handdator

Visa fullständig version : Gör du ditt program själv?


Allan
2007-01-01, 19:03
Hur tänker du när du ska ha ett nytt program? Gör du det själv, kollar du andras eller är det kanske nån som gör det åt dig? Vad är svårast? Lättast?

Yip_man
2007-01-01, 19:09
Ja jag gör det alltid själv. Undermedvetet tar man säkert en del från andra program. Men jag vet bäst själv vad som fungerar för mig och vad som inte gör det.

Nucleus
2007-01-01, 19:12
yeppz alltid

Erik__
2007-01-01, 19:16
Jopp, problemet är mest att jag vill för mycket på en och samma gång.

sjukt sugen på att prova arnes tricepskreation dock !

Überbiffen
2007-01-01, 19:18
Ja, alltid. Jag har tränat nu (till och från visserligen) i 6år drygt. Jag har kommit tillräckligt långt för att kunna tyda kroppens signaler och har till stor del hunnit känna efter vilket spår som fungerar och inte fungerar. Säkerligen lär det dyka upp fler saker på vägen men är tillräckligt långt kommen för att klara mig själv. Men visst testar man på nya saker lite då och då.

polaren
2007-01-01, 19:20
Jag har för lite träningserfarenhet för att göra mina program själv. Jag har försökt och det har funkat ett tag, innan jag stagnerar antingen på grund av ensidig träning eller för tung träning i för långa perioder.

Just nu använder jag mig av ett program ur ett kompendie David Holmerg skrivit åt SSF.

När en sån här fråga ställs måste man göra skillnad på olika program, många (eller de flesta) här har nog inte ett program med förutbestämda vikter och progressiva ökningar, troligtvis har dom endast bestämt vilka dagar dom ska träna vad på, samt vilka övningar. Ett sådant program tycker jag är lätt att sätta ihop, men svårare träna efter, för man kan harva på med samma vikter en lång tid och glömma bort att variera träningen.

Honn
2007-01-01, 19:22
Jag tittar givetvis lite på andra personers program för att få inspiration och nya infallsvinklar, men programmen är mina egna. De flesta andras upplägg är för mycket inriktade på nytta i stället för nöje för att jag ska gilla dom.

blekfet2
2007-01-01, 19:23
Har gjort mina "program" själv, har funkat den tid jag tränat så att börja följa någon annans program är inte aktuellt.

Pulsaxe
2007-01-01, 19:24
Gör det själv, har ingen att få hjälp av och tycker det är kul att göra det. Sen blir det kanske inte super direkt men jag ändrar eftersom

Yes
2007-01-01, 19:27
För det mesta, fast ibland kanske jag tar något rakt av som ser bra ut, och ändrar lite. Nu kör jag t.ex. ett av Mike Mentzers program, där jag lagt till några saker som saknats(nackträning, underarmar och pullovermaskin).

Jorgen
2007-01-01, 19:41
Jag kollar och lyssnar på andra, testar nya saker, men jag komponerar programmet själv.

gondie
2007-01-01, 19:52
Jag kollar och lyssnar på andra, testar nya saker, men jag komponerar programmet själv.

+1 :)

Daniel_S
2007-01-01, 19:53
Till en början gjorde jag allt min polare gjorde. På den tiden blev det mycket bänkpress och curlar :) . Sen följde jag internetprogram ett par år, mestadels 3 och 4-splittar. Otroligt nog har jag inte följt något riktigt katastrofalt schema, trots att mina källor var allt annat än goda.

Nu tränar jag enligt eget huvud. Grunden är helkroppspass, men upplägget varierar kraftigt.

Miiix
2007-01-01, 19:55
Jag tar inspiration av andra när det gäller vilka lyft man ska träna vilka dagar, men övningar lägger jag in själv. (Tränar styrkelyft)

L-Sami
2007-01-01, 19:55
Jag gör mitt program själv. Tycker att det är lätt när man vet hur övningar går till. Använder mig utav tips jag får av de som är mer erfarna än jag när det gäller träning óch byggning.

