handdator

Visa fullständig version : fördelningen av fett / muskler vid viktökning


Vill_veta
2007-01-01, 20:38
har funderat runt lite :Virro .... energi in och energi ut. Det avgör hur mycket man kommer gå upp (eller ner). Fördelningen av fett / muskler avgörs av flera faktorer , men här är det väl det genetiska kommer in ? en person med bättre genetiska förutsättningar bör alltså ha en större chans att lägga på sig muskelmassa?

ja, visst är det en massa andra faktorer som avgör det också. men borde man inte kunna påverka den här fördelningen av fett / muskler genom att "öka" i vikt långsammare ? Jag vet inte hur jag fått för mig det, men det ser ut som om personer som ökat i vikt ganska snabbt dragit på sig en större fettmassa.

Eller är det så att det beror på att energi-intaget svänger och vissa dagar har man ett energi-överskott och vissa ett underskott. Detta i sin tur leder att man lägger på sig både fett och muskler, men då och då tappar fett under denna period? Skulle man kunna träna på detta sätt, för det vore ju ett sätt att behålla eller öka mestadels i muskelmassa?

Det skulle kunna ses som väldigt korta byggar- och väldigt korta deffperioder, men som under ett längre perspektiv leder till viktökning. *whistle*

King Grub
2007-01-01, 21:36
Högst individuellt, beroende på gener och status. Upp till 60% eller mer av ett energiöverskott kan till en början bilda fettfri massa hos en individ som aldrig har varit tjock och som har rätt gener och muskelfibersammansättning.

Står lite här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74794&highlight=oxidativ

Vill_veta
2007-01-02, 14:11
tack för svaret Grub, och länkningen. Det jag funderade på under, var ifall det var möjligt att öka i muskelmassa och samtidigt "ta bort" det fett som följer med vid ett energiöverskott, genom att ha ett energi-intag som är "svängande" (överskott ett tag, sedan ett underskott som tar bort onödigt fett)?

Edit: (under kortare perioder)

Guddi
2007-01-02, 15:16
tack för svaret Grub, och länkningen. Det jag funderade på under, var ifall det var möjligt att öka i muskelmassa och samtidigt "ta bort" det fett som följer med vid ett energiöverskott, genom att ha ett energi-intag som är "svängande" (överskott ett tag, sedan ett underskott som tar bort onödigt fett)?

Edit: (under kortare perioder)Sök, det är många som har frågat liknande frågor. Sammanfattningsvis så kan man säga att det brukar bli varken hackat eller malet när man försöker sig på den varianten.

Rhino
2007-01-02, 15:51
Upp till 60% eller mer av ett energiöverskott kan till en början bilda fettfri massa hos en individ som aldrig har varit tjock och som har rätt gener och muskelfibersammansättning.

Den eventuella ökningen av fettfri massa, kommer den bara kunna ske under förutsättning att man samtidigt utför tillräcklig träning? Eller kan muskelmassan helt enkelt ökas enbart av att ligga på energiöverskott?

King Grub
2007-01-02, 16:01
Siffrorna gäller icke tränande individer.

King Grub
2007-01-02, 16:14
In most situations involving a significant change in body weight, both fat-free body mass (FFM) and body fat participate, but the relative contribution of FFM and fat to the total weight change is influenced by the initial body fat content. Overfeeding: In thin people, the weight gain comprises 60-70% lean tissues, whereas in the obese it is 30-40%.

Annals of the New York Academy of Sciences 904:359-365 (2000)

Vill_veta
2007-01-04, 02:12
Sammanfattningsvis så kan man säga att det brukar bli varken hackat eller malet när man försöker sig på den varianten.

Aha okej. Jag har läst runt lite och märkt att det svaret ofta förekommit ifall man vill bygga muskler på ett energi-underskott, och det var av den orsaken jag frågade ("det går inte att bygga muskler på energi-underskott" bäst vid energiöverskott). Eftersom i detta fall (?) bygger du muskler på ett energi-överskott men ändå minskar på fettet emellanåt.

Eddie Vedder
2007-01-04, 08:15
tack för svaret Grub, och länkningen. Det jag funderade på under, var ifall det var möjligt att öka i muskelmassa och samtidigt "ta bort" det fett som följer med vid ett energiöverskott, genom att ha ett energi-intag som är "svängande" (överskott ett tag, sedan ett underskott som tar bort onödigt fett)?

Edit: (under kortare perioder)
Det finns ofta en "allt-eller-inget"-känsla hos många, antingen bulk med ordentligt energiöverskott varende dag eller en deff motsatt princip. Det sättet du nämner ovan kommer förmodligen göra att din träning går bra, det är jag övertygad om. Har du dock inte genetiska förutsättningar för att bygga så kommer ökningen inte bli så stor.
Jag har dock svårt för att förstå detta eviga tjat med överskott/underskott hela tiden, de räcker med att ha nån hyfsat logisk teori om hur mycke mat man behöver och hur energirik å näringsrik maten man äter är. Sen om man märker att det går väldigt fort neråt lr uppåt på vågen så ändrar man lite bara. Träningen avgör nog mer skulle jag tro, du kan ha ett ordentligt överskott och träna felaktigt så du ändå inte ökar muskler och istället sliter ut kroppen mer än va du hade gjort vid enbergibalans och mer balanserad träning.