handdator

Visa fullständig version : Ämne som frigörs vid benträning


Windstalker
2006-12-31, 16:59
Jag har hört rykten om att när man tränar ben så frigörs ngt ämne i kroppen som gör att resten av musklerna också får lättare att växa, t.ex bröst, bi- & triceps etc.

Stämmer det? Och vad är det för ämne i sådana fall?

/Wind

Gpajpen
2006-12-31, 17:04
tillväxthormon? :D

flenders
2006-12-31, 17:06
tillväxthormon? :Doch testeron

regus
2006-12-31, 17:14
Jag har hört rykten om att när man tränar ben så frigörs ngt ämne i kroppen som gör att resten av musklerna också får lättare att växa, t.ex bröst, bi- & triceps etc.

Stämmer det? Och vad är det för ämne i sådana fall?

/Wind

Ja, men det ämnet (testosteron och tillväxthormon) frigörs också av bröstträning, tricepsträning osv.Fast det utsöndras mer av tunga knäböj än dips.

flenders
2006-12-31, 17:24
och testeronShit, stavade jag verkligen testosteron på det viset? Hoppar nog att dricka fler öl fram tills jag anländer till nyårs partyt.

Gpajpen
2006-12-31, 19:59
förövrigt gäller #1 påstående vid knäböj. inte benträning i allmänhet.

King Grub
2006-12-31, 20:33
förövrigt gäller #1 påstående vid knäböj. inte benträning i allmänhet.

Huh?

Det är inte benträning specifikt överhuvudtaget det gäller, än mindre knäböj i synnerhet. Det är tung styrketräning i allmänhet som frisätter anabola hormoner. GH frisätts hos både män och kvinnor (mer hos män), men testosteron signifikant bara hos män.

J Strength Cond Res. 2005 Aug;19(3):566-71. Acute hormonal responses to submaximal and maximal heavy resistance and explosive exercises in men and women.

Whey
2006-12-31, 20:34
förövrigt gäller #1 påstående vid knäböj. inte benträning i allmänhet.
Eller tja, alla tunga övningar som aktiverar många och stora muskelgrupper...

pragmatist
2007-01-01, 02:45
Förmodligen är det marklyft som sätter störst sprätt på testosteronet, men det gäller som sagt alla flerledsövningar som involverar många muskelgrupper och tunga vikter. Jag har också för mig att bl.a. Charles Poliquin hävdat att benpress stimulerar anabola hormoner mer än knäböj gör, men betrakta det som hörsägen.

King Grub
2007-12-22, 11:22
This study investigated the acute hormonal response to three different rest periods between sets of a traditional lower body resistance training session in young women. Twelve healthy trained females (26.83+/-3.93 years) participated in the study. On three separate sessions of a lower body resistance exercise protocol, subjects were assigned in a random order a rest interval of 30s (P30), 60s (P60) or 120s (P120) between sets. The resistance exercise session consisted of four lower body exercises with three sets performed until contractile failure using 10-repetition maximum (RM) load. Blood samples were drawn for determination of serum growth hormone (GH) and cortisol concentrations before exercise (T0), immediately after each training session (T1), and after 5min (T5), 15min (T15), and 30min (T30) of recovery. Statistical evaluation of the area under the time-concentration relationship for GH (GHauc) and for cortisol (Cauc) were analyzed using a one-way ANOVA There were no differences among protocols (P30, P60 and P120) in the serum GH and cortisol concentrations at baseline (T0). However, as compared to T0, all protocols led to acute increases (p<0.05) in serum GH concentrations after each training session. The GHauc was greater for P30 than for both P60 and P120, however, there were no differences between P60 and P120. The Cauc were not different among protocols. Thus, the magnitude of acute GH responses in previously strength-trained women appears greater with a 30-s rest interval between sets compared to longer rest periods of 60- or 120-s.

J Sci Med Sport. 2007 Dec 17. Effects of rest duration between sets of resistance training on acute hormonal responses in trained women.

dyxeldoff
2008-01-22, 21:52
Huh?

Det är inte benträning specifikt överhuvudtaget det gäller, än mindre knäböj i synnerhet. Det är tung styrketräning i allmänhet som frisätter anabola hormoner. GH frisätts hos både män och kvinnor (mer hos män), men testosteron signifikant bara hos män.

J Strength Cond Res. 2005 Aug;19(3):566-71. Acute hormonal responses to submaximal and maximal heavy resistance and explosive exercises in men and women.

jo specielt knäböj faktist i och med vart du har stången och tyngden =)
du belastar kotpelaren igenom att köra knäböj i och med det utsöndras tillväxtshormon.


så det ger hela kroppen en extra kick