DavidN
2007-01-01, 19:59
Delvis, Joachim Bartolls helkroppspass som bas, fast med något ändrade övningar. Finns liksom inte mycket att ändra på :D

Lomas
2007-01-01, 20:02
nää, gjorde det ett tag men kom aldrig någon vart. Början av -90 talet snodde jag prg ur B&K typ lee haney 5 veckor innan Olympiaprg typ 30 superset Knäböj/Bencurl varianter :Virro funkade inte heller så bra Senaste tre fyra åren har jag tagit lite mer genomarbetade prg rakt av som DC, Max OT, 3X3 & 5X5. Funkar bättre, händer ibland, att jag petar in eller tar bort något ur orginalprogramen eller lägger till/tar bort set/reps. Förtillfället kör jag DC, rakt av.

ManuelIT
2007-01-01, 20:05
började med ett program jag sett på nätet, tror det var en 5-splitt. med tiden så ändrade jag den steg för steg för att det kändes bättre, slängde om dagar osv. nu är det en 4-splitt som inte alls liknar det första progammet

petersson
2007-01-01, 20:08
Just nu tränar jag efter samma upplägg som de andra jag tränar med.

FreCKo
2007-01-01, 20:17
Brukar oftast kolla vad folk har för schema, läsa på lite, hitta det jag tycker passar mig bäst (vilket inte alltid är rätt) och lägga upp ett schema. Har funkat ganska bra hitills.

Tricklev
2007-01-01, 20:23
Får väldigt mycket inspiration ifrån andras.

Mass-Tech
2007-01-01, 20:24
Får väldigt mycket inspiration från proffsen som jag använder.

dynamo
2007-01-01, 20:27
Följer inte någt fast program direkt.. Oftast är det ben fredagar och bröst söndagar, övriga dagar blir som de blir. Övningar, vikter, set och reps varierar mycket.

jwzrd
2007-01-01, 20:29
Jag tar mitt förra program, tar bort det som tydligt inte fungerar, funderar på varför det som fungerar gör det, ändrar de av alla saker jag brukar ändra från period till period. Kvar blir ett skelett. Från det kollar jag sen saker som fungerar för andra, försöker förstå tanken bakom det jag tittar på och matcher detta det som saknas/suger med min approach så testar jag. Så brukar det alltid bli något enstaka moment som verkar kul. I slutänden är det alltid jag som skruvat samman allt, men knappast jag som myntat något av det som står i programmet.

RassK
2007-01-01, 20:54
yip yip!

Jay-Z
2007-01-01, 20:57
Jag kollar och lyssnar på andra, testar nya saker, men jag komponerar programmet själv.

+1

Sheogorath
2007-01-01, 21:04
Mitt träningsschema är i grunden drag-press-spliten från ExRx.net. Sen har det stuvats om och byggs på rätt så friskt. Nu under uppbyggnad har jag t.ex. många fler set för mina dåliga muskelgrupper.

xarizma
2007-01-01, 21:27
Jag får hjälp med det, men det skulle nog gå bra om jag gjorde ett själv också.

Johan_P
2007-01-01, 21:37
Komponerar själv. Kollar på andras träning, testar själv, tar bort övningar som inte funkar.

Fettecke
2007-01-01, 21:41
har nog byggt mina egna, men vissa sneglingar mot andras program... det enda jag följt slaviskt är Bill Starrs 5*5 variant... då gick jag in i väggen så jag lärde mig lite där...

Annars försöker jag utvärdera program efter program jag byter mellan... och kanske få det bästa och skippa det sämsta från det programmet... typ de som Javawizard skrev, fast inte lika invecklat :D

Sonny
2007-01-01, 21:44
Har knappt ett "schema" jag vet vad jag ska träna vilken dag och vilka övningar jag gillar, byter någon övning här och där ibland, set och reps varierar från pass till pass.

mini
2007-01-01, 22:07
Det känns som en flytande gräns mellan de två ja-alternativen. Jag gör mitt själv, men såklart utgår jag ifrån andras idéer och befintliga teorier. Dessutom diskuterar jag med några jag vet är kunniga och är öppen för förslag och kritik.

bubbe
2007-01-01, 22:27
Det känns som en flytande gräns mellan de två ja-alternativen. Jag gör mitt själv, men såklart utgår jag ifrån andras idéer och befintliga teorier. Dessutom diskuterar jag med några jag vet är kunniga och är öppen för förslag och kritik.

