FAN vad mobilkameran suger!!! Jag vill ha min digitalkamera NUUU!!! *gah!* Fast att jag inte fick den i fredags är ju helt mitt eget fel eftersom jag råkade skriva fel postnummer så den har varit i Jönköping och vänt tydligen... hoppas den hittar fram till mig i början på nästa veckan ändå.

Justeja, alla mina lyft blev godkända! :D Skönt. Nu längtar jag tills nästa omgång så jag kan göra bättre ifrån mig...

sweetkarolina
2007-02-25, 20:12
Justeja, alla mina lyft blev godkända! :D Skönt. Nu längtar jag tills nästa omgång så jag kan göra bättre ifrån mig...

Sköööön känsla, och bra för motivationen.
Du kommer ha mycket mer att ge till nästa omgång!

Lite kommentarer: Tror nog att du kan stå lite bredare i böjen, som du ser på filmen så kommer knäna väldigt långt fram. De ska dom hellst inte eftersom det gör så att du måste gå längre ner för att vara parallell. Genom att stå bredare sätter man sig lite mellan låren och måste inte skjuta fram knäna lika mycket. Testa dig fram vilken fotbredd som känns bäst.

I bänken börjar en liten brygga smyga sig fram ser jag. Det är bra (ur en SL:ares perspektiv) och om det känns naturligt så fortsätt så.
Du har en ovanligt stabil lyftväg, vet inte hur länge du tränat men hurtsomhellst ser det bättre ut än många andra man sett bänka.

I marken noterade du ju själv att det inte riktigt stämde. Egentligen ganska lugnt, så blir det ofta i maxlyft och du böjer ju inte på ryggen, utan blir lite för mycket framåtlutad bara. Vilket beror på att häcken reser sig innan stången lämnar marken. Se till att du håller stilen bättre när du kör dina arbetsset på träning så kommer så småningom även maxlyften bli bättre!

För övrigt så tycker jag det ser helt okej ut, lyften ser väldigt naturliga ut. Utom kanske marken då :)

Hade gott!

Sheogorath
2007-02-25, 21:01
Du har väldigt fin teknik i bänken, Carolina. :thumbup:

Sheogorath
2007-02-25, 21:05
Sorry, CarolinE. Förväxlade dig med användarnamnet Sweetkarolina för en sekund. Skall inte upprepas, ma'am. *lyfter på hatten*

Carolinew
2007-02-25, 21:43
Sköööön känsla, och bra för motivationen.
Du kommer ha mycket mer att ge till nästa omgång!

Lite kommentarer: Tror nog att du kan stå lite bredare i böjen, som du ser på filmen så kommer knäna väldigt långt fram. De ska dom hellst inte eftersom det gör så att du måste gå längre ner för att vara parallell. Genom att stå bredare sätter man sig lite mellan låren och måste inte skjuta fram knäna lika mycket. Testa dig fram vilken fotbredd som känns bäst.

I bänken börjar en liten brygga smyga sig fram ser jag. Det är bra (ur en SL:ares perspektiv) och om det känns naturligt så fortsätt så.
Du har en ovanligt stabil lyftväg, vet inte hur länge du tränat men hurtsomhellst ser det bättre ut än många andra man sett bänka.

I marken noterade du ju själv att det inte riktigt stämde. Egentligen ganska lugnt, så blir det ofta i maxlyft och du böjer ju inte på ryggen, utan blir lite för mycket framåtlutad bara. Vilket beror på att häcken reser sig innan stången lämnar marken. Se till att du håller stilen bättre när du kör dina arbetsset på träning så kommer så småningom även maxlyften bli bättre!

För övrigt så tycker jag det ser helt okej ut, lyften ser väldigt naturliga ut. Utom kanske marken då :)

Hade gott!

Tackar så heeemskt mycket för de uppmuntrande orden och tipsen! Alltså jag tror jag är såld nu faktiskt. Hur har jag kunnat undgå SL förut? *screwy*

Marklyft blir bara roligare och roligare och jag längtar redan till nästa arbetspass. Här skall det tränas teknik!

