handdator

Visa fullständig version : beställa matscheman

Syrsa
2007-01-01, 21:14
Jag har hört att man typ kan beställa matscheman och sånt om man vill ha hjälp och olika mål, nån som vet något om det?

jag vet precis vad man ska äta o så men jag tror ändå jag äter för lite och tror jag skulle behöva lite mer push liksom.

Men omd et är någon som vet nått om det kan ni väl tipsa? :) Gott nytt år :)

Steinisig
2007-01-03, 14:53
Hej Syrsa :)

Du menar typ ett kostprogram?

Om du gymmar kanske det finns en PT på gymmet som kan hjälpa dig att konstruera ett sådant program till dig.

Annars finns det ju också en massa hemsidor där du kan få tips och inspiration, tex www.uppladdningen.nu. Dom har rätt bra PDF-er man kan ladda ner där man kan få "specialanpassade kostråd" för olika idrotter. Du hittar dem på deras sida under "sport och mat" och sen "kostråd".

Om du inte känner nån PT eller har tid/ork att sitta att fnula själv finns det ju också PT's och kostrådgivare på nätet. Viktklubbar som tex aftonbladets viktklubb.se kan ge rätt bra hjälp med hur mycket man ska äta och vad. På http://www.e-wellness.se/min-kost/verktyg/ finns en lista över liknande företag/hemsidor.

Lycka till och Gott Nytt du med :)

Syrsa
2007-01-03, 21:57
Hej Syrsa :)

Du menar typ ett kostprogram?

Om du gymmar kanske det finns en PT på gymmet som kan hjälpa dig att konstruera ett sådant program till dig.

Annars finns det ju också en massa hemsidor där du kan få tips och inspiration, tex www.uppladdningen.nu. Dom har rätt bra PDF-er man kan ladda ner där man kan få "specialanpassade kostråd" för olika idrotter. Du hittar dem på deras sida under "sport och mat" och sen "kostråd".

Om du inte känner nån PT eller har tid/ork att sitta att fnula själv finns det ju också PT's och kostrådgivare på nätet. Viktklubbar som tex aftonbladets viktklubb.se kan ge rätt bra hjälp med hur mycket man ska äta och vad. På http://www.e-wellness.se/min-kost/verktyg/ finns en lista över liknande företag/hemsidor.

Lycka till och Gott Nytt du med :)

Tack så mycket för tipsen.
Jag ska kolla in e-wellness sidan och kolla. Jag känner att jag inte orkar sitta och lägga upp det helst själv, skulle va bra med lite hjälp, eftersom jag vill ha ganska snabba resultat, och jag är ganska petig och funderar mycket om vad som är rätt och fel, då är det skönt med någon som säger att "det är okej och så kan du göra". tack så mycket iaf!! :)

Syrsa
2007-01-03, 22:26
Jag måste bara fråga en sak till.
Jag sitter och tittar på hur andra har skrivit sina kostscheman med förslag och sådant, men då skriver se ju upp för en dag och frågar om det är bra, men man måste ju variera sig? Hur ofta kan man tillexempel äta makrill iveckan? och allt sånt.
fan jag blir galen på det här, jag vill så himla gärna gå upp i vikt och se mer resultat av min styrke träning, jag äter o äter men det händer ju ingenting!!
Jag har alltid varit jättesmal och liten så jag har inte som mål att bli värsta buildern, men jag vill ha mer muskler, men jag behöver mer hjälp med kosten av någon, men på mitt gym finns det inte kostrådgivare o sånt...

Eddie Vedder
2007-01-04, 07:20
Jag måste bara fråga en sak till.
Jag sitter och tittar på hur andra har skrivit sina kostscheman med förslag och sådant, men då skriver se ju upp för en dag och frågar om det är bra, men man måste ju variera sig? Hur ofta kan man tillexempel äta makrill iveckan? och allt sånt.
fan jag blir galen på det här, jag vill så himla gärna gå upp i vikt och se mer resultat av min styrke träning, jag äter o äter men det händer ju ingenting!!Jag har alltid varit jättesmal och liten så jag har inte som mål att bli värsta buildern, men jag vill ha mer muskler, men jag behöver mer hjälp med kosten av någon, men på mitt gym finns det inte kostrådgivare o sånt...
Jag har sett många smala personer "som äter jämt" och "som kan äta hur mycket som helst". Sen när jag ätit tillsammans me personen i fråga är det inte mer än en helt normal portion samtidigt som han (för detta gäller i regel killar) har en skithög träningsdos. Det jag menar är att du äter förmodligen inte så mycke som du tror, ingen människa kan ligga på konstant överskott utan att öka i vikt. Du får helt enkelt jämföra me lite biffigare personer, då kanske du upptäcker att dom antningen äter mycke mer än va du klassar som "mycket" mat eller så kanske du kommer på att du tränar mycke intensivare å lever ett i allmänhet mer aktivt liv. Men utifrån egen erfarenhet skulle jag tippa på att du överskattar ditt kalori intag, tror i själva verket det är mycke lägre än va du själv uppskattar de till.