+1

Men varvar även med program utvecklade av andra.

Diggler
2007-01-02, 02:42
Ja. Entusiatiskt klurar jag ut ett super-uber-mega program, sen följer jag det max två veckor, och tränar bara på känsla planlöst ett par veckor. Sen gör jag likadant igen.

LuThe
2007-01-02, 08:33
min kusin är headcoach i landslaget för amerikans fotboll och han har lärt mig grunder och visat mig väldigt många exempel på olika träningprogram. Utifrån det bildar jag mina egna och ibland andras träningsprogram för att fokusera på just det jag vill förbättra.

Piranha
2007-01-02, 08:51
Gör mitt eget program, fast jag ändrar konstant och kör välidigt mycket på känn och dagsformen i val av övningar.

bertbert
2007-01-02, 11:10
Tåtar ihop program själv, men utgår alltid från ett befintligt.

Har exempelvis provat Arnes bulkprogram. Efter ett tag provade jag splitten av det och lade då inte lite från densammens tricepsträning, plus de svagheter jag ansåg mig ha.

Just nu kör jag på ett program som är baserat på styrkelyftträning, för att få in mikroperiodisering (alltså veckovis, inte årsvis). Men eftersom jag inte vill hamna i ett läge där jag kan reppa på 150 i bänk men 60 i militärpress har jag lagt in övningar för att göra programmet mer allsidigt, eller mindre styrkelyftinriktat om man så vill; dock i enlighet med grundtanken.

Å andra sidan gör väl alla så egentligen - även om man gör ett "helt eget" program kommer ju kunskapen och erfarenheten någonstans ifrån. Både egen och läst.

/Bertbert

pragmatist
2007-01-02, 12:18
Jag har kommit på mig själv med att fastna i invanda mönster om jag inte följer ett program (med följd att inte ett smack händer utvecklingsmässigt), så därför har jag börjat följa andras program relativt strikt igen - trots 16 års träning. Självklart med mindre modifikationer. Detta för att undvika att bli för bekväm. Att träna intuitivt funkar inte något vidare för mig, för min intuition är inte särskilt påhittig.

raQblad
2007-01-02, 13:08
Följer gärna ett befintligt program, men modifierar de delar jag känner kan förbättras för mig och min träning. Dock diskuteras alla ändringar ihop med en pålitlig vän som har mitt fulla förtroende.

Arf Pingvin
2007-01-02, 18:06
I den mån jag har ett schema/planering har jag alltid komponerat det själv. Saker som att köra 5x5 eller 8x3 är byggblock som man givetvis inte kom på själv men vad, när, hur tungt, hur ofta är parametrar som jag aldrig ens funderat på att ta från någon annan. De vet väl inte vilka skador jag har, hur mycket tid jag kan lägga ner, vilka övningar jag gillar etc.

gnagaren
2007-01-02, 18:08
Ja jag gör det alltid själv. Undermedvetet tar man säkert en del från andra program. Men jag vet bäst själv vad som fungerar för mig och vad som inte gör det.

The same as him.



Tycker det är kul att göra scheman, brukar göra det åt mig och min träningspolare, man lär sig som sagt efter ett tag vad som fungerar bra,
set, reps, övningar osv osv. Dock tar jag ofta (liksom Pirhana) hänsyn till humör, dagsform, ork mm.

Nevermore
2007-01-02, 18:12
Jag brukar börja efter någon annans program. Sedan byter man ut delar och lägger till efter vad som man tycker fungerar själv.