Du har väldigt fin teknik i bänken, Carolina. :thumbup:

Sorry, CarolinE. Förväxlade dig med användarnamnet Sweetkarolina för en sekund. Skall inte upprepas, ma'am. *lyfter på hatten*

Tack... fast jag fattar inte varför alla säger att tekniken är bra i bänken, jag tycker att jag liksom drar den snett nedåt på något vis. :Virro

Hehe ingen fara med namnet ;)

Sheogorath
2007-02-25, 21:49
Tackar så heeemskt mycket för de uppmuntrande orden och tipsen! Alltså jag tror jag är såld nu faktiskt. Hur har jag kunnat undgå SL förut? *screwy*

Marklyft blir bara roligare och roligare och jag längtar redan till nästa arbetspass. Här skall det tränas teknik!





Tack... fast jag fattar inte varför alla säger att tekniken är bra i bänken, jag tycker att jag liksom drar den snett nedåt på något vis. :Virro

Hehe ingen fara med namnet ;)

Du lägger stången precis under tuttarna, det är precis rätt. Eftersom tyngdpunkten är högre upp (egentligen rakt över axlarna) måste du förflytta stången i horisontalled för att den ska hamna på rätt ställe. Inget konstigt alls. Du pressar rakt upp från det läget också, och inte snett bakåt. Även det är mycket bra. Du ser ut att ha bra flexibilitet i höftböjare och vader. Försök att sätta högre och högre brygga varje pass (röv och hela foten måste dock vara i kontakt) så ska du se att du kommer få en ännu mer fördelaktig lyftväg. Men som Karolina sa: dina bänkar ser redan mycket, mycket bättre ut än vad man vanligtvis ser här på Kollo, eller på gymmet.

Carolinew
2007-02-25, 22:03
Du lägger stången precis under tuttarna, det är precis rätt. Eftersom tyngdpunkten är högre upp (egentligen rakt över axlarna) måste du förflytta stången i horisontalled för att den ska hamna på rätt ställe. Inget konstigt alls. Du pressar rakt upp från det läget också, och inte snett bakåt. Även det är mycket bra. Du ser ut att ha bra flexibilitet i höftböjare och vader. Försök att sätta högre och högre brygga varje pass (röv och hela foten måste dock vara i kontakt) så ska du se att du kommer få en ännu mer fördelaktig lyftväg. Men som Karolina sa: dina bänkar ser redan mycket, mycket bättre ut än vad man vanligtvis ser här på Kollo, eller på gymmet.

Oj jaha, där ser man! Nu blev jag glad :D Tack! Ska fortsätta jobba på bryggan också.

Carolinew
2007-02-26, 19:47
Wehoo min kamera har kommit! :D Batteriet är dock på laddning just nu, lite frustrerande för jag vill börja använda den nuuu... *gah!* Jaja "den som väntar på nåt gott..."

Har en häärlig träningsvärk sen igår (har lite svårt att gå idag), i låren men framförallt - i gluteus! Första gången i mitt liv som jag har träningsvärk där, faktiskt riktigt riktigt skönt att få ett kvitto på att övningarna hjälper!

Har fått tips om en idrottsläkare här i Kristianstad som heter Jan Klo, skall ringa till kliniken där han jobbar imorgon (Citykliniken) (http://www.citykliniken.se/Patient+info/Harfinnsvi/Kristianstad/?OriginalChannelGuid=%7b66F5A86F-D5B9-43F1-9757-34E8DD910F4D%7d&TreeMenuUseOriginalChannel=no) och förhoppningsvis skall det inte behövas någon remiss för att få komma dit. Verkar dessutom som att ungdomar under 20 år går avgiftsfritt...?

Imorgon skall jag träna rygg och någonting mer. Kanske biceps eller triceps eller nåt. Får se hur jag känner mig.

fothermucker
2007-02-26, 21:31
Oj jaha, där ser man! Nu blev jag glad :D Tack! Ska fortsätta jobba på bryggan också.

Fina bänkar som fan. Du måste ha haft ett smärre geni till instruktör. :Virro

Carolinew
2007-02-26, 21:46
Fina bänkar som fan. Du måste ha haft ett smärre geni till instruktör. :Virro


:bow: Självklart, du får ta åt dig minst lika mycket som jag ;) :D

machine gun
2007-02-26, 21:53
Jättesnygga bänkar! Och du har gått om mig i marken, hehe (inte direkt svårt iofs ;)). Det är löparskor du har på dig va? Testa att ta av dig skorna och marka i strumplästen nästa gång. Det blir stadigare och du kommer närmare marken. Skor med platt stum sula lär vara bättre i knäböj också eftersom det är så mkt svikt i löparskorna. Plus att jag tror att löparskorna lever längre om man inte överbelastar dem med vikter de inte är till för att tåla.