Vad gäller din fundering om hur pass varierad din mat bör vara, så är de ju ingen katastrof att äta lite ensidigt men försök att variera grönsaker och frukter då dom innehåller en stor variation av antioxidanter å mikronutrienter. Sen är det ju fördelaktigt om du käkar fet fisk kanske 3-4 ggr i veckan, exempelvis makrill som du själv nämner.

Nån mer fundering du har?

Syrsa
2007-01-04, 14:22
Jag har sett många smala personer "som äter jämt" och "som kan äta hur mycket som helst". Sen när jag ätit tillsammans me personen i fråga är det inte mer än en helt normal portion samtidigt som han (för detta gäller i regel killar) har en skithög träningsdos. Det jag menar är att du äter förmodligen inte så mycke som du tror, ingen människa kan ligga på konstant överskott utan att öka i vikt. Du får helt enkelt jämföra me lite biffigare personer, då kanske du upptäcker att dom antningen äter mycke mer än va du klassar som "mycket" mat eller så kanske du kommer på att du tränar mycke intensivare å lever ett i allmänhet mer aktivt liv. Men utifrån egen erfarenhet skulle jag tippa på att du överskattar ditt kalori intag, tror i själva verket det är mycke lägre än va du själv uppskattar de till.

Vad gäller din fundering om hur pass varierad din mat bör vara, så är de ju ingen katastrof att äta lite ensidigt men försök att variera grönsaker och frukter då dom innehåller en stor variation av antioxidanter å mikronutrienter. Sen är det ju fördelaktigt om du käkar fet fisk kanske 3-4 ggr i veckan, exempelvis makrill som du själv nämner.

Nån mer fundering du har?

Jag äter mycket mat, mer än de flesta av mina vänner, regelbundna mellanmål m.m men det är klart, jag kanske äter lite mer kalorisnål mat, men jag är absolut ingen som sitter och petar i maten, jag äter ordentligt, men jag tränar ganska mycket och är för övrigt väldigt aktiv, många som åker bil och jag går hellre och så.
Jag ligger på underskott då jag inte går upp i vikt, det vet jag, men jag tycker jag ökar maten hela tiden. Jag får fortsätta med det..
Det jag mest funderade över var väl dety där med ensiig kost, jag varierar min lunch och middag väldigt bra, men min frukost och kvällsmål ser nästan likadan ut varje dag. Men då kanske det räcker med varierade grönsaker frukt och rissorter, potatis m.m.
Just nu tror jag inte jag har någon mer fråga men jag återkomemr då.
tack så hemskt mycket för jättebra svar! :)

Steinisig
2007-01-04, 15:31
Hej igen Syrsa.

Jag ville bara snabbt säga att jag hört fall där ett litet extra intag av fett hjälpt personer att uppnå bättre resultat med sin träning. De satte till en eller ett par matskedar olja (ex raps- eller olivolja av bra kvalitet) till en av dagens fasta måltider.

Lycka till igen :)

YTS
2007-01-24, 21:44
Syrsa.

Kolla http://web.telia.com/~u30032762/meramat.html
Min hemsida med mat för byggare

Syrsa
2007-01-29, 18:27
Syrsa.

Kolla http://web.telia.com/~u30032762/meramat.html
Min hemsida med mat för byggare

La genasy till den i favoriter! : )

cozemo
2007-01-29, 19:43
www.slimjim.se

finns hela program med träningsschema, kostschema och lämpliga kosttillskott på hans sida till olika mål.
landerar även snart så man kan köpa ett helt paket innehållande kosttillskott o allt de andra med mera.