handdator

Visa fullständig version : ligger jag på rätt kcalnivå enligt er?

LeftRight
2007-01-01, 11:15
Jag har precis börjat räkna intagna kalorier, men vet inte vad jag borde ligga på ungefär.

Efter att ha använt en sån där kalori-räknare på en bodybuildingsida, har jag fått fram att jag borde ligga på runt 3000 kcal/ dag ( då inräknat viloförbränning, aktivitetsförbränning, styrketräning och 500 kcal-plus ).

Men det verkar väl vara lite för lite ändå? Litar inte alls på såna kalori-räknare, men har ingen intuitivt aning om var jag borde ligga på. Vad tycker ni är en bra nivå för mig?

Jag är en man på 24 år, 1.85 lång, väger 85 kg, kroppsfett runt 15%, och har inte lätt för att gå upp i varken fett eller muskler.

Uppskattar alla svar. :D

King Grub
2007-01-01, 11:22
Går inte att säga det minsta om saken utan att veta mer. Du nämner inte ens vad du gör om dagen. Sitter du i skolbänken behöver du inte lika mycket som om du är skogshuggare, t ex.

LeftRight
2007-01-01, 12:02
Går inte att säga det minsta om saken utan att veta mer. Du nämner inte ens vad du gör om dagen. Sitter du i skolbänken behöver du inte lika mycket som om du är skogshuggare, t ex.

haha,

jag styrketränar 4-5 pass á 45 minuter per vecka. Kör efter HST-metoden och tränar därför nästan aldrig till failure, men tränar rätt så intensivt annars.

jag kör även ett konditionspass/vecka på runt 40-50 minuter.

Förutom detta är jag dock rätt så inaktiv. Sitter som du sa mest i skolbänken resten av dagen ( o flexar *flex* )

regus
2007-01-01, 12:07
Testa dig fram, du har fått siffran 3000. Ligg på den siffran någon vecka, är du inte nöjd höj/sänk kcalintaget.

pragmatist
2007-01-01, 13:12
Spontant tycker jag 3,000 låter i snålaste laget för att bygga på. Vi är ungefär lika stora du och jag och jag skulle snarast gå ned i vikt sakta men säkert om jag låg på 3,000 och tränade som jag brukar (vilket inte är extremt på något sätt).

LeftRight
2007-01-02, 03:49
tack guys, för svaren
ska slå ihop era förslag och börja lite högre än 3000 och sen testa mig fram
:)