Bra att du hittat en idrottsläkare, boka tid snarast!

Carolinew
2007-02-26, 22:21
Jättesnygga bänkar! Och du har gått om mig i marken, hehe (inte direkt svårt iofs ;)). Det är löparskor du har på dig va? Testa att ta av dig skorna och marka i strumplästen nästa gång. Det blir stadigare och du kommer närmare marken. Skor med platt stum sula lär vara bättre i knäböj också eftersom det är så mkt svikt i löparskorna. Plus att jag tror att löparskorna lever längre om man inte överbelastar dem med vikter de inte är till för att tåla.

Bra att du hittat en idrottsläkare, boka tid snarast!

Tack tack! Jo det är löparskor, fast det var förrförra paret som är av en enklare modell så därför brukar jag använda dem vid styrketräningen. Har dock inte sprungit så mkt i dem så en del svikt är där ju kvar... Men det kan väl inte vara så bra för fötterna att dra typ 100 kg barfota? Känns som att man kommer bli plattfot då hehe... :Virro

Japp skall försöka boka tid imorgon. Hoppas att det inte är allt för lång väntetid...

sweetkarolina
2007-02-26, 22:59
Tack tack! Jo det är löparskor, fast det var förrförra paret som är av en enklare modell så därför brukar jag använda dem vid styrketräningen. Har dock inte sprungit så mkt i dem så en del svikt är där ju kvar... Men det kan väl inte vara så bra för fötterna att dra typ 100 kg barfota? Känns som att man kommer bli plattfot då hehe... :Virro

Japp skall försöka boka tid imorgon. Hoppas att det inte är allt för lång väntetid...


Jag har visserligen aldrig reflekterat över huruvida man bli plattfot av barfota marklyft, men har svårt att tro det. *whistle*
"Vi" som tävlar i styrkelyft kör oftast i typ sockiplast eller skor med väldigt tunn sula. Jag tränar alltid i strumpor, men på tävling måste man ha sula så då blir det sockiplastliknande. :D

Krampus
2007-02-26, 23:24
Sa ngn marklyft? :)
Sa ngn strumpor? :)

Gröna strumpor (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=89724)

Blåa strumpor (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2124830&postcount=53)

Arf Pingvin
2007-02-26, 23:29
Splitter nya blåa glänsande sockiplast :hbang:

Krampus
2007-02-26, 23:31
Splitter nya blåa glänsande sockiplast :hbang:

It´s the roxor! :hbang:
Bara att skaffa sig Carro! ;)

Carolinew
2007-02-26, 23:43
Finns det inte rosa med blommor på? ;)

Krampus
2007-02-26, 23:48
Finns det inte rosa med blommor på? ;)

Vaffan kollar du aldrig min journal? :D

Arf Pingvin
2007-02-26, 23:55
wnump8c0t3M

Carolinew
2007-02-27, 00:00
Vaffan kollar du aldrig min journal? :D

Jo, men jag hittar ändå inga rosa ;)

wnump8c0t3M

:D

Eva_E
2007-02-27, 08:07
Vilka framsteg du gör tjejen! Härligt att se!

Och jag tycker också att du ska testa att köra marklyft i strumplästen. För min del gör jag så att jag gör uppvärmningslyften med skor på och utan bälte, så tar jag av skorna och drar åt bältet som en psykologisk markering liksom - typ "now it's getting really serious".

Eva

Carolinew
2007-03-02, 15:26
Vilka framsteg du gör tjejen! Härligt att se!

Och jag tycker också att du ska testa att köra marklyft i strumplästen. För min del gör jag så att jag gör uppvärmningslyften med skor på och utan bälte, så tar jag av skorna och drar åt bältet som en psykologisk markering liksom - typ "now it's getting really serious".

Eva

Tack! Tja eftersom alla säger det så får jag väl testa att köra i strumporna nån gång... Även fast det kommer kännas lite underligt ;)

-----

Idag var det flera dagarsedan jag var på gymmet, och det känns verkligen inte bra. Så idag blev det ett rygg + lite triceps pass:

2007-03-02

Breda latsdrag: 5 set x 8 reps x nr 8
Dips: 3 set x 5 reps
Chins: 4 set x 5 reps x hjälpvikt nr 7
Pushdowns med rep: 1 set x 8 reps x nr 6, 5 set x 6 reps x nr 7
Smala latsdrag: 2 set x 8 reps x nr 8, 3 set x 10 reps x nr 8
Marklyft: 10 reps x 40 kg, 10 reps x 50 kg, 4 set x 5 reps x 60 kg
Ryggresningar: 3 set x 15 reps

+ lite mer breda latsdrag och pushdowns...