Cerberus
2007-01-02, 18:39
jag gör mitt eget. Sen har ju ju inte uppfunnit de fundementala anpassningsreglerna för kroppen så det är ju inte speciellt svårt att träna.

samsam
2007-01-02, 18:43
Letar upp största starkaste killen på gymmet och frågar om man får sno hans program :D

Nevermore
2007-01-02, 18:50
Letar upp största starkaste killen på gymmet och frågar om man får sno hans program :D

Du får nog fråga vad han tar för kosttillskott också...

jeppe på berget
2007-01-02, 20:58
Jag gör egna program och program åt att minna polare. Sen så tittar jag lite på hur andra har gjort och kan ta deras idéer som jag sedan ändrar lite på om det behövs.

Mikael141
2007-01-02, 21:07
Självklart tar man idéer lite här och där men jag gör mina egna program. Tycker det känns bättre att ha gjort något eget och träna efter det än att helt kopiera andra.

Deceiver85
2007-01-02, 22:14
Blandar friskt från andra program som jag kan ha sett + kör de övningar som jag gillar

Snake
2007-01-02, 23:23
Jag har kommit på mig själv med att fastna i invanda mönster om jag inte följer ett program (med följd att inte ett smack händer utvecklingsmässigt), så därför har jag börjat följa andras program relativt strikt igen - trots 16 års träning. Självklart med mindre modifikationer. Detta för att undvika att bli för bekväm. Att träna intuitivt funkar inte något vidare för mig, för min intuition är inte särskilt påhittig.

Vems och vilka sorts program är det du följer?

blasr
2007-01-03, 00:11
Jag gör mitt eget program själv. Testar mig fram lite, typ kollar på vilka muskler som växer bäst och hur jag tränar dem, sen försöker jag träna likadant med lite sämre utvecklade muskler.

Jag tror mig iaf nu ha kommit fram till något som kan funka för hela kroppen.

Semiramis
2007-01-03, 09:45
Mnjae, jag kopierar kanske inte något program rakt av men nog tar jag väldigt mycket intryck av andra, läser och utvärderar och följer vissa basprinciper. Och låter dagsformen och humöret styra till viss del.

Eddie Vedder
2007-01-03, 10:32
Lägger alltid upp mitt eget, men givetvis inspireras man av andra och av kunskap man får från annat håll. Va som e kul, sunt förnuft va gäller återhämtning, skaderisker etc. samt en någorlunda kunskap räcker för nån som inte är intresserad av tävling.

Noodles
2007-01-03, 12:43
Första året följde jag slaviskt det grundläggande program som gymets instruktörer hade gett. Efter det kom ett par år av tanklös överambition där jag försökte klämma in varenda övning jag såg någon annan göra. Perioden efter det bestod av 3- och 4-split med lite mer tanke bakom. Nu kör jag helkroppspass och fokus ligger på att det ska kännas bra. Jag har gett upp drömmarna om att vara störst och starkast på gymet utan kör det jag mår bra av. Ökningarna kommer fortfarande men inte speciellt snabbt.

Svårast har nog varit att hitta en balans mellan ambition och motivation. När ambitionen var som störst var passen idiotlånga och kändes urtråkiga att ta sig igenom. Följden kunde bli att hela pass ställdes in. Nu föredrar jag korta pass och den förbättrade kontinuiteten de senast två-tre åren har gett mer resultat än de tidigare monsterpassen.

Tenzu
2007-01-03, 19:31
Jo gör det själv, kringfixandet är ju halva nöjet med träning.

666white
2007-01-03, 23:08
Jag gör mitt program själv.
Kommer ner på gymet och känner efter vilken kroppsdel man ska köra idag. Sen kollar runt vad för maskiner.

det som funkar för en behöver inte funka för nån annan.

norsk_gadd
2007-01-03, 23:25
Nope, I pay money to get my shit! ;)
Därför mitt schema och mat-upplägg är ganska hemligt. Kan väl bara säga att det går ruskigt bra just nu. :cool: