handdator

Visa fullständig version : AIDS - Var kom det ifrån?


Lilla Brynolf
2006-12-31, 21:59
Tjenare,
Började av någon anledning fundera över AIDS och HIV igår kväll. Tjejen och jag kollade på programmet "böglobbyn" och plötsligt sa hon:
"Varför började AIDS spridas mellan de homosexuella? Finns ju heterosexuella människor som också har analsex."

Jag hade inget svar. Är det någon här som har ett svar? Varifrån har det kommit? Kollade Wikipedia, men där stod det bara om en massa konspirationsteorier... *screwy*

Nån som har koll?

Yankeee
2006-12-31, 21:59
-dt0TfZWcpE

Lilla Brynolf
2006-12-31, 22:06
-dt0TfZWcpE

Fan, det är alltså såå det ligger till... :D

King Grub
2006-12-31, 22:09
http://www.pnas.org/cgi/reprint/0936469100v1.pdf

Troll
2006-12-31, 22:52
Tjenare,
Började av någon anledning fundera över AIDS och HIV igår kväll. Tjejen och jag kollade på programmet "böglobbyn" och plötsligt sa hon:
"Varför började AIDS spridas mellan de homosexuella? Finns ju heterosexuella människor som också har analsex."

Jag hade inget svar. Är det någon här som har ett svar? Varifrån har det kommit? Kollade Wikipedia, men där stod det bara om en massa konspirationsteorier... *screwy*

Nån som har koll?

Även hetero blir smittade av AIDS, och det smittar inte bara genom analsex.
Faktum är att kvinor har en större risk att bli smittad än en hetero man, om han nu inte har sår på organet.
Därför blir också homosexuella män lättare smittade, på grund av att dom blir penetrerade.

Troll
2006-12-31, 22:58
Glömde skriva att det just var mellan homosexuella män det började är nog rätt osanolikt, inte heller så lätt att veta hur och var det startade, men så är det ju med alla nya skukdommar.
Rätt var det är så har någon fått det, och någon måste ju vara den första.

Angel
2007-01-01, 02:44
Finns ju en teori att aids är ett framforskat virus av usa för att utrota och hålla ner antalet individer i afrika

internethjälten
2007-01-01, 02:45
Finns ju en teori att aids är ett framforskat virus av usa för att utrota och hålla ner antalet individer i afrika

Japp, USA gillar inte andra starka folkgrupper.

Tricklev
2007-01-01, 03:00
Finns ju en teori att aids är ett framforskat virus av usa för att utrota och hålla ner antalet individer i afrika

Den teorin är i stort sätt trodd av 1 galen person, det är ingen vedertagen teori så att säga. :D


Idioterna skulle lagt det i Asien för övrigt. ;)

Angel
2007-01-01, 03:02
Den teorin är i stort sätt trodd av 1 galen person, det är ingen vedertagen teori så att säga. :D


Idioterna skulle lagt det i Asien för övrigt. ;)


såg en 2 timmars dokumentär på Discovery om det iofs...

Tricklev
2007-01-01, 03:05
såg en 2 timmars dokumentär på Discovery om det iofs...

Discovery är populärkultur, det har lite med forskning att göra.

Angel
2007-01-01, 03:06
Discovery är populärkultur, det har lite med forskning att göra.


I vilket fall så var det mer än 1 galen människa som trodde det...det var ett gäng forskare som uttalade sig och hade sig, men de va ett tag sedan nu, men intressant var det..

Trance
2007-01-01, 03:17
Klart det är USA, USA är ju onda. Distans och realism är onödigt.

Angel
2007-01-01, 03:25
Det första aidsviruset upptäcktes i usa.

förrutom framforskningsteorin finns teorier om att det kommer från en viss apa, att de kommer från ett vaccin m.m.

Ingemar Ljungqvist, Sverige, är biolog och författare (bok: Aids tabu, Carlssons förlag, 1992). Han har lagt ner åtskillig tid under många år på att forska och samla material om huruvida HIV är ett laboratorieframställt virus eller inte, som antingen av misstag eller avsiktligt drabbat mänskligheten.
Vad skulle vara motivet bakom ett sådant virus? Ljungqvist visade med dokument att det redan 1969 hos USAs militära vapenforskare fanns ett sådant intresse: "Framstående biologer tror att det inom 5-10 år skulle vara möjligt att producera ett syntetiskt biologiskt vapen - ett smittämne som inte existerar naturligt och mot vilken ingen naturlig immunitet därmed kan ha förvärvats."

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/96nr4/96-4art1.htm

Tricklev
2007-01-01, 03:34
Men för HELVETE, varför skulle USA har gjort detta?

Och säg inte "för att stoppa afrika!" förklara istället varför Usa skulle villja stoppa Afrika.

Jay-Z
2007-01-01, 03:38
Din mamma känns inte som en helt säker teori i sammanhanget, tyvärr...

Troll
2007-01-01, 04:13
Men för HELVETE, varför skulle USA har gjort detta?

Och säg inte "för att stoppa afrika!" förklara istället varför Usa skulle villja stoppa Afrika.

Jag holler med, Afrika är väl knappast en världsdel med mäktiga länder.
För att hålla ner antalet där behöver dom ju bara stoppa hjälptransporter med mat till folk som svälter...

Däremot skulle vi mäniskor mycket väl själva kunnat orsaka viruset i hopp om att bota något annat, det skulle inte vara första gången vi tror vi kommit på något smart.:banned

mathor
2007-01-01, 05:02
Vem vare som kasta?!

L-Sami
2007-01-01, 05:12
AIDS kom från människor som inte skötte sig ordentligt.

Masugn
2007-01-01, 05:22
Har inte läst resten av tråden men har hört att det kom från människor som hade sex med apor i Afrika :thumbup:

mathor
2007-01-01, 05:23
Har inte läst resten av tråden men har hört att det kom från människor som hade sex med apor i Afrika :thumbup:

Vem vare?!

Kurash
2007-01-01, 05:48
Vem vare?!

Vem fakking vare!

Masugn
2007-01-01, 06:00
Vem fakking vare!

ahahahaaha

Gandalf
2007-01-01, 09:01
Aids kommer från exprimentverksamhet som vissa läkemedelsbolag hade i Afrika samtidigt som dom gjorde dessa massvacinationer på afrikaner och då gjordes tester på apor och människor utan att man bytte sprutor.
Detta är bara en teori som finns men den tycker jag låter väldigt trovärdig andra tror på att vissa apor alltid haft denna sjukdom och som sedan spreds till människor vilket jag inte tror på eftersom apor kryllade det av i Afrika för länge sedan och sen vi kom dit så har dom ju varit utrotningshotade så då borde ju sjukdomen visat sig mycket tidigare.
Sedan så självklart sprids sjukdomen mest i länder som Thailand och andra prostutionsländer och självklart sprids sjukdomen bland alla människor men vi i väst har ju inte samma levnadssätt som i Afrika och Thailand.

WHITEFOLKS
2007-01-01, 09:48
Gandalf: ganska dålig argumentation. Dumt att försöka ge sken av att förlopp är sant för att ett annat förlopp är ÄNNU mer osannolikt.

ALEXPALEX
2007-01-01, 11:02
DN skrev om detta i våras/somras appropå att nya forskningsrön hade framkommit (jag tror att detta var till följd av en kartläggning av virusets DNA). Kontentan av det var i alla fall att det troligtvis var jägare någon gång för ganska länge sedan (typ 18- 1900 talsskiftet) som hade ätit smittat apkött och sedan har det bara spridit sig så som virus brukar göra.

Angel
2007-01-01, 12:26
Varför är det så osannolikt att det skulle kunna komma från vaccinen? Läs länken jag lade in i tidigare inlägg...

Trance
2007-01-01, 12:45
Varför är det så osannolikt att det skulle kunna komma från vaccinen? Läs länken jag lade in i tidigare inlägg...

Varför tror du på den sidan över andra sidor? Vad har 2000-talets vetenskap för trovärdighet och hur trovärdiga är forskarna som citeras? Det är de viktigaste, inte hur sannolikt något är.

Själv så har jag inte en aning, men misstänker att det är en av många konspirationsteorier som finns om aids.

Trance
2007-01-01, 12:51
Det är rätt lustigt hur personer tror AIDS uppkommer i denna tråden:

Grub postar en forskningsrapport full med forskningsspråk som förmodligen förklarar ursprunget.

Angel och andra tror att det är en lite mystisk konspiration eller misstag av människor.

Gandalf som är väldigt vänster tror att det på något sätt är ett företag som är orsaken.

Sedan är det lite lagom motkäftande från mig, tricklev utan direkta källor. Jaja, bara intressant vad man väljer att tro på.

Angel
2007-01-01, 13:15
Sidan var mera intressant att läsa eftersom den presenterade dom olika teorier som finns och det var en artikel skriven efter något seminarium om AIDS vid vaxjö universitet. (tror ja det stod).

Sedan kan man väl ingen av oss ge det rätta svaret ändå eftersom ingen tydligen helt säkert vet. Men jag skulle inte bli förvånad om det är något som spridits utav misstag eller framställt osv..

Trance
2007-01-01, 13:32
Sidan var mera intressant att läsa eftersom den presenterade dom olika teorier som finns och det var en artikel skriven efter något seminarium om AIDS vid vaxjö universitet. (tror ja det stod).

Sedan kan man väl ingen av oss ge det rätta svaret ändå eftersom ingen tydligen helt säkert vet. Men jag skulle inte bli förvånad om det är något som spridits utav misstag eller framställt osv..

Har du läst Grubs pdf?

egge
2007-01-01, 13:46
Vem vare som kasta?!

Läget idag då?;)

Coldsmith
2007-01-01, 13:48
Jag trodde man skulle få se en seriös tråd men ack. Konspirationer hit och dit. Det är en allvarlig fråga och inget jävla skämt. Skärpning tack.

Jense
2007-01-01, 14:40
Aids kommer från Trance mamma

petersson
2007-01-01, 14:42
Har tittat litegrann i den här boken, den verkar bra. Ska nog låna den senare.

http://www.panorstedt.se/templates/norstedts/NorBook.aspx?id=29236

Gandalf
2007-01-01, 16:59
Aids är ju en seriös fråga men man kan inte vänta sig ett seriöst svar tyvärr för forskare i världen är ju inte själva överens om varifrån aids kommer.
Så folk får tro vad dom vill utan att man ska kallas för dum eller konsperatoriskt lagd för enligt min egen tro så finns det inga dummare människor än folk som tror på allt som staten och företagen säger för hur många gånger har vi inte trott på vad företagen och staterna sagt och stått där med lång näsa när sanningen till slut kommit fram.
Så läs och tänk själv och kom ihåg en gång i tiden så fanns det företag och forskare som sa att rökning var ofarligt och att asbets var ofarligt så tro inte på allt som överheten säger för i 50 procents fall så ljuger dom om det är en bra dag.

Bärs
2007-01-01, 22:57
Varför sjudomen inledningsvis i väst nästan uteslutande spreds bland homosexuella är en annan fråga än vad som är sjukdomens ursprung. Svaret på den första är förmodligen den promiskuösa sexkultur som utmärker vissa s.k. gay communities.