Kommentar:
Tänkte ge ryggen ordentligt med stryk idag. Kände mig konstigt nog väldigt stark trots att jag har slutat med kreatinet för 5 dagar sedan (visst, det tar väl lite tid innan det är borta helt men ändå). PB i latsdragen men som sagt, som nybörjare är det helt meningslöst att skriva upp PB:n eftersom de kommer in princip varje pass.

Marklyften kändes väldigt bra och kanske lite för lätta, men efter att ha läst MasterChiefs berättelse känner jag att jag nog inte skall ha allt för bråttom upp med vikterna... körde dock med mina vanliga skor idag, strumpor får det bli nån annan gång när jag ska köra lite tyngre. Nu hade det känts ganska onödigt. Därmot testade jag att stå lite smalare än förut (ett tips jag fått) och det gjorde att lyftvägen blev mycket enklare. Och - jag tror jag väsnades mer än alla andra tillsammans som var på gymmet idag... :D

I slutet körde jag lite extra övningar eftersom jag inte kände att jag tagit ut mig ordentligt. Det känner jag fortfarande inte egentligen, så jag tror jag får försöka köra på med ännu mer vikt nästa gång på framförallt latsdragen, och istället köra lite färre reps. 10 är nog i högsta laget misstänker jag.

Och jajustdet, igår blev det en promenad på ca 80 min. Kändes inget i benen, skönt. Har försökt ringa Citykliniken ett antal gånger men efter 15-20 min i telefonkö varje gång har jag typ gett upp. Nu testar jag att ta bort kreatinet ett tag och ser om det blir bättre av det.

chidde
2007-03-02, 16:28
jag säger då det, väldigt bra utförande i alla grenar
sen fanns det ju t o m ett stopp i bänkpressen, tränar du för styrkelyft eller?

Carolinew
2007-03-02, 16:43
jag säger då det, väldigt bra utförande i alla grenar
sen fanns det ju t o m ett stopp i bänkpressen, tränar du för styrkelyft eller?

Tack så mkt. :) Nja njo tränar väl inte enbart inför SL, men nu i kolos serie skulle man ju ha stopp så :) Jag tror nog att SL är något jag vill satsa på i framtiden också, men tiden får utvisa vad som händer. Jag får skynda långsamt.

Carolinew
2007-03-02, 17:24
Slänger in två ryggbilder också. Jag vet att första bilden blev alldeles för ljus, det går knappt att se, men det är ju liksom inte nån tävling det här så det får duga sålänge. Och ja, jag är nyvaken och rufsig i håret hehe... Flaggdag på bild nr 2 också. *whistle*

Nitrometan
2007-03-02, 17:34
Bra rygg. Syns på ryggresarna att du drar en del mark. :thumbup:

Tjuckot
2007-03-02, 17:58
Det där ser ju riktigt bra ut, både rygg,axlar och armar! Fortsätt sådär! =)

Carolinew
2007-03-02, 18:59
Bra rygg. Syns på ryggresarna att du drar en del mark. :thumbup:

Tack! har iofs inte hunnit dra så mkt mark än men det kommer!

Det där ser ju riktigt bra ut, både rygg,axlar och armar! Fortsätt sådär! =)

Tackar, såna kommentarer motiverar verkligen! :)

Snake
2007-03-02, 19:01
Ajm imprässäd! :thumbup:

Ser redan bra ut, kan bara tänka mig hur det kommer se ut om några år http://smilies.sofrayt.com/^/aiw/body-builder2.gif

sissa
2007-03-02, 19:43
Ja, man kan verkligen inte tro att du inte tränat länge. Ser kanoners ut!

Tjuckot
2007-03-03, 10:06
edit: hmm.. skrev kommentar om ett träningspass på första sidan. oops. :D

cam
2007-03-03, 11:15
Shit vilken bra rygg :hbang:
Sån tur att jag också börjat med marklyft :D

Carolinew
2007-03-03, 11:38
Ajm imprässäd! :thumbup:

Ser redan bra ut, kan bara tänka mig hur det kommer se ut om några år http://smilies.sofrayt.com/^/aiw/body-builder2.gif

Ja, man kan verkligen inte tro att du inte tränat länge. Ser kanoners ut!

*cupid*

edit: hmm.. skrev kommentar om ett träningspass på första sidan. oops.

Vad skrev du då? :D

Shit vilken bra rygg :hbang:
Sån tur att jag också börjat med marklyft

Oj tack! Jo marklyft e sköj!

Carolinew
2007-03-03, 11:44
Idag blev det lite cardio:

2007-03-03

Promenad/jogging 75 min

Kommentar:
Gick först 5 min, joggade 10 min (började här känna litegrann i benen), gick 40 min, joggade 15 min, gick 5 min. Jag kände mycket mindre andra gången jag joggade, antagligen för att jag verkligen var riktigt uppvärmd då... Men utan tvekan har det hjälpt att sluta med kreatinet (tyvärr). Om det nu är lite "trångt" för mina benmuskler redan är det ju ganska logiskt att det blir ännu värre med kreatin... Så nu blir det väl inget mer av det för min del *cry* Någon som vill köpa 2,5 kg kreatin billigt? ;)

Imorgon blir det nog biceps/axlar eller något liknande.

Carolinew
2007-03-04, 09:41
En liten promenix nu på morgonen:

2007-03-04

Promenad 65 min

Kommentar:
Kände en del i vänster knä så det blev inte så långt idag. Styrkepasset kommer i eftermiddag/ikväll. Nu blir det väl till att se lite på Vasaloppet kanske...

rolf
2007-03-04, 12:52
Where are ze pictures? *cry*

Carolinew
2007-03-04, 15:46
Where are ze pictures? *cry*

Hmmz, okejdå... Hehe faen detta är lite jobbigt men aja skitsamma. Here we go...

Först nån freaky misslyckad krabba och sen en pinsam benbild. :Virro

fothermucker
2007-03-04, 17:07
Hmmz, okejdå... Hehe faen detta är lite jobbigt men aja skitsamma. Here we go...

Först nån freaky misslyckad krabba och sen en pinsam benbild. :Virro

Beef! Freakiezt in the biz, serbrautkörhårt, kiosken ligger "ditåt" osv...

Carolinew
2007-03-04, 18:49
Beef! Freakiezt in the biz, serbrautkörhårt, kiosken ligger "ditåt" osv...

Hehe, tacktack ;)

-----

2007-03-04 forts.

Promenad löpband 40 min

Axelpress hantlar: 6 set x 7 reps x 12,5 kg
Omvända flyes hantlar: 6 set x 8 reps x 4 kg
Kryssdrag: 4 set x 5 reps x nr 3
Vadpress: 7 set x 10 reps x 60 kg
Raka hantellyft sidan: 6 set x 8 reps x 4 kg
Shrugs: 4 set x 15 reps x 15 kg

Kommentar:
Men VAFAN! Vart har pumpen tagit vägen?!!? Jag fick inte pump nånstans! Trodde jag skulle bli galen vid vadpressen, efter 7 set gav jag upp. Visst blev jag trött, men fick fan ingen pump för det heller. Jag saaaknar mitt kreatin! *cry*

I alla fall blev det nästan ett rent axelpass idag, det räckte gott och väl. Har precis gått över från plattor nr 2 till nr 3 i kryssdraget och hjälp vad tungt det var, men skönt. :Virro

Imorgon vet jag inte vad det blir än. Återstår att se :)

Tjuckot
2007-03-04, 18:52
Vad skrev du då? :D



Nånting utomordentligt trevligt är jag övertygad om :D
Boxning.. nånting, tror jag.

Stabila bilder, ser ju redigt grov ut, det gillar vi! *cupid*

HellaTS
2007-03-04, 19:32
Fasen, det ser ju riktigt bra ut! Och trevligt pass! :thumbup:

Carolinew
2007-03-04, 21:27
Nånting utomordentligt trevligt är jag övertygad om :D
Boxning.. nånting, tror jag.

