handdator

Visa fullständig version : kolesterol och omega-3

zeusden1
2007-01-01, 17:10
Sänker höga halter av omega-3 i kroppen halten av kolesterol?

Jag käkar typ 5-6ägg per dag, och mitt kolesterol skjuter i höjden.

Bondlurk
2007-01-01, 17:17
Ägg innehåller mycket kolesterol, det verkar dock vara oklart hurvida detta påverkar blodets kolesterolhalter.

Sverker
2007-01-01, 17:24
Det kolesterol som snurrar runt i blodet är en sak. Det är en annan sak med det kolesterolet som lagras in i blodkärlsväggarna. Här kan de fleromättade Omega-3-fettsyrorna motverka för mycket inlagring av kolesterol i blodkärlen.
Resultatet blir mjuka blodkärlsväggar och lägre blodtryck.

Bondlurk
2007-01-01, 17:28
Omega-3 finns det väl mycket av i ägg och liknande, korrekt?

HerrArne
2007-01-01, 17:29
Sänker höga halter av omega-3 i kroppen halten av kolesterol?

Jag käkar typ 5-6ägg per dag, och mitt kolesterol skjuter i höjden.

Måhända är jag korkad, men jag tolkar det som om du undrar om supplementering med omega-3 löser det problem du skapar genom att äta för många äggulor?

Vore det inte enklare (och billigare) att skippa några av de där äggulorna och kanske äta mer äggvita istället?

Sverker
2007-01-01, 17:38
Ja. King Grub har ju någon artikel där ett högt intag av ägg trycker upp mängderna kolesterol som snurrar runt i olika partiklar. Det gäller ju att motverka att detta kolesterol lagras in i blodkärlsväggarna och det är EPA och DHA duktiga på. Vilket är dokumenterat tusentals gånger.

Nu gäller det att hitta en undersökning där försökspersonerna vräker i sig ägg och fiskolja för att verifiera detta specialfall:D

Bondlurk
2007-01-01, 17:42
Vad är EPA och DHA?

Sverker
2007-01-01, 17:51
De två mest potenta Omega-3-fetsyrorna.

Kroppen startar med alfa-linolensyra som är en Omega-3, 18 st kol lång med 3 dubbelbindningar. Vi eller fiskarna ( hönan också:D ) kan göra alfa-linolensyra både längre och mer omättad.
EPA är 20 kol lång med 5 dubbelbindningar och DHA är 22 kol lång med 6 dubbelbindningar.

Genom att äta fisk så slipper vi själva göra det jobbet. Fisken gör arbetar åt oss.

Bondlurk
2007-01-01, 18:36
Okej, tack.

machine gun
2007-01-01, 22:49
Intag av omega 3-fettsyror sänker inte halterna av kolesterol i blodet, det kan tvärtom höja halterna av LDL-kolesterol något. Däremot har det en direkt sänkande effekt på triglyceridnivåerna i blodet.

Kolesterolets inlagring i kärlväggarna är dock det mest relevanta när vi pratar hälsa och det har Sverker redan tagit upp.

Bondlurk
2007-01-02, 06:46
Så Omega-6 är alltså inte essentiella fettsyror utan den kan syntetiseras från Omega-3 fettsyror? I så fall behöver man väl egentligen inte tillföra omega-6 från fisk eller tillskott, just för att det ska så vara?

Jag har också hört er tala om att det är viktigt för hälsan att äta en bra balans mellan omega-3 och omega-6, då borde den viktigaste delen vara att omega-3 intaget är förhållandevis störst, eller?

Sverker
2007-01-02, 07:23
Omega-3 är ett antal fetsyror där sista dubbelbindningen sitter 3 kol in från bakändan.

Omega-6 är ett antal fettsyror där sista dubbelbindningen sitter 6 kol in från bakändan. Alltså är det stor ( rent kemiskt och biologisk ) skillnad mellan Omega-6 och Omega-3

Vi mäniskor kan göra fettsyror både längre och mer omättade men vi kan INTE göra dubbelbindningar i bakändan på fettsyror.

De stora skillnaden mellan Omega-3 och Omega-6 är att de är råvara till två olika typer av prostaglandiener. Dessa prostaglandiener har oftast rakt motsatta verkan.

Bondlurk
2007-01-02, 17:51
Lust att ge en kort förklaring på vad "prostaglandiener" är?

Sverker
2007-01-02, 18:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=106427&postcount=3