Stabila bilder, ser ju redigt grov ut, det gillar vi! *cupid*

Jaså hehe, ja nej boxningen har jag typ lagt på hyllan nu... Styrketräning för hela slanten. :D

Fasen, det ser ju riktigt bra ut! Och trevligt pass! :thumbup:

Tack :) Fast jag skulle gärna vilja spola fram tiden nåt år eller så...

rolf
2007-03-05, 00:12
Hmmz, okejdå... Hehe faen detta är lite jobbigt men aja skitsamma. Here we go...

Först nån freaky misslyckad krabba och sen en pinsam benbild. :Virro

Hah, jag var på vippen att fråga varför i helvete du har lagt upp någon killes armar. :Virro Det ser ju löjligt bra ut! Benen var bra också .. och sjukt snygga :em:

Fortsätt i samma stil (fast med mer bilder)! :hbang:

machine gun
2007-03-05, 13:23
Jäklar vilken rygg och vilka armar! Det kan omöjligt stämma att du bara styrketränat i 2 månader! :eek:

Carolinew
2007-03-05, 16:35
Hah, jag var på vippen att fråga varför i helvete du har lagt upp någon killes armar. :Virro Det ser ju löjligt bra ut! Benen var bra också .. och sjukt snygga :em:

Fortsätt i samma stil (fast med mer bilder)! :hbang:

You made my day!!! *cupid*

Carolinew
2007-03-05, 16:36
Jäklar vilken rygg och vilka armar! Det kan omöjligt stämma att du bara styrketränat i 2 månader! :eek:

Tack! Men jo så är det, saken är bara den att så väldans mycket skillnad är det inte, jag har alltid varit av en "kraftigare typ" eller hur man nu skall uttrycka det... Sitter och hoppas på att mina kära föräldrar skall ha givit mig bra utgångsmaterial... *flex* Känns dock lite mysko eftersom de båda är ganska små, pappa väger inte mer än 65-68 kg och mamma runt 50 skulle jag tro. *screwy* Däremot har mina morföräldrar varit lite större, så antagligen har det väl hoppat över nån generation kanske...;)

tp_88
2007-03-05, 16:46
Ja jäklar, mkt mkt imponerande med tanke på träningstiden! :thumbup:

SNOTCROW
2007-03-05, 16:58
Skitsnygga bilder! Ryggen och armarna är assnygga och fina vader.
Ordentligt med muskler, du är mitt nya mål - får jag se ut som dig? ;)

Carolinew
2007-03-05, 17:28
Ja jäklar, mkt mkt imponerande med tanke på träningstiden! :thumbup:

Tack! :)

Skitsnygga bilder! Ryggen och armarna är assnygga och fina vader.
Ordentligt med muskler, du är mitt nya mål - får jag se ut som dig? ;)

Oj sakta i backarna nu hehe, så bra är det verkligen inte. Men tack för värmande ord!!

Carolinew
2007-03-05, 21:12
Lite styrka hanns såklart med idag också:

2007-03-05

Löpband (gång/lite jogg) 15 min

Sned bänkpress:
20 kg: 20
30 kg: 8, 8, 8, 8
32,5 kg: 8
35 kg: 8, 8, 8, 8

Bicepscurl hantlar:
12,5 kg: 8, 8, 8, 8, 8, 8

Plan hantelpress:
12,5 kg: 8, 8, 8, 8

Hängande benlyft:
15, 15, 15, 15

Hammercurl:
12,5 kg: 6, 6, 6

Situps:
30, 30, 30

Kommentar:
Ska nu skriva upp mina pass på detta sättet istället för att de skall bli mer lättöverskådliga. Idag blev det alltså bröst/biceps/mage, och det gick väl hyffsat. Jag underskattar mig själv i en del övningar har jag märkt, som t.ex. den sneda bänkpressen. Blev förvånad hur lätt det gick på varje ny vikt. Ska nog köra ännu lite tyngre nästa gång. Även bicepscurlen är lite för lätt, men nästa steg är ju 15-kgs hantlarna och dem vågar jag knappt testa, tvekar starkt på att det kommer gå. Fast man kanske klara nåt rep iaf? Får testa nästa gång.¨

Den plana hantelpressen var det första gången jag körde och det kändes lite ovant, men blev bättre för varje set. I hammercurlen fanns det inte så mycket att hämta då jag var ganska seg efter en stund på gymmet + att mina biceps redan fått tillräckligt med stryk, så jag lade ner det rätt fort.

Fick för övrigt en kommentar från en kille på gymmet idag som sa att jag var stark i bicepsen! :D Tänk vad glad man kan bli för nåt sånt litet, ska tänka på det själv i fortsättningen och kanske förgylla någons dag med att fälla en liten trevlig kommentar ;) Alltför sällan man pratar med folk man inte känner. På gymmet blir det lätt att man kör sitt eget race liksom, när man inte tränar med kompisar då.

Imorgon vet jag inte riktigt vad det blir ännu. Vet inte ens om jag ska köra styrka eller om jag kanske ska försöka mig på ett lätt löppass för att kolla hur det känns nu när kreatinet förhoppningsvis har försvunnit helt.

Tjuckot
2007-03-05, 21:15
Klarar du så många 8or på 12.5kg så är det ingen tvekan om att du klarar 15kgs hantlarna, jag tvivlar inte ens :thumbup:

Krampus
2007-03-05, 21:22
Hmmz, okejdå... Hehe faen detta är lite jobbigt men aja skitsamma. Here we go...

Först nån freaky misslyckad krabba och sen en pinsam benbild. :Virro

Grymt! :)
Ses på Söndag.

Carolinew
2007-03-05, 21:51
Klarar du så många 8or på 12.5kg så är det ingen tvekan om att du klarar 15kgs hantlarna, jag tvivlar inte ens :thumbup:

U think so? *cupid* Måste verkligen testa, med risk för att bli *gah!*

Grymt! :)
Ses på Söndag.

Jepp!! :)

rolf
2007-03-05, 21:53
U think so? *cupid* Måste verkligen testa, med risk för att bli *gah!*


Äh, blir du *gah!* lär ju vikterna flyga upp. Jag bitchslappade min kompis idag när han skulle bänka, och killen blev så arg att han tryckte upp 100 vid en kroppsvikt på 70. Han har tränat 3 månader.. *screwy*
Så det ska nog gå bra :thumbup:

Carolinew
2007-03-06, 20:48
Äh, blir du *gah!* lär ju vikterna flyga upp. Jag bitchslappade min kompis idag när han skulle bänka, och killen blev så arg att han tryckte upp 100 vid en kroppsvikt på 70. Han har tränat 3 månader.. *screwy*
Så det ska nog gå bra :thumbup:


Oj herrejeflar! Jag vill nog också ha nån som retar upp mig lite *whistle*

Äsch jag kan ju inte lägga upp bilder hela tiden, då ser man ju ingen skillnad ;)

rolf
2007-03-06, 20:55
Oj herrejeflar! Jag vill nog också ha nån som retar upp mig lite *whistle*

Äsch jag kan ju inte lägga upp bilder hela tiden, då ser man ju ingen skillnad ;)

Jag kan vara lite elak mot dig, tycka att du har fula msn-namn och så. :D
Jag lovar att jag kan hitta liiiite skillnad på varje bild du lägger upp. *whistle*

Carolinew
2007-03-06, 20:58
Idag har jag fått tillbaka mitt liv (i princip)!!!!!!!!!!

2007-03-06

Cykling 12 km

Löpning 60 min + gång 30 min

Kommentar:
Det kändes KANON!!! :D Det var riktigt (ursäkta språket) JÄÄÄVLA SKÖÖÖÖNT!!!!! Jag tror jag är i sjunde himmeln! *cupid* Ingen tvekan om att det var kreatinet som var den stora boven i det hela. Det i sig är ju jävligt trist eftersom jag fick goa resultat i styrketräningen av det, men inte en chans att jag skulle offra min löpning för det. Jag får försöka pressa upp vikterna utan vätska i musklerna *flex*

Jag ville fortsätta längre än 60 min men mitt förnuft tog faktiskt överhanden och jag gick bara en halvtimme efteråt. Cyklingen idag är egentligen något som finns i min vardag, men det blev lite extra mycket idag så jag fick för mig att skriva upp det ändå.

Har precis varit och sett Blood Diamond på bio, och jag säger bara det, VILKEN FILM!!! Den är ett måste att se!! Jag som sällan blir berörd av filmer satt nästan och lipade när den var slut! Så för allt i världen, SE DEN!

Imorgon blir det ett hårt ryggpass, längtar redan *cupid*

Carolinew
2007-03-07, 19:32
2007-03-07

Breda latsdrag:
Nr 8: 8, 8, 8, 8, 10, 8, 8

Chins:
Nr 7: 8, 8
Nr 6: 6, 6, 5, 5, 6

Stångrodd:
30 kg: 10
35 kg: 8, 8, 8, 8
37,5 kg: 8, 8, 8

Smala latsdrag:
Nr 8: 8
Nr 9: 6, 6, 6, 6, 6, 5.5, 5.5

Ryggresningar:
15, 15, 15

+ lite fler chins

Kommentar:
Hade väldigt ont om tid idag så det fick gå väldans fort det här, tyvärr. Hade helst velat göra ännu fler set i varje övning, men men. I de smala latsdragen blev det ganska tungt på slutet så de sista blev lite halvtaskiga hehe, därav "5.5".

Imorgon kommer det bli ben/rumpa triceps :)

rolf
2007-03-07, 19:47
En sån jävel på att göra chins! :eek:
inte konstigt att ryggen ser bra ut. :thumbup:

Carolinew
2007-03-07, 20:55
En sån jävel på att göra chins! :eek:
inte konstigt att ryggen ser bra ut. :thumbup:

Men haha hallå, jag kör ju med hjälpvikter för f-n, jag SUGER på att göra chins :smash:

Men tack iaf *whistle*

rolf
2007-03-07, 21:05
Men haha hallå, jag kör ju med hjälpvikter för f-n, jag SUGER på att göra chins :smash:

Men tack iaf *whistle*

Skulle du ha varit en riktig man skulle du aldrig ha erkänt det. ;)
Bra ändå ju! *flex*

Carolinew
2007-03-08, 19:40
Skulle du ha varit en riktig man skulle du aldrig ha erkänt det. ;)
Bra ändå ju! *flex*

Äh det är kasst, punkt slut. Ett av mina mål med året är ju att klara EN vanlig chin... *gah!* Men tack i alla fall... ;)

Carolinew
2007-03-08, 19:41
2007-03-08

Knäböj:
40 kg: 10
50 kg: 10
55 kg: 5, 5
60 kg: 5, 5, 5

Vadpress:
50 kg: 10
60 kg: 10
70 kg: 10
80 kg: 10, 10, 10 ,10
60 kg: 12

Dips:
6, 6, 5, 5

Gående utfall med hantlar:
8 kg: 5, 5, 5, 5, 5, 5, 5, 5, 5, 5 (steg)

Pushdowns med rep:
Nr 6: 8
Nr 7: 6, 6, 6, 6, 6, 6

Benpress:
Nr 9: 10, 10

Kickbacks:
6 kg: 8, 8, 8, 8 (per arm)

Liggande lårcurl:
Nr 6: 10, 10, 10

Kommentar:
Ett rejält benpass + lite triceps idag dåja. Mycket kraft gick åt till knäböjen så jag gav upp ganska fort i benpressen lite senare eftersom mina ben kändes lite som halvkokt spagetthi. Känner dock inte ett piss i triceps vilket irriterar mig nåt grymt, ibland undrar jag om de existerar överhuvudtaget... *mini*

Imorgon blir det förhoppningsvis ett löppass. Längtar... Sen i helgen blir det ju tjejträningsträff på lördagen och på söndagen blir det markträning med Krampe... ska bli skoj :D

SNOTCROW
2007-03-08, 21:46
Jag har tittat lite på dina pass, men blir inte riktigt klok... Ofta skriver du Nr 6, Nr 7, 8... osv och antalet reps (antar jag) - finns det inga vikter angivna i kilo?

Carolinew
2007-03-08, 21:54
Jag har tittat lite på dina pass, men blir inte riktigt klok... Ofta skriver du Nr 6, Nr 7, 8... osv och antalet reps (antar jag) - finns det inga vikter angivna i kilo?


Nee det är nackdelen med gymmet där jag tränar, i maskinerna står det inga vikter utan bara nummer på plattorna... vilket suger riktigt ordentligt. Men jag tror redan jag har klagat på det tillräckligt i den här journalen *whistle*

Siffrorna som jag skriver efter vikten (eller numret) är då antalet set och reps. Så t.ex. i knäböjen idag blev det i slutet 3 set med 5 reps på 60 kg.

SNOTCROW
2007-03-08, 22:01
Ah, verkligen synd... Har för mig att det var så på gymmet jag tränade på när jag bodde i Lund också. Men då brydde jag mig inte - hade inte hunnit blir seriös och viktkåt än ;)

Oki, I get it!